2004-11-24, 08:55
Bannlyst
Tycker mig minnas att ha hort vid nagot tillfalle att rabiff skall vara det man far nar man skrapar kniven langs kottets tradar...Alltsa det som blir kvar pa kniven...
Citera
2004-11-24, 09:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
Råbiff är gudagott...brukar äta rå köttfärs, gärna med svartpeppar, lite salt och hackad rå lök.
MUMMA

Man kanske skulle ta och prova, hittade ett recept
här, är det ett traditionellt recept på råbiff? Men kaprisen faller bort, den smakar fan själv.
Citera
2004-11-24, 09:49
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General failure
Man kanske skulle ta och prova, hittade ett recept
här, är det ett traditionellt recept på råbiff? Men kaprisen faller bort, den smakar fan själv.

Kunde inte hålla med mer, kapris är bland det vidrigaste som finns.
Citera
2004-11-24, 10:15
Medlem
Okej, uppenbarligen förstår ni inte vänliga uppmaningar, eller så var det för svårt att faktiskt hålla sig till ämnet.

*tråd låst*

Inlägg borttagna, tråd upplåst.
Citera
2004-11-24, 11:42
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Caine 777:

Ursäkta! Det var inte med flit som jag gled iväg från ämnet. Tänkte mig inte för bara.
Citera
2004-11-24, 12:19
Medlem
OliTs avatar
Precis, nötkött är praktiskt taget ofarligt att äta rått. Dock finns det de som gärna tar ägg till råbiffen, vilket kan vara riskablare. Salmonellabakterier kan återfinnas i råa ägg, trots att det är väldigt ovanligt i Sverige.

Det var en expedition till Nordpolen där expeditionsdeltagarna faktiskt avled av att äta rått isbjörnskött, då det innehöll trikiner i mängder.

Dessutom kan tilläggas att Trikiner är väldigt ovanligt i Sverige. Alla grisar som slaktas kontrolleras för att göra säkert att parasiten inte förekommer.
Citera
2004-11-24, 14:04
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliT

Dessutom kan tilläggas att Trikiner är väldigt ovanligt i Sverige. Alla grisar som slaktas kontrolleras för att göra säkert att parasiten inte förekommer.

Trikiner är ovanligt HOS GRISAR i Sverige, ja. Hos vilt finns det dock, och allt kött ska veterinärundersökas innan försäljning.
Citera
2004-11-24, 15:08
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Precis, nötkött är praktiskt taget ofarligt att äta rått. Dock finns det de som gärna tar ägg till råbiffen, vilket kan vara riskablare. Salmonellabakterier kan återfinnas i råa ägg, trots att det är väldigt ovanligt i Sverige.

Det var en expedition till Nordpolen där expeditionsdeltagarna faktiskt avled av att äta rått isbjörnskött, då det innehöll trikiner i mängder.

Japp det var Andrée-expeditionen som gick åt efter den kulinariska missen
Citera
2004-11-24, 23:32
Medlem
Svalbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Trikiner finns inte i nötkött, vilket man använder till råbiff... Mvh : Besserwisser

Det kan det visst finnas. [1] Dessutom heter det messerschmidt.

[1] Källa: Veterinären. (Ja, det finns bara en.)
Citera
2004-11-26, 02:50
Medlem
OliTs avatar
De källorna jag har kontrollerat säger att trinkiner inte förekommer alls i nötkött, ett flertal trovärdiga källor.

FetFulElak, Självfallet var det vad jag menade, tack för att du klargjorde.

Taenia saginata (bandmask) kan dock förekomma i nötkött. Trichinella spiralis är det latinska namnet för trikiner.
Citera
2004-11-26, 15:45
Medlem
Svalbards avatar
Citat:
De källorna jag har kontrollerat säger att trinkiner inte förekommer alls i nötkött, ett flertal trovärdiga källor.

FetFulElak, Självfallet var det vad jag menade, tack för att du klargjorde.

Taenia saginata (bandmask) kan dock förekomma i nötkött. Trichinella spiralis är det latinska namnet för trikiner.

I Sverige hittar man aldrig trikiner i nötkött, av två anledningar:
1) Det är mycket ovanligt
2) Man letar inte efter det

Kor betar ganska urskillningslöst, och då kan det slinka med en och annan
död råtta, sork eller annat köttigt. Det finns en risk att det lilla liket innehåller
trikiner, som då bosätter sig i kon. Risken är dock så liten att även experter
på livsmedelshygien vågar äta råbiff.
Citera
2004-11-26, 16:00
Bannlyst
Således, av råbiffen kan man alltså dra slutsatsen att tattare upptäckte elden mycket sent!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in