Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-08-23, 22:26
  #1
Medlem
LGM-30Gs avatar
Kvällspressen älskar vintern för då kan de även i en totalt händelselös värld luta sig på att skriva om hur skandalöst dåligt SJ är. Frusna växlar, havererade lok och fanvetvad skapar sjuka förseningar över hela landet. Även nu på sommaren händer det förvånansvärt ofta att tåg är försenade eller inställda, även om det inte finns någon uppebar snöstorm som ligger bakom.

Frågan är; vad gör SJ, banverket m.fl. för fel? Är situationen densamma i jämförbara länder? Vad bör göras åt det?
Citera
2011-08-23, 22:36
  #2
Medlem
Itons avatar
rätta mig om jag har fel men brukar inte norra Sveriges tågtrafik hålla tiden? Vad jag förstått satsar de på högre kvalitet än i södra Sverige..
Citera
2011-08-23, 23:10
  #3
Medlem
paperfaces avatar
Felet är att det inte finns tillräckligt med pengar och tåg/räls som inte klarar av Sveriges klimat.
Citera
2011-08-23, 23:22
  #4
Medlem
Chaseds avatar
Jag åker sällan tåg men dom gångerna jag gör det så har det alltid blivit försenat, SJ är idioter och politikerna prioriterar inte järnvägen.
Citera
2011-08-24, 03:36
  #5
Medlem
SJ är en statlig lekstuga för avdankade och okunniga politiker, därför gick allt åt skogen.
Citera
2011-08-24, 15:49
  #6
Medlem
Fris avatar
I Schweiz går tågen i tid, det är ingen myt. 98% av avgångarna sker med mindre än 1 minuts försening. Och de har ju en del berg och dalar och rätt så rejäla vintrar. Vi borde skänka bort SJ och Banverket till SBB.
Citera
2011-08-24, 18:22
  #7
Medlem
1772s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
I Schweiz går tågen i tid, det är ingen myt. 98% av avgångarna sker med mindre än 1 minuts försening. Och de har ju en del berg och dalar och rätt så rejäla vintrar. Vi borde skänka bort SJ och Banverket till SBB.

Det skulle faktiskt vara en intressant rapport om någon gjorde en jämförelse mellan SJ, SBB och CN (Canadian National Railway)
Citera
2011-08-24, 18:25
  #8
Medlem
Sokans avatar
Det är bristande underhåll som är den största faktorn.

Det beror på att det är en trekant där alla kan skylla på alla.

SJ på Banverket
Banverket på Staten
Staten på SJ
Citera
2011-08-24, 18:49
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sokan
Det är bristande underhåll som är den största faktorn.

Det beror på att det är en trekant där alla kan skylla på alla.

SJ på Banverket
Banverket på Staten
Staten på SJ

Nja, det där var ju att göra det enkelt för sig. Bristande underhåll visst, men bristande utbyggnad av spårkapacitet är ju en än större orsak. Ett haveri får så otroligt stora konsekvenser. Jämför med gatunätet, är en gata avstängd så åker man runt, försök göra samma sak med spårtrafik.
Citera
2011-08-24, 20:10
  #10
Medlem
Vallemams avatar
http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp...&a=104626&l=sv
Den största delen beror på staten, fordonsproblem kan bero på att sj inte köper nya tåg utan istället ger pengarna till staten genom det enorma vinstkravet de har på sig. Andra tågbolag som DSB, DB får massa skattepengar för att konkurrera, Varför tror du skattefinansierade tågbolag tar över Sveriges järnväg? De satsar, sj drar sig snarare tillbaka.
Citera
2011-08-24, 20:12
  #11
Medlem
Delokrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sokan
Det är bristande underhåll som är den största faktorn.

Det beror på att det är en trekant där alla kan skylla på alla.

SJ på Banverket
Banverket på Staten
Staten på SJ

*Trafikverket

Men visst. Staten måste börja pumpa in pengar för underhåll i södra Sverige.
Citera
2011-08-24, 20:28
  #12
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogontiacum
SJ är en statlig lekstuga för avdankade och okunniga politiker, därför gick allt åt skogen.
Korrekt, det är tydligen viktigare att lägga ut en massa resurser på odugliga negrer och araber. Att köpa Black hawk helipkoptrar för över 4.5 miljarder var ju heller inte ett så smart drag. Till och med länder som Polen har en bättre fungerande infrastruktur på järnvägen vågar jag påstå.

Citat:
Ursprungligen postat av LGM-30G
Frågan är; vad gör SJ, banverket m.fl. för fel? Är situationen densamma i jämförbara länder? Vad bör göras åt det?
SJ kommer att tyna bort, Deutsche Bahn och andra stora aktörer kommer att ta över. Banverket har jag inte lika bra koll på, men Strukton rail och liknande kommer väl att ta över även på den delen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback