Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Det är helt sant. Kom på det efter att jag skickat inlägget, men orkade inte redigera det. Som du säger, är gruppen disciplinerad så är det bara en fördel, då diskussioner kring ämnet ofta gör att man förstår det mer än när man bara läser. Det är lite som att ämnet ligger i mitten av bordet och alla attackerar det från sina olika synvinklar. Man vrider och vänder på ämnet istället för att bara få sin egna ensidiga syn på saken.
En teknik som varit nyttig för mig är att jag sitter på ett lugnt ställe och metodiskt läser igenom kurslitteraturen. Efter varje stycke eller sida så sammanfattar jag det med egna ord i ett anteckningsblock, vilket gör att jag måste gå igenom sidan ännu en gång. Sedan, i mitt huvud, låtsas jag att en kompis ställer en fråga om ämnet och att jag förklarar det med egna ord för honom. Sedan ställer han följdfrågor och jag besvarar dessa. Den här metoden, tillsammans med sammanfattningen gör att det går väääldigt långsamt framåt, men å andra sidan sitter det oftast stenhårt, och det är sällan jag behöver gå tillbaka. Många av mina vänner tävlar nästan i vem som kan läsa igenom litteraturen snabbast, men sen vet de inte vad det handlat om.
Jag har tillämpat en metod med stor framgång nu när jag började studera Teknisk Fysik. Oftast så är det väldigt tydligt vad man ska lära sig och även tydligt med vilka rekommenderade övningsuppgifter som ska göras osv.
Jag ser till att läsa kapitlet så långt i förväg som jag hinner (vilket inte blir så jättelångt alltid då det är mycket att göra). Jag läser och räknar uppgifter innan föreläsningen, gärna en vecka före föreläsningen som ska behandla det ämnet. Oftast blir det dock bara någon dag.
När sen föreläsningen är så är allting väldigt klart och tydligt och man för repetera och fånga upp detaljer som man missat. När sedan halva kursen har gått börjar jag läsa igenom alla kapitlena ännu en gång för att repetera och öka förståelsen ännu mer. Sedan är det dags för tentor.
Men precis som jag sa tidigare föredrar jag att sitta med folk som sitter och arbetar disciplinerat, men där möjligheten finns att fråga då man kör fast. Dvs inte diskutera tillsammans på varenda uppgift. Då blir det bara massa prat.