2004-12-19, 13:01
Bannlyst
Problemet är snarare att folk inte kan skilja på det juridiska status man går in i vid vigsel, och alla de institutioner som får lova att utföra själva akten.

Äktenskapet i sig har ingenting att göra med kristendom, judendom, islam, hårdrock, homosexualitet osv att göra. Det är bara ett legalt tillstånd mellan två människor. På något sätt inkommer pappret till myndigheterna. (I mitt fall via en snabb profan ceremoni i kommunhuset... )

Däremot har samhället åsikter om vad denna status innebär. Det finns prakitiskt taget ingen skillnad mellan olika kulturer ifråga om detta, det är djupt och uråldrigt, och skapat utifrån konkreta behov:
De barn som föds av en kvinna blir automatiskt registrerade som avkomlingar till mannen hon är gift med. Detta utan "faderskapserkännande". Ett slags erkännande i förskott altså. I samförstånd mellan två individer. Enkelt va?

Därav min obekväma hållning inför homo"äktenskap". Det har ingen funktion annat än att få känna sig som en karbonkopia av en heterosexuell relation, med det lilla undantaget att man inte kan avla barn. Men i det här fallet är det det lilla undantaget som är betydelsefullt.

Tänk om två lesbiska "gifter" sig. Den ena föder ett barn. Vem skall samhället utgå från är fader? Eller skall alla spela med i charadern och låtsas att generna kom från den andra kvinnan?
Citera
2004-12-19, 18:48
Medlem
Nidstangs avatar
Det kanske är dags att förklara vad jag egentligen menade. Det jag ser som ett problem i sammanhanget är att regering och riksdag eller åtminstone delar därav vill tvinga kyrkan att viga homosexuella.

Eftersom stat och kyrka nu är skilda så kan jag inte se att någon annan än kyrkan själv bestämmer vilka som ska få gifta sig där.
Citera
2004-12-26, 14:25
Medlem
ja givetvis ska inte staten tvinga kyrkan att viga oss lustknullare nu när de är separerade, jag vill att de själva ska komma till insikt om att det inte är mer än rättvist då de själva främjat en kultur som skapat fler homosexuella än någon stark moder någonsin lyckats åstakomma.

ja menar, vilka är det som fört de gamla grekiska traditionerna vidare om inte prästerna?

fast, om man menar att kyrkan ska ha vigselrätt så ska det även gälla alla andra samfund oavsett religion och hur de vill att äktenskapet ska se ut får de givetvis också bestämma helt själva, om kyrkan får det. Är det inte rättvisast så?

Vi har trots allt religionsfrihet här i landet, än så länge.
Citera
2005-08-06, 22:07
Medlem
M2ks avatar
Orback vill se över äktenskapslag...

...och i motsats till nabolandets sunda hållning, så
pekar det i en motsatt riktning. Därför så tillsätts
en "utredning" i Sverige:

- Det är dags att se över äktenskaps-
lagen. Det sade jämställdhetsminister
Jens Orback, när han i dag deltog i
den årliga Prideparaden i Stockholm.

-Ingen lag ska vara diskriminerande,
sade Orback till TT.

SVT Text 050806;

Är det någon som tror att traditionella intressen
kommer att beaktas, eller att mannens situation
inte kommer att försämras?

Pk-hetsandet fortgår i dårarna(s) paradis.
Citera
2005-08-07, 11:22
Medlem
Sereenas avatar
Hmmm... ta bort ALLA religioners legala vigselrätt så att ett legalt bindande äktenskap endast kan ske borgerligt, sen får det vara upp till dom om dom sen äöven vill ha en symbolisk cermioni inför sin egen gud...

Då kan homosexuella få gifta sig bäst dom vill och få den legala statusen utan att kyrkan kan gnälla.

Hella kyrkköret är inget annat än en uppvisning, en ceremoni och har INGET legalt värde, det legalt bindande värdet är dom vigselpapper som skickas in, utan dom så skulle ett kyrkbröllop bara vara en tom gest. (utom för dom religösa, en det påverkar inte den legala biten, utan papprena så är man inte gift även om man genomgått sin fina lilla charad)
Citera
2005-08-07, 12:01
Medlem
Thoffss avatar
Jag har en fråga. Varför vill homosexuella gifta sig i kyrkan när de förbjuds av bibeln?
Citera
2005-08-07, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Hmmm... ta bort ALLA religioners legala vigselrätt så att ett legalt bindande äktenskap endast kan ske borgerligt, sen får det vara upp till dom om dom sen äöven vill ha en symbolisk cermioni inför sin egen gud...

