2011-08-10, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vincent_Vegas
Tackar för alla svar, konstruktiva eller ej!

I vår familj funkar det så att jag som pappa kan "ryta till" och då slutar både min dotter och son att göra det dom gör som är orsaken till rytandet. Jag är ihärdig med rytandet när det gäller dessa skrik förutsatt att han är arg, glad-skriken får man ju stå ut med. Sen vill jag ju inte ryta på min son 30-40 ggr per dag heller. Vi har kontakt med BVC angående detta och öronen. Han har även en tid hos logopeden nu i september. Jag tror själv som ngn antytt i tråden att detta är hans sätt att kommunicera frustrerat eftersom han inte kan använda ord.

Öronproppar funkar men är kanske ingen långsiktig lösning som hjälper min son!

/V_V

Den långsiktiga lösningen är att få igång hans verbala kommunikation, samt också hans pragmatiska förståelse för språket. Alternativt hitta en alternativ kommunikationsväg.
Nu kan jag vara lite "hemmablind" men folk här inne som vill misshandla och ryta åt ungar som vill hitta ett sätt att kommunicera på kan dra åt fanders!
Ungar har rätt att kommunicera lika mycket som ni sk "vuxna" gör. Kan man inte hitta orden som är samhällsvänliga, ja då gör man andra läten, eller tom går och slår, sparkar eller biter personen man vill kommunicera med.
Att stå och skälla på dessa beteenden är som att stå och skälla på en unge som inte kan simma ännu, vad lär sig ungen av det?
Citera
2011-08-10, 19:19
Medlem
Tolvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Den långsiktiga lösningen är att få igång hans verbala kommunikation, samt också hans pragmatiska förståelse för språket. Alternativt hitta en alternativ kommunikationsväg.
Nu kan jag vara lite "hemmablind" men folk här inne som vill misshandla och ryta åt ungar som vill hitta ett sätt att kommunicera på kan dra åt fanders!
Ungar har rätt att kommunicera lika mycket som ni sk "vuxna" gör. Kan man inte hitta orden som är samhällsvänliga, ja då gör man andra läten, eller tom går och slår, sparkar eller biter personen man vill kommunicera med.
Att stå och skälla på dessa beteenden är som att stå och skälla på en unge som inte kan simma ännu, vad lär sig ungen av det?
Nej gapa och skrika funkar inte, då ger man helt fel signaler. Man kan inte skrika för att få ett barn att inte skrika det fattar väl vem som helst? Slå är aldrig ett alternativt. Det betyder inte att man skall låta alla andra lida.

Man kan göra som mina föräldrar gjorde på mina syskon (och förmodligen med mig med). Hemma var det alltid "lilla alfabetet" som gällde. Allt annat resulterade i ett pedagogoskt samtal om varför man inte skall skrika = inte bra att störa grannar, skada hörseln osv. Om fler människor började PRATA med sina barn så skulle deras hörförståelse och ordföråd utvecklas mer vilket bara är en trevlig bonus.
Citera
2011-08-10, 21:40
Medlem
DeusSanctis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tolvan
Nej gapa och skrika funkar inte, då ger man helt fel signaler. Man kan inte skrika för att få ett barn att inte skrika det fattar väl vem som helst? Slå är aldrig ett alternativt. Det betyder inte att man skall låta alla andra lida.

Man kan göra som mina föräldrar gjorde på mina syskon (och förmodligen med mig med). Hemma var det alltid "lilla alfabetet" som gällde. Allt annat resulterade i ett pedagogoskt samtal om varför man inte skall skrika = inte bra att störa grannar, skada hörseln osv. Om fler människor började PRATA med sina barn så skulle deras hörförståelse och ordföråd utvecklas mer vilket bara är en trevlig bonus.
Men hur sjutton ska man kunna kommunicera det till en två-och-ett-halvtåring, eller en knapp tvååring som min?
De är för små. Hade de uppnått kognitiv förmåga att ta till sig något sådant hade de inte haft ett behov att att pip-skrika utan hade kunnat berätta vad de ville.
Senast redigerad av DeusSancti 2011-08-10 kl. 22:27.
Citera
2011-08-11, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeusSancti
Men hur sjutton ska man kunna kommunicera det till en två-och-ett-halvtåring, eller en knapp tvååring som min?
De är för små. Hade de uppnått kognitiv förmåga att ta till sig något sådant hade de inte haft ett behov att att pip-skrika utan hade kunnat berätta vad de ville.

Ungar i den åldern som inte fattar när man pratar lugnt och sansat med dom är det något fel på!

Till och med schimpanser i den åldern kan ju kommunicera hjälpligt..

