• 1
  • 2
2011-08-21, 23:26
Medlem
Jahopp då var man på stan i fredags, eller om det var lördagen. Jag minns inte. Minnet är kort.
Dom utövade en jävla massa olika kampsporter som dom visade upp och karate var en av dessa.

Jag har alltid haft intresse för kampsport och är uppväxt med en mamma som har svart bälte i karate , en pappa som höll på med kickboxning & en bror som gick på thaiqwando blabla något (vet ickee hur det stavas).. Jag själv var upptagen med att supa, knulla åka hiss tillsammans med min pojkvän, och kom därför aldrig igång med något i min ungdom.

Medan jag stod där och tittade på dessa människor så kände jag ett enormt sug efter att börja. Bättre sent än aldrig liksom. Visst skulle det vara kul att få fäktas med svärd och liknande men jag tror att karate skulle vara något jag föredrog. Så sagt & gjort och jag har nu bokat in mig på en nybörjarkurs som är imorgon.

Jag undrar om någon orkar svara på ett par frågor bara?

1. "händer" det mycket första gången? Eller snackar han mest och en annan får lyssna?
2. Behöver man ha såna kläder redan första dagen eller går det bra att komma i vanliga träningskläder?
3. Jag ska ha med mig en polare första gången för det känns lite dumt att dyka upp dit själv. Men hur är det i efterhand, delas man upp i par och får träna, eller är det mycket one man game?
4. Hur lång tid tar det innan man kommer in i det? Missförstå mig rätt, jag är rätt aktiv av mig och rör på mig ofta. Men jag är fan inte van vid den form av träning. Jag har bla hört av min mamma att det är stenhårt nästan direkt i början. Mycket träna mage, löpa, osv. Hon är gammal & slapp nu och minns inte sin första gång så hennes får man inte så ut så mycket info ifrån.
5. En sista jobbig fråga då.. får man löpa ute mycket som uppvärmning?

Nu spelar inte svaren någon roll, jag kommer börja i alla fall. Men jag är väldigt nyfiken på dessa frågor. Så om någon har erfarenhet får ni gärna dela med er utav mer än bara dessa frågor.

tacksam för svar
Citera
2011-08-21, 23:35
Medlem
tzjs avatar
Hobby ·····» Kampsport.
/mod.
Citera
2011-08-21, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Hobby ·····» Kampsport.
/mod.

tackar.
Citera
2011-08-21, 23:48
Medlem
Vad fan är det ingen som är aktiv inom kampsport?
Citera
2011-08-22, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hondendar
Visst skulle det vara kul att få fäktas med svärd och liknande men jag tror att karate skulle vara något jag föredrog.

Säg inte det -- det är jätteroligt att hålla på med svärd.

Jag har aldrig tränat karate själv så jag kan inte ge dig någon erfarenhet ur första hand, men så som jag tror att det lär gå till är väl så här...

1) Beroende på klubbens inställning till kampsporten så kan det nog variera rätt så mycket. Lägger de mycket fokus på den sportiga biten så lär träningen ta vid redan från början, annars så kommer det kanske en liten historisk introduktion eller något sådant in i bilden.

2) Överallt där jag har varit så har det inte varit något problem alls för nybörjare att ha på sig vanliga sportkläder.

3) Träningen lär innehålla både ensamdriller och parövningar med okända oavsett om du dyker upp med en kompis eller inte, så det här lär inte vara något problem. Var öppen och bjud lite på dig själv med dom andra på träningen så kan du nog få många bra kompisar därifrån.

4) Det här har jag ingen aning om, men om du har ett intresse för sporten så kommer det nog inte att ta så lång tid för dig. Träningen lär vara hård, men kroppen anpassar sig snabbt. Tänk på bara att låta den göra det stegvis och inse dina begränsningar -- för stunden!

5) Har klubben någon enkel tillgång till en utomhusbana? Isåfall så kan det bli aktuellt med uppvärmning utomhus, annars så skulle jag inte tro det.
Citera
2011-08-22, 01:36
Medlem
Det lär ju variera från klubb till klubb hur nybörjarkurserna ser ut.
Första träningen kommer dem säkert gå igenom grunderna, såklart. Hur man ska bete sig gentemot sin tränare (sempai/sensei/shihan) och sina medutövare. Karate är en Budo sport och där handlar det mycket om respekt och disciplin, så var beredd på att det kanske kan låta lite "löjligt" i början med alla nya ord. Men det är ju olika från person till person. Det är inte bara en kampsport utan en livstil för många.

Du kommer bli stenhård i kroppen, få bättre hållning, bli smidigare etc. Ja jäkligt bra tränad med andra ord, samtidigt som det är skitkul och skitjobbigt.

Du kan komma dit i början med vilka kläder du vill i stort sett. Att rekommendera är väl långbyxor till att börja med och en t-shirt/linne. Är ni 2st som börjar samtidigt så kommer ni ju även pusha varandra lite mer och det är inte lika lätt att hamna i slapp-träsket och tänka att "äsh vafan jag tränar nästa pass istället och kör lite lätt hemma idag".
Även bra att ligga ungefär på samma nivå när det kommer till parövningar med mitsar osv.

Kortfattat så har du gjort ett bra val iaf om du kommer börja träna. Kommer träffa mycket nytt skönt folk som du kommer genomlida träningspassen med

Uppvärmningen brukar oftast ske i dojon med lite övningar för att mjuka upp fötter/nacke/händer/leder etc.

Vet du vilken form av Karate det är som utövas förresten? Kyokushinkai?

Osu!
Citera
2011-08-22, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asys
Det lär ju variera från klubb till klubb hur nybörjarkurserna ser ut.
Första träningen kommer dem säkert gå igenom grunderna, såklart. Hur man ska bete sig gentemot sin tränare (sempai/sensei/shihan) och sina medutövare. Karate är en Budo sport och där handlar det mycket om respekt och disciplin, så var beredd på att det kanske kan låta lite "löjligt" i början med alla nya ord. Men det är ju olika från person till person. Det är inte bara en kampsport utan en livstil för många.

Du kommer bli stenhård i kroppen, få bättre hållning, bli smidigare etc. Ja jäkligt bra tränad med andra ord, samtidigt som det är skitkul och skitjobbigt.

Du kan komma dit i början med vilka kläder du vill i stort sett. Att rekommendera är väl långbyxor till att börja med och en t-shirt/linne. Är ni 2st som börjar samtidigt så kommer ni ju även pusha varandra lite mer och det är inte lika lätt att hamna i slapp-träsket och tänka att "äsh vafan jag tränar nästa pass istället och kör lite lätt hemma idag".
Även bra att ligga ungefär på samma nivå när det kommer till parövningar med mitsar osv.

Kortfattat så har du gjort ett bra val iaf om du kommer börja träna. Kommer träffa mycket nytt skönt folk som du kommer genomlida träningspassen med

Uppvärmningen brukar oftast ske i dojon med lite övningar för att mjuka upp fötter/nacke/händer/leder etc.

Vet du vilken form av Karate det är som utövas förresten? Kyokushinkai?

Osu!

Oj. Tack för svar

Jag har inga som helst problem med nytt folk i vanligt fall. Men just själva grejen med att svettas och flåsa inför massa andra känns lite si så där ;D. Min tråkiga polare tänker enbart vara med första gången, då det är gratis! Sen kommer hon inte fortsätta. Sen är det bara jag och alla nya ;D.. Lite nervöst är det, men det ska bli jävligt kul.

Jag hade tänkt träna i ett par baggy mjukisbyxor som man rullar upp till knäna. Och en hood tröja till det. Fast det kanske blir för varmt? Sköna kläder är det i alla fall, man kan böja, lyfta, sparka, kicka bäst man vill i dom.

Vad menar du med att jag kommer bli stenhård i kroppen?

karate kyokushin är det jag ska utöva. Är det olika sorters också? Va fan.. vad är det som skiljer dessa åt då?
Citera
2011-08-22, 02:24
Medlem
swaydizzles avatar
Ta på dig kläder du kan svettas i och sparka högt med. Ta med vattenflaska. Håll käften och lyssna på din tränare. Försök göra ditt bästa. Fokusera och snacka inte med din polare om hennes ex som du knullade i hissen. Har du inte tränat innan? Förbered dig för massiv träningsvärk i veckan.

