2016-08-28, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Varifrån kommer idén om att det är "intimt" att duas?
Ingen som växt upp de senare 50 åren har ju växt upp med det.

Jag uppfattar det som "för intimt" om en främling, tex en telefonsäljare, tilltalar mig med förnamn
"Hej Oskar jag skulle vilja erbjuda dig.. Absolut Oskar, vårt erbjudande.."

Men där är förnamnet problemet. Det är intimt att tilltala en främling med förnamn
Det är enbart neutralt att använda "du".

Ett förslag om att "lägga bort titlarna" sdh resulterar ej sällan i övergång till "du", detta är då givetvis ett mer "intimt" uttryck än vad innan tillämpats.
Citera
2016-08-28, 18:30
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ett förslag om att "lägga bort titlarna" sdh resulterar ej sällan i övergång till "du", detta är då givetvis ett mer "intimt" uttryck än vad innan tillämpats.
Vi har ingen vana i svenska språket att "lägga bort titlarna" eftersom vi inte använt titlar i tilltalet på 50år.

Det är ett minoritets påhitt att "du" skulle vara "för intimt".
Förstår man inte det saknar man all språkkänsla.
Citera
2016-08-28, 18:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad

Det tycks finnas en hel del människor med paranoia som kopplar ihop ett personligt pronomen med intimitet.

Citat:
Vi har ingen vana i svenska språket att "lägga bort titlarna" eftersom vi inte använt titlar i tilltalet på 50år.

De saknar inte bara språkkänsla, de saknar känsla för vilken social kultur som Sverige bär på. De som säger »ni« tycks ha svårt att otvunget klara av en enkel konversation mellan människor utan att göra den till något annat än den är.
Citera
2016-08-28, 19:13
Medlem
scoremaxs avatar
På regementet jag gjorde min värnplikt var det väldigt noga med att använda "NI" när man tilltalade andra med högre rang.
Upplever att det gäller fortfarande inom militären.

Jag upplever "NI"-andet som ett uttryck för artighet.
Använder det själv till äldre människor.

Och ja, "swimp 78", jag HAR läst vad du tycker om det i bland annat inlägg 733, det är noterat.
Senast redigerad av scoremax 2016-08-28 kl. 19:15.
Citera
2016-08-28, 19:48
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Jodå, för 46 år sedan använde man titlar i ett stort svenskt företag. I den interna telefonkatalogen användes titlarna Teknisk doktor, Överingenjör, Ingenjör, Herr, Fru och Fröken.

Tjänstemän och arbetare hade separat personalmatsal. Tjänstemännen hade fri lunch med bordservering med fasta platser och en servitris per bord. Direktionen hade egen matsal. Arbetarna hade självservering.

Citat:
Under 1800-talet användes tilltalet du enbart mellan makar, älskande par och mycket nära vänner. Inte ens familjemedlemmar kallade varandra för du, de använde i stället far, mor, bror, syster, farbror och så vidare. Privat tilltalades män med enbart efternamnet av (socialt jämbördiga) bekanta av samma kön, medan kvinnor tilltalades med enbart förnamnet av (socialt jämbördiga) bekanta av samma kön, men tilltalet du undveks utom mellan mycket nära förtroliga vänner. En kvinna kunde tilltala en manlig bekant på samma sätt som hans manliga vänner, det vill säga med enbart efternamnet, enbart om hon var äldre än han: det var till exempel vanligt att svärmödrar tilltalade sina svärsöner med enbart efternamnet. Personer med högre social status kunde använda enbart efternamnet eller förnamnet när de tilltalade en person med lägre social status, men inte heller då användes tilltalet du. Dessa regler varierade något mellan samhällsklasserna: inom borgerliga kretsar var ordet du till exempel accepterat mellan familjemedlemmar, medan det inte förekom inom adeln.

Här hamnar man också inom 50-årsgränsen om man betänker att det tog några år innan det blev allmänt accepterat.

Citat:
Ett initiativ till du-reformen har associerats med dåvarande chefen för Medicinalstyrelsen, Bror Rexed, som, 3 juli 1967, i sitt välkomsttal till personalen meddelade, att han tänkte säga du till alla, vilket gav fart åt det nya bruket.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Du-reformen
Citera
2016-08-28, 19:54
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
På regementet jag gjorde min värnplikt var det väldigt noga med att använda "NI" när man tilltalade andra med högre rang.
Upplever att det gäller fortfarande inom militären.

Jag upplever "NI"-andet som ett uttryck för artighet.

Och ja, "swimp 78", jag HAR läst vad du tycker om det i bland annat inlägg 733, det är noterat.

Ja, plåtskrotet på axelklaffarna är ju till för att man skulle titulera rätt. Man får väl införa något liknande för privatpersoner. Ett armband med texten "Här nias det" kanske skulle vara bra.
Citera
2016-08-28, 19:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Citat:
...ett uttryck för artighet...

Väldigt många »äldre« vill inte att snorungar ska stämpla dem som äldre, inte minst eftersom detta »äldre« ofta har en förklenande innebörd i dagens Sverige.

Vill du vara artig så ska du ge fan i att berätta för andra att du tycker att de är »äldre«.
Citera
2016-08-28, 20:10
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Väldigt många »äldre« vill inte att snorungar ska stämpla dem som äldre, inte minst eftersom detta »äldre« ofta har en förklenande innebörd i dagens Sverige.

Vill du vara artig så ska du ge fan i att berätta för andra att du tycker att de är »äldre«.

tja, jag är själv 40+, så det är väl jag som är gammaldags då.
Jag har aldrig någonsin upplevt att Äldre människor (vi snackar 60+) har ogillat mitt niande.
Däremot har Yngre människor ogillat när jag hållit upp dörren för dom vid något enstaka tillfälle.
Citera
2016-08-28, 20:10
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ja, plåtskrotet på axelklaffarna är ju till för att man skulle titulera rätt. Man får väl införa något liknande för privatpersoner. Ett armband med texten "Här nias det" kanske skulle vara bra.

Jag förstår inte riktigt ditt inlägg, är det menat som Ironi?
Citera
2016-08-28, 20:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
tja, jag är själv 40+, så det är väl jag som är gammaldags då.
Jag har aldrig någonsin upplevt att Äldre människor (vi snackar 60+) har ogillat mitt niande.
Däremot har Yngre människor ogillat när jag hållit upp dörren för dom vid något enstaka tillfälle.

Du har ingen aning om vad den du »niar« egentligen tycker. De flesta svenskar är så konflikträdda att de tiger och lider. Det är bara några få som är som jag och vågar säga till.

Att du är 40+ och tycker att någon som är 60+ ska betecknas som »äldre« är ju precis vad jag misstänkte. En person som är 60-65 är fortfarande yrkesverksam och har sin huvudsakliga uppväxt på 60-talet. Den generationen är evigt ung och vill inte att någon viktigpetter i förtäckta termer ska stämpla dem som äldre = gamla.

En äldre = gammal person i dagens samhälle är en person över 80. En 60+ är mogen och erfaren, men vital och betackar sig för märkvärdiga stroppar som »niar« dem.

Du är inte »gammaldags« du är otidig.
Senast redigerad av HerrGickhan 2016-08-28 kl. 20:37.
Citera
2016-08-28, 20:57
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Japp...eller också...

- Inte DU din jävel...!

Om man nu skulle vara lite förbannad...
Citera
2016-08-28, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Japp...eller också...

- Inte DU din jävel...!

Om man nu skulle vara lite förbannad...

Fast annars: "Ni där, lystring!"