2011-08-20, 08:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
Jag är helt på din sida!
Misstänkte det .

När det gäller den gäckande kryddan/örten så finns det en del kandidater att välja på:

- olika typer av basilika (plantan finns i många varianter och smaker)
- koriander (en trolig kandidat)
- culantro (besläktad med koriander)
- kaffir limeblad
- lagerblad (finns i några varianter)
- mynta
- libbsticka (finns i Thailand, även om den inte smakar som den svenska varianten. Kommer ursprungligen från östra medelhavsområdet)
- Pandan-blad (en nästan smaklös växt till färgning av maträtter)
- blad från Neem-träd
- Ivy Gourd (unga skott)
- diverse typer av asiatisk kål
- Acacia (unga skott)
- vattenspenat (Ipomoea aquatica)
- Centella asiatica (i drycker)

Det var det hela. TS säger att namnet börjar på "K", varför koriander är den troligaste kandidaten.

~Paul~
Citera
2011-08-20, 10:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
De två vanligaste arterna av thaibasilika (horapa och kra phao) tillhör släktet Ocimum, och tillhör familjen kransblommiga växter medan koriander tillhör koriandersläktet och tillhör familjen flockblommiga växter.

Det finns således ingen släktskap mellan dessa två plantor. Smaken är dessutom totalt olik, jämförelsevis.

~Paul~
nädå det stämmer inte!
Citera
2011-08-20, 14:55
Bannlyst
Citat:
Ingen orsak .

Ledsen, kunde bara inte låta bli. Det finns ju folk som kan få för sig att tro på den här typen av "info".

~Paul~
Du ska inte ta på dig rollen att vara beservisser. Du har rätt och inte är stöddig. jag lyssnar på dina råd och tror flera med mig.
Citera
2011-08-20, 14:59
Bannlyst
det finns inget som heter thai basilika! är endast ett "smeknamn", för mig och alla jag känner är det det namnet samma sak som koriander
Citera
2011-08-20, 15:13
Medlem
Cosmic Kids avatar
Det skulle kunna vara blasten från citrongräs, den har en mycket märklig nästan parfymerad smak. Smakar som penangcurry typ. Har svårt för den själv.

Koriander och basilika har givetvis inget gemensamt.
Citera
2011-08-20, 15:17
Medlem
Alltså...jag åt koriander i Kina i nån slags maträtt och höll på att spotta ut skiten rent reflexmässigt. Det vart som en bomb av typ diskmedelsmak i käften. För ett tag sen så smakade jag färsk koriander i Sverige och det vart inte alls någon explosion..smakade inte så mkt alls faktiskt.
Någon som vet om det går att köpa "kinesisk koriander" i sverige, den där saftiga vidriga smakfyllda varianten?
Citera
2011-08-20, 15:55
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
http://sv.wikipedia.org/wiki/Thaibasilika

Jag och mina polare brukar kalla hundar för katter det betyder ju dock inte att hundar är katter.
Citera
2011-08-21, 04:04
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yvert
det finns inget som heter thai basilika! är endast ett "smeknamn", för mig och alla jag känner är det det namnet samma sak som koriander

Du och alla du känner är korkade banjospelare.
Citera
2011-08-21, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yvert

Tips: gå till en asiatisk butik!

Du lär se följande:
Thai basilika (horapa)
Holy thai basil (krapao)
Thai koriander

Koriander det som vissa kallar för diskmedelssmak som finns i nästan alla thairätter. Dvs en ingrediens.
Basilika, beroende på om du vill ha en rätt med horapa eller krapao så får du typ stekt basilika med annat gott... Dvs rättens huvudingrediens. Kan även ingå som en ingrediens i andra rätter...

Att thaibasilika och koriander är samma sak är ju lika sant som att vanlig basilika och koriander är samma sak...

Fram tills nyligen har jag faktiskt aldrig tänkt på att koriander (av något slag) påminner om diskmedel... Tack för den insikten!
Citera
2013-09-01, 20:32
Medlem
adolfbubblas avatar
Citat:
Misstänkte det .

När det gäller den gäckande kryddan/örten så finns det en del kandidater att välja på:

- olika typer av basilika (plantan finns i många varianter och smaker)
- koriander (en trolig kandidat)
- culantro (besläktad med koriander)
- kaffir limeblad
- lagerblad (finns i några varianter)
- mynta
- libbsticka (finns i Thailand, även om den inte smakar som den svenska varianten. Kommer ursprungligen från östra medelhavsområdet)
- blad från Neem-träd
- Ivy Gourd (unga skott)
- diverse typer av asiatisk kål
- Acacia (unga skott)
- vattenspenat (Ipomoea aquatica)
- Centella asiatica (i drycker)

Det var det hela. TS säger att namnet börjar på "K", varför koriander är den troligaste kandidaten.

~Paul~

Hej folkens! Jag inser att jag aldrig svarade slutgiltigt på denna tråd, så jag gör det nu så slipper folk gå runt och vara arga för att de inte fick svar på gåtan så som i Mulholand Drive (den filmen gör mig galen!).

Kryddan i fråga som jag var ute efter var som många påpekat och gissat: KORIANDER
Jag undrar verkligen var jag tog vägen efter att jag gick till affären för att köpa koriander, den dagen för 2 år sedan. Väldigt mystiskt... Jag ber verkligen om ursäkt för att jag inte kom tillbaks och skrev i tråden.

Det är och förblir den äckligaste kryddan jag vet! Skönt att så många här håller med mig så jag slipper känna mig galen. Det finns trots allt en helt del människor där ute som verkligen gillar koriander. Efter alla samtal jag haft med folk om den kryddan så tolkar jag det som att antingen så älskar man koriander, eller så hatar man det.
Jag älskar btw era beskriverlser - "fotsvett", "diskmedel", "kan förstöra vilken som helst måltid". Mycket träffande!

Flashback leverar som vanligt! Tace care!
Citera
2013-09-02, 13:54
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:

den används i en del rätter, finns en thairätt där man lindar in en bit kyckling i just pandanleaf och grillar, smaken kommer då fram.
Citera
2013-09-02, 15:16
Medlem
HasseBanans avatar
Verkar som att det fanns något mevetet i att man döpte politikern i serien Tre Kronor till Klas Koriander.. hehe
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in