• 1
  • 2
2011-08-16, 00:04
Medlem
Capas avatar
Har tänkt bygga en snusugn och har lite funderingar över hur jag ska gå till väga.
Det ska vara en låda gjord av plywood eller liknande och isolerad med frigolit. Och i lådan ska det finnas en glödlampa (värme), fläkt (för att driva runt luften och att det ska bli jämn temperatur i hela lådan) och en termometer för att kunna hålla koll på temperaturen.

Kan jag på något sätt modifiera lampsladden och byta ut själva kabeln med dimmerkabeln istället? och isf, hur går jag till väga?
Lampsladd (http://biltema.se/sv/Bygg/El/Tillbehor/Lampsladd-E14/)
Dimmer (http://biltema.se/sv/Bygg/El/Stromfo...dd/Sladdimmer/)

Vad bör jag ha för fläkt? ska jag köra på en datorfläkt eller räcker det med en liten batteridriven handhållen rackare (http://www.clasohlson.se/Product/Pro...id=164547800)? Då är jag dock rädd att batteriet skall ta slut för fort då vissa satser ska vara inne i ugnen i upp till 5 dagar.

Om jag ist bör köra med en datorfläkt eller dyl, hur får jag den att drivas med ett 230v uttag?

Sedan en annan liten fundering, om man ska t.ex torka tobak (råtobak, cigaretttobak) i en ugn, vad bör man ha för gradantal då?
Citera
2011-08-16, 00:16
Medlem
Gick själv i dessa tankar... men jag insåg till slut att det absolut enklast att köpa en gammal spis för någon hundring. och sedan använda en elektronisk tempmätare med givare på sladd. Då får du enkelt rätt temperatur. du kan få en tom för en hundralapp hos nån återvinning.
Det är simpelt att montera en vanlig kontakt utifall det är en tre-fas ugn.
Citera
2011-08-16, 00:27
Medlem
Capas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacknicke
Gick själv i dessa tankar... men jag insåg till slut att det absolut enklast att köpa en gammal spis för någon hundring. och sedan använda en elektronisk tempmätare med givare på sladd. Då får du enkelt rätt temperatur. du kan få en tom för en hundralapp hos nån återvinning.
Det är simpelt att montera en vanlig kontakt utifall det är en tre-fas ugn.

Lättast kanske, men jag skulle tycka att det vore kul att testa på att bygga en!

Kan man föresten ha en vanlig utomhus temperaturmätare eller måste jag ha en sån för ugnar? Klarar dom av 50-100 grader?
Citera
2011-08-16, 00:32
Medlem
bygg i formplyfa med 45x45 regel, så har du plyfa på in och utsida och imellan frigolit.. i med en lampa (halogen spot finns på ica 15-50 watt). dator fläkt med omkopplare , lättast är att klippa av en gammal mobil laddare och koppla ihop den med dator fäkten då behövs ej en omkopplare.
på utsidan sätter du en termometer med givare på insidan som du borrar hål för.

Formplyfa,reglar och vinkeljärn finns på ex. byggmax
Termometer på utsidan http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=161088262

hur varmt ska det vara i en sådan ugn ? är den helt tät blir det för varmt tillslut. men termostat löser ditt problem, finns billiga sånna och du behöver ej bry dig om ugnen då han fixar värmen själv =)

termostat http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=161919600
Citera
2011-08-16, 00:49
Medlem
Capas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anderzzon_n
bygg i formplyfa med 45x45 regel, så har du plyfa på in och utsida och imellan frigolit.. i med en lampa (halogen spot finns på ica 15-50 watt). dator fläkt med omkopplare , lättast är att klippa av en gammal mobil laddare och koppla ihop den med dator fäkten då behövs ej en omkopplare.
på utsidan sätter du en termometer med givare på insidan som du borrar hål för.

Formplyfa,reglar och vinkeljärn finns på ex. byggmax
Termometer på utsidan http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=161088262

hur varmt ska det vara i en sådan ugn ? är den helt tät blir det för varmt tillslut. men termostat löser ditt problem, finns billiga sånna och du behöver ej bry dig om ugnen då han fixar värmen själv =)

termostat http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=161919600

Ska vara mellan 50-100 grader i ugnen beroende på vilken sats man använder.

Bör jag ha ventilationshål för att kunna kontrollera värmen? Ugnen kommer troligtvis att stå utomhus och då kommer isf utomhustemperaturen att påverka temperaturen i lådan.

Sedan för att låta måttligt efterbliven. Hur fungerar en termostat? Hur kopplar man in den? Mao you lost me at termostat
Citera
2011-08-16, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capa
Ska vara mellan 50-100 grader i ugnen beroende på vilken sats man använder.

Bör jag ha ventilationshål för att kunna kontrollera värmen? Ugnen kommer troligtvis att stå utomhus och då kommer isf utomhustemperaturen att påverka temperaturen i lådan.

Sedan för att låta måttligt efterbliven. Hur fungerar en termostat? Hur kopplar man in den? Mao you lost me at termostat

näe skit i ventilation (ev kan du såga upp det senare om det behövs) du kommer att tappa mycket värme på det.. en termostat funkar så att du kopplar sladden till lampan till termostaten och på termostaten så sätter du en maxgräns säg 86grader.
från termostaten går det en givare som du har i ugnen (I mitten av ugnen ev på/i snussatsen) när det är 86 grader i ugnen som är max så slår termostaten automatiskt av lampan sen när den sjunker under 86 grader så sätter den på den igen. på så sätt behöver du inte bry dig om ugnen och det håller jämn temp. kolla till 1ggr om dagen räcker.
Komihåg att använda en keramik sockel.

ev kan du behöva kolla runt på olika termostater , jag tog en jag hittade med temp omr 30-90grader sen vet jag inte mer om den.
Citera
2011-08-16, 01:42
Medlem
Capas avatar
Citat:
näe skit i ventilation (ev kan du såga upp det senare om det behövs) du kommer att tappa mycket värme på det.. en termostat funkar så att du kopplar sladden till lampan till termostaten och på termostaten så sätter du en maxgräns säg 86grader.
från termostaten går det en givare som du har i ugnen (I mitten av ugnen ev på/i snussatsen) när det är 86 grader i ugnen som är max så slår termostaten automatiskt av lampan sen när den sjunker under 86 grader så sätter den på den igen. på så sätt behöver du inte bry dig om ugnen och det håller jämn temp. kolla till 1ggr om dagen räcker.
Komihåg att använda en keramik sockel.

ev kan du behöva kolla runt på olika termostater , jag tog en jag hittade med temp omr 30-90grader sen vet jag inte mer om den.

Så termostaten ska sitta på lampkabeln och vara innuti ugnen? Antar att det är ganska straight-forward att sätta termostaten på kabeln då? Sedan hittar man väl en keramiksockel på typ Clas Ohlson Eller biltema eller dyl. Så svårt att veta vad som klarar temperaturer på 100 grader och vad som inte gör det för en oerfarning

Känns ju som att det skulle vara måttligt mycke lättare med termostat då. Isf behövs ju bara termostat, fläkt, lampa och termometer.

Om fläkten förresten, det fungerar i princip med vilken mobilladdare som helst eller?
Citera
2011-08-16, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capa
Så termostaten ska sitta på lampkabeln och vara innuti ugnen? Antar att det är ganska straight-forward att sätta termostaten på kabeln då? Sedan hittar man väl en keramiksockel på typ Clas Ohlson Eller biltema eller dyl. Så svårt att veta vad som klarar temperaturer på 100 grader och vad som inte gör det för en oerfarning

Känns ju som att det skulle vara måttligt mycke lättare med termostat då. Isf behövs ju bara termostat, fläkt, lampa och termometer.

Om fläkten förresten, det fungerar i princip med vilken mobilladdare som helst eller?

nje, inte riktigt. http://imageshack.us/photo/my-images/31/frklaring.png/ kanon ritat om jag får säga det själv!. aa, du tjänar ordentligt på att ha en termostat! keramiksockel hittar du lite överallt, men den klarar värme kanon! Vet inte om alla mobilladdare funkare, men det skall vara 2 ev. 3 kablar i dom. alla har kanske inte det. det går att koppla fläkten till en avklippt lampsladd oxå ,men fläkten är inte avsedd för det och blir fruktansvärt varm och kommer förmodligen gå sönder efter ett tag.
KOmihåg att när du sätter in fläkten måste du ha ett mellanrum mellan väggen och fläkten annars får den inte "tag" i någon luft bakom sig.
Citera
2011-08-16, 02:37
Medlem
Capas avatar
Citat:
nje, inte riktigt. http://imageshack.us/photo/my-images/31/frklaring.png/ kanon ritat om jag får säga det själv!. aa, du tjänar ordentligt på att ha en termostat! keramiksockel hittar du lite överallt, men den klarar värme kanon! Vet inte om alla mobilladdare funkare, men det skall vara 2 ev. 3 kablar i dom. alla har kanske inte det. det går att koppla fläkten till en avklippt lampsladd oxå ,men fläkten är inte avsedd för det och blir fruktansvärt varm och kommer förmodligen gå sönder efter ett tag.
KOmihåg att när du sätter in fläkten måste du ha ett mellanrum mellan väggen och fläkten annars får den inte "tag" i någon luft bakom sig.

Ser kanoners ut! Är givaren någonting som följer med termostaten eller är det något man köper separat och bygger på själv?
Citera
2011-08-16, 02:53
Medlem
Vi använder en laborationsugn på jobbet när vi gör snus. Och det blir väldigt bra, kanske är lite väll dyrt att inhandla själv men man sparar in pengar på snuset!! Lycka till och hoppas det blir bra
Citera
2011-08-16, 03:47
Medlem
aa den skall följa med, olika hur dom ser ut. kolla upp lite olika termostater vad dom klarar för temperaturer, hur givaren ser ut och funktioner och sånt så hittar du nog en bra.
Citera
2011-08-16, 17:12
Medlem
Capas avatar
Kopplade ihop en gammal datorfläkt med en mobilladdare idag. Det gick bara fint! Bra tips.

Ska kika runt om jag hittar någon lampsockel och en termostat så ska jag börja bygga lådan sedan!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in