Citat:
Ursprungligen postat av miss-cool
Kvinnor blir förtryckta oavsett vilken religions perspektiv man ser ifrån. En kvinna som till exempel är muslim tycker att om hon täcker sig blir hon inte objektifierad. Men hon blir objektifierad och förtryckt genom att bära täckande kläder. Hon gör sig då mindre värd än männen. Genom att hon bär sjal vissar hon att hon tycker att män är "några slags rovdjur" som inte kan behärska sina begär och som hela tiden sexualiserar allt. Men där emot kvinnan som kommer från väst tycker att man är fri genom att man fläker ut sig. Hon vet inte riktigt att hon gör sig själv till objekt. Det ligger i hennes undermedvetna. Hon tycker att om man fläker ut sig är det frihet. Der är hela tiden männens ögon som ska belönas. Det läggs ett krav på kvinnor att dom ska vara på ett visst sätt. Overallt objektifieras kvinnor. På reklam syns det som bäst. Nästan alla skönhetsreklamer är tillägnade kvinnor. Jag tycker det är det här feminister borde tänka på.
Tyvärr kan feminister inte göra ett skit åt saken. Som du påpekar uppstår dessa tankar i kvinnor i vitt skilda kulturer med vitt skild syn på t.ex. nakenhet och sex.
Orsaken är den otroligt djupt rotade "duktig flicka"/"vara till lags"-driften som finns i kvinnor. Visa kvinnor vet att detta är något de till viss del kommer att få dras med hela livet, och att
en stark självkänsla är nyckeln till att hantera det. Dumma kvinnor, å andra sidan, hanterar det på samma sätt som dumma människor alltid hanterar obehagliga saker: genom projicering. Mår jag dåligt? Måste vara någon annans fel! Känner jag mig objektifierad? Det måste vara männens fel! Feminister är experter på denna avundsjuka projicering: varje liten skitsak som händer kan de (bort)förklara med en "könsmaktsordning". Gick säkringen, eller laddades mobilen ut? Det är patriarkatets fel!
Män har sina preferenser och de kommer alltid att ha dem. Det finns inget du eller någon feminist kan göra åt detta, so suck on it.
Citat:
Ursprungligen postat av miss-cool
Kan du inte läsa? Jag tycker att kvinnor objektifieras av män. Och det är inte bara jag som tycker det.
Arbeta på ditt inre, sluta skylla på externa faktorer. Män objektifieras även av kvinnor. Men eftersom vi har starkare självkänsla och i mindre utsträckning går i taket över struntsaker och oväsentligheter så klarar vi av att hantera det bättre.