2013-01-10, 21:30
Medlem
Åk förbi Rinkeby eller någon annan fattig förort, och titta runt på alla wannabe-gangster blattar och a-lagare så kommer du definitivt bli motiverad till att plugga. Jag blir det i alla fall.
Citera
2013-01-10, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abhz
Åk förbi Rinkeby eller någon annan fattig förort, och titta runt på alla wannabe-gangster blattar och a-lagare så kommer du definitivt bli motiverad till att plugga. Jag blir det i alla fall.
Ännu mer motiverande är det att bo i förorten, då blir man påmind hela tiden om varför man pluggar.
Citera
2013-01-11, 00:02
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abhz

För mig fungerar det ännu bättre att vara hos mina föräldrar och promenera i kvarteret bland alla fina villor.

Eller så funderar man på var man vill bo när man är äldre och kanske har fru och barn. Ta en titt på Djursholm så kommer du bli sugen på att tjäna de pengarna som behövs för att köpa en kåk där.

Mitt bästa tips är att plugga själv. Andra elever vet oftast inte vad de pratar om eller missar någon detalj då de ska beskriva något. Att lyssna på dem leder bara till att du blir förvirrad. Plugga själv på en plats där du är ostörd och där du kan ta pauser för lite frisk luft. Se till att äta och sova ordentligt.
Senast redigerad av Triremer 2013-01-11 kl. 00:18.
Citera
2013-01-11, 11:18
Medlem
Bästa/effektivt sätt att plugga in naturämnen? Har fysik B, kemi B, biologi B, matte D-E.

biologin för mig funkar bara genom att läsa och repetera, fysiken och kemin har jag bläddrat igenom nu innan skolan börjar så jag blir van med materialet och vad böckerna innehåller.

Någon som har tips?
Citera
2013-01-12, 14:48
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xanan
Bästa/effektivt sätt att plugga in naturämnen? Har fysik B, kemi B, biologi B, matte D-E.

biologin för mig funkar bara genom att läsa och repetera, fysiken och kemin har jag bläddrat igenom nu innan skolan börjar så jag blir van med materialet och vad böckerna innehåller.

Någon som har tips?
Läs lite i tråden?
Citera
2013-03-01, 21:20
Medlem
Högskolan på gotland har lagt upp lite klipp på youtube om studieteknik som är Brå, jag tittade på ett av dom idag och det var helt ok. Sen finns det böcker, jag håller på att läser en nu studieteknik av Jan tröst och Sandra torres, jag tycker den i kombination av youtube klippen och en annan bok plugga smart och lär dig mer, av björn Liljeqvist. Hur Brå som helst. Är det någon som har tips på hur man ska studera, alltså hur gör ni? Det var ett tag sen jag satt vid skolbänken och känner mig ganska osäker.
Citera
2013-03-02, 13:56
Medlem
jag hittade länken, om det är reklam det jag gör så är det inte min avsikt..

http://www.youtube.com/watch?v=Dl1i5jYoMgw

its about time, att högskolorna lägger upp föreläsningar på svenska så man slipper betala usa hela tiden.
Senast redigerad av TheNewGodFlow 2013-03-02 kl. 13:58.
Citera
2013-03-02, 14:01
Medlem
jag har inte riktigt fattat det här med anteckningar, stolp anteckningar, nyckelorden hur vet man vad som är nyckel ord eller inte, läraren säger ju ganska mycket. jag försöker med frågorna från gamla tentor istället och svara på rubriker i kurslitteraturen.

hitta en till..

http://www.youtube.com/watch?v=xrWdjnbVUEI
Senast redigerad av TheNewGodFlow 2013-03-02 kl. 14:06.
Citera
2013-03-05, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNewGodFlow
jag har inte riktigt fattat det här med anteckningar, stolp anteckningar, nyckelorden hur vet man vad som är nyckel ord eller inte, läraren säger ju ganska mycket. jag försöker med frågorna från gamla tentor istället och svara på rubriker i kurslitteraturen.

hitta en till..

http://www.youtube.com/watch?v=xrWdjnbVUEI

"Hajarna har högre koncentration lösta ämnen inne i kroppen än utanför, de behöver därför inte dricka för att vattnet kommer in i kroppen sakta genom osmos"

Tänk dig att läraren säger allt det där och lite till, skriv då "Haj, osmos" istället
Citera
2013-03-06, 10:26
Medlem
Citat:
"Hajarna har högre koncentration lösta ämnen inne i kroppen än utanför, de behöver därför inte dricka för att vattnet kommer in i kroppen sakta genom osmos"

Tänk dig att läraren säger allt det där och lite till, skriv då "Haj, osmos" istället

haha, very funny.. sätt dig själv på en föreläsning med ett tempo som stockholm stads biltrafik och människor som springer omkring. ja sätt i den situationen.. jag kommer att kugga iaf..
Citera
2013-03-06, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNewGodFlow
haha, very funny.. sätt dig själv på en föreläsning med ett tempo som stockholm stads biltrafik och människor som springer omkring. ja sätt i den situationen.. jag kommer att kugga iaf..

Bara ett exempel

Man ska inte skriva ned allt lärarna säger för då koncentrerar du dig på att skriva istället för att lyssna och förstå vad de faktiskt menar, därav använder man stödord för att hålla fokus
Citera
2013-03-06, 17:05
Medlem
Citat:
Bara ett exempel

Man ska inte skriva ned allt lärarna säger för då koncentrerar du dig på att skriva istället för att lyssna och förstå vad de faktiskt menar, därav använder man stödord för att hålla fokus

ok,den köper jag lite grann för det var någon annan på forumet som sa att det läraren säger på föreläsningen är vad som står i böckerna, den köpte jag också, men det är ändå Brå med föreläsningar så man kan ställa frågor..
Senast redigerad av TheNewGodFlow 2013-03-06 kl. 17:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in