• 3
  • 4
2013-02-26, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raging Ronin
Tjena.

Är en gubbe på 38 med sambo, katter och första barnet på väg som bor i ett litet hus på landet strax norr om Götet. Är intresserad av privatekonomi, börsen o.s.v. och har i takt med att man blivit gravt medelålders börjar fundera alltmer på olika sätt att få lite passiv inkomst. (Det finns ett par trådar på FB, men de är antingen gamla eller så har de glidit från ämnet.)

Jag är nyfiken på alla tänkbara, seriösa sätt att utöka inkomsten på. Antingen de som kräver en inledande, aktiv ansträngning för att sedan växa med tiden, inköp, uthyrning, små, stora, bra, krävande sätt eller sådana ni prövat som inte slog väl ut.

Exempel kan vara att hyra ut lägenhet, hus eller hela fastighetsområden (visst administrativt och ekonomiskt arbete, men i regel tilltagande förtjänst då fastigheter ökar i värde på lång sikt), ha en uppställningsplats för husvagnar, jobba med nätverkande/mlm/pyramid/kalla det vad man vill, lägga upp en bildbank med fotografier på nätet och så vidare.

En granne har en tom, inhägnad f.d. plantskola. Hade jag varit dem hade jag dragit in en ansökan till kommunen om att få ha det som uppställningsplats och sedan förvarat husvagnar på vintern. Här betalar de 1500-3000 per vagn och vinter. 15, 20 vagnar blir en slant och det är inte mkt jobb att dra fram dem under några dagar till senvåren. Som det är nu har jag inte platsen, tyvärr.

Är själv fotointresserad men har förstått att kraven på att få skapa en bank på en sajt är galet höga, mkt eftersom många kan fota hjälpligt idag med digitalkameror. Jag är däremot kass på teknik som retusch och drar mig för att pröva. Vet dock att det kan bli en slant på sikt. Många små köp blir pengar det med.

En f.d. kollega kom från en välbärgad familj och hade väl ett rätt bra utgångsläge, men han hade i vilket fall som helst köpt en kiosk vid en av de finare stränderna i Göteborg. Han anlitade ungdomar som sommarpersonal för vanlig timlön på somrarna och gick kraftigt med plus på det, bortsett från dåliga somrar då det var +-0 på en höft.

Prövade lite nätverkande för 10 år sedan men det var inte min melodi alls. Att "pracka på" folk man känner produkter de inte vill ha kändes ruttet.

Är lite nyfiken på just det där med en rörelse eller att köpa bostadsrätt och/eller stuga nånstans för att hyra ut. Det är däremot inte alls lägligt just nu då vi både väntar smått och ska bygga hus. Såväl tid, ork som pengar saknas f.n.

Äger lite skog och mark, vilket är mer eller mindre passiv inkomst. Visserligen betalar vi ränta på vårt lån, men får tillbaka i arrende av marken och genom att vi tar ut skog, som sedan växer upp igen samtidigt som fastigheten i sig blir värd mer pengar på sikt. (Skog har avkastat bättre än börsen de senaste 20, 30 åren, men det är bara en passus). På samma sätt är det riktigt intressant att köpa större fastigheter, stycka av nån tomt och sälja och behålla resten. Det tjänar man på, men det kan vara tufft att klara räntorna under tiden då det får vara några hektar och/eller hus på om det ska löna sig att stycka och sälja, och det kryllar inte precis av fastigheter i närheten att köpa. Jag bor på landet.

Ytterligare en variant kan vara att dra igång någon slags sajt där du tillhandahåller en tjänst som efterfrågas (blogg, förmedling av tjänst, uthyrning et.c.), som kräver väldigt lite underhåll men på sikt drar in pengar genom försäljning och/eller annonsintäkter.

Nu har jag svamlat nog. Och ni? Vad är era bästa råd, tips eller fällor? Tänk högt!

Åk ner till Tyskland och köp en populär bil för ett billigt pris, sedan säljer du den i Sverige har hört att efter ett tag har man gått jävligt mycket i plus.

men då ska du helst ha råd o köpa en bil som du kan sälja dyrt i Sverige, finns ingen mening med att åka ner o sen sälja vidare i Sverige för nån ynka tusenlapp extra.

När du hållt på ett tag har du råd att köpa dyrare o dyrare bilar o plus sidan på pengahögen växer med tiden
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in