2011-08-11, 17:56
Medlem
miss-cools avatar
Kvinnor blir förtryckta oavsett vilken religions perspektiv man ser ifrån. En kvinna som till exempel är muslim tycker att om hon täcker sig blir hon inte objektifierad. Men hon blir objektifierad och förtryckt genom att bära täckande kläder. Hon gör sig då mindre värd än männen. Genom att hon bär sjal vissar hon att hon tycker att män är "några slags rovdjur" som inte kan behärska sina begär och som hela tiden sexualiserar allt. Men där emot kvinnan som kommer från väst tycker att man är fri genom att man fläker ut sig. Hon vet inte riktigt att hon gör sig själv till objekt. Det ligger i hennes undermedvetna. Hon tycker att om man fläker ut sig är det frihet. Der är hela tiden männens ögon som ska belönas. Det läggs ett krav på kvinnor att dom ska vara på ett visst sätt. Overallt objektifieras kvinnor. På reklam syns det som bäst. Nästan alla skönhetsreklamer är tillägnade kvinnor. Jag tycker det är det här feminister borde tänka på.
Citera
2011-08-11, 18:03
Bannlyst
Vad ska diskuteras?
Problemet med feminister är just det att dom inte kan tänka
Citera
2011-08-11, 18:04
Medlem
Så vad du säger är - kvinnor har dålig självkontroll, dåligt självförtroende, kvinnor är svaga och klär sig som mängden för att ingen kvinna är stark nog att våga tänka själv?

Bra kvinnosyn.
Citera
2011-08-11, 18:15
Medlem
miss-cools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machonist
Så vad du säger är - kvinnor har dålig självkontroll, dåligt självförtroende, kvinnor är svaga och klär sig som mängden för att ingen kvinna är stark nog att våga tänka själv?

Bra kvinnosyn.
Kan du inte läsa? Jag tycker att kvinnor objektifieras av män. Och det är inte bara jag som tycker det.
Citera
2011-08-11, 18:15
Medlem
Om kvinnor täcker sig så är de objekt. Om de klär av sig så är de också objekt. Hur de än gör så är de tydligen inget annat än objekt.

Citera
2011-08-11, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miss-cool
Kan du inte läsa? Jag tycker att kvinnor objektifieras av män. Och det är inte bara jag som tycker det.
Så om jag känner mig objektifierad så blir jag alltså objektifierad? Bra logik.
Citera
2011-08-11, 18:27
Medlem
-Wasteland-s avatar
Du behöver inte oroa dig. Håriga, manhaftiga feminister har inte det problemet.

Ontopic:

https://www.flashback.org/t855117

https://www.flashback.org/t1402375

https://www.flashback.org/t1566886
Citera
2011-08-11, 18:44
Medlem
Citat:
Kvinnor blir förtryckta oavsett vilken religions perspektiv man ser ifrån. En kvinna som till exempel är muslim tycker att om hon täcker sig blir hon inte objektifierad. Men hon blir objektifierad och förtryckt genom att bära täckande kläder. Hon gör sig då mindre värd än männen. Genom att hon bär sjal vissar hon att hon tycker att män är "några slags rovdjur" som inte kan behärska sina begär och som hela tiden sexualiserar allt. Men där emot kvinnan som kommer från väst tycker att man är fri genom att man fläker ut sig. Hon vet inte riktigt att hon gör sig själv till objekt. Det ligger i hennes undermedvetna. Hon tycker att om man fläker ut sig är det frihet. Der är hela tiden männens ögon som ska belönas. Det läggs ett krav på kvinnor att dom ska vara på ett visst sätt. Overallt objektifieras kvinnor. På reklam syns det som bäst. Nästan alla skönhetsreklamer är tillägnade kvinnor. Jag tycker det är det här feminister borde tänka på.

Alla män i alla reklamer är tjocka och fula. Inte alls vältränade och snygga.

Sluta grina och inse att både kvinnor och män objektifieras, vill man lida utav det så får man väl göra det eller så skiter man i det och mår bra.
Självförtroende kallas det, man kan inte skylla på resten av världen om man inte besitter ett sådant.
Citera
2011-08-11, 19:30
Medlem
vonCaesars avatar
Citat:

Tyvärr kan feminister inte göra ett skit åt saken. Som du påpekar uppstår dessa tankar i kvinnor i vitt skilda kulturer med vitt skild syn på t.ex. nakenhet och sex.

Orsaken är den otroligt djupt rotade "duktig flicka"/"vara till lags"-driften som finns i kvinnor. Visa kvinnor vet att detta är något de till viss del kommer att få dras med hela livet, och att en stark självkänsla är nyckeln till att hantera det. Dumma kvinnor, å andra sidan, hanterar det på samma sätt som dumma människor alltid hanterar obehagliga saker: genom projicering. Mår jag dåligt? Måste vara någon annans fel! Känner jag mig objektifierad? Det måste vara männens fel! Feminister är experter på denna avundsjuka projicering: varje liten skitsak som händer kan de (bort)förklara med en "könsmaktsordning". Gick säkringen, eller laddades mobilen ut? Det är patriarkatets fel!

Män har sina preferenser och de kommer alltid att ha dem. Det finns inget du eller någon feminist kan göra åt detta, so suck on it.

Citat:

Arbeta på ditt inre, sluta skylla på externa faktorer. Män objektifieras även av kvinnor. Men eftersom vi har starkare självkänsla och i mindre utsträckning går i taket över struntsaker och oväsentligheter så klarar vi av att hantera det bättre.
Senast redigerad av vonCaesar 2011-08-11 kl. 19:34.
Citera
2011-08-11, 19:44
Medlem
Läskigs avatar
"Hon tycker att om man fläker ut sig är det frihet."

Det ÄR frihet om man själv frivilligt väljer att vara modell, oavsett om det är mäns ögon som belönas eller inte, modellerna belönas också i form av betalning och uppmärksamhet.
För övrigt finns det mängder med män som "objektifieras" jämt och ständigt, om än inte i riktigt samma utsträckning, men det gör det inte mindre objektifierat för det.

Den gemensamma nämnaren för dessa personer är att de ofta är framgångsrika, trendiga, populära och rika, och framförallt att det aldrig är de "objektifierade" personerna själva som gnäller. Så vars problemet ligger har jag svårt att se.
Citera
2011-08-11, 21:48
Bannlyst
Citat:

På ett sätt har du rätt, det läggs krav på hur en kvinna ska se ut och det kravet varierar mer än hur män ska se ut. Kvinnors klädsel är allt från väldigt lite till väldigt mycket påklädd. Och alla möjliga människor har åsikter om det. Inte bara män, kvinnor har massor med åsikter om detta också.

Enligt många kvinnor är det en fördel att ha den här valfriheten, man kan variera sig rätt ordentligt. Vi stackars män har inte alls samma breda spektrum att välja på. Vi är mer enhetliga och utmärker oss inte så mycket från varandra. Nästan lite räddhågat?
Citera
2011-08-11, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
På ett sätt har du rätt, det läggs krav på hur en kvinna ska se ut och det kravet varierar mer än hur män ska se ut. Kvinnors klädsel är allt från väldigt lite till väldigt mycket påklädd. Och alla möjliga människor har åsikter om det. Inte bara män, kvinnor har massor med åsikter om detta också.

Enligt många kvinnor är det en fördel att ha den här valfriheten, man kan variera sig rätt ordentligt. Vi stackars män har inte alls samma breda spektrum att välja på. Vi är mer enhetliga och utmärker oss inte så mycket från varandra. Nästan lite räddhågat?
Vilka krav är det, varifrån kommer dem och vem ställer dem? Uppriktigt nyfiken, svenska kvinnor i min omgivning verkar ha missat detta fullständigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in