Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-08-11, 16:31
  #1
Medlem
Tjena.

Jag känner mig irriterad över en enkel anledning.

En tjej som jag hade sex med gick till ungdomsmottagningen för att göra ett grav. test efter drygt 3 månader och hon hade haft mens som vanligt och var symptomfri.

Då sa dem som jobbade där att det absolut inte är någon risk att du är gravid, och att vi brukar inte testa tjejer som har fått mens för då är du inte gravid.

Men ju mer man googlar runt och läser, så visar det sig att folk haft mens under graviditet och det verkar tillochmed ganska vanligt förekommande?

Så hur kan då barnmorskorna sitta och säga att det absolut inte är någon risk, när det faktiskt i praktiken förekommer? Eftersom det är en livsavgörande fråga.
Nu visade sig detta test efter drygt 3 månader negativt, och dem sa att det var 100 % säkert att hon inte var gravid, men hur kan de säga så om testen kan visa fel (?) och man kan ha mens under graviditet?
Det var tack vare tjat som ett test fick utföras över huvudtaget.


Vänliga hälsningar.
Citera
2011-08-11, 16:58
  #2
Medlem
någon som kan svara på varför dom sysslar med detta gräsliga beteende på UM och hos barnmorskor?
Citera
2011-08-11, 17:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bourytes
någon som kan svara på varför dom sysslar med detta gräsliga beteende på UM och hos barnmorskor?

Tyvärr inte.
Du kanske lärde dig en läxa att man inte ska sätta på minderåriga flickor utan kondom?
Citera
2011-08-11, 17:54
  #4
Medlem
Jag har två barn och har då stött på rätt många barnmorskor och jag kan meddela om att jag stött på många felaktiga påståenden, myter, gammal kunskap, m.m. Alla är säkert inte så men min upplevelse är att många barnmorskor inte går på vetenskap och fakta utan använder sig av vad de tycker och känner i sina råd. Du får alltså ofta bara en persons personliga åsikt i frågan och inte fakta.
Citera
2011-08-11, 17:59
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartoromeus
Jag har två barn och har då stött på rätt många barnmorskor och jag kan meddela om att jag stött på många felaktiga påståenden, myter, gammal kunskap, m.m. Alla är säkert inte så men min upplevelse är att många barnmorskor inte går på vetenskap och fakta utan använder sig av vad de tycker och känner i sina råd. Du får alltså ofta bara en persons personliga åsikt i frågan och inte fakta.

och det är just detta som är så jävla farligt. att de slänger ut sig vad de TROR kan stämma.
jag inser ju att man inte kan skicka alla som haft oskyddat sex till ultraljud direkt, men det är ändå en så pass stor fråga så att försäkra saker som inte stämmer är ren idioti.

tror ni i detta fallet att det finns någon risk att hon kan vara gravid iallafall och att det är ganska obemärkt hur stor är risken tror ni? 5-10 %?
Citera
2011-08-11, 19:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bourytes
någon som kan svara på varför dom sysslar med detta gräsliga beteende på UM och hos barnmorskor?

))

1) Kanske de är tillsagda att förbättra demografi på detta sätt ))
2) Kanske om någon blir gravid tjänar de mer pegnar


Det skulle inte förvåna mig med världen sånt som det är idag...
Citera
2011-08-11, 19:41
  #7
Medlem
Hitta er annantans där man kan göra test
Citera
2011-08-11, 19:56
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2XO
Hitta er annantans där man kan göra test

dem är väl inte bättre någon annanstans?
Citera
2011-08-11, 20:29
  #9
Medlem
DeusSanctis avatar
Men gå inte till barnavårdscentralen, man kan istället ringa en privatläkare som kan dubbelkolla med ett ultraljud, har varit med om en liknande sak när jag kände fosterrörelser några månader efter jag fick min son och graviditetstest visade negativt och barnavårdscentral inte ville ta emot mig. Visade sig vara någon sorts muskelryckningar eller liknande. Det kostar ~2-300 kronor.
Citera
2011-08-11, 22:39
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeusSancti
Men gå inte till barnavårdscentralen,

Klart att BVC inte vill ta emot dig innan du har fött något barn. På BVC kan du inte göra något grav.test. På mödravårdscentralen kan du däremot göra grav.test.
Citera
2011-08-11, 22:58
  #11
Medlem
DeusSanctis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dwarf98
Klart att BVC inte vill ta emot dig innan du har fött något barn. På BVC kan du inte göra något grav.test. På mödravårdscentralen kan du däremot göra grav.test.
Äh, åh, var ju MVC jag menade. Dum jag är.
Citera
2011-08-11, 23:10
  #12
Medlem
Jag har haft en menstration vid varje graviditet. Så visst existerar det men jag vet inte hur vanligt det är. Men Apotekets gravtester är ju väldigt tillförlitliga och så länge man inte har andra symtom som ömmande bröst osv så kan man ju lugna sig med de testet. Kostar inte så mkt heller.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback