Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-22, 19:45
  #1
Medlem
Tjenare, hittade fan ingen annanstans att lägga upp detta.

I Februari så var jag en idiot helt klart, jag tog pappas bil och körde full. Grov rattfull med 0,01 över vad man får ha. Dömdes i tingrätten till olovlig körning och grov rattfylla.
(Hade körkortstillstånd så jag fick övningsköra med pappa sedan innan och var någon månad ifrån att ta det.)
Fick alltså 18 månader uppskjutet körkortstillstånd. Får alltså inte övningsköra.
Fick också samhällstjänst och böter.

Skickade in en överklagan eftersom jag aldrig blivit dömd till någonting innan, och detta var helt klart en engångsföreteelse. Skulle aldrig i mitt liv göra om det, och har blivit nykterist efter detta.
Jag ville få ner det till 12 månader istället för 18 och att jag skulle få övningsköra under tiden.

Har nu väntat i 4 månader på deras svar, tror ni dom bara kastat min överklagan och inte kommer svara?


Sen har jag en "polare" som har kört full flertal gånger och drograttfull. I flera år.
Men han har fått hjälp av SOC på något konstigt sätt så han får ta körkort nu..
Enligt mig är det jävligt orättvist då han fortsätter köra full osv.

Dessutom så erbjöd jag mig på överklagan att gå och lämna blodprov och pissprov varje dag om de så skulle behövas för dom skulle lita på mig.. För körkortet är allt för mig och jag skulle ge upp alkohol som jag redan gjort för att få det igen..

Men som sagt frågan är: Tror ni dom kastat min överklagan och inte kommer svara på det?
Citera
2011-08-22, 19:52
  #2
Medlem
Transportstyrelsen gör som dom vill

Jag skulle återfå mitt körkort efter 10 månader men fick vänta först i 14.. sen fick jag lämna drog tester och alkotester så det tog 17 månader totalt... och då var det ej grov rattfylla
Dom skyllde på att dom hade för många ärenden
Inkompetens skulle jag säga men men
Citera
2011-08-22, 19:57
  #3
Avstängd
Burningices avatar
Anmäl din kompis som fortfarande kör full till att börja med! (Anonymt om du vill behålla honom som vän)

Sen hur du ska göra för att få körkortstillståndet tidigare har jag ingen aning om, se det som en billig läxa och var glad att du inte skadade andra eller dig själv!
Citera
2011-08-22, 20:00
  #4
Avstängd
Burningices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimzter
Transportstyrelsen gör som dom vill

Jag skulle återfå mitt körkort efter 10 månader men fick vänta först i 14.. sen fick jag lämna drog tester och alkotester så det tog 17 månader totalt... och då var det ej grov rattfylla
Dom skyllde på att dom hade för många ärenden
Inkompetens skulle jag säga men men


Inkompetent av dig att köra påverkad, sen att du inte är prio 1 tycker jag personligen bara är bra!
Sveriges daltande med kriminella är löjligt...
Citera
2011-08-22, 20:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burningice
Inkompetent av dig att köra påverkad, sen att du inte är prio 1 tycker jag personligen bara är bra!
Sveriges daltande med kriminella är löjligt...
Ja du har rätt jag är en idiot..
Men har man tatt sitt straff så har man
Detta är inget man gör dagligen utan man har ju lärt sig
Och Prio 1 är man aldrig i detta skitlandet inte för fem öre
Citera
2011-08-22, 20:25
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krb
Sen har jag en "polare" som har kört full flertal gånger och drograttfull. I flera år.
Men han har fått hjälp av SOC på något konstigt sätt så han får ta körkort nu..
Enligt mig är det jävligt orättvist då han fortsätter köra full osv.
Två fel gör inte ett rätt. Att din polare fick kortare tid för grövre lagöverträdelser är fel men det gör inte att du har rätt.
Citera
2011-08-22, 20:45
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Två fel gör inte ett rätt. Att din polare fick kortare tid för grövre lagöverträdelser är fel men det gör inte att du har rätt.

Nej inte så jag menade. Vet att mitt är riktigt idiotiskt, finns inget mer dummare. Trodde aldrig jag själv skulle göra detta, fatta inte ens att jag hade gjort det fören någon dag efter hur dum jag var.
Citera
2011-09-19, 18:59
  #8
Medlem
Hur har det gått för dig? Fått något besked ännu?
Citera
2012-08-07, 15:50
  #9
Medlem
Nu har ju denna tråd varit väldigt oaktiv, men hur gick det för dig?
Citera
2012-08-07, 16:10
  #10
Medlem
Feadogs avatar
Att få sitt körkortstillstånd indraget är inget straff utan en särskild rättsverkan av brott (kimzters argument om att "har man tatt sitt straff så har man" håller alltså inte). De enda straff som finns i Sverige är böter och fängelse. Samhällstjänst är ett frivilligt åtagande som kan kombineras med villkorlig dom. Detta är ett alternativ till fängelse och utdöms då fängelse skulle ha varit straffet. Ni (kimzter och krb) ska förresten vara jävligt glada att ni inte åkte på fängelse eftersom rattfylleri är ett så kallat artbrott, innebärande att man kan döma till fängelse vid första förseelsen. I mitt tycke borde ni nog ha fått det också, men det finns andra omständigheter som domstolen tar i beaktande.

Olika rättsverkningar av brott, som att få sitt körkortstillstånd indraget, är inte reglerat på samma sätt som straff. Jag är inte helt insatt i de förvaltningsrättsliga regler som ligger bakom Transportstyrelsens utfärdande av tillstånd, etc. Det är ingen fundamental rättighet som inskränks när man drar in körkortstillstånd och förmodligen kan de ompröva sina beslut lite när de vill. För allmänhetens säkerhet så tycker jag att det ska vara jävligt hårt. Har man kört rattfull så har man visat sig ytterst olämplig att inneha körkort och då ska det sitta långt inne att man får ett körkortstillstånd igen.

(edit: såg inte att det var en gammal tråd. Jobbigt med necropostare)
Citera
2012-08-08, 00:13
  #11
Moderator
Gromguttens avatar
Hur kunde den här ligga så tokfel så länge då?

Drycker -> Juridik

/Mod
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback