2011-08-15, 15:40
Medlem
frdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fursten.
Den pendlar mellan 7-45 CPU, mest uppemot 30-40. Minnesstatus 190 600 ungefär. Men förstår inte, var inte ett problem innan. Ska prova att installera ett äldre Firefox. Tack för tipset, återkommer snart.

Testa att installera Google Chrome istället. Plocka bort processorfläkten och kylflenset ifrån "den lilla lådan" och byt kylpasta, ett sorts klister imellan processorn och flenset.
Citera
2011-08-15, 15:48
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdn
Testa att installera Google Chrome istället. Plocka bort processorfläkten och kylflenset ifrån "den lilla lådan" och byt kylpasta, ett sorts klister imellan processorn och flenset.

Alltså, om proppen ligger och pendlar mellan 7 och 45% last, så är det fullt normalt att fläkten går, oavsett vilken superduperkylpasta du har. Det är garanterat inga som helst fel på värmegenomgången mellan cpukapsel och fläns, att byta pastan är helt onödigt jobb och kommer inte avhjälpa det här problemet.
Citera
2011-08-15, 15:54
Medlem
Fursten.s avatar
Provade att installera ett äldre firefox. CPU gick ner iaf, fläktens högvarv är inte lika ofta återkommande nu men det kommer ändå fortfarande lite för ofta tycker jag. SPeciellt när jag kör igång flera sidor eller dylikt.

Något som heter "systemets väntep.." ligger på 98 CPU men det kanske ska vara så iom att jag fått upp aktivitetshanteraren...

Edit: Firefoxs CPU höjs ibland ganska högt, när jag öppnar flera sidor, men det är kanske normalt.

Edit 2: Känns märkligt, känns som att när jag går in på vissa sidor så startar fläkten automatisk. Medan den på vissa sidor håller sig lugn.
Senast redigerad av Fursten. 2011-08-15 kl. 16:01.
Citera
2011-08-15, 16:03
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fursten.
Provade att installera ett äldre firefox. CPU gick ner iaf, fläktens högvarv är inte lika ofta återkommande nu men det kommer ändå fortfarande lite för ofta tycker jag. SPeciellt när jag kör igång flera sidor eller dylikt.

Något som heter "systemets väntep.." ligger på 98 CPU men det kanske ska vara så iom att jag fått upp aktivitetshanteraren...

Edit: Firefoxs CPU höjs ibland ganska högt, när jag öppnar flera sidor, men det är kanske normalt.

Vänteprocessen är bara datorns motsvarighet till att rulla tummarna, den finns där för att cpu:n alltid ska ha något att göra. Varför den behövs orkar jag inte gå in på i detalj, men det har att göra med att CPU-schedulern kan göra mycket simplare om man bara har ett enda driftsfall, där cpu:n alltid formellt sett är 100% lastad. Vänteprocessen lastar dock inte cpu:n i verklig mening, och körs på lägsta möjliga prioritet.

Kort sagt: du behöver inte oroa dig det minsta över att vänteprocessen käkar en massa cpu. Den verkliga cpu-last den ger är försumbar, och påverkar inte värmealstringen nämnvärt.
Citera
2011-08-15, 16:07
Medlem
Fursten.s avatar
OK tack.

Men problemet verkar tyvärr kvarstå, fläkten gör igång onormalt ofta och ibland ständig. En äldre version av firefiox hälpte lite men inte tillräckligt för att se någon större skillnad.

Kan det hjälpa att formatera om datorn kanske?

Edit: När jag bara har flashback sidan uppe så är datorn hur tyst som helst: ). Sjukt konstigt.
Senast redigerad av Fursten. 2011-08-15 kl. 16:14.
Citera
2011-08-15, 16:40
Medlem
Fursten.s avatar
Ingen? Alla tips uppskattas...
Citera
2011-08-15, 17:08
Medlem
Fursten.s avatar
Jag laddade ner speedfan och märker att så fort jag går in på vissa sidor och datorn tänker så når den 100% i "CPU usage" och då drar fläkten igång alltid. Kan det kanske bero på något virus eller skadade filer eller dylikt?

Kanske hade en formatering varit bra?
Citera
2011-08-16, 21:59
Medlem
Flytande_argots avatar
Flash har en tendens att varva upp fläktar. Har du installerat flashblock-addonet till FF och testat?
Citera
2011-08-17, 04:35
Medlem
Lånar min kompis kontot eftersom mitt av någon konstigt anledning krånglar enormt. Så detta är "Fursten." som skriver.

Har formaterat datorn och till min besvikelse så löst det inget alls. Fläkten är helt tokig och drar igång hela tiden. Datorn startar även om vid vissa tidpunkter.

Börjar ge upp nu, kanske lika bra att köpa en ny dator. Om någon har fler tips så posta gärna, jag är helt uppgiven nu.
Citera
2011-08-17, 05:18
Medlem
Flytande_argots avatar
Vad är det för dator? Märke och modell?
Citera
2011-08-17, 06:26
Medlem
hockexxs avatar
Ursäkta men det är ju ganska självklart att datorn throttlar / ökar fläkten för att den går varm. Kylpastan som följer med när du köper datorn / hårdvaran är inte den bästa och kan mycket väl bli dålig. Ett tips är att skruva lös fläkten till kylflänsen ovanpå processorn och rengöra rejält.

Har den inte betett sig såhär från början så beror det på temperaturen. Har du heller inte rört något i BIOS så är förmodligen Cool & Quiet eller speedstep på vilket klockar ner processorn och ökar fläkthastigheten alternativt endast fläkthastigheten.

Det är inga glapp i några kablar eller fel på någon hårdvara. Garanterat temperaturen på processorn som gör det. Vill du få en bättre överblick så dra hem CPUID Hardware Monitor och kolla temperaturerna där. Speedfan har inte varit bra på länge.

Idlar du på skrivbordet, D.v.s gör ingenting med datorn igång så bör inte temperaturen överstiga 40-45 grader. Prova starta ett flashspel på armorgames eller liknande och kolla hur högt temperaturen stiger, stiger den över 60 grader så throttlar nog garanterat processorn. Vill du stresstesta mer intensivt finns det program för det med, bara att googla cpu stress test. Osäker på vilka program som är bäst just nu men Prime95 funkar bra att stresstesta med dock så kanske du behöver starta ett program per kärna.

Edit: Löser det sig inte med att rengöra kylflänsen så byt kylpasta, en klick stort som ett riskorn på processorns värmespridare (toppen på processorn) och smeta ut med ett rakblad. Det skall vara tunt!
Att den startar om kan mycket väl ha med temperaturen att göra.
Senast redigerad av hockexx 2011-08-17 kl. 06:28.
Citera
2011-08-17, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hockexx
Ursäkta men det är ju ganska självklart att datorn throttlar / ökar fläkten för att den går varm. Kylpastan som följer med när du köper datorn / hårdvaran är inte den bästa och kan mycket väl bli dålig. Ett tips är att skruva lös fläkten till kylflänsen ovanpå processorn och rengöra rejält.

Har den inte betett sig såhär från början så beror det på temperaturen. Har du heller inte rört något i BIOS så är förmodligen Cool & Quiet eller speedstep på vilket klockar ner processorn och ökar fläkthastigheten alternativt endast fläkthastigheten.

Det är inga glapp i några kablar eller fel på någon hårdvara. Garanterat temperaturen på processorn som gör det. Vill du få en bättre överblick så dra hem CPUID Hardware Monitor och kolla temperaturerna där. Speedfan har inte varit bra på länge.

Idlar du på skrivbordet, D.v.s gör ingenting med datorn igång så bör inte temperaturen överstiga 40-45 grader. Prova starta ett flashspel på armorgames eller liknande och kolla hur högt temperaturen stiger, stiger den över 60 grader så throttlar nog garanterat processorn. Vill du stresstesta mer intensivt finns det program för det med, bara att googla cpu stress test. Osäker på vilka program som är bäst just nu men Prime95 funkar bra att stresstesta med dock så kanske du behöver starta ett program per kärna.

Edit: Löser det sig inte med att rengöra kylflänsen så byt kylpasta, en klick stort som ett riskorn på processorns värmespridare (toppen på processorn) och smeta ut med ett rakblad. Det skall vara tunt!
Att den startar om kan mycket väl ha med temperaturen att göra.

Hej.
Jag har rengjort datorn och bakom fläkten på processorn. Det är inga dammproblem eller liknande. Men kylfläns? Vet inte vad det är men bör inte missat det. Någon kylpasta har jag dock inte, eftersom denna datorn är rätt så gammal så fick jag inte med något sådant.

Ang temperaturerna:
Laddade ner CPUID Monitor och när jag bara var på skrivbordet så var tempen:

"systin 54
cputin 37
vtin 22"

När jag sedan öppnade upp flera internetsidor så ökade "systin" till 70-75 grader. De andra ökade bara lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in