2011-08-23, 20:06
Medlem
Rois avatar
Freegoldteorierna kommer ursprungligen från två anonyma skribenter, som var aktiva på ett forum runt millenieskiftet. Eftersom deras förutsägelser i hög grad slagit in, har intresset för vad de förutspådde ytterligare in i framtiden ökat. Framför allt är det bloggaren FOFOA som idag driver vidare deras teser.

Tesen går väldigt i korta drag ut på att pengars roll som värdebevarare(*) och pengars användning som bytesmedel kommer att delas upp, där den förstnämnda rollen kommer att tillfalla guldet. Detta kommer ske genom vad vi kan jämföra med deflation, där marknaden rör sig från riskfyllda till riskfria investeringar, för att till slut gå förbi papperspengarna, med motpartsrisk hos staten, och landa i guldet istället.

Detta resulterar i folk kommer ha sina besparingar i guld, ifall de inte hittar något de vill investera i, medan de utför kortsiktiga transaktioner i någon fiatvaluta. Att folk slipper trycka in sina pengar i investeringar för att fly undan inflationen, gör i sin tur att graden av felinvesteringar och behovet av att, från statligt håll, hålla banker under armarna minskar.

Här är en artikelserie jag hittade igår, som (relativt till FOFOA) förklarar konceptet ganska koncist: http://forafistfulofdollars.blogspot.com/p/freegold.html

Finns det någon fler här som stött på dessa teorier och vad tror ni om dem?
Citera
2011-08-23, 20:47
Medlem
Fris avatar
Varför skulle man inte använda guld även för transaktioner? Vilka konkurrensfördelar skulle pappersvalutan ha?
Citera
2011-08-23, 20:55
Medlem
Jag har också följt fofoa sedan jag hittade honom för något år sedan. Många bra upsatser även för den som inte sväljer allt han säger rakt av. Visionen han ger vore en bra situation för spararna, och visst finns det en viss chans att något liknande som han förutser inträffar, men jag har ett par problem med hans inställning :

- Guldpriset. Med den köpkraft han ser så skulle t ex de i Zimbabwe som för ett par år sedan vaskade fram 0.3g guld om dagen för att överleva, alltså vaska fram en västerländsk årslön på 3 månader. Ett hållbart pris är inte ett som gör att högutbildade tjänar på att vaska i floden istället.

- Guldpriset igen. A/FOA:s svar på att ett så högt pris skulle leda till en massiv guldgruveindustri som skulle dra upp tillgängligheten massivt var att guldgruvorna skulle beskattas sönder, så de skulle inte vara så vinstdrivande ... Ett guldpris beroende av att beskattningen av gruvverksamheten håller upp det är inte hållbart.

- De är väldigt deterministiska i sin inställning om att den politiska makten skall följa det manus de satt upp. Hittills har det ju stämt, men tänk om Ron Paul vinner 2012 och sätter någon som vill försvara dollarn på FED. Jag är inte övertygad om att en upprepning av 1980 är omöjlig i det fallet. (Även om jag håller med om att det vore svårare idag)
Citera
2011-08-23, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Varför skulle man inte använda guld även för transaktioner? Vilka konkurrensfördelar skulle pappersvalutan ha?

FOFOA presenterar inte sin vision om vad han anser skulle vara det ultimata penningsystemet. (Många på hans blog anser tvärtemot att 100% reserv guldbaserad valuta vore bäst). Han presenterar vart han tror penningsystemets "naturliga evolution" är påväg. Specifikt menar fofoa att om man har samma medium som transaktionsmedel, som långsiktigt sparande i, så leder detta till konflikter mellan sparare och gäldenärer, och att detta kommer åtgärdas iom freegold.

Han menar också att detta är ett sätt att hålla politikernas fingrar borta från att manipulera guldets värde (vilket alla guldmyntfötter oundvikligt evolverat till att göra).
Citera
2011-08-23, 21:16
Medlem
klinger75s avatar
Problemet med guld ær att det i grunden ær oproduktivt som investering , i længden kommer en tacka guld kosta mer æn den ær værd (långsiktigt), varje år kommer det kosta i bevakning och hantering och førsækringar .

Sen kan man ju fundera på varfør guldpriset från att ha varit stabilt i øver hundra år børjade stiga vid 60/70 talet , kænns som ett visst samband med den elektroniska revolutionen , gissningvis kommer denna marknaden komma i balans då guld från gammalt skrot återanvænds samtidigt som mængden guld i varje apparat minskar.

Givetvis har USAs før tillfællet pissdåliga ekonomi ett finger med i spelet på guldpriset
samt den allmænna oron førhoopningsvis kommer detta inte vara allt før længe.

Jag ser mark som en betydligt smartare investering att ligga længe i , enda nackdelen mot guld ær att den ær svår att ta med sig men i øvrigt vinner den på allt i ett långsiktigt perspektiv . Mark ær både produktiv samt økar i værde i takt med att jordens befolkning økar och det blir mer och mer brist.

hur mycket guld behøvs det før att væxla in alla "fiat" valutor i dagslæget till guld ?
Citera
2011-08-23, 21:20
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AAgorander
- Guldpriset igen. A/FOA:s svar på att ett så högt pris skulle leda till en massiv guldgruveindustri som skulle dra upp tillgängligheten massivt
Som sparande, värdebevarare, så vore väl en guldfyndighet i berget lika god som guldtackor i valvet. En pensionsfond som behöver hundra ton guld i reserv för framtida utbetalningar, kan väl lika gott skaffa en guldgruva som en massa utvunnet guld. Hur mycket guld som utvinns ur berget, och hur mycket guld som sätts i omlopp ur valven, beror väl på efterfrågan på betalningsmedel. Jag kan ha fel, men jag ser inte hur utvinningstakten skulle bero på annat än efterfrågan på betalningsmedel. Varför betala gruvdriftskostnaderna bara för att flytta guldet från berget till valvet, om man inte har behov av att byta ut guldet mot andra varor? Och även då kan man väl byta ut (aktier i) gruvbolaget mot de varorna.
Citera
2011-08-23, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Som sparande, värdebevarare, så vore väl en guldfyndighet i berget lika god som guldtackor i valvet. En pensionsfond som behöver hundra ton guld i reserv för framtida utbetalningar, kan väl lika gott skaffa en guldgruva som en massa utvunnet guld. Hur mycket guld som utvinns ur berget, och hur mycket guld som sätts i omlopp ur valven, beror väl på efterfrågan på betalningsmedel. Jag kan ha fel, men jag ser inte hur utvinningstakten skulle bero på annat än efterfrågan på betalningsmedel. Varför betala gruvdriftskostnaderna bara för att flytta guldet från berget till valvet, om man inte har behov av att byta ut guldet mot andra varor? Och även då kan man väl byta ut (aktier i) gruvbolaget mot de varorna.

En poäng FOFOA tagit upp i några poster är att kända reserver är att betrakta som "Call options" vid sitt brytningspris och redan handlas som sådana. Mitt problem är väl att utbudet på lönsamma "call options" riskerar att "explodera" vid den köpkraft FOFOA anger för ett uns guld. (Som referens, så anser FOFOA att 55k dollar med dagens köpkraft är en rimlig jämviktspunkt för guldet). Utbudsexplosion är en sak som kan spräcka en bubbla, och guldets immunitet mot ett sådant ökat utbud är en sak FOFOA anger som orsak till att detta inte kommer ske.

FOFOA ser inte att guldet i hans scenario tjänar som betalningsmedel, utan som "wealth reserve". Eller "mest handelsbara spar-ägodel". (Eller för att uttrycka det så, att guldet kommer få samma roll för världens sparande privatpersoner, som det i teorin har för världens centralbanker idag).
Citera
2011-08-23, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinger75
Sen kan man ju fundera på varfør guldpriset från att ha varit stabilt i øver hundra år børjade stiga vid 60/70 talet
Ja hmm, undrar vad det kan bero på.
Citat:
Ursprungligen postat av klinger75
hur mycket guld behøvs det før att væxla in alla "fiat" valutor i dagslæget till guld ?
Kan jag inte svara på, men den monetära basen av USD uppgår till knappt 2,8 biljoner enligt den här sidan (vet inte exakt vad det är som inkluderas...någon som vet?). Deras guldreserv uppges bestå av 8133,5 ton guld = 8133500 kg = 8133500*32.15 = 261492025 oz. Med ett pris på 1833 USD/oz är det värt ungefär 0,48 biljoner USD. Ger väl en viss fingervisning i alla fall... Och om man mäter penningmängden i M2 eller M3 blir den givetvis flera multiplar större.
Citera
2011-08-27, 10:59
Medlem
Rois avatar
Intressant synpunkt det där med guldgruvor. Jag tror inte riktigt man kan jämföra guldreserver i marken med optioner, eftersom både hur mycket guld det är och hur kostsamt det är att ta upp. Å andra sidan kanske man kan se att det resulterat i en hel del "pappersguld" när guldgruvor gjort sina prissäkringar.

Däremot tror jag inte guld kan drabbas av utbudschocker på samma sätt som andra råvaror, eftersom utbudet "on the sidelines" redan är såpass stort. Om det sedan skulle bli ett miljöproblem med alla gruvor är det förmodligen mer troligt att stater begränsar gruvdriften än att de förbjuder guld.

Jag gjorde tidigare en tråd om hur bullionbank-systemet fungerar, som är ganska relaterad till den här. En av FOFOA's punkter är ju att bullionbankerna kommer åka på en klassisk bankrun någon gång i framtiden, eftersom de har för dålilg täckning på sina "Unallocated accounts. Om ni har några synpunkter på just det här specifikt kan det med fördel tas där: https://www.flashback.org/t1624495
Citera
2011-09-25, 13:08
Medlem
Etnad11s avatar
Tänkte starta ny tråd med titeln: "Freegold - när, var, hur och varför" men ser att herr Roi har redan hunnit före mig.

Så låt oss diskutera FOFOA:s Freegold teori courtesy of ANOTHER och FOA.

Citat:
Ursprungligen postat av AAgorander
- Guldpriset. Med den köpkraft han ser så skulle t ex de i Zimbabwe som för ett par år sedan vaskade fram 0.3g guld om dagen för att överleva, alltså vaska fram en västerländsk årslön på 3 månader. Ett hållbart pris är inte ett som gör att högutbildade tjänar på att vaska i floden istället.

Låt oss avrunda Freegold priset till 1600$ per gram AU (99,99) i dagens $ värde. 0,3 g per dag i 3 månader blir då 0,3 x 90 = 27 g. 27 x 1600$ blir då 43 200$. 43 200$ x 6.8 = 293 000 SEK. Inte dåligt för en flink kille\tjej.
Dock finns det en liten hake. Guldgruvorna fixar fram i genomsnitt 5 gram AU per ton råvara...underjord med allt maskineri. Så för våran fiktiva Zimbabwier gäller det att vaska fram ca. 5 ton på 3 månader. Kanske inte omöjligt men inget skäl för mig i alla fall å emigrera till Zimbabwe efter Freegold. Å då är jag inte särskilt högutbildad.
Nog om vår fiktiva Zimbabwier.

Lås oss snacka om Freegold och vad det handlar om. Freegold handlar om, som FOFOA säger "Giants", inte oss vanliga dödliga (Gi)ants. Det handlar om sk. super producenter som måste bevara värden (köpkraft) över tid. Det handlar om att välja något sällsynt, som är delbart och inte oxiderar, som man kan hamstra utan att påverkar någon annans dagliga vardagsliv, som har koppling till fysisk verklighet. Som är totalt värdelöst i sig själv. Som är "most honored" värden över. Som...hm....har totalt konfidens. In space and time.

Och det är svårt att hitta i dagens $ baserade internationella monetära systemet. Världens reservvaluta är på väg mot sin "heaven". Och guld är inversen till pappers pengar. Så när pappers pengar går mot 0 vart går då dess invers? Ja, just det, mot oändligheten.

En valutas död är en normal händelse. Sällsynt men normal. Sker bara en gång. Inte helt olik en människans död. När det har skett så finnes det ingen återvändo. Denna gång så är hela världens valutor FIAT. Och när dess referenspunkt inte längre är relevant så går vi mot spännande tider. För oss "goldbugs".

Som Martin Armstrong säger "It's just time". Ok, det får räcka som 1:a post.
Senast redigerad av Etnad11 2011-09-25 kl. 13:23.
Citera
2011-09-25, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etnad11
Nog om vår fiktiva Zimbabwier.

Zimbabwierna är i allra högsta grad verkliga. Sök på "Gold for bread" på youtube...

I övrigt är jag väldigt välvilligt inställd till freegold-tanken, och speciellt den aspekt att världens sparare/överskottspersoner på detta vis skulle kunna "kastrera" den politiska kontrollen över deras besparingar och penningsystemet utan att behöva ett politiskt införande av en guldmyntfot.

Min kritik är alltså inte mot grunderna i freegold tanken, eller möjligheterna det ger. Min kritik är mot magnituden av kapitalvinsten som man anser ligger framför fysiska guldägare. Jag tror att en hel del av totala ökningen av "världens samlade guldvärde" kommer att tillfredställas genom ökad mängd guld, och inte bara genom uppvärdering av befintligt guld.
Citera
2011-09-25, 13:38
Medlem
UlkMulkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etnad11
Och det är svårt att hitta i dagens $ baserade internationella monetära systemet. Världens reservvaluta är på väg mot sin "heaven". Och guld är inversen till pappers pengar. Så när pappers pengar går mot 0 vart går då dess invers? Ja, just det, mot oändligheten.

Jag ser inga som helst bevis för att dollarn är på väg mot 0 i värde. Inflationen i USA är för närvarande ganska låg.

Guldets värde kan förstås vara beroende av att dollarn egentligen är drabbad av hög inflation och att USA ägnar sig att i största hemlighet gömma detta faktum för sina medborgare. Men guldets värde kan också vara en funktion av ökad efterfrågan pga fler rika människor i världen. Bara det faktum att medelklassen växer så det knakar i Indien och Kina lär göra guldpriset markant mycket dyrare eftersom privatpersoner faktiskt efterfrågar produkter som innehåller guld. Det mesta guldet har dessutom utvunnits ur marken och tillgången är därför i stort sett fixerad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in