Tror att jag kommer att ha ungnen på ~50 grader snarare än 100. Så jag tror definitivt att trä klarar det.
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacknicke
ett problem som du kommer stöta på är att få en jämn teperatur i lådan... den kan se ut att håla en viss temperatur men efter att stått på 12-14timmar så håller den sig knappast vid exakt rätt temp *negativ till iden* köp en ugn! eller om du vill göra mindre satser... en liten bänk-ugn.. stor som en micro
Med en isolerad och tät låda med en termostat så är det snarare svårt att inte få en jämn temperatur skulle jag tro
Och att köpa en ugn är ju givetvis alltid ett alternativ, men jag ser det mycket som ett kul projekt.
Plus att man får lära sig hur man bygger en ugn. Och när kan det vara nödvändigt tänker ni?
Scenario: jorden har mer eller mindre gått under och du befinner dig i en storstadsmiljö utan elektricitet eller eld! Åh nej! Du och hela ditt grannskap är vrålhungriga och katastrofen drog med sig alla torrvaror och saker som kan ätas utan att tillagas. Ve och fasa. Allt du har tillgång till i dessa svåra tider är brädor, frigolit, div.kabel, termostat, glödlampa, termometer och en solcellpanel.
Slutresultatet är ju givetvis att du erbjuder dig att tillaga folks mat mot att du får lite själv också.
Survival 101.