• 1
  • 2
2011-08-16, 17:47
Medlem
Avva66s avatar
En sån här då, den har 46W i värmeeffekt.

Värmebox

Vet dock inte om det räcker, men det kanske går att modda den?
Citera
2011-08-16, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
En sån här då, den har 46W i värmeeffekt.

Värmebox

Vet dock inte om det räcker, men det kanske går att modda den?

Den kommer inte funka. den är för klen i sig och ev kommer den smälta.

http://www.jula.se/keramiksockel-ip20-240184 där har du keramik sockel.

här är en termostat som är anpassad för ugn om den funkar bra för endamålet vet jag ej.
http://www.vitavaror.se/reservdelar-...pis-p-245.html

kom på ett ev problem oxå. det kanske blir för varmt för trät att ligga på 100 grader i flera dagar. så ev måste du ha plåt på insidan. men prova under några dagar och håll uppsikt på sakerna.
Citera
2011-08-16, 18:46
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anderzzon_n
Den kommer inte funka. den är för klen i sig och ev kommer den smälta.

http://www.jula.se/keramiksockel-ip20-240184 där har du keramik sockel.

här är en termostat som är anpassad för ugn om den funkar bra för endamålet vet jag ej.
http://www.vitavaror.se/reservdelar-...pis-p-245.html

kom på ett ev problem oxå. det kanske blir för varmt för trät att ligga på 100 grader i flera dagar. så ev måste du ha plåt på insidan. men prova under några dagar och håll uppsikt på sakerna.
100 gr är inget för trä, det tror jag inte är någon fara.
Citera
2011-08-16, 23:00
Medlem
ett problem som du kommer stöta på är att få en jämn teperatur i lådan... den kan se ut att håla en viss temperatur men efter att stått på 12-14timmar så håller den sig knappast vid exakt rätt temp *negativ till iden* köp en ugn! eller om du vill göra mindre satser... en liten bänk-ugn.. stor som en micro
Citera
2011-08-17, 13:54
Medlem
Capas avatar
Tror att jag kommer att ha ungnen på ~50 grader snarare än 100. Så jag tror definitivt att trä klarar det.

Citat:
Ursprungligen postat av flashbacknicke
ett problem som du kommer stöta på är att få en jämn teperatur i lådan... den kan se ut att håla en viss temperatur men efter att stått på 12-14timmar så håller den sig knappast vid exakt rätt temp *negativ till iden* köp en ugn! eller om du vill göra mindre satser... en liten bänk-ugn.. stor som en micro

Med en isolerad och tät låda med en termostat så är det snarare svårt att inte få en jämn temperatur skulle jag tro

Och att köpa en ugn är ju givetvis alltid ett alternativ, men jag ser det mycket som ett kul projekt.

Plus att man får lära sig hur man bygger en ugn. Och när kan det vara nödvändigt tänker ni?
Scenario: jorden har mer eller mindre gått under och du befinner dig i en storstadsmiljö utan elektricitet eller eld! Åh nej! Du och hela ditt grannskap är vrålhungriga och katastrofen drog med sig alla torrvaror och saker som kan ätas utan att tillagas. Ve och fasa. Allt du har tillgång till i dessa svåra tider är brädor, frigolit, div.kabel, termostat, glödlampa, termometer och en solcellpanel.

Slutresultatet är ju givetvis att du erbjuder dig att tillaga folks mat mot att du får lite själv också.

Survival 101.
Citera
2011-08-17, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capa
Tror att jag kommer att ha ungnen på ~50 grader snarare än 100. Så jag tror definitivt att trä klarar det.

Med en isolerad och tät låda med en termostat så är det snarare svårt att inte få en jämn temperatur skulle jag tro

Och att köpa en ugn är ju givetvis alltid ett alternativ, men jag ser det mycket som ett kul projekt.

Plus att man får lära sig hur man bygger en ugn. Och när kan det vara nödvändigt tänker ni?
Scenario: jorden har mer eller mindre gått under och du befinner dig i en storstadsmiljö utan elektricitet eller eld! Åh nej! Du och hela ditt grannskap är vrålhungriga och katastrofen drog med sig alla torrvaror och saker som kan ätas utan att tillagas. Ve och fasa. Allt du har tillgång till i dessa svåra tider är brädor, frigolit, div.kabel, termostat, glödlampa, termometer och en solcellpanel.

Slutresultatet är ju givetvis att du erbjuder dig att tillaga folks mat mot att du får lite själv också.

Survival 101.

hahaha
Citera
2011-08-17, 23:01
Medlem
mumses avatar
När jag började göra eget snus byggde jag en ugn av en vanlig pappkartong som var klädd med 15-20mm (kommer inte ihåg exakt) tjock frigolit, i locket satte jag en 40w glödlampa och sedan stack jag en vanlig kött termometer genom locket, tror jag la 100:- totalt på den. Den höll ca 55-60 grader innuti

Den gjorde jag snus i i över två är tills jag ledsna på att det tog sån jävla lång tid att göra snuset så jag åkte till Media Markt o köpte en bänkspis för 1500:-, kan då gör snus på 36 timmar.

Man sprar så mycket pengar på att göra eget mot att köpa så den investeringen tycker jag man kan kosta på sig om man ändå ska krångla med att snusa hemkört
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in