Då kan homosexuella få gifta sig bäst dom vill och få den legala statusen utan att kyrkan kan gnälla.

Hella kyrkköret är inget annat än en uppvisning, en ceremoni och har INGET legalt värde, det legalt bindande värdet är dom vigselpapper som skickas in, utan dom så skulle ett kyrkbröllop bara vara en tom gest. (utom för dom religösa, en det påverkar inte den legala biten, utan papprena så är man inte gift även om man genomgått sin fina lilla charad)

Den iden jag skulle rösta för, dock är kyrkan en stark motståndare till detta. Men vill dom inte gifta alla som vill gifta sig så är det väl klart att deras tillstånd ifrågasattes.
Citera
2005-08-07, 20:53
Medlem
Thoffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garf
Den iden jag skulle rösta för, dock är kyrkan en stark motståndare till detta. Men vill dom inte gifta alla som vill gifta sig så är det väl klart att deras tillstånd ifrågasattes.

Deras tro är emot att bögarna ska få gifta sig. Så enkelt är det och därför tycker jag att det är rimligt att de inte får gifta sig i kyrkan. Jag kan faktiskt inte heller förstå varför du skulle vilja att en präst som tror att du är synden själv ska viga dig och din "partner".
Citera
2005-08-08, 09:14
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thoffs
Deras tro är emot att bögarna ska få gifta sig. Så enkelt är det och därför tycker jag att det är rimligt att de inte får gifta sig i kyrkan. Jag kan faktiskt inte heller förstå varför du skulle vilja att en präst som tror att du är synden själv ska viga dig och din "partner".

Om jag inte minns fel så är homosexuell "kärlek" inte mot bibeln utan endast den sexuella akten (som klassas som sodomi enl bibeln).
Citera
2005-08-08, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Säkre Sammy
Säger du det?, de steg rätt så kraftigt i anseende hos mig!

Vilket nog är en lika bra indikation som något annat på att beslutet var åt h-e!
Citera
2005-08-08, 09:24
Medlem
Fast för att ta det lite allvarligare, naturligtvis skall par där de ingående personerna är av samma kön ha samma möjligheter till den ekonomiska/juridiska trygghet/förenkling äktenskapet innebär som är där de ingående individerna är av olika kön.
Citera
2005-08-08, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regnbåge
Problemet är snarare att folk inte kan skilja på det juridiska status man går in i vid vigsel, och alla de institutioner som får lova att utföra själva akten.

Äktenskapet i sig har ingenting att göra med kristendom, judendom, islam, hårdrock, homosexualitet osv att göra. Det är bara ett legalt tillstånd mellan två människor. På något sätt inkommer pappret till myndigheterna. (I mitt fall via en snabb profan ceremoni i kommunhuset... )

Däremot har samhället åsikter om vad denna status innebär. Det finns prakitiskt taget ingen skillnad mellan olika kulturer ifråga om detta, det är djupt och uråldrigt, och skapat utifrån konkreta behov:
De barn som föds av en kvinna blir automatiskt registrerade som avkomlingar till mannen hon är gift med. Detta utan "faderskapserkännande". Ett slags erkännande i förskott altså. I samförstånd mellan två individer. Enkelt va?

Därav min obekväma hållning inför homo"äktenskap". Det har ingen funktion annat än att få känna sig som en karbonkopia av en heterosexuell relation, med det lilla undantaget att man inte kan avla barn. Men i det här fallet är det det lilla undantaget som är betydelsefullt.

Tänk om två lesbiska "gifter" sig. Den ena föder ett barn. Vem skall samhället utgå från är fader? Eller skall alla spela med i charadern och låtsas att generna kom från den andra kvinnan?

Nja men homosexuella får ju inte gifta sig borgerligt heller, för att få samma rättigheter. Dessutom skaffa homosexuella redanr
, och har i alla tider skaffat, barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in