2011-08-24, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samuel
Nej, du sätter alltid draget sist på linan eftersom det kommer trassla när du kastar ut annars.

Sätt en häckla i ditt vanliga beteslås. Sedan trär du i andra änden av häcklan genom fjäderringen på skeddraget, done.

Tackar för svaret. Nu har jag kopplat ihop tre häcklor och ett väldigt smalt 26g skeddrag. Silvrigt och blått. Ska fiska i morgon från stenar utmed kust i morgon vid lunch. Det är då jag har tid. Går det ens att få någon fisk då med spinnfiske och dylikt drag eller ska jag helt enkelt skita i det?
Citera
2011-08-24, 21:55
Medlem
månss avatar
Fjärsing kan vara ett helvete
https://www.flashback.org/t4166
Citera
2011-08-24, 22:23
Medlem
samuels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xhavi
Tackar för svaret. Nu har jag kopplat ihop tre häcklor och ett väldigt smalt 26g skeddrag. Silvrigt och blått. Ska fiska i morgon från stenar utmed kust i morgon vid lunch. Det är då jag har tid. Går det ens att få någon fisk då med spinnfiske och dylikt drag eller ska jag helt enkelt skita i det?
Alltså, en häckla är typ 1,5 meter lång, ofta med 3-5 upphängare. Hur ska du kunna kasta med 4,5 meter häckla plus drag? :-) Misstänker att du menar tre upphängare. Klart du ska fiska, annars får man inget!
Citera
2011-08-24, 22:27
Medlem
Citat:
Alltså, en häckla är typ 1,5 meter lång, ofta med 3-5 upphängare. Hur ska du kunna kasta med 4,5 meter häckla plus drag? :-) Misstänker att du menar tre upphängare. Klart du ska fiska, annars får man inget!

Jo det är en häckla med tre upphängare

Du har inte fiskat på sandbotten någonstans kring Apelviken? Det är det jag tänkt göra.
Citera
2011-08-24, 22:43
Medlem
samuels avatar
Citat:
Jo det är en häckla med tre upphängare

Du har inte fiskat på sandbotten någonstans kring Apelviken? Det är det jag tänkt göra.
Som jag nämnt i tidigare trådar är piren i Träslövsläge ett bra ställe. Kanske främst för plattfisk men vi fick makrill där också sist.
Citera
2011-08-25, 00:27
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Jag är nybörjare så du får ursäkta men menar du att man ska ha Viking H som skeddrag och sedan ovanför tackel och då i form av några Mickey Finn? Är det rätt uppfattat?

jag kör bara en upphängare, tycker de blir lite för mycket makrillryck över det annars, 1 räcker gott för att trigga fisken. Det man vill simulera är att en annan fisk jagar på öringens revir när dom är trögfångade.

Du knyter en mickey finn, vilket är en röd/gul streamer ca 2 dm framför draget pater noster style.

http://www.google.se/imgres?q=lekand...0&tx=119&ty=73

Som på bilden oven.
Citera
2011-08-25, 15:49
Medlem
Har själv blivit stucken av en fjärsing när jag fiskade makrill på kullaberg.
Då jag inte hade tillgång till varmt vatten eller sjukvård så gjorde jag, lite impulsivt, som på många filmer och stoppade fingerjäveln i munnen, jag försökte alltså suga ut giftet.
Sög någon minut och tryckte sedan en sockerbit mot sticket. Blev svullet och så men gjorde inte mycket ondare än ett vanligt getingstick.
Citera
2011-08-25, 18:22
Medlem
Citat:
Som jag nämnt i tidigare trådar är piren i Träslövsläge ett bra ställe. Kanske främst för plattfisk men vi fick makrill där också sist.

Följde ditt råd och fiskade idag på Piren i Läjet. Fick 3st Fjärsing): Så jäkla trött på dem.

Fick inget annat. Såg en himla massa småfisk i vattnet vilket borde innebära att det finns större fisk av ngn art att fånga där.
Citera
2011-08-25, 20:32
Medlem
samuels avatar
Citat:
Följde ditt råd och fiskade idag på Piren i Läjet. Fick 3st Fjärsing): Så jäkla trött på dem.

Fick inget annat. Såg en himla massa småfisk i vattnet vilket borde innebära att det finns större fisk av ngn art att fånga där.
Fick du fjärsing på bottenmete?
Citera
2011-08-25, 21:17
Medlem
Citat:
Fick du fjärsing på bottenmete?

Jag kastade med mitt haspelspö. Drag var ett 40g silvrigt, med 2st upphängare.
Citera
2011-08-25, 21:32
Medlem
samuels avatar
Citat:
Jag kastade med mitt haspelspö. Drag var ett 40g silvrigt, med 2st upphängare.
Testa bottenmete nästa gång. Prova både inåt i hamnen och ut mot havet. Kasta ut så långt du kan, sedan kan du hasa in betet sakta på botten, gör ett vevvarv i minuten. Plattfiskarna gillar när det rör sig.
Citera
2011-08-25, 21:52
Medlem
Citat:
Testa bottenmete nästa gång. Prova både inåt i hamnen och ut mot havet. Kasta ut så långt du kan, sedan kan du hasa in betet sakta på botten, gör ett vevvarv i minuten. Plattfiskarna gillar när det rör sig.

Ok får se om jag testar det. Är mest sugen på makrill annars. Skulle vara kul att få torsk men det lär ju inte vara lätt från piren.

Annars hoppas jag på fint och vindstilla en gång till ngn helg detta år så jag och polaren kan åka ut med hans båt till Fladen. Vi vill ha stora fiskar. Speciellt torsk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in