Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-08-15, 04:36
  #1
Medlem
Aggrossivs avatar
Jag har problem med det sociala, lägger omedvetet koncentration på att tänka för mycket i sociala situationer så jag presterar sämre i skolan osv. Kan inte koppla av och fokusera. Finns det medicin mot sånt här?
Citera
2011-08-15, 09:23
  #2
Medlem
Har du sökt hjälp hos läkaren? Finns ju bensodiazepiner, men är väl inget att rekommendera, pga dom är beroendeframkallande. Självmedicinerar själv med benzo för bland annat det där problemet. KBT är ju att rekommendera i första taget iallafall.
Citera
2011-08-15, 13:16
  #3
Medlem
Det låter som socialfobi. Många får SSRI för det men att gå till en psykolog är att föredra.
Citera
2011-08-15, 13:49
  #4
Medlem
dumtekteks avatar
benzo
Citera
2011-08-15, 13:52
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aggrossiv
Jag har problem med det sociala, lägger omedvetet koncentration på att tänka för mycket i sociala situationer så jag presterar sämre i skolan osv. Kan inte koppla av och fokusera. Finns det medicin mot sånt här?

Hej!

Lyrica är en mirakel medicin, som kan göra underverk.
Den kan vara tröttande, så du skall ta en låg dos.

Du kan prova 50 mg till natten och 50 mg på morgonen.

Lycka till!
Stövel-Anders
Citera
2011-08-15, 22:25
  #6
Medlem
shitmagnets avatar
mja, har själv nyligen börjat självmedicinera med bensodiazepiner. Fått en del klagomål och skitsnack bakom ryggen,på jobbet, att jag verkar 'bortkommen' och sköter mina arbetsuppgifter dåligt etc... Då är det lugnande som Xanax, Valium och Rivotiril... Annars tycker jag medicin som faktiskt är för just t.ex social fobi som tranylcypromin (tranylkypromin) fungerar bra.

Men DU... Gå och få något utskrivet från någon som vet vad denne snackar om istället och kan dosera rätt, självmedicinering suger, haha!
Citera
2011-08-15, 23:21
  #7
Medlem
montevideos avatar
lyrica är en bra medicin för generaliserat ångestyndrom (GAD). men, självmedicinera aldrig! och tänk på att mediciner inte på något sätt hanterar anledningen till varför du känner såhär. det kan nog bara terapi göra..
Citera
2011-08-15, 23:31
  #8
Medlem
shitmagnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av montevideo
lyrica är en bra medicin för generaliserat ångestyndrom (GAD). men, självmedicinera aldrig! och tänk på att mediciner inte på något sätt hanterar anledningen till varför du känner såhär. det kan nog bara terapi göra..

Jag håller med dig i mångt och mycket där. Men mediciner har väl ändå ett visst värde i att "lära" en människa tänka på ett visst sätt. Jag menar tankebanor är ju trots allt inget annat än nervtrådar som binds samman.
Men det är klart, lite terapi för att bibehålla tankebanorna kan ju så klart vara på sin plats
Citera
2011-08-16, 00:45
  #9
Medlem
Det största misstaget du kan göra är att ta medicin mot social fobi. Försök att lära känna dig själv bättre och utvecklas istället. Du behöver inga mediciner, tro mig. Vill du ha tips skicka ett PM, jag vet vad du går igenom.
Citera
2011-08-16, 04:45
  #10
Medlem
shitmagnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eustache
Det största misstaget du kan göra är att ta medicin mot social fobi. Försök att lära känna dig själv bättre och utvecklas istället. Du behöver inga mediciner, tro mig. Vill du ha tips skicka ett PM, jag vet vad du går igenom.

Ja, mediciner ska iaf inte vara ett första alternativ. Men för många kanmedicin vara ett gott hjälpmedel på vägen.
Citera
2011-08-16, 05:41
  #11
Medlem
incarnateds avatar
Hur kan överanalyseringar få dig att prestera sämre i skolan? Jag känner igen mig i det, men det påverkar inte skolarbetet, utan snarare min sömn där jag inte kan sova om jag har sagt eller gjort någonting fel enligt mina alldeles för höga standards.

Citat:
Ursprungligen postat av dumtektek
benzo
Inte världens bästa rekommendation.
Citera
2011-08-16, 14:42
  #12
Medlem
shitmagnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av incarnated
Hur kan överanalyseringar få dig att prestera sämre i skolan? Jag känner igen mig i det, men det påverkar inte skolarbetet, utan snarare min sömn där jag inte kan sova om jag har sagt eller gjort någonting fel enligt mina alldeles för höga standards.


Inte världens bästa rekommendation.

Däärför att det lätt kan leda till 'förlamande' prestationsångest?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback