Tänkte starta ny tråd med titeln: "Freegold - när, var, hur och varför" men ser att herr Roi har redan hunnit före mig.
Så låt oss diskutera FOFOA:s Freegold teori courtesy of ANOTHER och FOA.
Citat:
Ursprungligen postat av AAgorander
- Guldpriset. Med den köpkraft han ser så skulle t ex de i Zimbabwe som för ett par år sedan vaskade fram 0.3g guld om dagen för att överleva, alltså vaska fram en västerländsk årslön på 3 månader. Ett hållbart pris är inte ett som gör att högutbildade tjänar på att vaska i floden istället.
Låt oss avrunda Freegold priset till 1600$ per gram AU (99,99) i dagens $ värde. 0,3 g per dag i 3 månader blir då 0,3 x 90 = 27 g. 27 x 1600$ blir då 43 200$. 43 200$ x 6.8 = 293 000 SEK. Inte dåligt för en flink kille\tjej.
Dock finns det en liten hake. Guldgruvorna fixar fram i genomsnitt 5 gram AU per ton råvara...underjord med allt maskineri. Så för våran fiktiva Zimbabwier gäller det att vaska fram ca. 5 ton på 3 månader. Kanske inte omöjligt men inget skäl för mig i alla fall å emigrera till Zimbabwe efter Freegold. Å då är jag inte särskilt högutbildad.

Nog om vår fiktiva Zimbabwier.
Lås oss snacka om Freegold och vad det handlar om. Freegold handlar om, som FOFOA säger "Giants", inte oss vanliga dödliga (Gi)ants. Det handlar om sk. super producenter som måste
bevara värden (köpkraft) över tid. Det handlar om att välja något sällsynt, som är delbart och inte oxiderar, som man kan hamstra utan att påverkar någon annans dagliga vardagsliv, som har
koppling till fysisk verklighet. Som är totalt värdelöst i sig själv. Som är "most honored" värden över. Som...hm....har totalt konfidens. In space and time.
Och det är svårt att hitta i dagens $ baserade internationella monetära systemet. Världens reservvaluta är på väg mot sin "heaven". Och guld är inversen till pappers pengar. Så när pappers pengar går mot 0 vart går då dess invers? Ja, just det, mot oändligheten.
En valutas död är en normal händelse. Sällsynt men normal. Sker bara en gång. Inte helt olik en människans död. När det har skett så finnes det ingen återvändo. Denna gång så är hela världens valutor FIAT. Och när dess referenspunkt inte längre är relevant så går vi mot spännande tider. För oss "goldbugs".
Som Martin Armstrong säger "It's just time". Ok, det får räcka som 1:a post.