Karate är inte raketforskning direkt, så det ska nog gå bra

MVH
Citera
2011-08-22, 03:29
Medlem
Citat:
Oj. Tack för svar

Jag har inga som helst problem med nytt folk i vanligt fall. Men just själva grejen med att svettas och flåsa inför massa andra känns lite si så där ;D. Min tråkiga polare tänker enbart vara med första gången, då det är gratis! Sen kommer hon inte fortsätta. Sen är det bara jag och alla nya ;D.. Lite nervöst är det, men det ska bli jävligt kul.

Jag hade tänkt träna i ett par baggy mjukisbyxor som man rullar upp till knäna. Och en hood tröja till det. Fast det kanske blir för varmt? Sköna kläder är det i alla fall, man kan böja, lyfta, sparka, kicka bäst man vill i dom.

karate kyokushin är det jag ska utöva. Är det olika sorters också? Va fan.. vad är det som skiljer dessa åt då?

Du kommer snabbt komma in i gänget. Alla tränar ju för sin egen skull och för att även hjälpa varandra bli bättre. Man kan lätt ge konstruktiv kritik till den andra om vad den ska tänka på och göra annorlunda, då det är lättare för den andra att se det. Brukar vara väldigt blandat med folk i nybörjargrupperna. I min klubb är det många kvinnor i runt 20-40års åldern som kör bla.

Ja att du blir stenhård menar jag med att du blir stenhård Du tränar hela kroppen och du får lära dig ta en och annan smäll, höja din smärttröskel ett par snäpp osv. Inget du ska bli avskräckt för bara.

Du kommer märka vad jag talar om. Efter lite uppehåll på semestern med onyttig mat och dryck så känner man hur man blir lite "mjukare" i armar och ben men det blir det rätsida på när man börjar träna igen.

Hoodtröja skulle jag nog aldrig ha på mig på ett pass om jag inte vill få värmeslag :P
Som Swaydizzle sa, ta på dig kläder du kan svettas i, gärna svarta(?) om du inte vill se svettig ut haha.

Jo det finns flera olika former inom Karate. Nu har jag inte utövat någon annan form än Kyokushinkai men det skulle jag nog heller inte vilja.
Fullkontakt men utan slag med händer mot ansikte, däremot får du sparka folk i plytet
Sen finns det dem lite mer konstnärliga formerna som inriktar sig mer på katan där man ska gå i olika mönster och visa tekniker. Katan kommer du bli bekant med också och det är mycket jobbigare än man tror. Brukar nästan alltid vara någon som svimmar eller är på väg att tuppa av under graderingarna för dem spänner sig för mycket.

Exempel på den första Katan du kommer få lära dig, bara öva hemma o överraska
http://www.youtube.com/watch?v=x9QyK...layer_embedded

Sen lite fighting http://www.youtube.com/watch?v=sviEW...Cff-pg&index=5
Citera
2011-08-22, 05:41
Medlem
.
Senast redigerad av Rucksacksbulle 2011-08-22 kl. 05:42. Anledning: Överflödigt.
Citera
2011-08-23, 14:16
Medlem
GLHFJKURBADs avatar
Citat:
Oj. Tack för svar

Du får nog vara beredd på att det är exakt det du kommer att göra. Enligt min erfarenhet (Snart 4 år i Shotokan Karate) så är det väldigt vanligt med parövningar, även under uppvärmningen. Man tar hjälp av varandra, t.ex. hoppar över varandra, gör benlyft när partnern står på ens mage, sitter på ryggen när man gör armhävningar och hjälper till att sträcka ut/lägga vikt när man stretchar. Detta är iofs väldigt varierande från klubb till klubb, men svettig och äcklig framför andra kan du ju helt och hållet räkna med att bli, och det är absolut ingen big deal. Alla är ju där för att träna själva Tyckte att du fick ganska bra svar av Asys, men om du undrar nåt mer så är det ju bara att fråga.
Citera
2011-08-23, 14:59
Medlem
RonBurgundy, den här med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem