2013-03-06, 17:23
  #481
Medlem
jag var precis pa en kurs om studieteknik, de har testerna som man gor for att veta om man ar kinestetisk eller auditiv, jag blev som vanligt kinestetisk,, ska man verkligen forlita sig pa dom? annars var den bra kursen, den holls i pa stockholms universitet, och var pa tva timmar helt ok, det var drag i lararen.. han pratade om larstilar larmetoder och sa testet.. mm.
Citera
2013-03-06, 17:44
  #482
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
För mig fungerar det ännu bättre att vara hos mina föräldrar och promenera i kvarteret bland alla fina villor.

Eller så funderar man på var man vill bo när man är äldre och kanske har fru och barn. Ta en titt på Djursholm så kommer du bli sugen på att tjäna de pengarna som behövs för att köpa en kåk där.

Mitt bästa tips är att plugga själv. Andra elever vet oftast inte vad de pratar om eller missar någon detalj då de ska beskriva något. Att lyssna på dem leder bara till att du blir förvirrad. Plugga själv på en plats där du är ostörd och där du kan ta pauser för lite frisk luft. Se till att äta och sova ordentligt.
Det här tror jag också på. Under min första termin på universitetet så satt jag i korridoren med en massa vänner, där det sprang förbi folk hela tiden och man inte fick någonting gjort. Ju fler terminer jag pluggar, desto mer har jag lärt mig att plugga ensam. Om man vet var man ska leta går det att hitta riktigt ensliga platser, där man i princip sitter själv. Då går det att koncentrera sig utan att bli störd.
Citera
2013-03-06, 17:55
  #483
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Det här tror jag också på. Under min första termin på universitetet så satt jag i korridoren med en massa vänner, där det sprang förbi folk hela tiden och man inte fick någonting gjort. Ju fler terminer jag pluggar, desto mer har jag lärt mig att plugga ensam. Om man vet var man ska leta går det att hitta riktigt ensliga platser, där man i princip sitter själv. Då går det att koncentrera sig utan att bli störd.

Är beredd att hålla med till viss del. Jag skulle snarare säga att det beror på vilka man pluggar med, ifall man ska studera med kompisar. Har studerat med folk som är väldigt disciplinerade, där man sitter bredvid varandra och läser/studerar och använder sina kompisar då man kör fast. Det är väldigt effektivt. Men har även erfarenhet av studier där man mer eller mindre sitter och snackar bort 2 timmar. Då har det varit bättre för mig att sitta själv.
Citera
2013-03-06, 19:37
  #484
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Är beredd att hålla med till viss del. Jag skulle snarare säga att det beror på vilka man pluggar med, ifall man ska studera med kompisar. Har studerat med folk som är väldigt disciplinerade, där man sitter bredvid varandra och läser/studerar och använder sina kompisar då man kör fast. Det är väldigt effektivt. Men har även erfarenhet av studier där man mer eller mindre sitter och snackar bort 2 timmar. Då har det varit bättre för mig att sitta själv.
Det är helt sant. Kom på det efter att jag skickat inlägget, men orkade inte redigera det. Som du säger, är gruppen disciplinerad så är det bara en fördel, då diskussioner kring ämnet ofta gör att man förstår det mer än när man bara läser. Det är lite som att ämnet ligger i mitten av bordet och alla attackerar det från sina olika synvinklar. Man vrider och vänder på ämnet istället för att bara få sin egna ensidiga syn på saken.

En teknik som varit nyttig för mig är att jag sitter på ett lugnt ställe och metodiskt läser igenom kurslitteraturen. Efter varje stycke eller sida så sammanfattar jag det med egna ord i ett anteckningsblock, vilket gör att jag måste gå igenom sidan ännu en gång. Sedan, i mitt huvud, låtsas jag att en kompis ställer en fråga om ämnet och att jag förklarar det med egna ord för honom. Sedan ställer han följdfrågor och jag besvarar dessa. Den här metoden, tillsammans med sammanfattningen gör att det går väääldigt långsamt framåt, men å andra sidan sitter det oftast stenhårt, och det är sällan jag behöver gå tillbaka. Många av mina vänner tävlar nästan i vem som kan läsa igenom litteraturen snabbast, men sen vet de inte vad det handlat om.
Citera
2013-03-06, 22:53
  #485
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Det är helt sant. Kom på det efter att jag skickat inlägget, men orkade inte redigera det. Som du säger, är gruppen disciplinerad så är det bara en fördel, då diskussioner kring ämnet ofta gör att man förstår det mer än när man bara läser. Det är lite som att ämnet ligger i mitten av bordet och alla attackerar det från sina olika synvinklar. Man vrider och vänder på ämnet istället för att bara få sin egna ensidiga syn på saken.

En teknik som varit nyttig för mig är att jag sitter på ett lugnt ställe och metodiskt läser igenom kurslitteraturen. Efter varje stycke eller sida så sammanfattar jag det med egna ord i ett anteckningsblock, vilket gör att jag måste gå igenom sidan ännu en gång. Sedan, i mitt huvud, låtsas jag att en kompis ställer en fråga om ämnet och att jag förklarar det med egna ord för honom. Sedan ställer han följdfrågor och jag besvarar dessa. Den här metoden, tillsammans med sammanfattningen gör att det går väääldigt långsamt framåt, men å andra sidan sitter det oftast stenhårt, och det är sällan jag behöver gå tillbaka. Många av mina vänner tävlar nästan i vem som kan läsa igenom litteraturen snabbast, men sen vet de inte vad det handlat om.

Jag har tillämpat en metod med stor framgång nu när jag började studera Teknisk Fysik. Oftast så är det väldigt tydligt vad man ska lära sig och även tydligt med vilka rekommenderade övningsuppgifter som ska göras osv.

Jag ser till att läsa kapitlet så långt i förväg som jag hinner (vilket inte blir så jättelångt alltid då det är mycket att göra). Jag läser och räknar uppgifter innan föreläsningen, gärna en vecka före föreläsningen som ska behandla det ämnet. Oftast blir det dock bara någon dag.

När sen föreläsningen är så är allting väldigt klart och tydligt och man för repetera och fånga upp detaljer som man missat. När sedan halva kursen har gått börjar jag läsa igenom alla kapitlena ännu en gång för att repetera och öka förståelsen ännu mer. Sedan är det dags för tentor.

Men precis som jag sa tidigare föredrar jag att sitta med folk som sitter och arbetar disciplinerat, men där möjligheten finns att fråga då man kör fast. Dvs inte diskutera tillsammans på varenda uppgift. Då blir det bara massa prat.
Citera
2013-03-07, 10:50
  #486
Medlem
Hur gör ni när ni fastnar på uppgifter? Främst då när man pluggar, men även på prov. Nu går jag visserligen gymnasiet, så brukar inte bli alltför stort problem då man ofta har gott om tid på sig.

När man pluggar kan man ju avbryta och ta uppgiften någon annan gång, eller i värsta fall ta hjälp av någon. Ingendera går att göra under prov.
Jag brukar oftast lösa uppgifterna i slutändan, men har ibland slutat med att man spenderat 30-50% av provtiden på en enda uppgift. Talar framför allt om ex Ma/Fy. Det jag vill uppnå är väl att kunna få ett "nytt perspektiv" på en uppgift utan att behöva ta en längre paus.
Citera
2013-03-08, 09:31
  #487
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNewGodFlow
ok,den köper jag lite grann för det var någon annan på forumet som sa att det läraren säger på föreläsningen är vad som står i böckerna, den köpte jag också, men det är ändå Brå med föreläsningar så man kan ställa frågor..


Tips är ju om du inte redan gör att läsa kapitlet innan föreläsningen, bara överläsa och kolla rubriker, kanske hitta någon term eller något.

Sen på föreläsningen när läraren säger det ordet så reagerar du " det har jag läst, jag kommer inte ihåg riktigt vad det är men ska få veta det nu" Betydligt roligare och bättre är lära sig än att komma dit helt blank i skallen och bara fokusera på vad läraren säger och anteckna.
Citera
2013-03-08, 09:34
  #488
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastsideBoyz
Hur gör ni när ni fastnar på uppgifter? Främst då när man pluggar, men även på prov. Nu går jag visserligen gymnasiet, så brukar inte bli alltför stort problem då man ofta har gott om tid på sig.

När man pluggar kan man ju avbryta och ta uppgiften någon annan gång, eller i värsta fall ta hjälp av någon. Ingendera går att göra under prov.
Jag brukar oftast lösa uppgifterna i slutändan, men har ibland slutat med att man spenderat 30-50% av provtiden på en enda uppgift. Talar framför allt om ex Ma/Fy. Det jag vill uppnå är väl att kunna få ett "nytt perspektiv" på en uppgift utan att behöva ta en längre paus.


Satsa på de enklare uppgifterna först så du kommer igång.

Ungefär som hp, onödigt att köra fast utan kötta vidare så kanske det släpper när du kommer till någon liknande uppgift
Citera
2013-03-21, 09:12
  #489
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xanan
Tips är ju om du inte redan gör att läsa kapitlet innan föreläsningen, bara överläsa och kolla rubriker, kanske hitta någon term eller något.

Sen på föreläsningen när läraren säger det ordet så reagerar du " det har jag läst, jag kommer inte ihåg riktigt vad det är men ska få veta det nu" Betydligt roligare och bättre är lära sig än att komma dit helt blank i skallen och bara fokusera på vad läraren säger och anteckna.

det brukar jag göra, men skumläser endast..
Citera
2013-04-26, 12:21
  #490
Medlem
dokoalseleds avatar
Tror folk att man har något funktionshinder/utvecklingsstörning/nedsatt intelligens whatever om man spelar in föreläsningar med diktafon? Jag gick en kurs på universitetet och då spelade jag in alla föreläsningar. Och på labbarna satte jag igång inspelningen på mobilen och lade den i labbrockens bröstficka så jag spelade in labbkamraters, mitt eget, lärares och labbassistenters prat under labben. Jag tror ingen visste att jag spelade in labbarna men det var skitbra för mig när jag skulle skriva labbrapporter. Jag såg bara en annan person som spelade in föreläsningar med diktafon.

Fördelen med att spela in med mobil är ju att det är mer "stealth" så läraren och andra tror kanske att man bara lagt mobilen på bordet. Men min gamla iphone har jävligt dåligt batteri numera (går kanske att byta ut). Och sen är det förbannat krångligt att föra över ljudfilerna från iphone till datorn. Därför funderar jag på att köpa en diktafon ifall jag ska studera igen. Tills dess kan jag använda den t.ex. till att spela in samtal om jag ska öva mig i att ragga tjejer på gatan eller något annat...

Det finns ju också olika dolda kameror man kan ha iform av en penna t.ex. En sådan skulle man kanske kunna sätta i rockfickan när man är på en labb? Som t.ex. denna:

http://www.amazon.co.uk/16GB-capacity-pen-card-included/dp/B0031TSY64/ref=sr_1_9?ie=UTF8&qid=1366971255&sr=8-9&keywords=dictaphone


En annan sak jag undrar över är om någon testat smartpen?

https://www.youtube.com/watch?v=J2q8_fR0lTI
Citera
2013-04-26, 15:03
  #491
Medlem
Footstepss avatar
Hur gör ni när ni plöjer igenom fysik? Nu är det visserligen Fy b nationella jag hade tänkt plugga till och inte universitets fysik

Ligger nog på ett vg+ i fysiken just nu och ett mvg är något jag siktar mot. Hur hade ni lagt upp om ni hade np om 2 veckor? Känner att min nuvarande studieteknik är usel och ineffektiv, känns som att jag bara fattar det matematiska men själva fysiken är svårare att fatta
Citera
2013-05-05, 18:03
  #492
Medlem
SteveAngellos avatar
Hur studerar man bäst och effektivast inför nationella prov i spanska? Gäller det att läsa glosor eller är finns det fler sätt att få in spansk kunskap?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in