Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-08-24, 16:46
  #1
Medlem
När man inte har ätit på ett tag stannar ju fettförbränningen av, något som är ganska känt. Men jag har aldrig hört hur länge det tar efter en normal måltid för kroppen att inaktivera eller kraftigt dra ner på fettförbränningen?
Citera
2011-08-24, 17:03
  #2
Medlem
Pipharens avatar
Nej tvärtom?

Du förbränner och lagrar fett 24/7, efter en normal måltid är den mycket lägre och mellan måltider och träning är den högre.
Citera
2011-08-24, 17:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pipharen
Nej tvärtom?

Du förbränner och lagrar fett 24/7, efter en normal måltid är den mycket lägre och mellan måltider och träning är den högre.

Okej, så om vi inte äter på 72 timmar exempelvis, menar du då att kroppen försöker lagra fettet istället för att förbränna den?

Kroppen stänger av fettförbränningen när vi är i svält för att prioritera organen, det jag undrar över är efter hur många timmar detta slår in.
Citera
2011-08-24, 17:21
  #4
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fumoney
Kroppen stänger av fettförbränningen när vi är i svält för att prioritera organen, det jag undrar över är efter hur många timmar detta slår in.
Nej, det gör den inte! Vid svält så ökar fettförbränningen och muskelnedbrytningen minskar. Detta då muskelprotein är viktigare för kroppen än fett.
Citera
2011-08-24, 17:27
  #5
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fumoney
Okej, så om vi inte äter på 72 timmar exempelvis, menar du då att kroppen försöker lagra fettet istället för att förbränna den?

Kroppen stänger av fettförbränningen när vi är i svält för att prioritera organen, det jag undrar över är efter hur många timmar detta slår in.

"Starvation response" eller "starvation mode" som det kanske mer populärt kallas, är inte någonting som är av intresse för en frisk ung människa. Jag hittar ingen gratisversion av "The Minnesota starvation experiment" att läsa, men det är väl annars den vanligast citerade studien. Klart är att detta fenomen inträffar först vid extrema fall av undernäring. Det är alltså inte reduktionen av energiintaget i sig som gör detta, utan den undernärda kroppen som den resulterat i.
Citera
2011-08-24, 17:36
  #6
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Nej, det gör den inte! Vid svält så ökar fettförbränningen och muskelnedbrytningen minskar. Detta då muskelprotein är viktigare för kroppen än fett.

Jag har hört att det är tvärtom. Att muskelnedbrytningen ökar eftersom de går åt mer energi att hålla igång muskler än fett.

Har inte så mycket kunskap i ämnet men tycker båda låter lite logiska så lite förklaring skulle uppskattas
Citera
2011-08-24, 17:46
  #7
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Jag har hört att det är tvärtom. Att muskelnedbrytningen ökar eftersom de går åt mer energi att hålla igång muskler än fett.

Har inte så mycket kunskap i ämnet men tycker båda låter lite logiska så lite förklaring skulle uppskattas
Ja, du har hört det många också hört, det är dock fel.

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...75&postcount=4
Citera
2011-08-24, 18:08
  #8
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Ja, du har hört det många också hört, det är dock fel.

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...75&postcount=4

Tackar!
Citera
2011-08-24, 22:05
  #9
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Alkohol nedreglerar fettförbränningen kraftigt. Om den avstannar helt vid viss mängd promille i blodet kan vara möjligt.
Citera
2011-08-24, 23:10
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Ja, du har hört det många också hört, det är dock fel.

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...75&postcount=4

Väldigt intressant, ganska tvärtemot det man tidigare hört. Inlägget låter dock ganska logiskt. Tack för länken btw!
Citera
2011-08-25, 07:25
  #11
Medlem
Med tanke på alla timmarna som jag tvingat kroppen att genomlida de senaste åren på gymet så tycker jag det skulle vara väldigt otacksamt om den väljer att dumpa musklerna.
Citera
2011-08-25, 09:02
  #12
Medlem
King Grubs avatar
Varför skulle fettförbränningen minska om man inte äter? Det är inte bara inkorrekt, utan också fullständigt ologiskt för överlevnad. Varför skulle kroppen minska energiutnyttjandet från energireserverna i fettvävnaden i ett tillstånd av svält när den inte får energi från föda heller? Då skulle man ju till slut dö tjock, om musklerna bröts ner (så man inte orkade arbeta för att skaffa föda) och fettet sparades (så man inte orkade arbeta för man fick ingen energi därifrån heller). Våra fettdepåer är ju till för just sådana tillfällen, tillfällen när man inte kan tillföra energi från mat.

Muskelnedbrytningen minskar kraftigt vid långvarig svält, likaså organnedbrytningen. Protein från dessa källor är alldeles för viktigt för att bara kataboliseras. Man förlorar dock muskelmassa ändå vid svält, eftersom man inte tillför tillräckligt med protein och energi för uppbyggnad, men förlusten beror alltså på minskad uppbyggnad, inte ökad nedbrytning. Nedbrytningen minskas så mycket det går.
__________________
Senast redigerad av King Grub 2011-08-25 kl. 09:05.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback