Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-08-14, 23:11
Medlem
Tjena.

Är en gubbe på 38 med sambo, katter och första barnet på väg som bor i ett litet hus på landet strax norr om Götet. Är intresserad av privatekonomi, börsen o.s.v. och har i takt med att man blivit gravt medelålders börjar fundera alltmer på olika sätt att få lite passiv inkomst. (Det finns ett par trådar på FB, men de är antingen gamla eller så har de glidit från ämnet.)

Jag är nyfiken på alla tänkbara, seriösa sätt att utöka inkomsten på. Antingen de som kräver en inledande, aktiv ansträngning för att sedan växa med tiden, inköp, uthyrning, små, stora, bra, krävande sätt eller sådana ni prövat som inte slog väl ut.

Exempel kan vara att hyra ut lägenhet, hus eller hela fastighetsområden (visst administrativt och ekonomiskt arbete, men i regel tilltagande förtjänst då fastigheter ökar i värde på lång sikt), ha en uppställningsplats för husvagnar, jobba med nätverkande/mlm/pyramid/kalla det vad man vill, lägga upp en bildbank med fotografier på nätet och så vidare.

En granne har en tom, inhägnad f.d. plantskola. Hade jag varit dem hade jag dragit in en ansökan till kommunen om att få ha det som uppställningsplats och sedan förvarat husvagnar på vintern. Här betalar de 1500-3000 per vagn och vinter. 15, 20 vagnar blir en slant och det är inte mkt jobb att dra fram dem under några dagar till senvåren. Som det är nu har jag inte platsen, tyvärr.

Är själv fotointresserad men har förstått att kraven på att få skapa en bank på en sajt är galet höga, mkt eftersom många kan fota hjälpligt idag med digitalkameror. Jag är däremot kass på teknik som retusch och drar mig för att pröva. Vet dock att det kan bli en slant på sikt. Många små köp blir pengar det med.

En f.d. kollega kom från en välbärgad familj och hade väl ett rätt bra utgångsläge, men han hade i vilket fall som helst köpt en kiosk vid en av de finare stränderna i Göteborg. Han anlitade ungdomar som sommarpersonal för vanlig timlön på somrarna och gick kraftigt med plus på det, bortsett från dåliga somrar då det var +-0 på en höft.

Prövade lite nätverkande för 10 år sedan men det var inte min melodi alls. Att "pracka på" folk man känner produkter de inte vill ha kändes ruttet.

Är lite nyfiken på just det där med en rörelse eller att köpa bostadsrätt och/eller stuga nånstans för att hyra ut. Det är däremot inte alls lägligt just nu då vi både väntar smått och ska bygga hus. Såväl tid, ork som pengar saknas f.n.

Äger lite skog och mark, vilket är mer eller mindre passiv inkomst. Visserligen betalar vi ränta på vårt lån, men får tillbaka i arrende av marken och genom att vi tar ut skog, som sedan växer upp igen samtidigt som fastigheten i sig blir värd mer pengar på sikt. (Skog har avkastat bättre än börsen de senaste 20, 30 åren, men det är bara en passus). På samma sätt är det riktigt intressant att köpa större fastigheter, stycka av nån tomt och sälja och behålla resten. Det tjänar man på, men det kan vara tufft att klara räntorna under tiden då det får vara några hektar och/eller hus på om det ska löna sig att stycka och sälja, och det kryllar inte precis av fastigheter i närheten att köpa. Jag bor på landet.

Ytterligare en variant kan vara att dra igång någon slags sajt där du tillhandahåller en tjänst som efterfrågas (blogg, förmedling av tjänst, uthyrning et.c.), som kräver väldigt lite underhåll men på sikt drar in pengar genom försäljning och/eller annonsintäkter.

Nu har jag svamlat nog. Och ni? Vad är era bästa råd, tips eller fällor? Tänk högt!
Citera
2011-08-14, 23:15
Medlem
Kariminells avatar
Det här kan bli en väldigt grym tråd, jag ska lätt prenumerera på den här tråden och invänta en massa intressanta svar.
Citera
2011-08-14, 23:37
Medlem
Enskilds avatar
Rent generellt, om du vill att kapital ska jobba åt dig, försök bli lite snålare. Dra ner på alla onödiga utgifter du har i dagsläget så att du kan spara en rejäl summa varje månad och bara bygga på ditt kapital. Tänk till en extra gång innan du köper prylar eller tidningar o.s.v. Desto snabbare du får ihop pengar desto snabbare kan du investera det.

Eftersom du vet hur skog fungerar och redan har en del kanske det är ett säkert kort att försöka köpa mer skog och bara utöka den inkomsten? Det blir ju marginellt mer jobb eftersom du utökar en befintlig business. Mycket möjligt att det finns någon i närheten som börjar bli gammal och inte orkar ta hand om sin skog längre, fråga runt!
Citera
2011-08-15, 09:19
Medlem
perfas avatar
Du verkar ha lite koll på grejerna men två saker jag reflekterar över :

1) Har du kollat på möjligheten att öka inkomsten från din mark/skog? Jag pratar om att hyra ut skogen för paintball/rave(vad nu ungdomarna vill göra i skogen), att hyra ut för vindkraft eller mobilmast? om den är belägen nära en väg att hyra ut för reklam? Om du har tillgång till vatten på din mark kan det utnyttjas (vet inte om allemansrätten ger rätt att fiska i någons sjö iofs, men isåfall hyra ut fiskerätt? vattenkraftverk ala mini?) Detta är beprövade sätt som generar inkomster för många skogsägare.

2) Om ni nu skall bygga hus så har ni ju möjligheten att bygga större för uthyrning. Dvs bygga ett rejält hus där ni har 1 våning och sen t.ex övervåningen består av 2 små lägenheter ni hyr ut? Eller om ni har tillgång till större mark så bygger ni ert hus samt ett mindre hus där någon ungdom/ensamstående kan tänka sig att bo?

Lycka till!
Citera
2011-08-17, 01:03
Medlem
Snubchurps avatar
Köpa aktier/andelar i ett vindkraftverk?
Citera
2011-08-17, 16:26
Medlem
vats avatar
Hur ser din belåning ut? Om du kan förhandla en bra ränta på dina tillgångar skulle dessa pengar kunna bindas i ett fastlån med längre bindningstid utan att ta en belåningsrisk. Du skulle då tjäna på räntedifferensen. Är du mer riskbenägen kan pengar placeras på börsen i högavkastande bolag, kommer med största sannolikhet en bra dipp på börsen inom några år.
Citera
2011-08-18, 11:51
Medlem
Kariminell: tack. Jag hoppas det också.

Enskild: jättebra tips och något vi mer eller mindre har praktiserat i ganska många år redan. För fem år sedan fick jag ett jobb jag verkligen gillar. Det inkluderar veckopendlande Gbg-Sthlm, varför vi gick ner på en bil. En Ford Fiesta -98 kostar inte många spänn att äga och fest, kläder och sådant är vi inte mkt för. Vi sparar nog ca 20 % av vår nettoinkomst sedan två, tre år i alla fall. Nu är det barn och hus på väg så det lär krympa, men förhoppningsvis inte gå ner riktigt till noll.

Perfa/Enskild: mer skog och mark hade jag gärna investerat i. Har kikat på ett par fastigheter. Problemet är att det sällan säljs skogsfastigheter i närheten, och när det gör det är de oftast sådana i mångmiljonklassen. Men jag håller ögonen öppna. Har även funderat på att investera högre upp i landet, men då blir logistiken en helt annan och jag är rädd för att ge mig in i nåt jag inte har ork och tid med. Jag har inte mkt skog nu så jaktpengarna räcker till ett par matkassar ungefär, och vatten finns det inget i närheten. Däremot vad gäller mark, så har vi långtgående planer på att stycka av och sälja en eller två tomter några hundra meter bort. Där kanske vi kan få in 3-700 000, vilket ju är kanon att antingen sänka lånet på nästa hus, investera eller mest troligt, en kombination av de två.
En granne är en riktig entreprenör och storbonde. Det snackas om vindkraftverk i närheten men finns ett kompakt motstånd mot det. Däremot är det GALNA pengar, så hade man ägt skog längre bort och de velat arrendera, hade det blivit svårt att säga nej. Blir det av kan ha se fram emot i runda slängar 5-8 00 000 om året (jo, det är sant) för tre kraftverk. Många anser att företagen köper möjligheterna att uppföra vindkraftverk istället för som tanken är, det ska ske vid goda förutsättningar och för att boosta miljötänket. Det ligger onekligen en del i det.

vat: jag är inte hundra på att jag hänger med, men jag antar att du menar typ "slå ihop alla lån till ett större och därmed spara pengar på att få en lägre ränta på hela beloppet"? I så fall gjorde vi det för några år sedan och fick bort topplånet på vårt nuvarande hus. Funderar dock på att baka in ett bilköp i höst i det kommande, störra lånet och verkligen pressa bankerna mot varandra. Ska man låna tre mille gör en halv procent skillnad över tid.

Vi slits också mellan att sälja eller hyra ut vårt nuvarande hus när vi bygger nytt. Enkelt uttryckt är det såhär:

1) Casha in och kunna släppa allt.
2) Gå svagt plus varje år och se värdet sakta stiga på fastigheten, mot att ständigt behöva finnas tillgänglig vid problem.

Facit är inte uppenbart. Svärfar hyrde ut en gammal fastighet (som den vi har, ett hus från 1880) i många år och skulle sålt. Vi har frågat. Frågar man däremot sådana som förespråkar investerar över sikt och långsiktigt tänkande, är uthyrning klart intressant. Vi har väldigt låga räntekostnader på huslånet och hyr vi ut för 4 500/månaden bör vi kunna gå kanske 20, 25´plus om året, minus utlägg för någon reparation om året. Det finns också ett annat plus med uthyrning: gillar man inte sin nya granne (vårt nya hus kommer hamna mindre än 100 meter bort), kan man säga upp kontraktet. Det kan vara värt en del. Man kan ju också skriva kontrakt med h.gästen att de får möjlighet att köpa till 5, 10 % under marknadspriset efter fem år eller nåt.

Blev sugen på foto igen iår, efter att en kollega tjänat tre tusen på fyra bilder i sommar. Det var visserligen mest en tillfällighet, och det är det passiva jag är ute efter; lägga upp en portfolio os en bildbyrå som genererar intäkter på sikt. Tyvärr tror jag som sagt kraven är sjukt höga och inkomsterna blir små, iaf initialt sett.
Citera
2011-08-18, 13:00
Medlem
Computervilles avatar
En annars ganska säker väg att gå, även om det är en av de mest seglivande tillvägagångssätten är att plancera pengar i 5,0% kapitalkonton och därmed efter skatt åka kapitalet med 3,5% per år. Detta borde motsvara den absolut sämsta tänkbara värdeökningen men du får trots allt ut 3500kr per 100.000 i kapital varje år, eller 35,000 per miljon.

Med tanke på vad bankerna tjänar på detta är det rätt absurpt, bättre att låna ut till privatpersoner till hygglig ränta, även om detta som enskild individ är bra mycket riskabelt skulle jag kunna tänka mig.
Annars

*Aktier
*Fonder
*Kapitalkonton
/lär finnas en del smått och gått,
Citera
2011-08-18, 13:15
Medlem
Computerville: den högsta räntan med statlig insättningsgaranti ligger väl på runt 3,85 % nu, tror jag (?). I sådana här tider är det definitivt ett alternativ. Trist, visst, men tryggt också. Går man till Akelius kan man få över fem procent, men då finns alltid risken med konkurs, även om de funnits i många år. Satte faktiskt en slant i ett bundet sparkonto om sex månader för ett par veckor sedan. Sprida riskerna lite...
Citera
2011-08-18, 14:47
Medlem
Om du har en halv miljon så finns det ju företagsobligationer som ger högre ränta än bankerna. Problemet är ju att de större företagen bara vill ha 500-1000kkr för dessa oftast.
Citera
2011-08-18, 14:58
Medlem
Computervilles avatar
BlueStep Finans har 4,5% ränta om man låser pengarna på 3 år, 5,0% om man låser på 5 år.
Med insättningsgaranti.

http://www.compricer.se/sparande/?gc...FYK-zAodxGt16w

Jag har mina pengar på Nordax Finans just nu eftersom de har 3,55% fast obundet, med ett fritt uttag per år. Inväntade kommande räntehöjningar men nu verkar det ju inte bli av med tanke på hur riksbanken agerar.
Citera
2011-08-18, 15:45
Medlem
vats avatar
Min fråga var egentligen hur belånad du är. Dvs om det finns utrymme att utöka ditt lån på den egendom du innehar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in