Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-22, 17:40
  #1
Medlem
Hej.

Ska lämna Spanien den här veckan efter att ha bott här ett tag.

Hade under denna tiden medlemskap hos ett gym och betalade månadsvis via faktura från min bank.

Skulle gå dit idag och avsluta det hela då jag flyger hem på fredag.

Men då säger dem att sista dagen för att avsluta är den 20e varje månad och att jag måste betala för september också. Jag blev ju lite sur naturligtvis då jag ingen sagt detta till mig. Grejen är att dem tidigare har dragit pengar den 26 varje månad och att jag trodde att så länge jag sagt upp medlemskapet innan det så är det lugnt.....men icke.

Jag pratade med en ansvarig och han säger att jag kan betala räkningen och ha en gratis-månad när/om jag kommer tillbaka hit i framtiden.

eller

Så kan jag strunta i att betala, dem jagar mig inte till Sverige med räkningen eller går till spanska kronofogden, men om jag vill träna hos dem i framtiden så måste den betalas innan jag släpps in igen.
(ha sa detta med en märklig ton i rösten, som gjorde mig sjukt nervös)

Jag betalar vanligtvis alltid mina räkningar och har aldrig hört talas om detta förrut.

Har hört om folk som smitit från Spanien utan att betala, och du är trygg i Sverige, men kan aldrig åka tillbaka till Spanien i framtiden :/ vilket jag förmodligen kommer göra.


Vad gäller med räkningar i Spanien, och har någon fått ett liknande "offer" tidigare?


(Mitt gym är en stor kedja i stil med SATS och Friskis så det är ingen litet gangstergym)
Citera
2011-08-22, 17:47
  #2
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hapahapa03
Men då säger dem att sista dagen för att avsluta är den 20e varje månad och att jag måste betala för september också.
Jag antar att även i ett land som Spanien får man ett litet papper med avtalsvillkor när man tecknar ett avtal. Vad stod det där?
Citera
2011-08-22, 18:41
  #3
Medlem
Ja självklart, men i det här landet är det sällan översättningar till engelska/annat.

Jag förstår villkoren, men tyckte dealen jag blev erbjuden var lite skum.
Citera
2011-08-22, 18:42
  #4
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hapahapa03
Hej.

/.../ eller

Så kan jag strunta i att betala, dem jagar mig inte till Sverige med räkningen eller går till spanska kronofogden, men om jag vill träna hos dem i framtiden så måste den betalas innan jag släpps in igen.
(ha sa detta med en märklig ton i rösten, som gjorde mig sjukt nervös)

Jag betalar vanligtvis alltid mina räkningar och har aldrig hört talas om detta förrut.

Har hört om folk som smitit från Spanien utan att betala, och du är trygg i Sverige, men kan aldrig åka tillbaka till Spanien i framtiden :/ vilket jag förmodligen kommer göra.

Det låter ju inte direkt som att du måste betala räkningen för att någonsin åka tillbaka till Spanien, utan snarare att du måste betala den om du någonsin vill träna hos dem igen..

Själv kan jag väl känna att det för fasen är ditt ansvar att hålla koll på vad som gäller för dina räkningar, abonnemang, prenumerationer och liknande. Har du klantat till det får du väl pröjsa din sista månad också. Var glad att de inte hade tre månaders uppsägningstid som annars är rätt vanligt.
Citera
2011-08-23, 00:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hapahapa03
Hej.

Ska lämna Spanien den här veckan efter att ha bott här ett tag.

Hade under denna tiden medlemskap hos ett gym och betalade månadsvis via faktura från min bank.

Skulle gå dit idag och avsluta det hela då jag flyger hem på fredag.

Men då säger dem att sista dagen för att avsluta är den 20e varje månad och att jag måste betala för september också. Jag blev ju lite sur naturligtvis då jag ingen sagt detta till mig. Grejen är att dem tidigare har dragit pengar den 26 varje månad och att jag trodde att så länge jag sagt upp medlemskapet innan det så är det lugnt.....men icke.

Jag pratade med en ansvarig och han säger att jag kan betala räkningen och ha en gratis-månad när/om jag kommer tillbaka hit i framtiden.

eller

Så kan jag strunta i att betala, dem jagar mig inte till Sverige med räkningen eller går till spanska kronofogden, men om jag vill träna hos dem i framtiden så måste den betalas innan jag släpps in igen.
(ha sa detta med en märklig ton i rösten, som gjorde mig sjukt nervös)

Jag betalar vanligtvis alltid mina räkningar och har aldrig hört talas om detta förrut.

Har hört om folk som smitit från Spanien utan att betala, och du är trygg i Sverige, men kan aldrig åka tillbaka till Spanien i framtiden :/ vilket jag förmodligen kommer göra.


Vad gäller med räkningar i Spanien, och har någon fått ett liknande "offer" tidigare?


(Mitt gym är en stor kedja i stil med SATS och Friskis så det är ingen litet gangstergym)

Varför skulle man aldrig kunna åka tillbaka till Spanien för att man lämnat landet utan att betala sina räkningar?
För övrigt kan en spansk fordringsägare skaffa ett betalningsföreläggande mot dig även om du bor i Sverige och driva in pengarna via kronofogden. Sen att de förmodligen inte tycker det är värt för en månads obetalt gymmedlemskap är en annan femma.
Citera
2011-08-23, 21:35
  #6
Medlem
Bor man i ett land bör man kanske lära sig språket?
Sedan finns det faktiskt översättning genom google.com, så du har undertecknat ett medlemskap utan att ha en aning om vilkoren? Tänk om det var ett livstidsmedlemskap, eller att du köpte indig och för att lämna det var tvungen att lösa ut dig med 1500 euro...

Du kanske lär dig något av detta!
Citera
2011-08-24, 00:39
  #7
Medlem
Emma18s avatar
Han försökte helt enkelt informera dig om situationen.

1. De anser att du ska betala.
2. Dock är det för mycket jobb att driva in en struntsumma som detta över landsgränserna, så det kommer de inte göra.
3. Du är inte välkommen att träna på deras gym innan du har betalat för den månaden.

Enligt vad han sa så finns det ingen anledning att oroa sig för att åka till Spanien allmänt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback