2012-03-16, 22:52
Medlem
Tiden går snabbt när man har halvtrist.

Kom igen nu, det måste ju finnas massor av er därute som sysslar med saker som ger passiv inkomst?

Kanske någon som hyr ut hus, stuga i fjällen eller en bostadsrätt och kan berätta om för- och nackdelar med det? Någon fotograf som har en bildbank hos nån av de stora aktörerna? Någon som köper på sig konst, whisky eller tidningar då och då, som blir värda mer med tiden, eller någon storägare av skog och mark som är duktig på förädling av de värden som finns där?

Jag blir bara mer och mer intresserad av ämnet. En god vän som är duktig programmerare har börjat intressera sig för nätet, där det finns stora pengar att hämta om man är driven. Skapa innehållssajter kan ex. ge mycket pengar på sikt genom annonsering även med extremt lite arbete, och affiliate-sidor (där man ex. säljer saker vidare man köpt i ex. Kina) är en annan väg att gå. Tyvärr saknar jag en stor del av den tekniska kompetens som är mer eller mindre nödvändig, men man kan såklart gå ihop också och hjälpas åt. Lyssnar just nu på en ljudbok - tjäna pengar på internet när du sover. Kanske inget för mig, men nåt kan man alltid snappa upp.

Någon som prövat att bygga egna sajter som genererar inkomst?

Jag funderar mycket på uthyrning och förvaring framöver. Som det är nu har jag ingen bra uppställningsplats, men det kostar någonstans mellan 1 500 och 3 000 per vinter att förvara en husvagn, och jag gissar att det finns en hel del personer som letar vinterförvaring av såväl gamla bilar som motorcyklar, såväl kall- som varmgarage. Det verkar vara ganska stort tryck på de jag vet som förvarar husvagnar. En i närheten har alltid 10, 15 vagnar stående hos sig, och jag vet flera som kör sina vagnar både tre och fem mil bort för att hitta bra förvaring. En granne har en stor sandgrop som dessutom är inhägnad. De är över 80 år och även om de kan bo kvar här i 20 år till och jag inte vill vara morbid, är det intressant att iaf göra enklare överslag i huvudet. Deras fastighet kanske skulle gå på 3, 3,5 mkr. Man styckar av och säljer hus + trädgård så snabbt man kan för kanske 1,7. Då har man lån + ränta på 1,8 kvar, men man har också 20 hektar skog och mark. Räntan på två mille utöver ens vanliga lån kan bli ett problem, men kanske kan man ta ut lite skog för att hålla jämna steg ett tag, under vilket man undersöker andra möjligheter. Hursomhelst. Att bara förvara 10 husvagnar borde alltså generera ungefär 20 000 för kanske fem, sex månader, och man kan säkert hitta någon som vill hyra billig, inhägnad förvaring på sommaren också. Det ger på en höft 2 000 spänn i månaden, med minimal arbetsinsats. Därmed borde det vara ett av de bättre sätten att tjäna pengar passivt åtminstone jag har möjlighet till. Dock kräver det plats förstås, och så fort man behöver bygga något för förvaringen, ex. en maskinhall, tar det många år att bara nå break even. Visserligen ökar intäkterna om man satsar på en uppvärmd hall, men också investering och elförbrukning. Man ska heller inte glömma av den estetiska aspekten. Det är inte ett dugg skitsnyggt att ha tio husvagnar på sin tomt. Sandhålan vore nästan exemplarisk. Den rymmer inte jättemycket, men det skulle heller inte kosta ett jota (bortsett från ev. lån förstås) att ställa saker där.

Ju större investering, desto större vinstchans i regel, I guess. Jag är intresserad av fastigheter också, men dels skulle jag inte få ta så stora lån som krävs för att köpa ex. en fin bostadsrätt i stadsmiljö, vilket är mitt problem även för större skogsfastigheter, och dels är det ett stort steg att ta att köpa något för flera miljoner bara för att hyra ut det. Å andra sidan stiger alltid bostadsmarknaden på sikt, varför det borde vara en relativt säker investering. Men risken finns förstås alltid att man får en nisse som missköter sig, och man kommer inte undan hyresvärd/fastighetsskötarbiten hur som helst heller. Vill inte lägga ner för mycket jobb - därav "passiv" inkomst.

public_enemy: tack för rådet, det är värt att ta in i beräkningen att man antingen måste ha bra försäkringar och/eller vara noga med legitimation m.m. Bra tips.
Citera
2012-03-16, 23:05
Citat:
Ursprungligen postat av Raging Ronin
public_enemy: tack för rådet, det är värt att ta in i beräkningen att man antingen måste ha bra försäkringar och/eller vara noga med legitimation m.m. Bra tips.

Ingen orsak. Ville bara föra vidare egna erfarenheter från uthyrningsbranschen.

Tyärr finns det nog inga försäkringar som täcker bedrägeri, åtminstone inte där premierna är hanterbara, så där är man i princip oskyddad.

Hyra ut bostadsrätter kan också bli knepigt då de flesta föreningar inte tillåter det under någon längre tid. Där är man i Sverige hänvisad till att köpa antingen en hel hyresfastighet eller villor. Det finns ett fåtal ägarlägenheter, där detta är fullt tillåtet, men det är väldigt få än så länge.
Citera
2012-03-17, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Hyra ut bostadsrätter kan också bli knepigt då de flesta föreningar inte tillåter det under någon längre tid. Där är man i Sverige hänvisad till att köpa antingen en hel hyresfastighet eller villor. Det finns ett fåtal ägarlägenheter, där detta är fullt tillåtet, men det är väldigt få än så länge.

Ah, misstänkte det. Det hade nog riskerat bli lite rörigt om man tillät det hursomhelst. Och villa eller en hel fastighet är som sagt det jag är lite rädd för. Att man ger sig in i nåt man inte behärskar, med en stor summa pengar som risk.
Citera
2012-03-17, 14:11
Medlem
luciddreamers avatar
Ett tips är att ansluta sig till investeringsnätverk. Tänk dig att ni är 20-30 personer som tillsammans snokar runt, ger råd och avråd. Istället för att sitta där själv och försöka hitta tillfällen. (Är själv ansluten till ett par investeringsnätverk, dessa har knuffat in mig på de klart bästa investeringar jag gjort i livet.)

Om man har tid och ork GÅR det att få fenomenal avkastning.

Är i färd med att lära mig vissa typer av optionsaffärer. Det krävs inte så många timmar att lära sig. Man måste dock hålla koll på kurserna och veta hur man ska agera i varje situation.

Det finns stora, seriösa bolag som använder sig av nätverksmarknadsföring. Man kan ansluta sig till en sådan, investera kapital och få en del av företagets dagliga inkomst. Har själv fördubblat mitt insatta kapital på 6 veckor. Det gäller dock att få ut hela sitt kapital också, så självklart finns det risker. Dessutom är de flesta sådana företag oseriösa pyramidspel, så det gäller att hitta guldkornen bland allt skräp.

Utnyttja spelbolagens arbitragevillkor: Finns sajter uppe idag, men dessa är inte värda att satsa på. Kommer dock läggas upp en sajt som ska vara riktigt bra efter sommaren...

Vill gärna göra mark- och fastighetsaffärer, men har inte fått koll på det området ännu. Följer era kommentarer kring ämnet med intresse. Är bla intresserad av ägarlägenheter, samt att köpa mark, bygga och sälja/hyra ut.
Citera
2012-03-17, 14:28
Medlem
luciddreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raging Ronin

Ju större investering, desto större vinstchans i regel, I guess. Jag är intresserad av fastigheter också, men dels skulle jag inte få ta så stora lån som krävs för att köpa ex. en fin bostadsrätt i stadsmiljö, vilket är mitt problem även för större skogsfastigheter, och dels är det ett stort steg att ta att köpa något för flera miljoner bara för att hyra ut det. Å andra sidan stiger alltid bostadsmarknaden på sikt, varför det borde vara en relativt säker investering. Men risken finns förstås alltid att man får en nisse som missköter sig, och man kommer inte undan hyresvärd/fastighetsskötarbiten hur som helst heller. Vill inte lägga ner för mycket jobb - därav "passiv" inkomst.

Samtidigt är ett säkert: De som är livrädda för att förlora pengar kommer inte heller våga vinna några pengar. Om man redan har en fastighet, kan man inte pantsätta den som säkerhet och den vägen anskaffa ytterligare en fastighet? Men visst, det kräver att man kan sin sak.

Eller man kanske kan köpa andelar i fastighetsbolag och den vägen få in kunskap om hur de arbetar. Bra fastighetsförvaltare är guld värda, förresten. För en låg kostnad sköter de ens fastigheter. De brukar dessutom veta när en bra fastighetsaffär är på g. Jaja, försöker mest brainstorma här.

Min dröm är att kunna sticka varsomhelst i världen och kunna sköta
investeringarna från laptopen.
Citera
2012-03-17, 22:05
Medlem
Har bara läst igenom ett fåtal inlägg i tråden.

Vill bara säga en sak, att belåna sig i dessa tider med dina förutsättningar är ett stort NEJ.
Du har barn på G, en familj att försörja, ta dig inte friheten att riskera pengar du inte har, för pengar du inte behöver för att klara det mest grundläggande.

Det är jättesvårt att komma med förslag när man inte vet vilka ekonomiska förutsättningar du har.

Men lite som jag har pysslat med under åren för att få det att gå runt =)

1. Skog, skiften under 50 hektar = du får avverka allt direkt, planterar du träd har du 60 år att vänta, sätter du gran har du 6 år. Julgranar = bra betalt.

2.Skrotsilver, fick till det så jag hamnade bra i tiden på silverpriset. Köpte skrotsilver online, auktioner, tidningsannonser, varhelst jag kunde hitta. Anlitade sedan ett bolag för att raffinera silvret och sålde det sedan. Man får gå in med 100-150' för att det ska löna sig, men man får 40-60% på pengarna på någon/några månader.

3. Fastigheter, renovering --> förvaltning/uthyrning. Går att tjäna pengar men det är piss med allt löst folk som vill hyra. Dom beter sig normalt vid visning, sen efter några månader strular dom som fan. Jag gick in i det hela med vetskapen om att människor som hyr är dom som av någon anledning inte får köpa/låna. Måste lägga enormt med tid.

Finns endel att göra för den som har tid och energi
Citera
2012-03-19, 11:13
Medlem
Kan man få något tips på de omnämnda investeringsnätverken?
Citera
2012-03-19, 19:57
Medlem
luciddreamer: jag har funderat i banor som just investeringsnätverk, fast i mindre skala. Typ börja snacka med de kompisar som är intresserade av samma ämnen regelbundet, om just de här sakerna. Ungefär som en aktieklubb fast inte bara med aktier, då.

Det hade varit intressant att höra mer om dina erfarenheter. Vilka nätverk det är, om de är öppna, bjuder in eller hur du hittat dem. Detsamma med nätverksgrejen. Fast jag är lite allergisk mot sådant är det alltid intressant att höra om någon det gått bra för.

Jag läste en hel del om fastighetsbiten nu i helgen på jag tror det var rikatillsammans.se-killens blogg. Spontant såg det ut som man kunde räkna med en avkastningpå 7-10 % om året - alltså ungefär vad börsen snittar, eller kanske något bättre. Då ska man dock ha koll på hyresavtal, fastighetsskötsel och annat. Det känns spontant inte som något för mig. För mycket jobb, för mkt ekonomi och papper. Däremot är jag väldigt intresserad av att köpa mark/hus/skog, bygga förvaring, hyra ut stuga/villa et.c. Det känns som ett av mina långsiktiga huvudspår. Vi står just i valet och kvalet att hyra ut ett sälja vårt nuvarande, gamla hus när vi bygger nytt. Jättesvår avvägning. Jag har räknat rätt noga på det, och vi kommer förmodligen kunna gå 15 - 25 000 kronor plus om året. På det ska dras av pengar för ev. renoveringsarbeten och slitage, men det kostar inte 20´ om året. Dessutom stiger fastigheten i värde på sikt. Däremot är det dumma att vi med största sannolikhet behöver den klumpsumma vi får in genom en försäljning till vårt nya hus. Sedan är jag livrädd för att hamna i nån slags fastighetsskötarsits 24/7 också. Det kan man visserligen avtala bort. Detsamma gäller hyra och slitage. Hittar man en Timell-typ, kan man sänka hyran och lägga den överskjutande delen på förbättringar på fastigheten. Hyresgästen gör jobbet mot en lägre hyra, alltså. Känner sådana som bott under en dylik deal och de tyckte det var en win-win-sits, men det gäller ju att hitta rätt hyresgäst isf.

Skulle vi ha råd att hyra ut huset och på sikt kunna få plats att hyra ut förvaring av husvagnar, skulle det kunna ge ca 3 500 kronor i månaden utan att räkna högt, och för en väldigt liten arbetsinsats. Det är inte illa ändå, och kanske kan man bygga ut hyresverksamheten på sikt om man har plats och det går bra.

BrokenStocker: tjena och tack för tankarna. Nej jag vill som sagt inte belåna mig över huvudet. Jag är dock relativt försiktig, så vad jag menar med mkt lån är egentligen vad många tycker är helt normalt idag. Vårt nya hus med allt kommer kosta ca 3,5 mkr och jag och sambon får väl in strax under 40´i månaden netto. Framför allt har vi mkt säkerhet. Om något skulle skita sig kapitalt kan vi stycka av och förhoppningsvis sälja tomt, vi kan ta ut lite skog och vi kan sälja huset om allt slår i fläkten. Mina tankar går dock mer kring "låna till fint hus eller nästan bli lånefri i dåligt hus". Det känns så surt att belåna sig med tre mille vid 40 års ålder. Visst, vår fastighet kommer bli värd mer än lånet, men det är ju låsta pengar vi inte har nån nytta av till de månatliga räkningarna. Nåväl. Det är egentligen ett sidospår. Det här handlar mest om passiv inkomst, tänkte jag.

1. Inte behöver man avverka all skog under 50 hektar heller. Det beror ju helt och hållet på vad man gör med den. Eldar man själv är det bra ekonomi i att gallra till egen ved, medan skogen samtidigt växer upp igen. Skogen har gått bättre än börsen de senaste 20 åren. Bra, passiv (beroende på arbetsinsats, förstås) inkomst. Men jag tänker mig börja sälja ved framöver. Ju mindre bitar man säljer skogen i, desto större avans. Det har inte med passiv inkomst att göra, men väl intänkter förstås. Julgranar är väldigt bra förtjänst på, det är sant. Det är dock väldigt mkt jobb också.

2. Inte dumt. Jag har sett många åka runt på landsbygden de senaste åren och samla metallskrot. Bönderna blev glada för att bli av med det, och de som samlade sålde på lösvikt. Liten kranbil bara.

Det här är dock vare sig passivt eller en inkomst som ökar med tiden efter en initial arbetsinsats. Det är bra och intressanta sätt att tjäna pengar på, men inte passivt, så jag tar det som ett kreativt sidospår.

3. Ja precis. Det är säkert bra för vissa, men jag tror inte det är för mig. Framför allt inte en hel hyresfastighet iaf. Jag kan mer i så fall tänka mig en fjällstuga, hus i Spanien eller bara ett hus på landet. Mindre att hålla reda på både vad gäller papper, problem och logistik. Värt att fundera på!
Citera
2012-03-20, 14:33
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Jag har två vänner som har hyfsade passiva inkomster.

Person A äger en fastighet i Malmö. Byggnaden har han gjort om till 3 lägenheter som han hyr ut till kommunen som har hemlösa invandrarfamiljer eller bostadslösa ungdomar där. Den största lägenheten betalar kommunen 17 000 kr i månaden. Tomten hyr han ut till husvagnsägare.

Person B köper bostadsrätter billigt från dödsbo osv. Anlitar arbetslösa iranska hantverkare som målar, lägger golv osv så det ser bättre ut än när den 80 åriga änkan bodde där. Sedan säljer han dyrt och under tiden lägenheten är till salu så hyr han ut dem på korttid till studenter och tillfälligt bostadslösa. Det brukar inte vara problem med bostadsrättsföreningarna eftersom han bara äger lägenheterna under kort tid och när de börjar märka att det är uthyrt så hävdar han att det är inneboende och att han själv bor där då han är skriven på adressen. Innan det blir strul med hyresnämnden osv så är lgh oftast såld.

Brukar bli 2-3 lgh per år och han tjänar ca 2000 i månaden på uthyrningen samt brukar det bli 50 000-100 000 kr i vinst på försäljningarna.
Citera
2012-03-20, 14:41
Medlem
luciddreamers avatar
# 32 Det ena nätverket är öppet. Jag googlade på investeringsnätverk (typ), anslöt mig, fick
investeringstips. Sen har jag pratat ett par timmar i telefon med han som driver
nätverket. Han känns kunnig och ärlig. Väldigt värdefullt.

Det andra nätverket är mer slutet just nu. Vi ses en gång i veckan. Äter mat, spelar nåt spel som anknyter till investeringar. Nån inbjuden person har föreläsning. En gång råkar man prata med ett par multimiljonärer, en annan med ordföranden för aktiespararna, en tredje gång med nån tjej som just kraschat sitt första företag och gråter om nätterna. Nu ska vi alltså öppna ett investeringsnätverk.

Jag blir också smått illamående vid blotta tanken på nätverksmarknadsföringsbolag. Amerikanskt, dessutom. Gick dock in i det eftersom jag har förtroende för den som gav tipset.
Går att skicka PM.

Låter ju kreativt att starta ett nätverk med polarna. Kan säkert ge nåt.
Sen uppstår ju sporadiska lösa nätverk när man nosar omkring, går på workshops, osv.
Senast redigerad av luciddreamer 2012-03-20 kl. 14:51.
Citera
2012-03-26, 11:14
Medlem
Pasiphaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luciddreamer
# 32 Det ena nätverket är öppet. Jag googlade på investeringsnätverk (typ), anslöt mig, fick
investeringstips. Sen har jag pratat ett par timmar i telefon med han som driver
nätverket. Han känns kunnig och ärlig. Väldigt värdefullt.

Det andra nätverket är mer slutet just nu. Vi ses en gång i veckan. Äter mat, spelar nåt spel som anknyter till investeringar. Nån inbjuden person har föreläsning. En gång råkar man prata med ett par multimiljonärer, en annan med ordföranden för aktiespararna, en tredje gång med nån tjej som just kraschat sitt första företag och gråter om nätterna. Nu ska vi alltså öppna ett investeringsnätverk.

Jag blir också smått illamående vid blotta tanken på nätverksmarknadsföringsbolag. Amerikanskt, dessutom. Gick dock in i det eftersom jag har förtroende för den som gav tipset.
Går att skicka PM.

Låter ju kreativt att starta ett nätverk med polarna. Kan säkert ge nåt.
Sen uppstår ju sporadiska lösa nätverk när man nosar omkring, går på workshops, osv.

Vad är spel som anknyter till investeringar? Monopol?
Citera
2012-03-26, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pasiphae
Vad är spel som anknyter till investeringar? Monopol?
Cashflow
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in