2012-03-17, 00:22
Medlem
SilverSurferIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Vi kanske skulle kunna disskutera några av "axiomen". Här är några antaganden:

4) Guld fungerar som en spelteoretisk fokuspunkt. Dvs, när två aktörer med noll kommunikation emellan dem tjänar på att välja samma alternativ, så kommer båda att välja det alternativ som ter sig mest uppenbart. Här är fysiska kontaner också ett alternativ.

Har jag missat något?

5) Vi har det i våra gener. Håll i guld och du känner det. Titta på guld och du känner det. Fråga dig själv, "- Varför är blondiner så himla snygga?"
Citera
2012-03-17, 01:24
Medlem
Rois avatar
Missade förståss kopplingen mellan 2 och 4: För att folk ska kunna ta ut sitt sparande ut finansmaskineriet så måste de förståss stoppa in (eller byta ut, hur man nu vill se på det) sin köpkraft i något annat. Detta något ska helst vara värdebeständigt och värdet ska vara lätt att "realisera", vilket innebär att det skall finnas en likvid marknad och dess värde skall vara allmänt erkänt.
Senast redigerad av Roi 2012-03-17 kl. 01:26.
Citera
2012-03-17, 10:05
Medlem
Baileds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etnad11
Vi får väl se Gromph. Sen skal man inte investera mer i guld än vad man förstår det. 5% av ens netto förmögenhet i fysiskt guld (Au 99.99) räcker gott och väl för de flesta. Se det som en försäkring. Precis som man har en försäkring om man äger ett hus (speciellt om en pyroman är aktiv i området).

Jag tycker att jag förstår guld så pass bra att jag sitter i princip 100% i fysiskt guld (Au 99.99). Det finns ingen annan investering jag skulle vilja vara i just nu.

Rätt eller fel får framtiden utvisa.

Får man fråga hur fördelningen på ditt innehav ser ut? Mynt, tackor (vikt?) och papper.

Inget silver?
Citera
2012-03-17, 11:32
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bailed
Får man fråga hur fördelningen på ditt innehav ser ut? Mynt, tackor (vikt?) och papper.

Inget silver?

Som jag skrev i portfölj-tråden:

Citat:
98% Au 99.99
2% Ag 99.99

Allt fysiskt förstås.

Sen naturligtvis har jag en del cash så jag klarar mig ett par månader utan inkomster. Worst case scenario är att behöva likvidera guldet under "Punctuated Equilibrium":

Citat:
7] Punctuated Equilibrium is a good description of how monetary evolution proceeds. Here's an example of what I mean. Notice the regularity of the cycle. Your homework assignment is to uncover what the dates represent in the monetary evolutionary cycle:

—Equilibrium—
1893-1897 **Punctuation**
—Equilibrium—
1930-1934 **Punctuation**
—Equilibrium—
1968-1971 **Punctuation**
—Equilibrium—
2008-____ **Punctuation**
—Equilibrium—

From the cyclical pattern above, it seems to me like ____ should be either 2011 or 2012.

Från FOFOA's:
Reference Point Revolution!

Sen tycker jag att det viktiga är IMHO hur stor andel (i %) av din förmodade förmögenhet du får över på andra sidan, inte hur mycket i unser, gram eller kg du har. För det finns, enligt mig, inget bättre instrument än det fysiska guldet att utföra uppdraget i sin helhet - och inte bara det utan också premiera en stort (~ 33 ggr. i reella termer).

@Roi:

Väldigt bra skrivet. Kan bara tillägga den tunga elefanten (med zero probability of default) som väger 15.564.809.891.767 $ AKA Federal Reserve Notes:

Alan Greenspan: WE CAN ALWAYS PRINT MORE MONEY

Förresten, av ren nyfikenhet då du uppenbarligen har läst en hel del FOFOA, hur stor andel av din netto förmögenhet har du i fysiskt guld?

@SilverSurferII:
Nu vet jag varför jag finner blondiner så oemotståndliga!
Citera
2012-03-17, 11:57
Medlem
Baileds avatar
Citat:
Sen tycker jag att det viktiga är IMHO hur stor andel (i %) av din förmodade förmögenhet du får över på andra sidan, inte hur mycket i unser, gram eller kg du har.

Missade portföljtråden, sry.

Vad jag fiskar efter är hur du fördelat ditt sparande i guld. Sitter du med en stor tacka eller flera små och hur har du resonerat när du inhandlat guldet. Är det plastade pamptackor eller Bolidens utan certifikat?

Som du kanske förstår så behöver inte jag säljas in i principen hur man ser på guld.
Citera
2012-03-17, 12:21
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Missade portföljtråden, sry.

Vad jag fiskar efter är hur du fördelat ditt sparande i guld. Sitter du med en stor tacka eller flera små och hur har du resonerat när du inhandlat guldet. Är det plastade pamptackor eller Bolidens utan certifikat?

Som du kanske förstår så behöver inte jag säljas in i principen hur man ser på guld.

Ingen fara. Det bra att man slipper det obligatoriska skrattet och det inprintade "Guld går inte att äta!".

Jag har inplastade tackor allt från 100g ner til 5g (50, 20 och 10g). Och ja, PAMP Suisse's Lady Fortuna är favoriten. Det är ingen slump att Schweiz är Europas rikaste och säkraste land sista par hundra åren.

Sen har jag ett par guldmynt också. All min silver är i form av Canadian Meaple Leaf.
Citera
2012-03-17, 14:35
Medlem
Citat:
Vi kanske skulle kunna disskutera några av "axiomen". Här är några antaganden:

1) Finansindustrin är lång mycket större än vad någon "marknadsjämvikt" skulle tillåta. Väldigt många löften är helt omöjliga att uppfylla och de som verkar innom industrin har för små incitament för att bevara kundernas (och ägarnas) köpkraft, vilket leder till att industrin i helhet förmodligen behöver skalas av mycket mer än bara tillbaks till "marknadsjämvikten".
Fail skulle jag säga. Marknaden går med på lika mycket stolligheter som människor går med på.
Jfr IT-bubblan. Marknaden värderade då upp ett företag med 30% därför att det slösat bort kapital på att utveckla en WAP-tjänst som aldrig ens skulle komma i närheten av att bära sig.

Och under bobubblan i USA köpte mycket kompetenta köpare på sig MBS, som de sedan har förlorat på. Dvs marknaden gick med på värderingar den rimligen inte skulle ha gjort. Den kan alltså vara synnerligen irrationell. Och som mitt citat ovan säger, det kan den vara länge.

Vad sedan "marknadsjämvikt" är kan väl diskuteras. Men mäter man över lång tid hamnar man i bryderiet över vad man skall mäta emot iom att värderingar ändras.

Citat:
2) Korthuset kan inte hålla för evigt genom politiska räddningar. Till slut måste deflationen i balansräkningar slå in, när folk springer iväg från motpartsrisk en masse.
Hur mycket räddningar görs?
Hur mycket banker gick inte under i USA under 2008-2009. Massor. Banker räddas inte.
Försäkringsbolaget AIG gjorde man en viss insats med, men observera att aktieägarna förlorade. Skälet för AIG var att det fanns tillgångar men de var låsta och en failure hade skapat dels enorma störningar i transaktionssystemet (och stora förluster för miljontals pensionssparare i USA). Det hade varit oansvarigt att bara stå och titta på, när man kan göra en begränsad insats. (Nu har FED sålt en del AIG-papper de tog över med vinst). Tvärtemot vad folk tror vill centralbanker bara göra affärer de tjänar på. Sedan lyckas dom väl inte alltid precis som alla andra. Och någon gång klarar dom inte att stå emot det politiska trycket.

Ingen ömmar för banker. Däremot anser sig staten ha ett visst ansvar för att transaktionssystemet fungerar. Det är nödvändigt för företag, allmänheten och staten.

Att fundera på: Om någon snavar på perrongen och håller på bli överkörd av tåget ska du då böja dig ned och sträck ut en hjälpande hand och rädda vederbörande, eller säga att det är inte mitt ansvar och det är bättre att klantar råkar illa ut så att folk lär sig.
Liberalerna på forumet förordar det senare. Jag håller inte med fullt ut iaf. (Jag tror nämligen inte att folk lär sig).

Citat:
3a) Centralbanker kommer att parera en massiv deflation i balansräkningar med nyskapade pengar, eftersom de inte vill att banksystemet ska braka ihop.
Visa transaktionerna som åstadkommer det.

Citat:
3b) Massiv deflation i balansräkningar kommer skapa en mindre välfungerande ekonomi (i det korta till meddellånga perspektivet) vilket gör att stater kommer att försöka finansiera sig själva genom monetär expansion.
Balance sheet recessions uppstår då och då. T ex i Japan efter 1990. Från 2008 för en del andra. olika kraftiga lågkonjunkturer blir konsekvensen. Vi har haft många genom åren och det kommer att bli många till.

Jag är väl inte så där alldeles övertygad om att det kommer att bli en massiv sådan. Jag förstår att man kan tycka/tro det. Och som alltid går det att rationalisera en tro.

Citat:
4) Guld fungerar som en spelteoretisk fokuspunkt. Dvs, när två aktörer med noll kommunikation emellan dem tjänar på att välja samma alternativ, så kommer båda att välja det alternativ som ter sig mest uppenbart. Här är fysiska kontaner också ett alternativ.
Man får komma ihåg att olika människor/aktörer har olika preferenser. Olika axiom om man så vill.

Citat:
5) Guldmarknaden idag opererar enligt FRB (futures uppenbarligen, men även LBMA), där där det finns ett intresse av att expandera balansräkningen. Här kommer en bank run att ske. Den här är en riktig bubblare, eftersom jag inte sett någon tydlig siffra på exakt hur mycket guld som verkligen finns i valven, kontra hur mycket som finns i pappersform. Det här verkar även anta att någon "jätte" skulle offra FIAT-vinster för att hålla guldpriset lågt.
Kan inte kommentera det riktigt. Men ser väl inte det nödvändiga i att alla helt plötsligt skulle kräva fysisk leverans. Några vill säkert göra det, men andra säljer bara av sina kontrakt istället vilket sänker priset.

Citat:
Som jag ser det är 1, 2 och 4 argument nog för att äga guld. 1, 2 och eventuellt 5 är argument för att äga det i fysiskt form, som man är fulldständigt säker på exakt var det förvaras. 3 kan dock ha inverkan på huruvida fokuspunkten (4) blir kontanter eller guld.

Har jag missat något?
Jag skulle gärna lägga till mitt skäl, nämligen att göra en spekulationsvinst (på bubblan). Och jag lär inte vara ensam med det skälet. Min huvudvärk är exitkriteriet. Jag tar gärna emot tips.

(Kan nämna att jag har rent guld (Canadian maple leaf 9999 pure) och inte sån där skit som Etnad11 geggar med
Citera
2012-03-17, 18:39
Medlem
Baileds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
(Kan nämna att jag har rent guld (Canadian maple leaf 9999 pure) och inte sån där skit som Etnad11 geggar med

Maple leaf innehåller 999,99 om jag inte minns fel. Är inte det en rätt marginell skillnad sas? Sen har du kanske en rätt liten reserv i guld om du bara har mynt. Hur ser fördelningen ut?
Citera
2012-03-17, 19:41
Medlem
Citat:
Maple leaf innehåller 999,99 om jag inte minns fel. Är inte det en rätt marginell skillnad sas? Sen har du kanske en rätt liten reserv i guld om du bara har mynt. Hur ser fördelningen ut?
Japp, 5 nines ska det vara. Nja, jag har mer än så men vill inte gå in på några detaljer, då det kan variera iom att jag kan ha "elektroniskt" guld ibland också. Jag är ju bara spekulant och inte religiös på något sätt.
Citera
2012-03-17, 20:23
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Japp, 5 nines ska det vara. Nja, jag har mer än så men vill inte gå in på några detaljer, då det kan variera iom att jag kan ha "elektroniskt" guld ibland också. Jag är ju bara spekulant och inte religiös på något sätt.

Och jag är bara en vanlig simpel sparare AKA saver.

Om jag har förstått dig rätt så har du silver för att sälja när mani fasen kommer? Tänk bara att det är inte utan anledning att silver kallas "djävulens metall".

När det gäller "guldbubblan" (förresten, någon som hört\sett honom på sistone ), akta dig bara så du inte råkar sälja innan den största revalueringen av fysisk guld "in all of history of gold".

För när det här slaget är över så är det bara en som kommer vara The Last Man Standing...
Citera
2012-03-17, 21:18
Medlem
Baileds avatar
Citat:
Och jag är bara en vanlig simpel sparare AKA saver.

Om jag har förstått dig rätt så har du silver för att sälja när mani fasen kommer? Tänk bara att det är inte utan anledning att silver kallas "djävulens metall".

När det gäller "guldbubblan" (förresten, någon som hört\sett honom på sistone ), akta dig bara så du inte råkar sälja innan den största revalueringen av fysisk guld "in all of history of gold".

För när det här slaget är över så är det bara en som kommer vara The Last Man Standing...

Jag har för mig att Rick Falkvinge i Piratpartiet omsatte sina sparade tillgångar i Bitcoins och hävdade att det var det enda sparandet. Vad jag vill ha sagt är att lägga alla ägg i en och samma korg kanske inte är så himla smart. Tillgångar kan fluktuera i värde rätt kraftigt och du verkar ha en bergfast övertygelse i att guld ska bli den enda valutan framgent.

FED's kvantifieringar kommer med all säkerhet urholka fiatvalutan och driva upp priset på ädelmetaller men du räknar med en flerfaldig avkastning och det gör inte dig till en sparare utan till en spekulant. När jag läser om din fördelning av storlekar kan jag se ett sparande med en logik jag känner igen. Det är nog det prompta "Last man standing" som inte riktigt får övertygelsen att bita fullt ut.
Citera
2012-03-17, 21:26
Medlem
Hausa en aktie har man ju varit med om men jag upplever det som att Etnad11 hausar ett grundämne .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in