Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-08-23, 02:09
  #1
Medlem
Hej!
Ja,jag vet att det är mitt första inlägg. Det behöver ni inte kommentera!
Har varit medlem till och från sen Flashback grundades.

Så nu har vi löst det.

Till saken.
Drack lite öl idag med ett par polare och min granne hade sin baslåda på högsta volym i vanlig ordning.
Grannen har hållt på såhär ett bra tag och jag har sagt till(även pratat med hyrevärden). Ikväll fick jag nog, jag gick över och plingade på för att säga åt idioten att dra ner basen.(jag sjäv har aldrig fått något klagomål på ljudnivån.)
Min granne svarar då att "jag kan drå åt helvete" varpå min polare blir vansinnig.
Polaren säger att par väl valda ord och då brakar det loss, grannen slår polaren varpå jag flyger på grannen och bokstavligt talat slår skiten ur fanskapet!
Polisen kom till platsen och lugnade ner allt. Jag och min polare blev anmälda för misshandel.

Nu till frågan.

Vad kan påfölderna bli? Kan jag hävda att han faktiskt provocerat mig ett 20tal ggr ?
Hur skulle ni göra ?


(ursäkta diverse stavfel och annat har druckit litegrann)
Om tråden ligger fel kan väl Mod vara vänlig att flytta.
__________________
Senast redigerad av chappo99 2011-08-23 kl. 02:22.
Citera
2011-08-23, 02:25
  #2
Medlem
wallchars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chappo99
Hej!
Ja,jag vet att det är mitt första inlägg. Det behöver ni inte kommentera!
Har varit medlem till och från sen Flashback grundades.

Så nu har vi löst det.

Till saken.
Drack lite öl idag med ett par polare och min granne hade sin baslåda på högsta volym i vanlig ordning.
Grannen har hållt på såhär ett bra tag och jag har sagt till(även pratat med hyrevärden). Ikväll fick jag nog, jag gick över och plingade på för att säga åt idioten att dra ner basen.(jag sjäv har aldrig fått något klagomål på ljudnivån.)
Min granne svarar då att "jag kan drå åt helvete" varpå min polare blir vansinnig.
Polaren säger att par väl valda ord och då brakar det loss, grannen slår polaren varpå jag flyger på grannen och bokstavligt talat slår skiten ur fanskapet!
Polisen kom till platsen och lugnade ner allt. Jag och min polare blev anmälda för misshandel.

Nu till frågan.

Vad kan påfölderna bli? Kan jag hävda att han faktiskt provocerat mig ett 20tal ggr ?
Hur skulle ni göra ?


(ursäkta diverse stavfel och annat har druckit litegrann)

Åkte ni på misshandel för att ni var fler, för att han blev mer skadad, eller för att det inte direkt finns bevis på att han var den första som svingade? Finns det vittnen som kan intyga att det har funnits problem med grannen innan, så borde du lättare gå ur detta som oskyldig.

Jag skulle berätta hur allting gick tillväga, observera att ni försökte prata med honom för att mötas halvvägs, men att han då valde att göra det fysiskt. Sen skulle jag gräva i historian för att kunna intyga att han alltid har varit ett problem som du har försökt att lösa sansat. Stämmer din berättelse, och du torskar på detta, så är systemet sjukt. Dock kan vi redan konstatera att det är sjukt, så på den fronten får du lycka till!
Citera
2011-08-23, 02:29
  #3
Medlem
Tack för ett vettigt och bra svar!

Grannen anmälde oss för att han såg att som en allergichock(svullen) när jag var klar.
Finns iofs vittnen som sagt att grannen slog första slaget. Vad jag förstod på polisen spelar det ingen roll för vi var fler. Vi var 7 st, visserligen var det bara jag som slog.

Dom skulle kalla till förhör när det var dags.
Citera
2011-08-23, 02:30
  #4
Medlem
hoomiiis avatar
Enligt min åsikt har vi inte ett fungerande straffsystemet i Sverige.

Beroende på hur illa han blev tilltygad samt om ni är tidigare straffade kan det vara allt från inget till böter och fängelse.

Står ni inte med i registret sedan tidigare bör du inte vara orolig. I värsta fall får du lite dagsböter.



Blev det någon KO?? haha
Citera
2011-08-23, 02:35
  #5
Medlem
Jag finns inte med i nåt register i men hemstad. Döremot har jag hamnat i trubbel i huvudstaden, dock inget allvarligt.

Haha! Ja,somna det gjorde han iaf!
Citera
2011-08-23, 02:35
  #6
Medlem
Saccards avatar
Det här skulle vara en ord mot ord-situation i vanliga fall, ni slår varann på käften och sen polisanmäler ni varann och en suckande kommissarie lägger ner utredningen i brist på bevis så fort den hamnar på hans skrivbord. Dock finns det ett par, för dig, försvårande omständigheter. Först och främst så hade både du och kompisen druckit alkohol, vilket jag inte uppfattade det som att grannen gjort. Sen kommer ditt och kompisens bekräftande av varandras uppgifter inte att räknas alls eftersom ni kom till platsen tillsammans och båda deltog i misshandeln (så kommer det att rubriceras). Avslutningsvis så blev grannen synbart skadad vilket jag antar att inte ni blev, framförallt inte du. Detta ihop med den inblandade alkoholen och att ni var två mot en gör att ni ligger mycket pyrt till. Grannen har helt klart slagläge här.
Citera
2011-08-23, 02:36
  #7
Moderator
NewDeers avatar
R&S ---> Juridik /mod
Citera
2011-08-23, 02:38
  #8
Medlem
Om du nu varit medlem sen FB startades borde du väl kunna lägga det här i juridikforumet, och kanske även hitta den klistrade påföljdstråden...

Nåväl. Att du blir frikänd tror jag är ganska chanslöst. Det ska till ganska mycket mer provokation än så. Att ni var två mot en, och dessutom var de som påbörjade våldet är försvårande. Att ni har blivit störda tidigare är iof en faktor att ta med, men varför har ni inte ringt störningsjour/polis när det har pågått?

EDIT: Såg att historien var lite annorlunda mot min beskrivning ovan, men jag tror inte det ändrar något.

EDIT2: Tråden flyttades visst medan jag skrev det här, och btw så flyttar mod trådar eller tar bort dem oavsett vad som står i inlägget.
__________________
Senast redigerad av patwotrik 2011-08-23 kl. 02:42.
Citera
2011-08-23, 02:43
  #9
Medlem
Saccard: Du tror jag kan räkna med ett fällande alltså ? Gjorde ingen anmälan och grannen var illa tilltyglad. Ska man göra en anmälan i efterhgnad på grannen ? Kan inte sånt där skit.

NewDeer: Tack!

patwotrik:Ursäkta,la den i första bästa jag kunde komma på.
Vi var inte två mot en, polaren slog aldrig utan bara jag och det har jag redan tagit på mig.
Störningsjouen har blivit tillkallad flera ggr. Grannen har betalt böter sen har det inte vart nåt med med det.
Citera
2011-08-23, 02:46
  #10
Medlem
PuerAeternuss avatar
Förutsatt att du blir dömd för brottet, så är dessvärre våld mot grannar en av få grunder som gör att man kan bli vräkt utan varning. Dvs om du har otur åker du för misshandel och blir vräkt från din lägenhet. Sorry.
Citera
2011-08-23, 02:48
  #11
Medlem
Kan det påverka letandet efter ny lägenhet ? Jag menar det "nya" (isf) borde väl inte kunna ta reda på vad jag gjort och inte gjort ? eller får dom det ?
Citera
2011-08-23, 02:53
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chappo99
patwotrik:Ursäkta,la den i första bästa jag kunde komma på.
Vi var inte två mot en, polaren slog aldrig utan bara jag och det har jag redan tagit på mig.
Störningsjouen har blivit tillkallad flera ggr. Grannen har betalt böter sen har det inte vart nåt med med det.
Jag kanske var lite väl aggro...

Om grannen betalt böter om och om igen hamnar ju saken i ett lite annat läge. Har dock fortfarande svårt att tänka mig att du kommer undan. Generellt är det jävligt svårt att hävda att man blivit provocerad.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback