Citat:
Ursprungligen postat av
brandatomten
Vad tror ni om chanserna för att överklaga den här kontrollavgiften då.
Hade löst biljett med sluttid 18:39. När jag kommer fram till bilen skriver han raskt ut en gul lapp och försvinner därifrån så snabbt han kan. Då är klockan 18:42. På kontrollavgift står det att han har kontrollerat överträdelsen mellan 18:39-18:42.
Alltså, 18:39 hade jag betalat för att stå där, så det känns ju konstigt att överträdelsen börjar då? Den borde ju ha börjat 18:40?
Den här kontrollavgiften bör du överklaga!
En parkeringsvakt måste kunna utesluta stannade, det vill säga det som sker enligt förordning om vägtrafikdefinitioner, när någon lastar eller lossar, eller på-eller avstigning vilket inte utgör parkering, vilket gör att det kan man ägna sig åt på parkeringsförbud eller obetalda parkeringsplatser, för stannade är ingen parkering!
Du ingick ett avtal med markägaren eller dess ombud när du ställde fordonet där, men en förutsättning för att avtalet ska vara giltigt är att förutsättningarna för en giltig parkering enligt lag om kontrollavgift 3§ är att parkerings villkoret är tydligt skyltat, villkoret att man inte får lasta eller lossa är inte utryckt på platsen, då gäller det inte heller. Det är parkeringsvakten som har bevisbördan att lasta eller lossat inte försiggick i det aktuella fallet.
Jag jobbar bara med digitala avgifter!
När jag kontrollerar ett fordons betalning då lyser det rött när det är betalt, då kollar jag bara så att den taxa som är betald gäller på just den platsen fordonet står på, om inte rapporteras fordonet. Det lyser grönt om den är obetald, då startar jag ett ärende då börjar sekunderna ticka ner från 6 minuter till 0, om fordonet inte är betald då, då skrivs en kontrollavgift ut. Försöker jag skriva ut tidigare får jag upp en skylt som säger att tiden inte har gått ut. Man har alltså en övervakningstid på minst 6 minuter för att kunna utesluta lastning och lossning som måste vara kontinuerligt. Man kan för tydlighetens skull skriva i anteckningarna på kontrollavgiften; ”ingen aktivitet runt fordonet under övervakningstiden”! Se Hovrättsdomen nedan;
RH 2020:13
En personbil har stått på en parkeringsplats under sju minuter utan att någon aktivitet runt bilen kunnat iakttas. Detta har ansetts medföra en presumtion för att det varit fråga om parkering. Hovrätten har funnit att undantaget för lastning måste ges en restriktiv tolkning och att packning av gods i en intilliggande byggnad inte utgjort en del av lastningen, vilken alltså inte skett kontinuerligt.
https://lagen.nu/dom/rh/2020:13
Det finns en Dom från Högsta domstolen som stöd för det jag säger, från 1981 då Vägtrafik Kungörelsen gällde, den gällde innan Trafikförordningen som kom 1998, Domen pratar om väg alltså platser där man skriver ut parkeringsanmärkningar, vilket jag också jobbar med;
Högsta domstolen
Domskäl. Systemet med avtalsgrundade parkeringsavgifter bygger på tanken att bilföraren genom att utnyttja parkeringsplatsen accepterar de villkor och bestämmelser som är anslagna där, t ex villkoret om en extra avgift för det fall att parkeringsbestämmelserna överträds. Denna konstruktion har godtagits i rättspraxis (se bl a NJA 1958 s 177 och SvJT 1974 rf s 79). För att ett avtal av visst innehåll skall anses ingånget på detta sätt, genom en persons faktiska handlande, bör det emellertid krävas, att de anslagna avtalsvillkoren är så tydligt utformade att de inte rimligen kan missförstås.
Enligt 2 § vägtrafikkungörelsen i dess vid den aktuella tiden gällande lydelse hänfördes till parkering inte uppställning av fordon under kortare tid för bl a på- eller avlastning av gods. Även om denna bestämning av parkerings begreppet i och för sig var avsedd att gälla endast inom kungörelsens tillämpningsområde, eller alltså i fråga om trafik på väg, kunde det ligga nära till hands för en bilförare att uppfatta den som allmängiltig och tillämplig även i ett fall som det förevarande. Skyltens text har i varje fall inte gett besked om att med parkering här skulle avses varje uppställning av fordon inom området eller varje utnyttjande av markerad plats.
På dessa skäl kan något avtal med det av bolaget påstådda innehållet inte anses ha kommit till stånd.
Bolagets talan skall alltså lämnas utan bifall.
https://lagen.nu/dom/nja/1981s323