2011-05-05, 23:27
Medlem
Försöker få igång den här tråden då jag tycker den är grym.

Jag har ett väldigt bra bildsinne och kan memorera var i ett stycke eller på en sida som en viss information finns. Detta blir dock svårare med högskolelitteratur då kapitlena inte innehåller speciellt mycket variation i sitt upplägg. Jag löser detta genom att klottra i marginalerna och göra små minnesnoteringar där. Stryker sällan under text dock, finner det mest störande. Det händer att jag styker under något ord ibland, men då skriver jag det hellre i marginalen.

Läsa kapitlena inför föreläsningen är till grymt mycket hjälp. Det gäller att ha bra framförhållning. (suger dock fortfarande på det tyvärr) Och att efter föreläsninge bläddra igenom kapitlena igen och bara läsa rubriker, som repetition.

Ramsor brukar jag köra på också. Rimm funkar med, för att komma ihåg saker i rätt ordning eller nya termer.
Citera
2011-05-06, 01:06
Medlem
Jag har under våren pluggat Makroekonomi som en del av mitt program. Det var en 9-poängskurs om jag inte missminner mig, litteraturen var på dryga 600-700 sidor. Eftersom att kursen innefattar 9 poäng av totala 30p poäng under en termin så innebär det att du har dryga en och en halv månad på dig att läsa igenom litteraturen. Har man lite självdisciplin så är det absolut ingen svårighet att läsa igenom boken på två veckor.

Min studieteknik grundar sig i att läsa igenom den givna studielitteraturen och göra samtliga övningsuppgifter i boken. Det kan verka omständigt men det ger en helhetsbild av ämnet vilket förhoppningsvis medför att man ser hur allt hänger ihop och helt plötsligt går det att sammanfatta 700sidor i ett fåtal modeller och teorier. Modeller är mycket behändigare att ha att göra med än enorma mängder text. Jag har även under flera delkurser komponerat egna sammanfattningar av det jag ansett vara av vikt för kursen. Sedan är Ex-tentor ett verktyg som absolut inte får underskattas, de ger en bild av vad som normalt brukar dyka upp och genom att göra dessa kan man lätt se vad man kan och behöver öva mer på. Då är det bara att komplettera din kunskap med vad du nu inte kunde genom att slå upp i studielitteraturen och sedan fortsätta nöta Ex-tentor till dess du kan allt.
Citera
2011-05-06, 01:30
Medlem
Själv kör jag på en metod där jag skriver på MSN till en kompis angående vad jag pluggar för att sedan härleda den händelsen till ett senare tillfälle vilket ger mig ett "A-ha!" ögonblick och jag har lättare för att komma ihåg vad det var jag pluggade just då och de viktigaste delarna har jag skrivit på MSN så det är sparat om jag måste ta fram det.

Den metod som har fungerat bäst för mig i alla fall.
Citera
2011-05-06, 02:21
Medlem
Dest88s avatar
För att lära sig material och dylikt finner jag det bäst att läsa föreläsningsanteckningar som föreläsaren lägger upp på nätet. Även om jag ofta antecknar på föreläsningar, så brukar jag ytterst sällan läsa mina egna anteckningar. I mattekurser brukar jag även läsa en hel del i kurslitteraturen (<3 Böiers).
Citera
2011-05-06, 13:24
Medlem
lighten-ups avatar
Att plugga tillsammans med någon kan hjälpa en hel del. Då kan man diskutera och lyssna på den andra personen och lära sig lättare. Man använder sig av flera sinnen då.
Citera
2011-05-10, 16:30
Bannlyst
Böcker om studieteknik

Tjena. Jag undrar om någon vet böcker som ger läsaren tips om studieteknik?
Citera
2011-05-14, 22:29
Medlem
Studietips?

Finns säkert en tråd om detta, bara jag som inte ser den

Ge mig ert bästa tips på att "memorera" riktigt mycket information inför salstenta.
Citera
2011-05-14, 22:37
Medlem
fakirens avatar
Läs igenom alla saker du kan läsa igenom innan tentan, skriv ner det som är/låter viktigt. Gör om dessa dessa påståenden/meningar till frågor så har du ett eget prov.
Citera
2011-05-14, 23:47
Medlem
Xarplins avatar
Beror på vad du pluggar. Att förstå är det viktigaste om du frågar mig, memorera räcker bara för en liten bit. Här kan du läsa lite tips:

http://forums.studentdoctor.net/showthread.php?t=805379
Citera
2011-07-04, 00:58
Bannlyst
Effektivare studier, hjälp

Hoppa över stycket inom sträcken om du skiter i varför jag lägger ner så mycket tid på att nöta plugget.
--------------------------
Lägger ner ett par timmar om dagen i mina studier för att uppnå kraven, och för att bli en så bra som möjligt. Ignorerar alltid mina lata kamraters "gör inte mer än du inte behöver, klara tentorna". Jag vill mer än bara ha ett jobb när jag blir färdig. Jag tänker sikta på på att bli forskare. Jag brinner för kunskap, teori, vetenskap och allmänbildning.

I och med detta så vill jag ju nöta min matematik och allt vad det är tills jag blir fläckfri (så långt att jag mycket grundligt förstår vad det är jag håller på med). Jag vill ha djup förståelse, jag vill gå utanför ramarna, jag vill diskutera olika ämnen med andra och gärna komma djupt i det, jag vill testa och vrida och vända på saker och ting. Det ligger en nyfikenhet i allt det jag studerar helt enkelt.

Teorin går in, det går som det ska. Jag utvecklas och nålen nås, vilket är tanken. Men jag har en del problem i det här.
--------------------------
Jag har en begränsad tid som jag kan dela upp mellan mina kurser och andra intressen (vänner och hobbies som t ex programmering). Jag har också en begränsning i hur mycket teori jag kan plugga per dag. Övningar kan man dock ägna nästan hela dan åt om man vill.

Vänner och hälsa är A och O. Och kurserna är absolut högprioriterade.

Problemet är att jag vill få tid över till mycket andra projekt och ämnen som jag är intresserade av, som inte direkt rör mina kurser. Därför behöver jag vara effektivare i min utveckling i de kurser som jag läser, och få samma resultat men med mindre tid. Det finns inga genvägar här. Att memorera saker snabbt är inget problem. Jag vill ha djup förståelse och lägger ner tid på att verkligen sätta mig in i det jag läser. Vad jag vet så finns det ingen studieteknik som förbättrar den fronten. Den enda lösningen som jag känner till är ritalin.

Vet inte riktigt vad jag vill få fram. Men hoppas att någon klok person har ett och annat vettigt att säga mig.

Vad kan man göra?

/ Fys
Citera
2011-07-14, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.Gondorff
Litteratur-Svergie borde skämmas åt förlaget som trycker upp sån här skit, förövrigt är författaren en 0:a.

Stora ord. Douglas är en nära bekant och jag kan försäkra dig/er att han inte är en nolla. En allmänt härlig kille som fått juste uppforstran i ett övre medelklass hem och haft tur med livslottningen. Han börjar på handels nu i höst och verkar ha en ljus framtid till mötes.

Sluta snacka skit om sådant ni inte vet någonting om.
Citera
2011-07-14, 20:42
Medlem
Min flickvän sitter bredvid och ser sur ut. Hon gick i Douglas parallellklass och har alltså haft ungefär samma lärare, och det är inga lärare som delar ut MVG:n till höger och vänster. Det går alltså inte att glida igenom fysik B utan någonting innanför pannbenet. Huruvida Douglas har pluggat i smyg vet hon ingenting om, men det verkar högst otroligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Tzun
En intressant iakttagelse är följande.

"DOUGLAS BERGLUND går tredje året på Östra Reals gymnasium. En lat jävels guide till MVG i alla ämnen är boken om hur han fixade MVG i allt."

Han GÅR således på gymnasiet och kan av denna anledning ej redan ha fått MVG i alla ämnen då det rimligen måste vara slutbetyget som räknas. Detta då det ändå måste antas av bokens titel att det är detta som avses.

Man kan ha MVG i alla ämnen man har läst HITTILLS, vilket var fallet. Men han hade MVG i alla ämnen även på studentdagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in