2021-02-13, 22:07
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Kunde inte se bilden, då sidan lägger reklam över bilden.

Men är ganska säker på ett gångfartsområde räknas som körbana.

Det är stoppförbud inom 10 meter ifrån korsande körbana vid en korsning.
Stoppförbud?
Citera
2021-02-14, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Hur kan det inte klassas som en utfart när utfartsregeln gäller?

Jag skulle helt klart överklaga för att få en rättslig prövning. Litar inte direkt på att Wiki har en juridisk korrekt definition av korsning.
Därför att man specifikt anger att utfartregeln gäller när man kommer från en gågata.
Gågata = en väg.
Korsning = enplats där flera vägar korsas.
När du kör ut från en gågata gäller utfartregeln men det är fortfarande en väg.
Citera
2021-02-14, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Därför att man specifikt anger att utfartregeln gäller när man kommer från en gågata.
Gågata = en väg.
Korsning = enplats där flera vägar korsas.
När du kör ut från en gågata gäller utfartregeln men det är fortfarande en väg.

Och jag ser det som en utfart, det är till och med upphöjd trottoarkant.
En gågata må räknas som väg eller vägsträcka men den har ingen körbana(då den inte är ämnad till motortrafik) så därför finns inga korsande körbanor och förbudet mot parkering gäller i en korsning eller inom ett avstånd av tio meter från en korsande körbanas närmaste ytterkant.
Lagen är alltså inte 10meter från en korsning, utan 10meter från korsande körfält. Så även om det skulle räknas som korsning faller det ändå på att det inte finns något korsande körbana.

I staden där jag bor gäller inga 10meter från gågator kan jag säga.

Hade jag varit TS hade jag kollat lokala föreskrifter, står där inget om avstånd vid utfarter hade jag överklagat.
Senast redigerad av Aramir2 2021-02-14 kl. 00:54.
Citera
2021-02-14, 02:23
Medlem
Revejs avatar
Citat:
En gågata må räknas som väg eller vägsträcka men den har ingen körbana(då den inte är ämnad till motortrafik) så därför finns inga korsande körbanor och förbudet mot parkering gäller i en korsning eller inom ett avstånd av tio meter från en korsande körbanas närmaste ytterkant.
Lagen är alltså inte 10meter från en korsning, utan 10meter från korsande körfält. Så även om det skulle räknas som korsning faller det ändå på att det inte finns något korsande körbana.

Hade jag varit TS hade jag kollat lokala föreskrifter, står där inget om avstånd vid utfarter hade jag överklagat.
Det finns inga körfält då det är till för gående.
Att man sen kan och får köra där är helt annan femma, då ska man köra som om man inte hade något fordon.
Citera
2021-02-14, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Det finns inga körfält då det är till för gående.
Att man sen kan och får köra där är helt annan femma, då ska man köra som om man inte hade något fordon.

Exakt, och finns inga körfält/körbana så har Ts alltså inte parkerat inom ett avstånd av tio meter från en korsande körbanas närmaste ytterkant.

Så länge TS inte parkerat mitt framför utfarten bör det alltså inte vara fråga om en felaktig parkering(förutsatt att där inte finns lokala föreskrifter som förbjuder parkering).
Citera
2021-02-14, 17:53
Medlem
Citat:

Definition av körbana enl Förordning om vägtrafikdefinitioner:

"Körbana
En del av en väg som är avsedd för trafik med fordon, dock inte en cykelbana eller en vägren"

Så, nu har jag visat 3 definitioner av väg, korsning och körbana..................................
Om man strikt följer dessa definitioner så ÄR det en korsning som visas på bilden.
Utfartsregeln styr INTE om det är en korsning eller ej, enl dessa definitioner.

Men TS kan gärna bestrida avgiften så får vi se vad parkeringsbolaget säger.
Bara att återkomma när TS fått svar och redovisa i denna tråd så kanske vi alla kan lära oss något.
Citera
2021-02-14, 18:31
Medlem
Citat:

"Körbana
En del av en väg som är avsedd för trafik med fordon, dock inte en cykelbana eller en vägren"

Så, nu har jag visat 3 definitioner av väg, korsning och körbana..................................
Om man strikt följer dessa definitioner så ÄR det en korsning som visas på bilden.

Bara att återkomma när TS fått svar och redovisa i denna tråd så kanske vi alla kan lära oss något.
Min fetning ovan. Eftersom det knappast rör sig om en kontrollavgift så är det inte parkeringsbolagets synpunkter som skall inhämtas genom en överklagan, det är polisen som är första instans att klaga till.
Citera
2021-02-14, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Min fetning ovan. Eftersom det knappast rör sig om en kontrollavgift så är det inte parkeringsbolagets synpunkter som skall inhämtas genom en överklagan, det är polisen som är första instans att klaga till.
Det är säkert som du skriver.
Jag har bara koncentrerat mig på själva sakfrågan, om det är en korsning eller ej!
Tack för påpekandet!
Citera
2021-02-14, 19:51
Medlem
Samizdats avatar
Tråden "P-bot utfart gångfartsområde" infogad.
/Moderator
Citera
2021-02-14, 21:08
Medlem
Citat:

"Körbana

Ingen del av en gågata är avsedd för trafik med fordon, det är liksom det som är grejen med en gågata, avsedd för gångtrafik, ej motortrafik.
Om det är en korsning eller inte är inte relevant, inte heller om det är en väg. Det är förbjudet att parkera I en korsning. Det har inte TS gjort.
Vidare är det förbjudet att parkera närmare än 10 meter från en korsande körbana(alltså inte 10 meter från en korsning, utan 10meter från en korsande körbana).

Den springande punkten blir då om det är en körbana eller inte.
Senast redigerad av Aramir2 2021-02-14 kl. 21:25.
Citera
2021-02-14, 21:44
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ingen del av en gågata är avsedd för trafik med fordon, det är liksom det som är grejen med en gågata, avsedd för gångtrafik, ej motortrafik.
Om det är en korsning eller inte är inte relevant, inte heller om det är en väg. Det är förbjudet att parkera I en korsning. Det har inte TS gjort.
Vidare är det förbjudet att parkera närmare än 10 meter från en korsande körbana(alltså inte 10 meter från en korsning, utan 10meter från en korsande körbana).

Den springande punkten blir då om det är en körbana eller inte.
Det är en gångbana, inte avsedd för fordonstrafik vilket skylt och kantsten antyder.

Men fordon får undantagsvis färdas där precis som på en cykelbana, det gör det inte till en körbana.
Citera
2021-02-14, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Det är en gångbana, inte avsedd för fordonstrafik vilket skylt och kantsten antyder.

Men fordon får undantagsvis färdas där precis som på en cykelbana, det gör det inte till en körbana.

Så tolkar jag det också och det skulle då innebära att 10meters regeln inte gäller(förutsatt att det inte finns lokala förordningar).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in