• 1
  • 2
2011-06-07, 19:54
Medlem
julkalenderns avatar
Inser redan nu att flashback kanske är lite fel forum för detta. Men, till saken:

Många gnäller ofta om objektifiering av kvinnor att vi ser tjejer bara som kroppar och inte som individer. Detta är givetvis ett genusproblem då det generellt sett är fullt acceptabelt och det förekommer nästan aldrig att samma sak sker med män och när det väl sker så gnäller Pär Ström om det på sin blogg.

Varför gnäller han på det? Jag tycker att vi borde omfamna objektifieringen, men att vi då också gör det åt båda hållen lika mycket (även om vår sexualitet givetvis styr) även om det är lite 'bögigt' att uppskatta manskroppar. Snygga människor är trevliga att titta på och såvitt jag vet så tänder ungefär 50% (mer! 52% av världen är kvinnor och killar är procentuellt sett mer homosexuella än kvinnor) av befolkningen på män och det borde på så vis inte vara något problem att sälja reklam med snygga killar. Vi behöver bara ändra vår inställning till saken.

Om det är någon som har några argument emot detta så får ni gärna ifrågasätta.
Citera
2011-06-07, 20:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av julkalendern
Inser redan nu att flashback kanske är lite fel forum för detta. Men, till saken:

Många gnäller ofta om objektifiering av kvinnor att vi ser tjejer bara som kroppar och inte som individer. Detta är givetvis ett genusproblem då det generellt sett är fullt acceptabelt och det förekommer nästan aldrig att samma sak sker med män och när det väl sker så gnäller Pär Ström om det på sin blogg.

Varför gnäller han på det? Jag tycker att vi borde omfamna objektifieringen, men att vi då också gör det åt båda hållen lika mycket (även om vår sexualitet givetvis styr) även om det är lite 'bögigt' att uppskatta manskroppar. Snygga människor är trevliga att titta på och såvitt jag vet så tänder ungefär 50% (mer! 52% av världen är kvinnor och killar är procentuellt sett mer homosexuella än kvinnor) av befolkningen på män och det borde på så vis inte vara något problem att sälja reklam med snygga killar. Vi behöver bara ändra vår inställning till saken.

Om det är någon som har några argument emot detta så får ni gärna ifrågasätta.

Vad som blir ett problem är när barn, tonåringar och vuxna avskyr sina egna kroppar och ansikten för att de tror att det är något avskyvärt att inte se ut som modeller, pinuppor och annat som förekommer bildmässigt. Och det blir ett problem när människor får svårt att hitta en partner därför man inriktar sig bara på de som ser ut som modeller, pinuppor och annat och anser att alla andra är fula och mindre värda.

Frågan är vad man ska göra åt det? Och vem som ska göra något åt det? Vems är ansvaret?
Citera
2011-06-07, 20:08
Medlem
julkalenderns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Vad som blir ett problem är när barn, tonåringar och vuxna avskyr sina egna kroppar för att de tror att det är något avskyvärt att inte se ut som modeller, pinuppor och annat som förekommer bildmässigt. Och det blir ett problem när människor får svårt att hitta en partner därför man inriktar sig bara på de som ser ut som modeller, pinuppor och annat och anser att alla andra är fula och mindre värda.

Frågan är vad man ska göra åt det? Och vem som ska göra något åt det? Vems är ansvaret?

Snygga människor är givetvis en subjektiv tolkning. Hade jag fått välja och haft ansvaret så hade jag gjort mitt yttersta för att visa hur man kan vara något annat än en smal, uppiffad borgarbrud för att vara accepterad i samhället.

Människor kommer alltid synas utåt i media, så det är givetvis deras ansvar. Men media bryr sig om pengar, inte om genustänk. Se bara på egmonts kill respektive tjej-tidningar. Deras motargument brukar vara att det är det som kidsen 'vill ha'. Problemet är att kidsen då växer upp från att köpa julia, till frida, till cosmopolitan osv. Så en förändring i medias bild mot barnen är givetvis fundamentalt.

Jag tycker dock inte det är något fel att beundra människokroppar utan att för den delen vilja se ut som hen.
Citera
2011-06-07, 21:01
Medlem
De enda som objektifierar i verklig mening är psykopater. All annan "objektifiering" är rent påhitt, som sannolikt bygger på missförstånd.
Citera
2011-06-07, 21:18
Medlem
Det är inte fel att objektifiera en annan människa i sina egna tankar. Det är en naturlig del av livet, alla gör det, kvinnor som män.

