Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-08-15, 17:52
  #1
Medlem
Jag har sån fruktansvärd ångest över mitt CSN lån.... Jag studerade 1 år utomlands, innan jag åkte var jag jätteivrig och kände att CSN inte var några problem eftersom det skulle vara så enkelt att betala tillbaka... Men nu har jag skulder på minst 150 000 och ångrar nästan att jag åkte iväg, bara för att jag har sån ångest... För det känns som att även när jag skaffar jobb och börjar tjäna pengar, så kommer jag aldrig få råd med en lägenhet och andra dyra saker eftersom största delen av lönen kommer gå till CSN. Har redan bestämt mig för att betala av det på 10 år (dvs en stor summa varje år för att slippa dras med det tills jag är gammal), för att bli av med det så snart som möjligt och slippa en skyhög ränta.

Men hur kommer jag över den här ångesten? Ingenting går ju att få ogjort, nu är det som det är, men det är så svårt för mig att förstå!! Ni andra, hur klarar ni av det? Är det "helt kört" för mig bara för att jag har ett lån att dras med? Det känns verkligen så!!
Citera
2011-08-15, 17:57
  #2
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av famousunknown
Har redan bestämt mig för att betala av det på 10 år (dvs en stor summa varje år för att slippa dras med det tills jag är gammal), för att bli av med det så snart som möjligt och slippa en skyhög ränta.

Skit i detta. Räntan är för närvarande 1,9 %. Riksbankens inflationsmål är 2 % per år. Detta innebär att din skuld minskar varje år om inflationen är 2 % eller mer, fastän du betalar (väldigt låg) ränta och inte amorterar. Du behöver inte alls oroa dig, och kostnaden kommer bli mycket låg per månad eftersom du har massa år på dig att betala av.
Citera
2011-08-15, 18:09
  #3
Medlem
FetDudes avatar
Jag skulle säga att det är inget att oroa dig för!
150 000/ 10 = 15 000 per år
15 000/12 = 1 250 i månade
om du tänker att du får en lön efter skatt på 14 papp så har du 13 kvar det e lugnt mannen o om du hade tänkt att betala lägenheten i cash så e du körd ändå xD o sedan om du tar det på mer år e det jätte lugnt
ne men lån kan du juh ta om du har fast inkomst... bostadslån u know
Citera
2011-08-15, 18:10
  #4
Medlem
MaymuneNs avatar
Äsh du har ju 25 år på dig att betala tillbaka det. Lägg ca 10% av din lön i månaden på det. Om du känar 30.000 så kan du lägga 2000 på csn.
Citera
2011-08-15, 18:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Skit i detta. Räntan är för närvarande 1,9 %. Riksbankens inflationsmål är 2 % per år. Detta innebär att din skuld minskar varje år om inflationen är 2 % eller mer, fastän du betalar (väldigt låg) ränta och inte amorterar. Du behöver inte alls oroa dig, och kostnaden kommer bli mycket låg per månad eftersom du har massa år på dig att betala av.

Men hur kommer det då sig att jag skulle varit tvungen att betala ca 200.000 ifall jag skulle dras med det i 25 år? Det stod att räntan var ca 50.000 då. Om jag betalar av det på endast 10 år så blir räntan bara ca 15.000 enligt CSN :/ Blir mycket pengar i slutändan ju...
Citera
2011-08-15, 18:33
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaymuneN
Äsh du har ju 25 år på dig att betala tillbaka det. Lägg ca 10% av din lön i månaden på det. Om du känar 30.000 så kan du lägga 2000 på csn.

Jo men inte så kul att dras med det i 25 år tänkte jag...
Citera
2011-08-15, 18:35
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetDude
Jag skulle säga att det är inget att oroa dig för!
150 000/ 10 = 15 000 per år
15 000/12 = 1 250 i månade
om du tänker att du får en lön efter skatt på 14 papp så har du 13 kvar det e lugnt mannen o om du hade tänkt att betala lägenheten i cash så e du körd ändå xD o sedan om du tar det på mer år e det jätte lugnt
ne men lån kan du juh ta om du har fast inkomst... bostadslån u know


Aa det är iofs sant, 1250 kr i månaden är ju inte så mycket om man har ett jobb... Tack för svaret. Känns bara så jobbigt att ha ångest över pengar när lånet egentligen ledde till något bra, om du fattar...!
Citera
2011-08-15, 22:55
  #8
Medlem
Hej!

Betala absolut INTE tillbaka CSN så fort du kan då det är det bästa lånet du någonsin kommer att ha!! Räntan på ett CSN-lån är väldigt låg och som tidigare nämnts så kan du nästan tjäna pengar på att ha det Pengars tidsvärde om inte annat

Du kommer troligtvis någon gång at behöva låna till någon större investering (hus, bil, båt etc.) Betala av så lite du kan på CSN så länge som möjligt och sätt in pengarna på sparkonto, fonder eller annat (beroende på markanaden såklart) istället så kommer du tjäna mer på det

Ang. ångesten.. Du bör tänka på din studietid som en investering. Du har investerat i dig själv och de erfarenheterna som du fått kommer alltid finnas med dig och kan dessutom användas i CV etc. De nötter som lånar flera hundra tusen för att köpa en ny bil vid 20-årsåldern är de som ska ha ångest. Dåliga lånevillkor plus livslängd på "vara" max 10 år.. om man inte krockar dvs..
Citera
2011-08-15, 23:29
  #9
Medlem
tar med studielån.

20 år och skyldig csn 54k xD
Citera
2011-08-16, 09:45
  #10
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av famousunknown
Blir mycket pengar i slutändan ju...

Visst, men vad jag säger är att eftersom vi har inflation (vilket gör att en tiokrona är värd mycket mindre om 25 år) så kommer din skulds realla värde knappt öka, även om det nominella värdet (antalet kronor, men inte vad du kan köpa för dem) ökar.
Citera
2011-08-17, 16:39
  #11
Medlem
vats avatar
Csn är det bästa lånet du komemr att få någonsin inget att ha ångest över. Dock är det inte bra om du slösat pengarna, utbildning är dock en investering..
Citera
2011-08-17, 20:13
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vat
Csn är det bästa lånet du komemr att få någonsin inget att ha ångest över. Dock är det inte bra om du slösat pengarna, utbildning är dock en investering..

Nej slösat har jag väl inte gjort, har däremot inte en fulländad utbildning, men erfarenhet och bra betyg har jag garanterat fått. Studerade ju som sagt endast ett år. Men var ju tvungen att betala allt annat med CSN lånet också, därför det blev mycket pengar. Men ska försöka att inte ha någon ångest över det och se på den positiva sidan
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback