2012-03-19, 17:23
Medlem
Etnad11s avatar
Etnads eminenta blabber
-------------------------------

Del 1/3

Tänkte jag skulle väcka liv i tråden lite. Det har vart en hel del ”rant” i värdepappers forumet så tänkte samla tankarna lite här. Så det blir lite lättare att se, förhoppnigsvis, något sammanhang i ”My Thoughts”. Kanske någon finner det förnuftigt eller så finner man ”bunch of baloney”. I endera fallet så uppmuntras kommentarer. :-)

OK, here we go:

Sverige och SEK är väl inte beroende av andra länder och valutor?

dazzl2 undrade i GULD & SILVER - En sammanfattning av investering i ädelmetaller tråden följande:
Citat:
Varför ska vi i Sverige köpa guld/silver? Om USD sjunker i värde eller till och med kollapsar, så kommer väll inte SEK att kollapsa också? Våra pengar är väll oberoende av eventuell dollarkollaps. Amerikaner gör dessa silverfilmer eftersom "dom" har USD och är rädda för eventuell dollarkollaps, så man kan förstå att dom rekommenderar sina medborgare att skydda sina pengar genom att köpa dessa metaller. Men varför ska vi köpa?

Svar:

1. US$ är världens reservvaluta. Grunden som alla andra FIAT valutor vilar på. När US$ förlorar sin funktion som "Store of value" så kommer alla andra FIAT valutor att förlora det också inkl. SEK. € kommer förmodligen att klara sig bäst då US$ faller och den kommer fungera smidigast som "Medium of exchange". Detta pga. att € (ECB) använder "Mark-to-Market" metoden för sitt fysiska guld samt att € är den första och enda valutan i världen som har kapat band till både nationalstaten och (monetiserade) guldet. ECB's fysiska guld används endast som "Store of value" par excellence (ultimat reserv) och som sagt är "Mark-to-Market" och inte "Mark-to-Myth" som det är med mycket annat idag.

2. Vi befinner oss just nu i ett paradigm skifte. Ett skifte från pappers värden till reella värden. Från att hålla någon annans skuld som reserv till att hålla fysisk kapital som reserv. Det är där det fysiska guldet kommer in i spelet som focal point. Det är den mänskliga superorganismen som kommer sörja för det. En oundviklig (r)evolution. Det är det vi är på väg till.

Om du håller det fysiska guldet efter paradigm skiftet (på andra sidan) så kommer du att ha val. Val mellan att investera i aktier, fastigheter, obligatiner whatever. Eller fortsätta att hålla i guldet och se den automatisk hålla tempo med inflationen. Räkna med ett pris på +30.000$ (i dagens $) för 1 uns Au 99.99 efter paradigm skiftet.

Som jag ser det så är allting felprisat idag (inkl. Au 99.99). Aktier, fastigheter, valutor, obligationer, derivater, försäkringar...vi vet priset av allt men värdet av ingenting.

ANOTHER:
Citat:
Your wealth is not what your currency say it is.

Till slut en liten varning för Silverbugs:
Silver är inte en del av Freegold. Inte platina heller. Det är endast det fysiska guldet som är en del av Freegold. FOA har sagt (år 2000) att vi kommer att se 50$ silver...för 100 uns silvertackor. Dvs. 0.5$ för 1 uns eller 50 cent.

Tack för ordet\Etnad

PS För bättre förståelse läs också detta:

Debtors and the Savers

FOFOA: The Debtors and the Savers

Varför guld före silver?

dazzl2, i ovan nämnda tråd:
Citat:
Du får gärna argumentera om varför du tror att silver kommer gå ner till $0,5/oz. Det finns ju redan nu en stor brist på silver inom industrin, bara det är ju en viktig del som antagligen kommer pressa upp priserna på silvret, i samband med förändringen av världsvalutan så finns det ju flera anledningar att tro att silver kommer skjuta i höjden.

Svar:

Silver har funnit sin roll som industriell metall. Det har väldigt många användningsområden...för många för att fungera som "Store of value" par excellence. För viktig för industrin. Därför är det inte bra om silver får monetära egenskaper som Roi skriver. För min, din och alla andras bästa är det bäst med låg (vad det nu är) pris för silver.

För det är bäst när saker och ting värderas, så långt som möjligt, utifrån deras nyttovärde, t.ex:

1. Vad händer om alla bestämmer sig för att spara i mat? Du måste jobba längre för att försörja dig och din familj.
2. Vad händer om alla bestämmer sig för att spara i olja? Bensinpriset går upp och du måste jobba längre för att transportera dig.
3. Vad händer om alla bestämmer sig för att "spara" i lägenheter och hus? Bostäder nyttjas inte längre för det de är mest lämpade för, nämligen att bo och leva i. Istället ökar spekulation, krediter och priserna..."rikedomen" blir högre...och folk måste skuld sätta sig i 100 år...för en så enkel sak som att bo mellan fyra väggar.

mat, transport, boende...grundläggande ting...som vi alla behöver och som påverkar våran och andras vardagsliv. I ideal fallet så bör priserna på sådant du behöver i ditt vardagsliv falla eller vara stabila. Inte öka exponentiellt så som det har vart med bostäder exempelvis. Ren logik säger att det kan omöjligt fortsätta.

Med andra ord, är det (för allas bästa) bäst att spara ("hoard:a") i något som inte påverkar andra människors vardagsliv. Något som finns i det fysiska planet, kontra det monetära, men som är helt värdelöst i sig självt. Som inte oxiderar, är lätt delbart, lätt igenkännligt, som har total konfidans. Som du kan "hoard:a" hur mycket du bara vill utan att påverka din medmänniskans vardagsliv. Som kan gå upp i pris i takt med ökad välstånd och effektiviseringar. Som bevarar köpkraft. Vars enda funktion är "Store of Value" par excellence. Faktum är den fyller sin funktion bättre med högre pris! Lättare att lagra (gömma undan) 1 uns (31.1 gram) än 1 Kg. Vilken annan råvara skulle fungera bättre med 33 ggr. högre pris? Eller 100 ggr. dagens pris?

Det är ingen slump att världens CB har endast fysiskt guld i sina valv. Inte silver, inte platina, inte koppar, inte potatis, inte olja, inte diamanter...ja listan är lång. Så jag följer i giganternas fotspår och är min egen CB. Min egna Freegold. När det är sagt så har jag faktiskt lika mycket (i unser) silver som guld. Tidigare var min ratio 5:1 till fördel silver. Idag är det 1:1. Dvs. om du har exempelvis 100 unser fysiskt guld så räcker det med 100 unser fysiskt silver.

Eller som en viss Ender säger:
Citat:
Silver is for spending, gold for saving.

BTW så påstår jag inte att silver kommer gå till $0,5/oz. Jag skriver bara vad FOA har sagt i sin GoldTrail. Jag har ingen aning vad silver kommer att hamna på till slut.

Här är ett par bra länkar för vidare förståelse:

FOFOA: Kicking the Hornets' Nest

Costata's Silver Open Forum

Costata's Silver Open Forum - Part 2

Chaos Theory, Mandelbroth och infinite resolution

Kos undrade i Investera i silver tråden:

Citat:
Hur förhåller sig freegold till oljebristen, att allt mindre olja finns att tillgå på ett billigt sätt? Peak oil. Energibrist finns redan nu och värre kommer det att bli. Där spelar silver en nyckelroll för att effektivisera industrin och minska det fossila energibehovet. Peak oil är inget värdeproblem, medan guldet sitter och väntar och tror sig kunna köpa sig ur en högst ändlig mängd olja är silvret aktivt delaktig i jakten på nya och effektiva lösningar för alternativa energikällor!

Svar:
Vet inte om du har lagt märke till det, men det behövs inget guld för att framställa olja. Guld är något man vill ha (i slutändan) i utbyte mot olja.

Se här:
Dubai gold

Guldet kommer fungera som referenspunkt - oavsett vad den refererar till. Det känner inga gränser, ingen nationalitet, har inga dolda agendor. Guld är vad det är - varken mer eller mindre. 1 oz är samma oz som för 1000 år sedan, idag, eller 1000 år i framtiden.

Freegold är alltså "Mandelbrotisk" eller "Mandelbrotian" i sin natur. Har "infinite resolution". Dvs. den fungerar på individ nivå, företags nivå, statlig nivå, mellan statlig nivå, planetär nivå, interplaneäter nivå osv.

Stay well\Etnad

PS
Läs detta:
More on Chaos Theory

Och framför allt se detta med Arthur C. Clarke:
Open Forum

Silver, silver, gyllene silver

Vidare från samma tråd:

Ursprungligen postat av smeklol:
Citat:
Varför är det en nackdel om silver konsumeras?
Det beror ju på vad man eftersträvar.. Nackdel för vem?

Svar:
Nackdel för den som hoppas att silver skal få monetära egenskaper. När någonting får monetära egenskaper så börjar dess pris att öka mer än dess nyttovärde. Se det som en kamp mellan silver, guld, platina, aktier, lägenheter, hus, FIAT valuta etc. där första plats (guldmedaljen ) är titeln "Store of Value par excellence".

.....fortsättning nedan...
Senast redigerad av Etnad11 2012-03-19 kl. 17:46.
Citera
2012-03-19, 17:43
Medlem
Etnad11s avatar
...fortsättning från ovan...Del 2/3

Har du sett filmen Highlander?

Se här: Highlander - MacLeod receives The Prize

There can be ONLY ONE...

Eller:
FOFOA:
Citat:
This means that one day gold is cruising along with its known relationship/ratio to things like silver, oil and bread, and then the next day (or over a brief, one-time period) it gaps up ~40x and then reestablishes a new equilibrium with the aforementioned commodities. And the gain of this transition is only afforded to the physical quantities of gold in the world, which is why the chain of paper promises (of gold) floating throughout the financial system is so dangerous.

Smeklol:
Citat:
Ju mer som konsumeras, desto dyrare borde silvret bli, eftersom det finns mindre silver att tillgå.
Och när företagen som är beroende av silver märker detta, så börjar de att hamstra silver för att skydda sina egna intressen.
Konsumenterna får då betala mer och mer för produkter som innehåller silver.
Det kan ses som någonting negativt ja, men om man har investerat i silver och ser till sin egen vinnings skull så är det någonting bra.

Sant. Höres ut för mig som en som har tjänat väldigt bra på prisuppgången på lägenheter och hus - och skal sälja sin bostad, ta vinsten och köpa en ny. Det är bara det att priset på alla andra lägenheter och hus har gått upp också.

Smeklol:
Citat:
Det är ingenting som säger att guldet inte är övervärderat. Det har stigit snabbt i pris sista tiden för att folk ser det som en säker investering. Från 95kr till 371kr per gram på 7 år.
Många har tappat tilltron på dagens valutasystem, och väntar på en kollaps av bland annat dollarn.

Om det inte blir någon kollaps och folk får lite framtidstro, så sjunker antagligen guldpriserna.
Medans silvret kommer att vara värdefullt oavsett för att det har så många användsningsområden.

Sant det också. I dagens system så är det övervärderad. Kostar ju bara 500$ per uns att utvinna den från marken. Men i morgondagens system - vissa kallar den Freegold - där guldet blir "ultimate debt distinguisher" - där är det en annan femma. :-)

Etnad spekulant, inte sparare

Bailed, från Guldinvesteringar tråden:

Citat:
Jag har för mig att Rick Falkvinge i Piratpartiet omsatte sina sparade tillgångar i Bitcoins och hävdade att det var det enda sparandet. Vad jag vill ha sagt är att lägga alla ägg i en och samma korg kanske inte är så himla smart. Tillgångar kan fluktuera i värde rätt kraftigt och du verkar ha en bergfast övertygelse i att guld ska bli den enda valutan framgent.

FED's kvantifieringar kommer med all säkerhet urholka fiatvalutan och driva upp priset på ädelmetaller men du räknar med en flerfaldig avkastning och det gör inte dig till en sparare utan till en spekulant. När jag läser om din fördelning av storlekar kan jag se ett sparande med en logik jag känner igen. Det är nog det prompta "Last man standing" som inte riktigt får övertygelsen att bita fullt ut.

Svar:
Jag köpte lejonparten av mitt guld innan jag visste ett skit om Freegold. Jag är alltså ingen spekulant, utan som sagt bara en simpel sparare. Det är bara det att jag råkar leva här och nu, mars 2012, då vi befinner oss mitt i ett paradigm skifte. Därmed suddas gränsen mellan investering och sparande och det fysiska guldet ÄR den bästa INVESTERINGEN...här och nu..."in this point of time"...

FOFOA:
Citat:
A saver is different from an investor or a trader/speculator. A saver is one who earns his capital doing whatever it is he does, and then aims to preserve that purchasing power until he needs it later. Investors and traders aim to earn more capital by putting their already-earned capital at risk in one way or another. This takes a certain amount of specialization and focus. But this difference is a big topic for another post. And anyway, it doesn't matter so much in terms of the gold thesis for today.

Today the system is in transition, so you can throw your ideas about these differences out the window. There is no safe medium for simple preservation of purchasing power when the entire system shifts from the old normal to the new normal. When systems implode, the safest place to be pays off big time!

Etnad hausar ett grundämne och jobbar på Tavex

Kos från Guldinvesteringar:
Citat:
Hausa en aktie har man ju varit med om men jag upplever det som att Etnad11 hausar ett grundämne .

Svar:
Tvärtom, min vän, tvärtom. För att förstå mitt ståndpunkt så läs hela tråden från min signatur.

Varför är jag här och skriver då? Av den enkla anledningen att dela med mig det jag lärt mig. För jag tror nämligen på en universell regel (vissa kallar det karma):

Citat:
When you do good things, good things happen to you.

As simple as that. Occam's razor. Anyway, time WILL tell...

Stay well\Etnad

Bailed, samma tråd:
Citat:
Du får ursäkta att jag inte läst igenom dina postningar. När någon, med en dörrförsäljares envetna övertygelse, försöker få andra att satsa sitt kapital i något som inte är en vedertagen praxis kanske du kan förstå att man blir lätt matt. Jag invänder inte mot själva resonemanget kring guld, det är snarare den något fanatiska övertygelsen som fick mig att fundera över orsaken till att pusha metallen så hårt. Är du nöjd med ditt guld så är jag glad, tids nog kommer fler att vilja ha metallen och jag har inte bråttom.

Svar:
Att du uppfattar det som att jag pushar metallen så hårt är för mig beklagligt:

Aristotle:
Citat:
"It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it."