.
Citera
2011-08-11, 09:04
Medlem
Stickss avatar
Var en flicka på torget igår som skrek som om kniven satt i henne. Jag kollade och det enda felet med henne var att hon var missnöjd.
Jag övervägde allvarligt att ringa polisen, anmäla vanvård av barn så att föräldrarna skulle få sig en liten tankeställare om man verkligen ska tillåta sin avkomma uppföra sig hur som helst.

Att nån ryter till verkar ju inte fungera. Straff för tjutet måste höjas. In på rummet och kom inte ut förrän du är tyst och snäll funkade på mig iaf.
Citera
2011-08-11, 09:17
Medlem
Vincent_Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Ungar i den åldern som inte fattar när man pratar lugnt och sansat med dom är det något fel på!

Till och med schimpanser i den åldern kan ju kommunicera hjälpligt..

.

Tydligt att du inte har barn!

/V_V
Citera
2011-08-11, 09:19
Medlem
Vincent_Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sticks
Var en flicka på torget igår som skrek som om kniven satt i henne. Jag kollade och det enda felet med henne var att hon var missnöjd.
Jag övervägde allvarligt att ringa polisen, anmäla vanvård av barn så att föräldrarna skulle få sig en liten tankeställare om man verkligen ska tillåta sin avkomma uppföra sig hur som helst.

Att nån ryter till verkar ju inte fungera. Straff för tjutet måste höjas. In på rummet och kom inte ut förrän du är tyst och snäll funkade på mig iaf.

Ibland när han är oresonlig, alltså skrik i 2-3 minuter non stopp sätter vi honom i hans säng på sitt rum och stänger dörren! Det funkar... men är inte en långsiktig lösning att göra 30-40 ggr per dag!

/V_V
Citera
2011-08-11, 09:20
Medlem
Vincent_Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos

Jo, detta är ju självklart. Det skall bli intressant och höra vad logopeden säger. Angående förståelse så förstår han ganska mycket även om han själv inte använder ord än.

/V_V
Citera
2011-08-11, 09:29
Medlem
petters avatar
Hota med att tomten kanske bara kommer med mjuka paket i år om han inte skärper sig. Tar ni ut ungen nät han får sina ADD-ryck på restauranger också? Vad tror du att folk runt omkring tycker? Jag lovar att de inte tycker att det är Lucifers rätt att leva om sådär. Hota med tomten eller låt honom skrika av sig utomhus. Hur kan det komma sig att barn har blivit så gapiga? Beror det på föräldrarna eller batikhäxorna på dagis, förlåt, batikhäxorna blir galna om det inte benämns förskola. Vad det nu spelar för roll.
Citera
2011-08-11, 10:03
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeusSancti
Han är för liten för att förstå sig på att visa hänsyn till andra, en så liten ska istället andra visa hänsyn till.

Nej, andra ska inte visa hänsyn när din cp-unge vrålar sönder öronen på folk som sitter på samma tåg. Om du inte kan hantera hans utbrott/skrik så ska du inte ha med honom i offentlig miljö.

Jag förstår att barn ibland skriker när de är ledsna/arga/inte får som de vill men det gäller ju då att visa att det inte är okej att bete sig så. Man ska inte behöva sitta med öronproppar på tåget för att lilla mongot Elofs föräldrar inte har lärt sin unge att inte skrika.

När jag var liten och någon gång skrek/betedde mig illa så stängde de in mig på mitt rum och sa att jag fick komma ut när jag var snäll. Det fungerade på mig iaf.
Citera
2011-08-11, 10:10
Medlem
Citat:
Tydligt att du inte har barn!

/V_V

Jodu! Det har herrn och inte fan har lillgrabben någonsin skrikit som en tok..

Citat:
Ibland när han är oresonlig, alltså skrik i 2-3 minuter non stopp sätter vi honom i hans säng på sitt rum och stänger dörren! Det funkar... men är inte en långsiktig lösning att göra 30-40 ggr per dag!

/V_V

Det är det visst! Om ni konsekvent gör det så funkar det. Om inte ungen fattar det så efter några gånger så är det som sagt något fel på honom..

.
Citera
2011-08-11, 10:13
Medlem
Stickss avatar
Citat:

/V_V

Det kommer inte att bli en långsiktig lösning. Han kommer att lära sig otroligt snabbt att skrik = ensam, sittandes på sin säng = tråkigt = skrik inte

Det är nu ni har chansen att forma detta barn till en riktig pojke. Om ni vill få bukt med problemet så måste ni jobba lite. Annars kommer han att skrika sin vilja igenom resten av sitt liv och bli nästa Viktor Nygren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in