• 1
  • 2
2011-08-18, 18:15
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av famousunknown
Jo men inte så kul att dras med det i 25 år tänkte jag...

Varför inte? Finns absolut ingen idè med att betala av ett lån med så låg ränta som 1,9 %.
Du tar pengarna du får i lön och investerar dem istället, till en HÖGRE ränta än CSN, och med hjälp av avkastningen kan du betala minimi beloppet varje år.
Citera
2011-08-21, 10:01
Medlem
Pasiphaes avatar
Herregud. Betala inte tillbaka i förtid! Du kommer att tjäna på att dra ut på det så länge som du kan!

Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Varför inte? Finns absolut ingen idè med att betala av ett lån med så låg ränta som 1,9 %.
Du tar pengarna du får i lön och investerar dem istället, till en HÖGRE ränta än CSN, och med hjälp av avkastningen kan du betala minimi beloppet varje år.

Detta ^

Plus att inflationen kommer att gröpa ur ditt lån. Så om 25år är ditt lån på 150k mycket mindre. Dvs, du behöver inte betala tillbaka hela värdet (som du ursprungligen fick pengarna för).
150 000 / (1.02^25) = 91 429
Senast redigerad av Pasiphae 2011-08-21 kl. 10:06.
Citera
2011-08-21, 23:20
Medlem
Jag håller med att detta är det bästa lånet du kommer få. Om du ändå kommer låna till en bostad t.ex. där du kanske får betala 3-6% ränta, då kan du ju hellre betala av på det lånet än att betala av på csn lånet där det är mycket lägre ränta.
Citera
2022-07-15, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av famousunknown
Jag har sån fruktansvärd ångest över mitt CSN lån.... Jag studerade 1 år utomlands, innan jag åkte var jag jätteivrig och kände att CSN inte var några problem eftersom det skulle vara så enkelt att betala tillbaka... Men nu har jag skulder på minst 150 000 och ångrar nästan att jag åkte iväg, bara för att jag har sån ångest... För det känns som att även när jag skaffar jobb och börjar tjäna pengar, så kommer jag aldrig få råd med en lägenhet och andra dyra saker eftersom största delen av lönen kommer gå till CSN. Har redan bestämt mig för att betala av det på 10 år (dvs en stor summa varje år för att slippa dras med det tills jag är gammal), för att bli av med det så snart som möjligt och slippa en skyhög ränta.

Men hur kommer jag över den här ångesten? Ingenting går ju att få ogjort, nu är det som det är, men det är så svårt för mig att förstå!! Ni andra, hur klarar ni av det? Är det "helt kört" för mig bara för att jag har ett lån att dras med? Det känns verkligen så!!

Man måste tänka på att ens lön ökar med tiden också
Citera
2022-07-15, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Man måste tänka på att ens lön ökar med tiden också

Vad spelar det för roll. Det är ju inte direkt som att den vanliga löntagaren blir rikare för det eftersom det alltid finns en inflation som äter upp löneökningen.

För att inte tala om idag när uppmätt inflation är 8,5% eller mer.

Vad tror du 2,5% löneökning gör? ingenting, du får ändå mindre att leva på plus att lånen blir mycket dyrare idag, så det blir dubbelt smärtsamt för den som har lån.

Kan inte uttala mig om CSN eftersom jag inte har något sådant lån, men lån i allmänhet har ju en ränta och den räntan ökar nu kraftigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in