• 1
  • 2
2004-11-19, 00:28
Medlem
M2ks avatar
Det ska inte bli tillåtet för homosexuella i Norge att gifta sig på samma sätt som heterosexuella, beslutades det i stortinget på torsdagen. Det innebär bland annat att homosexuella par inte får adoptera.
Sosialistisk Venstreparti hade föreslagit en könsneutral äktenskapslag, men odelstinget - den del av stortinget som inleder behandlingen av lagstiftningsfrågor - sade nej.
Debatten slutade med att förslaget lades till handlingarna. Arbeiderpartiet och Senterpartiet ville att regeringen skulle utreda frågan och återkomma till stortinget med en egen proposition. Men det förslaget röstades också ned.
Arbeiderpartiet stödde i grunden Sosialistisk Venstrepartis förslag men ville ha ett antal klarlägganden. Flera partier har inte tagit tydlig ställning i frågan och kommer att diskutera den på sina kongresser i vår.
Men regeringspartiet Kristelig Folkeparti och Fremskrittspartiet slog fast att någon närmare utredning inte behövs. Frågan om att jämställa äktenskap och partnerskap är helt enkelt inte aktuell, ansåg de.
-Barn har det bäst när de växer upp med en man och en kvinna som rollmodeller, meddelade Fremskrittspartiets Ulf Erik Knudsen.
Arbeiderpartiets Trond Giske replikerade att det redan nu är många barn som växer upp hos homofila par utan att Kristelig Folkeparti och Fremskrittspartiet kan göra något åt det.
-Men det som vi kan göra något åt är att se till att dessa barn får samma rättigheter som barn som växer upp med en far och en mor, sade Giske.

http://www.bohuslaningen.se/tt.php?i...vdelning_2=115

Bra beslut av vår nordiska granne. Vissa värden väl vårdade vid viktigt val, visst?
Citera
2004-11-19, 00:59
Medlem
Nelsons avatar
Om jag inte kommer ihåg fel så förbjöds filmen "Life of Brian" i Norge under ett tag.. Verkar som om Norge är ett land med starkare kristna värderingar än Sverige.
Citera
2004-11-19, 10:34
Moderator
Ruskigbusss avatar
Norge är ett jäkla moralistiskt land.

Om man tar in på hotell - så finns ju filmkanalerna där.
Men, när porrfilmerna visas - då blir rutan svart.

Eh ... råkade jag se ...
Citera
2004-11-22, 15:58
Medlem
Drujs avatar
Jag känner ett par i Norge som onekligen blev väldigt ledsna då de läste om detta. Det är synd att en regering ska grusa människors förhoppningar om giftermål på det här viset. Min respekt för Norge sjönk nu något enormt.
Citera
2004-11-23, 13:56
Medlem
Säkre Sammys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Druj
Jag känner ett par i Norge som onekligen blev väldigt ledsna då de läste om detta. Det är synd att en regering ska grusa människors förhoppningar om giftermål på det här viset. Min respekt för Norge sjönk nu något enormt.

Säger du det?, de steg rätt så kraftigt i anseende hos mig!
Citera
2004-11-23, 16:49
Medlem
Kaimass avatar
Jag tycker det fel av Norge att fgöra så här. Det kan ju hända att Homosexuella åker gifter sig i Sverige ex.m '

Jag chattar en del från Norge dom är riktiga porrpersonner så jag vet inte allt stämmer med att dom inte ser på porr det tro jag dom gör.

Jag tror att Sverige är mer poriga än Norge är men värst i Norden är Danmark dom otroliga.

Jag tycker att Homo ska får gifta sig!!!!!
Citera
2004-11-24, 10:32
Medlem
Drujs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Säkre Sammy
Säger du det?, de steg rätt så kraftigt i anseende hos mig!
Där ser man. Jag är inte förvånad.
Citera
2004-11-27, 23:18
Medlem
Nemesis1s avatar
Låt oss säga att jag startade en religion som bland annat går ut på att män och kvinnor kan gifta sig... Har då staten rätt att bästamma att folk av samma kön också skall få gifta sig?? Tycker det låter lite udda... Vill homosexuella gifta sig kan de väl starta en egen religion...
Citera
2004-11-28, 00:04
Medlem
Drujs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Låt oss säga att jag startade en religion som bland annat går ut på att män och kvinnor kan gifta sig... Har då staten rätt att bästamma att folk av samma kön också skall få gifta sig?? Tycker det låter lite udda... Vill homosexuella gifta sig kan de väl starta en egen religion...
Det religiösa spelar förvisso ingen större roll för mig heller då jag inte är det minsta religiös. Det enda jag är ute efter är ett partnerskap som ger samma lagliga rättigheter som ett vanligt äktenskap.
Citera
2004-11-28, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Egentligen håller jag med dig. Fast då borde man väl nästan förbjuda alla som inte är kristna att gifta sig i kyrkan. Eftersom majoriteten som gifter sig i kyrkan inte är troende, borde väl även homosexuella kunna få göra det?
Citera
2004-11-28, 01:33
Medlem
icys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Padme
Egentligen håller jag med dig. Fast då borde man väl nästan förbjuda alla som inte är kristna att gifta sig i kyrkan. Eftersom majoriteten som gifter sig i kyrkan inte är troende, borde väl även homosexuella kunna få göra det?

Förstår faktiskt inte varför någon annan en kristen skall gifta sig i kyrkan. Tänk en som inte tror på gud, han lovar då inför något han inte tror på. Det betyder att det som för många är något av det finaste blir falskt, känner sig inte dessa personer falska? Det borde enligt mig vara givet att endast kristna skulle gifta sig i kyrkan.
Citera
2004-12-19, 12:45
Medlem
Nidstangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Padme

Rätten att gifta sig i kyrkan har bara den som är medlem i Svenska kyrkan. Det krävs att en av parterna ska vara medlem.

Fram till år 2000 så vart ju alla Svenska medborgare automatiskt medlemmar i Svenska kyrkan och fortfarande så är ~80% medlemmar. Problemet som jag ser det är att regering och riksdag vill lagstifta om någonting dom inte längre har med att göra. Staten och kyrkan skildes ju år 2000.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in