• 1
  • 2
2011-08-15, 02:51
Medlem
Fursten.s avatar
Min fläkt går igång hela tiden och det hörs irriterande mycket. Innan så gick den igång ibland men nu håller den alltså på hela tiden, den kan däremot stanna i fem sekunder men drar igång igen.

Har rensat fläkten och allt kring den på damm men det verkar inte vara problemet.

Någon som har en aning om hur jag kan fixa detta?
Citera
2011-08-15, 02:53
Medlem
Flytande_argots avatar
Vilken fläkt är det? Den på grafikkortet eller den på processorn?
Citera
2011-08-15, 03:00
Medlem
Fursten.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Vilken fläkt är det? Den på grafikkortet eller den på processorn?

Ja det är en bra fråga, skulle gissa att det är den på processorn. Den finns mitt i datorn, heter ACS eller något liknande.

Sen tror jag inte att jag har en till grafikkortet, men är inte säker.
Citera
2011-08-15, 03:31
Medlem
Fursten.s avatar
Laddade ner speedfan och den visar hög temp 1 på 61C. Dock vet jag inte hur detta program egentligen funkar och hur "bra" det är. Fick iaf tyst på fläkten men antar att det inte är särskilt säkert att sänka hastigheten då något kanske börjar brinna istället...
Citera
2011-08-15, 03:50
Medlem
Viches avatar
Har samma problem, men fläkten går igång 100% av tiden och stannar aldrig upp. Tog den till affären där jag köpte den - den var på service i 3 veckor - Fick betala 400kr med en tillsägning om att inget var fel!

Mest bortslösade pengarna någonsin...
Citera
2011-08-15, 09:25
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Hårdvara

//Mod
Citera
2011-08-15, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fursten.
Ja det är en bra fråga, skulle gissa att det är den på processorn. Den finns mitt i datorn, heter ACS eller något liknande.

Sen tror jag inte att jag har en till grafikkortet, men är inte säker.

Men öppna datorhelvetet och titta efter??? Hur svårt kan det vara??
Citera
2011-08-15, 13:32
Medlem
baraSMOFFs avatar
Men öppna datorn?

Öppna chassit, starta datorn och sitt och glo in tills du ser vad som är felet. Inte speciellt svårt!

Gissar på att någon kontakt glappar någonstans, om det du säger att du har rensat på damm stämmer.
Citera
2011-08-15, 14:42
Medlem
Fursten.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baraSMOFF
Men öppna datorn?

Öppna chassit, starta datorn och sitt och glo in tills du ser vad som är felet. Inte speciellt svårt!

Gissar på att någon kontakt glappar någonstans, om det du säger att du har rensat på damm stämmer.

Alltså jag är så kasst när det kommer till datorer. Jag har datorn framför mig men vet inte om det är processorn, ja antar det men hur kan jag se det egentligen? Fläkten sitter ovanpå en liten kvadratbox. Och det är därifrån all ljud kommer.
Citera
2011-08-15, 15:14
Medlem
Fursten.s avatar
Märker också att när jag inte är inne på nätet och "belastar" datorn så hörs inte fläkten. Går jag bara till skrivbordet och inte gör något så hörs den inte, iaf inte på ett bra tag. Men så fort jag öppnar Mozilla så startar den igen i högläge...
Citera
2011-08-15, 15:35
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fursten.
Märker också att när jag inte är inne på nätet och "belastar" datorn så hörs inte fläkten. Går jag bara till skrivbordet och inte gör något så hörs den inte, iaf inte på ett bra tag. Men så fort jag öppnar Mozilla så startar den igen i högläge...

Plocka upp task managern, klicka på processfliken, och kolla vad firefox.exe har för sig. Har lagt märke till att 5.0.1:an (och eventuellt också 5.0) ligger och fuldrar cputid även när processen ligger i bakgrunden och borde vara vilande. Ligger den inte på 0% för det mesta så har du med största sannolikhet ditt problem där.

Vad du sedan gör åt problemet får du välja själv, den enklaste vägarna är förmodligen att nedgradera FF till 4.0.1 eller byta browser.
Citera
2011-08-15, 15:38
Medlem
Fursten.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Plocka upp task managern, klicka på processfliken, och kolla vad firefox.exe har för sig. Har lagt märke till att 5.0.1:an (och eventuellt också 5.0) ligger och fuldrar cputid även när processen ligger i bakgrunden och borde vara vilande. Ligger den inte på 0% för det mesta så har du med största sannolikhet ditt problem där.

Vad du sedan gör åt problemet får du välja själv, den enklaste vägarna är förmodligen att nedgradera FF till 4.0.1 eller byta browser.

Den pendlar mellan 7-45 CPU, mest uppemot 30-40. Minnesstatus 190 600 ungefär. Men förstår inte, var inte ett problem innan. Ska prova att installera ett äldre Firefox. Tack för tipset, återkommer snart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in