Det är ett misstag att ta något en feminist säger på allvar.
Citera
2011-06-07, 22:29
Medlem
Jag tycker inte att objektifiering är fel.
Har någon kommunistfeministhårigfittagenusvetarjävel kommit på att objektifiering är fel? Kul för den värdelösa människan.
Citera
2011-06-08, 00:40
Medlem
vonCaesars avatar
Citat:

Alla ansvarar för sig själva.

Det hela är en total icke-fråga av den sort feminister är kända för. Om en person är stark och självständig nog att kasta av sig andras objektifiering av dem så blir de ej objekt. De som dock genom sin egen dumhet och/eller svaghet gör sig själva till "objekt" genom andras förväntningar på dem får vad de förtjänar helt enkelt. Gör du dig självmant till objekt så förtjänar du att användas som ett objekt i andras händer, om du däremot är stark nog att vara ett autentiskt subjekt så står det dig fritt att använda "objekten" som du vill.

Citat:
Men media bryr sig om pengar, inte om genustänk.

I det här förryckta landet börjar "genustänket" t.o.m. sätta sina klor i media, tro inget annat.
Citera
2011-06-08, 02:43
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Snygga människor är givetvis en subjektiv tolkning.

Subjektiviteten urvattnas dock p.g.a massmedian och det leder i sin tur till ett dåligt inflytande på samhället i stort. I synnerhet på de unga som växer upp i samhället ifråga och som då inte får utveckla en egen subjektiv smak på spontana grunder då de programmeras sen tidig ålder av massmedia vad som ska uppskattas och vad som inte ska uppskattas.

Ökad objektifiering kommer bara att leda till ökade problem relaterade till detta...
Citera
2011-06-08, 11:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Subjektiviteten urvattnas dock p.g.a massmedian och det leder i sin tur till ett dåligt inflytande på samhället i stort. I synnerhet på de unga som växer upp i samhället ifråga och som då inte får utveckla en egen subjektiv smak på spontana grunder då de programmeras sen tidig ålder av massmedia vad som ska uppskattas och vad som inte ska uppskattas.

Ökad objektifiering kommer bara att leda till ökade problem relaterade till detta...

Japp, det är ett problem i samhället när media enkelriktar folk även vad gäller utseende. Det är svårt för särskilt unga att inte ta åt sig av detta på ett negativt sätt men ändå så är det dem jag hoppas på. En generation som protesterar mot enkelriktningen av utseenden och vill ha mångfald. Det vore nåt.
Citera
2011-06-09, 00:42
Medlem
julkalenderns avatar
Citat:
Japp, det är ett problem i samhället när media enkelriktar folk även vad gäller utseende. Det är svårt för särskilt unga att inte ta åt sig av detta på ett negativt sätt men ändå så är det dem jag hoppas på. En generation som protesterar mot enkelriktningen av utseenden och vill ha mångfald. Det vore nåt.

Ja, efter att ha sett game of thrones så inser jag att deras bild på sex visserligen är ganska patriarkal, men den är iaf naturlig, innehåller bögscener och man kan till och med ha fokus på någons anekdot under tiden som en rödhårig tjej suger på en latinos börstvårta. Skickligt. Önskar bara att de skulle låta fler tjocka brudar och ännu mer bögar vulgärisera HBO-serier likt John Waters-filmer. Man skulle levt i Baltimore på 70-talet alltså.

Mer dekadens! Mindre korkade ideal!
Senast redigerad av julkalendern 2011-06-09 kl. 00:43. Anledning: tillägg
Citera
2011-06-09, 00:45
Medlem
Hugh.Hefners avatar
Citat:
Och det blir ett problem när människor får svårt att hitta en partner därför man inriktar sig bara på de som ser ut som modeller, pinuppor och annat och anser att alla andra är fula och mindre värda.

Det skapar nog större osäkerhet bland unga tjejer (och killar).
Men att folk får svårare att hitta partner har jag svårt att tro. Väldigt få människor ser ut som modeller men de flesta verkar träffa någon ändå.
Citera
2011-06-09, 00:49
Medlem
julkalenderns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonCaesar
I det här förryckta landet börjar "genustänket" t.o.m. sätta sina klor i media, tro inget annat.

Nja, inte än och det är ju synd. Genustänk ser jag mer som ett framtida 'självklarhetstänk'. Att man förlorar social status om man inte följer dessa självklarheter, lite som i den riktningen miljöfrågorna varit på väg den senaste tiden. Fast ännu mer.

Du inser säkert själv att ingen människa är 'stark' och 'självständig' nog att inte påverkas av könsmaktsordningen (lite vinklat ord, men du förstår säkert vad jag syftar på). Din fascistiska syn på svaghet kontra styrka gör mig lätt illamående. En del människor är svaga och vi bör hjälpa dem, inte trycka ner dem ännu hårdare in i marken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in