Angående vedertagen praxis och fanatiska övertygelsen:
George Orwell:
Citat:
In a time of universal deceit - telling the truth is a revolutionary act.

m451, samma tråd:
Citat:
Jag försöker följa det du skriver och jag finner det väldigt spännande och intressant att läsa. Jag har hakat upp mig på en sak du ofta nämner. När du pratar om investeringsguld så säger du alltid guld med 99.99% renhet (24K). Du är noga med att påpeka just 99.99%. Jobbar du på Tavex eller finns det någon betydande nackdel med att investera i guld med lägre renhet?

T ex en sydafrikansk krugerrand som är världens mest präglade guldmynt har 22K. Mytet väger 33.93g och har en finvikt på 1 oz (31.1g). Alltså har den exakt samma mängd guld som ett 1 oz 99.99% maple guldmynt och kostar ungefär lika mycket. Jag tror att dom flesta guldmynten som finns är ca 22K. Ett annat exempel är 133.33g 18K(75% guld) guldsmycken som har samma mängd guld som en 100g 99.99% guldtacka.

Svar:
Inget fel på krugerrand. Det är så gott som standardmynt.

Varför jag alltid skriver Au 99.99? För det är det som kommer bli referenspunkt för värde. Inte 22K, 18K, 14 K etc. Innan det blir Au 99.99 så måste det undersökas, smältas samt bearbetas om till Au 99.99 och detta kostar tid och pengar.
Om du kan få Au 99.99 varför nöja sig med det näst bästa (22K, 18K..etc.)?

Angående Tavex så nej jag har ingenting med de att göra. Jag bor inte ens i Sverige längre, så om Svenskar köper fysiskt guld eller ej bekommer mig inte.

Se här:
Aristotle:
Citat:
As simple as it sounds, our very own CULTURE (and its trajectory) has in modern times been one of the most significant hurdles in gold's pathway towards reclaiming its prominence specifically within our ranks here in Western Civilization. Like a fish that has no relative sense of the all-encompassing water in which it swims (until it is perhaps jerked from that system by a skillful angler), many people remain deep over their eyeballs in an increasingly digital/virtual world (facebook friends, cell-text relations, all things financial) and are naturally clueless or resistant to the bizarre notion that there is something like air up there and dry solid land existing just beyond their daily scope of experiences.

This public OpEd piece is a good wake up call for our sleepy culture. It's good to be roused from bed. Gather up the last easy bits of your treasure seeking exploits... the next 24 months will bring reverberations through our (global) culture as profoundly as is yet possible in this largely jaded and detached age of ours. Even now, can you hear the distant pulsing of air beneath the dragon's wings?

Gold. Get you some. --- Aristotle

Mina tafatta skriverier är bara ett annat (ANOTHER) syn på guld, FIAT valuta och det monetära systemet. Vad du sedan gör med den informationen, avfärdar det helt eller delvis, är helt upp till dig. Men du har i alla fall blivit exponerad för det.

Vill du ha en vedertagen och konventionell syn på det hela så är det bara å slå på valfritt svensk TV eller radio kanal, valfritt svensk Internet sida eller 99% av alla ekonomi trådar här på FB. Väldigt enkelt egentligen.

Citat:
...om genombrottet inte kommer 2012 och du kommer att behöva mer än vad du har i cash för löpande utgifter, vad gör du då?

Finns inga garantier här i livet. Jag har gjort mina förberedelser bäst jag kan.
´
Citat:
...Nä men ärligt, är det helt 100% säkert på en bank? Får man guld av banken om det försvinner eller får man det vad värdet är just nu?

Flera bankfack i olika banker + egna gömställen.

Den viktigaste säkerhetsåtgärden dock: Tala inte om för någon att du har köpt det. Förutom närmsta familj då. :-)

...fortsättning nedan...
Citera
2012-03-19, 17:58
Medlem
Etnad11s avatar
...fortsättning från ovan...del 3/3

Googla Freegold?

Etaro, från GULD & SILVER - En sammanfattning av investering i ädelmetaller tråden:
Citat:
Jag vet inte om det är för mycket Ot, men skulle någon kunna förklara begreppet Freegold på ett vettigt sätt? Har googlat runt men lyckas inte riktigt greppa vad det betyder i förhållande till FIAT och gold standard.

Svar:
Enklast möjliga förklaring: Spendera FIAT valuta, spara i fysiskt guld (Au 99.99).

Alla "gold standarder" leder till "fractional reserv gold" dvs. att man utfärdar fler papperslappar än det finns fysiskt guld. Dagens spotpris för fysiskt guld som kommer från London är priset på pappers guld. Detta system är en "carry over" från den gamla guldstandarden. Ratio mellan pappers och fysiskt guld är 50-100:1 till fördel papper. När paritet mellan pappers och fysiskt guld försvinner - en (r)evolution - det är då vi kommer att få slut på "fractional reserv gold" och guld kommer att handlas endast i sin fysiska form.

Detta är Free i Freegold. Free från fractional reserv gold.

Seek and you shall find:
Freegold-scenariot - hur deflation blir hyperinflation.

Ja, det var det ”folks”. I och med detta så tror jag att jag har tagit “The Stand”:

Eminem - Not Afraid

Har du?

Tack för ordet\Etnad
Citera
2012-03-28, 18:53
Medlem
Etnad11s avatar
Freegold goes Youtube!

beyond the yellow brick road

the Good, the Bad, and the Ugly

Float baby float...
Citera
2012-05-12, 18:31
Medlem
Etnad11s avatar
------------------------
Guldet måste flöda
------------------------

Del 1/2

Hej allihopa,

It’s been a while.
Tänkte lägga ut ett par meningar kring guldet och dess flöde. Samt det som många hänger upp sig på. Nämligen priset. Det kommande höga priset.

I början av den här tråden hadde jag diskution med AAgorander kring guldpriset under Freegold. Som det nämnts flera gånger i tråden så är equilibrium priset för 1 uns fysiskt Au 99.99 ca. 33 ggr. dagens pris dvs. ~ 55.000 $. Märk väl: I reella termer. Jag skal försöka förklara varför det är så mha FOFOA, signaler i etern samt "coupled pendulums" som svänger fram och tillbaka.

-<>-Dagens system-<>-

Vi har länder (som Kina, Tyskland, Sverige etc.) med positiv handelsbalans (handelsöverskott). Länder som exporterar mer än de importerar. Länder som producerar mer (varor och tjänster) än de konsumerar (netto-producenter). Handelsöverskottet måste kompenseras (och lagras) på något sätt.
Vi har också länder men negativ handelsbalans (handelsunderskott i länder som USA, Grekland, Irland etc.). Länder som importerar mer (varor och tjänster) än de exporterar . Länder som konsumerar mer än de producerar (netto-konsumenter). Handelsunderskottet måste betalas (finansieras) på något sätt.

Idag kompenseras netto-producenterna (tänk Kina) mha. statsobligationer eller löften om framtida betalning (tänk USA och US Treasury Bonds). Netto-producenter (Kina) ackumulerar mer och mer pappers värden som kan skapas ”Ex nihilo” (”ur intet”) i utbytte mot fysiska varor. Netto-konsumenter (USA) å andra sidan lånar från netto-producenterna (Kina, Norge, Schweiz etc.) och ackumulerar mer och mer fysiska varor. Och så går det runt i en loop. Det finns inget som stoppar (korrigerar) obalanser mellan länder förutom kollaps AKA outright default.

I USA’s fall har man de senaste 30 åren, i genomsnitt vartenda år, konsumerat 21% mer än man producerat. Dvs.man har lånat för att kunna konsumera 21% mer än vad man har råd till sista 30 år. Därav en statsskuld på ~ 16.000.000.000.000 $. En statsskuld som varken kan bli eller kommer bli betald i reella termer. A case of Infinite Debtor om det någonsin har funnits ett.

-<>-Spure and Brake-<>-

I dagens system så är (det fysiska) guldet helt värdelöst. Bespottad. Primitivt. En barbarisk relik. En klassisk bubbla för lättlurade ”suckers”. I alla fall om man ska tro MSM (Mainstream media). Så jag har fullt förståelse att 99% av världens befolkning tror att man är psykfall om man nämner det kommande revalueringen av det fysiska guldet. Det fysiska guldet som finns i spararnas händer.

Men det finns en ”purpose” för det kommande höga priset på fysiskt guld. Nämligen: Fysiskt guld kommer att flöda mellan länderna för att balansera internationell handel! Och eftersom det finns en begränsad mängd guld som måste täcka redan existerande obalanser (skulder), samt framtida sådana, så är enda utvägen en kraftig revaluering uppåt. Guldet till dagens (pappers) priser räcker icke på långa vägar! Därav revaulering.

Det fysiska guldet kommer att ackumuleras i länder (tänk Kina och Tyskland) som har positiv handelsbalans (handelsöverskott exklusive fysiskt guld). Inklusive fysiskt guld så kommer handelen att vara balanserad! På samma sätt så kommer det fysiska guldet att börja försvinna från länder (tänk USA och Grekland) som har negativ handelsbalans (handelsunderskott exklusive fysiskt guld). Inklusive fysiskt guld kommer ju handelen att vara balanserad! Och när mer och mer guld börjar försvinna från länder med handelsunderskott (netto-konsumenter som USA) så kommer varje återstående bit av guld att vara mer och mer värd (”precious”) i det importerande landet med negativ handelsbalans! Dvs. guldets köpkraft i form av varor och tjänser kommer att öka i det landet (tänk USA). På samma sätt kommer det exporterande landet med handelsöverskott (netto-producenter som Kina) att få in mer och mer fysiskt guld vilket kommer leda till att guldet får lägre köpkraft gentemot varor och tjänster i det landet (landet med positiv handelsbalans exklusive guld). Då folk i netto-producent landet (Kina) märker att deras guld är mer värt (högre köpkraft) i netto-konsument landet (USA) så kommer erfterfrågan för importerade varor (från USA) i Kina att öka medans exporten (till USA) från Kina kommer att falla. Netto-konsument landet (USA) kommer att märka av högre efterfrågan från Kina och göra sitt bästa för att öka tillgången till varor som exporteras till Kina. Följaktigen kommer netto-producenten (Kina) att minska på produktionen och öka på konsumtionen! Det fysiska guldet signalerar ju det! Och netto-konsumenten (USA) kommer i sin tur att uppleva motsatt effekt, dvs minskad konsumtion och ökad produktion!

Ha!... pendeln har svängt tillbaka! Konsumenten har blivit producent och producenten har blivit konsument! Efterlängtad självreglerande system i BALANS! Balance IS Everything! Guldet fungerar som ”spure” and ”brake” dvs. som incitament och broms (eller morot och piska om man så vill). Det fysiska guldet har blivit en fertil medlem av internationell handel.

Och det spelar ingen roll vilken transaktionsmedium (Medium of exchange AKA valuta som SEK, $, €, Peso...whatever) man använder, FOFOA:

Citat:
This flow will continue reversing back and forth forever, as it should be, because there is no such thing as a perfect equilibrium. And again, I want to draw your attention to the fact that I'm dealing only in the physical plane, ignoring the monetary plane. This is what Freegold does. And it doesn't matter if the "surplus ex-gold" and "deficit ex-gold" zones each have their own currencies or if they share a single currency. It still works the same way. Savers run the economy. Savers are the marginal surplus-producers and consumers. When the savers start saving more, it means the economy is producing more. When the savers start dishoarding and consuming, the economy is producing less vis-à-vis its balance of trade. This is the spur and brake force of Freegold, the international demand driven by the fluctuating purchasing power of gold as felt by the savers, regardless of any transactional currency effects with which the debtors may be tinkering.

-<>This is the shape of things to come<>-

Så mina vänner…dagens skuld och dollar($) baserade Internationella Finansiella och Monetära Systemet ($IMFS) fungerar på exakt mottsatt sätt i förhållande till ”spure” och ”brake” effekten! I dagens systemet så är det skulden (kom ihåg ”Ex nihilo”) som flödar istället för det fysiska guldet. Mer och mer skuld ackumuleras i producentlandet för att sedan lånas tillbaka (mot nominell ränta) till konsumentlandet så att konsumenter kan konsumera ännu mera! Vilket ger incitament till producent landet att öka produktionen och producera ännu mera! Det finns inget som balanserar det hela, FOFOA:

Citat:
It's kind of like if you built a car where the accelerator and brake pedal functions were reversed. It would be really hard to drive that car without eventually wrecking it if every time you needed to brake you accelerated, and when you needed to accelerate you came to a stop.

Men varför spenderar inte Kina alla dessa $ undrar du? FOFOA:

Citat:
As I said above, the US pays for 79% of its imports with goods and services exports. But the remaining 21% it pays for with debt that accumulates year after year. The US is the "deficit zone" and its trading partners who are accumulating US debt are the "surplus zone". Our trading partners send us 100% goods and services and we send them back 79% goods and services plus 21% US dollars. They then have to do something with those dollars. But they already have more than $4 Trillion in accumulated US debt. So what to do with those new dollars that keep coming?

If they were to insist on spending those extra dollars on more goods and services in order to balance trade, they'd simply drive up the dollar prices of goods and services relative to their own domestic goods and services. In the physical plane final analysis, they'd still receive less back from us than they sent us, and they'd simultaneously collapse the value of their $4 Trillion accumulated debt. So instead, they loan those extra dollars back to us at a nominal (not real) rate of interest and then we use them (again) to buy more of their goods.

So the more debt that flows as payment into the "surplus zone" economy, the more it is spurred to produce even more goods for the "deficit zone" to borrow. And the more "deficit goods" that flow into the deficit zone, the more dollars that must be recycled and the more the "deficit zone" must consume, which is, in effect, a brake force on the consumption-based economy. The brake force is being applied to the "deficit zone" and the spur force to the "surplus zone". The opposite of Freegold.

When debt flows, deficits accumulate and grow requiring more accumulation and more debt. The net-consumers are incentivized to net-consume more and more and the net-producers to produce ever more. There is no adjustment mechanism, no natural governor. This simply continues until the whole thing collapses. That's the only adjustment mechanism: periodic collapse. That's the $IMFS.
Citera
2012-05-12, 18:40
Medlem
Etnad11s avatar
...fortsättning från ovan...del 2/2

Så mina vänner...när vi snackar om Greklands, Spaniens, €’s (!) problem idag...så är det $IMFS problem egentligen! $IMFS är sjukdomen allt annat är symptom på sjukdomen! Innan sjukdomen botas ($IMFS) så kommer inte symptomen att försvinna. $IMFS timeline närmar sig sin oundvikliga slut. Någonting nytt kommer. Bättre och mer rättvist. Naturligt. I balans. Det är därför världens Centralbanker ackumulerar fysiskt guld. Där är därför nya guldbutiker som vill köpa guld av dig växer som svampar ur jorden. Det är ingen slump. Det är superorganismen som kommer att se till att fysiskt guld blir en fertil medlem av internationell handel. För kolonins bästa.

-<>The big picture<>-

Så när du ser guldet falla från t.ex. 1800$ till 1500$...tänk på flödet. Balansen. För eller senare kommer superorganismen att starta raketen. Och guldet kommer flöda.

Se här:
The big picture

Tack för ordet\Etnad

E-Type - This Is The Way

This.......this is the way
This is the way i wanna live
I'm going through changes

From this day on noone is going to tell me
What i should do or what i should not
That ain't the way,
The way that it shall be fight it all the way
So let them vultures prey on each other
Don't let them spoil it you've come this far
Coming out like a force of nature
This is the shape of things to come...

( coming up, coming up )

So if you're feeling sort of down & out
Don't loose ya faith, wipe away the doubt
You must take a stand that's what it is about
If nothing else works just shout!
You're no baloney homo sapien
You're the original king of the hill again
Coming out like a force of nature
This is the shape of things to come...

( coming up, coming up )

LIKE A FORCE of NATURE..THIS IS THE SHAPE of THINGS TO COME…YES INDEED!
Senast redigerad av Etnad11 2012-05-12 kl. 18:59.
Citera
2012-05-13, 09:48
Medlem
twistedtv12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etnad11
Men det finns en ”purpose” för det kommande höga priset på fysiskt guld. Nämligen: Fysiskt guld kommer att flöda mellan länderna för att balansera internationell handel! Och eftersom det finns en begränsad mängd guld som måste täcka redan existerande obalanser (skulder), samt framtida sådana, så är enda utvägen en kraftig revaluering uppåt. Guldet till dagens (pappers) priser räcker icke på långa vägar! Därav revaulering.

Det fysiska guldet kommer att ackumuleras i länder (tänk Kina och Tyskland) som har positiv handelsbalans (handelsöverskott exklusive fysiskt guld). Inklusive fysiskt guld så kommer handelen att vara balanserad! På samma sätt så kommer det fysiska guldet att börja försvinna från länder (tänk USA och Grekland) som har negativ handelsbalans (handelsunderskott exklusive fysiskt guld). Inklusive fysiskt guld kommer ju handelen att vara balanserad! Och när mer och mer guld börjar försvinna från länder med handelsunderskott (netto-konsumenter som USA) så kommer varje återstående bit av guld att vara mer och mer värd (”precious”) i det importerande landet med negativ handelsbalans! Dvs. guldets köpkraft i form av varor och tjänser kommer att öka i det landet (tänk USA). På samma sätt kommer det exporterande landet med handelsöverskott (netto-producenter som Kina) att få in mer och mer fysiskt guld vilket kommer leda till att guldet får lägre köpkraft gentemot varor och tjänster i det landet (landet med positiv handelsbalans exklusive guld). Då folk i netto-producent landet (Kina) märker att deras guld är mer värt (högre köpkraft) i netto-konsument landet (USA) så kommer erfterfrågan för importerade varor (från USA) i Kina att öka medans exporten (till USA) från Kina kommer att falla. Netto-konsument landet (USA) kommer att märka av högre efterfrågan från Kina och göra sitt bästa för att öka tillgången till varor som exporteras till Kina. Följaktigen kommer netto-producenten (Kina) att minska på produktionen och öka på konsumtionen! Det fysiska guldet signalerar ju det! Och netto-konsumenten (USA) kommer i sin tur att uppleva motsatt effekt, dvs minskad konsumtion och ökad produktion!

Ha!... pendeln har svängt tillbaka! Konsumenten har blivit producent och producenten har blivit konsument! Efterlängtad självreglerande system i BALANS! Balance IS Everything! Guldet fungerar som ”spure” and ”brake” dvs. som incitament och broms (eller morot och piska om man så vill). Det fysiska guldet har blivit en fertil medlem av internationell handel.
Jag har alltid tilltalats av enkla lösningar. Ovanstående lösning är lika enkel som genial. Det här är ett ämne som jag filosoferat kring en längre tid. Det du skriver passar väl in i bland mina tidigare slutsatser. Jag har lättare att förstå poängerna i FOFOA:s texter när jag får dina kommentarer till.

Att balansera är A och O. Det fysiskas begränsningar tvingar fram pendelrörelserna, i motsats till dagens oordning. Jag upplever att bitarna börjar falla på plats. Tack Etnad11!
Citera
2012-05-13, 13:12
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twistedtv12
Jag har alltid tilltalats av enkla lösningar. Ovanstående lösning är lika enkel som genial. Det här är ett ämne som jag filosoferat kring en längre tid. Det du skriver passar väl in i bland mina tidigare slutsatser. Jag har lättare att förstå poängerna i FOFOA:s texter när jag får dina kommentarer till.

Att balansera är A och O. Det fysiskas begränsningar tvingar fram pendelrörelserna, i motsats till dagens oordning. Jag upplever att bitarna börjar falla på plats. Tack Etnad11!

Ingen orsak, twistedtv12.

Som en viss Jacques Rueff sa en gång i tiden:

Citat:
Goldgoverns all the components of our international transactions with faultless effectiveness… it is a forceful but unobtrusive master, who governs unseen and yet is never disobeyed. Nevertheless, it is too wise to oppose the inclinations of men. It never, for example, prohibits the purchase of foreign securities; taking all their actions into account, it guides the conduct of men in order to prevent the upsetting of the balance it is supposed to maintain. We should also point out that while guiding men's actions it respects their freedom of choice. They are always at liberty to buy according to their preferences, but the monetary mechanism, in its omnipotence, will raise the price of those items whose purchase is contrary to the general interest, until such time as consumers decide of their own free will to stop buying them. The gold standard thus resembles an absolute but enlightened monarch; he does not destroy man's freedom, but employs it for his own ends.

Från FOFOA's:
Once Upon a Time

Som en ANNAN person sa:
Citat:
We watch this new gold market together, yes?

Citera
2012-05-13, 13:40
Medlem
Superslaskens avatar
Citat:
I USA’s fall har man de senaste 30 åren, i genomsnitt vartenda år, konsumerat 21% mer än man producerat. Dvs.man har lånat för att kunna konsumera 21% mer än vad man har råd till sista 30 år. Därav en statsskuld på ~ 16.000.000.000.000 $. En statsskuld som varken kan bli eller kommer bli betald i reella termer. A case of Infinite Debtor om det någonsin har funnits ett.

Vill bara peka på felaktigheten här, USAs statsskuld översteg för första gången BNP 2011(wikipedia), så att man har en handelsbalans som i 30år överstiger BNP med 21%årligen är såklart helt uppåt väggarna fel. Att ha en statsskuld som överstiger till BNP är självklart problematiskt, men absolut inte någon evighetsskuldfälla som du försöker göra gällande. Titta igenom dina källor igen.
Citera
2012-05-13, 14:32
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superslasken
Vill bara peka på felaktigheten här, USAs statsskuld översteg för första gången BNP 2011(wikipedia), så att man har en handelsbalans som i 30år överstiger BNP med 21%årligen är såklart helt uppåt väggarna fel. Att ha en statsskuld som överstiger till BNP är självklart problematiskt, men absolut inte någon evighetsskuldfälla som du försöker göra gällande. Titta igenom dina källor igen.

Min vän, du har missförstått mig där. Det är inte så att för varje år i 30 år, så har handelsunderskottet överstigit BNP. Då hade vi haft Freegold för länge sen.

Det är så att man har haft underskott i handelsbalansen varje år sista 30 år för att som du påpekar, för första gång i 2011, ha en statsskuld (~ 16 T) som överstiger BNP'n. Dvs. efter 30 år har skulden ackumulerat sig och, som du poängterar, i 2011 blivit större än BNP'n.

Se här:
The percentage of U.S. imports not paid for with exports, but instead paid for with nothing but paper

Förresten, stark rekommendation:
Peak Exorbitant Privilege

I den levererar FOFOA "the third and final warning".

PS När jag ser lite närmare på bifogat graf så är det faktiskt oavbrutet underskott i 35 år (1976-2011). Så jag var lite för snäll.
Senast redigerad av Etnad11 2012-05-13 kl. 14:53.
Citera
2012-05-13, 16:07
Medlem
Rois avatar
För övrigt så är väl ett handelunderskott som överstiger BNP per definition omöjligt?
Citera
2012-05-13, 16:11
Medlem
Superslaskens avatar
Citat:
Min vän, du har missförstått mig där. Det är inte så att för varje år i 30 år, så har handelsunderskottet överstigit BNP. Då hade vi haft Freegold för länge sen.

Det är så att man har haft underskott i handelsbalansen varje år sista 30 år för att som du påpekar, för första gång i 2011, ha en statsskuld (~ 16 T) som överstiger BNP'n. Dvs. efter 30 år har skulden ackumulerat sig och, som du poängterar, i 2011 blivit större än BNP'n.

Se här:
The percentage of U.S. imports not paid for with exports, but instead paid for with nothing but paper

Förresten, stark rekommendation:
Peak Exorbitant Privilege

I den levererar FOFOA "the third and final warning".

PS När jag ser lite närmare på bifogat graf så är det faktiskt oavbrutet underskott i 35 år (1976-2011). Så jag var lite för snäll.

Det du sa var att "man har en handelsbalans som i 30år överstiger BNP med 21%årligen" vilket man bara kan tolka som att det genomsnittliga underskottet är 21% varje år. Det var det jag reagerade på för det är fel. Du kanske menar någonting annat, men det framgår inte.
Sen tycker jag du skall vara försiktig med grafer som inte nämner vilken data de bygger på eller hur de är uträknade eller vem som står bakom dem, jag har svårt att tolka den grafen på något annat sätt än hur jag uppfattade ditt inlägg och det är som jag tidigare nämnt fel. Titta på tex

http://en.wikipedia.org/wiki/File:US_Trade_Balance_1980_2011.svg

för referens. Visst har de länge haft ett underskott men inte ett 35årigt ständigt växande som du låter göra gällande. Kan även tillägga att man hade större statsskuld/BNP på tidigt 50tal än vad man har i dagsläget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in