Citat:
Ursprungligen postat av Fursten.
Provade att installera ett äldre firefox. CPU gick ner iaf, fläktens högvarv är inte lika ofta återkommande nu men det kommer ändå fortfarande lite för ofta tycker jag. SPeciellt när jag kör igång flera sidor eller dylikt.
Något som heter "systemets väntep.." ligger på 98 CPU men det kanske ska vara så iom att jag fått upp aktivitetshanteraren...
Edit: Firefoxs CPU höjs ibland ganska högt, när jag öppnar flera sidor, men det är kanske normalt.
Vänteprocessen är bara datorns motsvarighet till att rulla tummarna, den finns där för att cpu:n alltid ska ha något att göra. Varför den behövs orkar jag inte gå in på i detalj, men det har att göra med att CPU-schedulern kan göra mycket simplare om man bara har ett enda driftsfall, där cpu:n alltid formellt sett är 100% lastad. Vänteprocessen lastar dock inte cpu:n i verklig mening, och körs på lägsta möjliga prioritet.
Kort sagt: du behöver inte oroa dig det minsta över att vänteprocessen käkar en massa cpu. Den verkliga cpu-last den ger är försumbar, och påverkar inte värmealstringen nämnvärt.