2011-08-10, 00:14
Bannlyst
Detta ser jag ganska ofta, oftast på ställen där en massa okända människor befinner sig.

Då och då händer det att någon i ett kort ögonblick stirrar på en annan människa i t.ex. bussen.
En sak jag har märkt iallafall är att väldigt många svenskar som stirrar på en har tendensen att fort kolla bort (som att de blir rädda) så fort jag (blatte) möter blicken. Dock brukar andra invandrare inte direkt kolla bort utan kan efter någon sekund lugnt kolla bort.

De tillfällen då jag har observerat detta fenomen på bussen märker jag hur svenskar fort kollar bort så fort just en blatte möter deras blick. Ofta kan det också vara så att man sitter framför en svensk och så kollar han ut mot fönstret men väldigt ofta sneglar han på en, eller kollar lite fram och tillbaka, i en blandning av nyfikenhet och rädsla för att bli berikad (?).

Så vad jag vill diskutera, till er svenskar, känner ni igen er i detta? Är det så att ni knappt beter er annorlunda i dessa sociala situationer oavsett etnicitet eller kollar ni lättare bort och försöker vara mer "aktsamma" i dessa situationer från att kolla i ett kort ögonblick på blatten framför er? Ifall ni känner igen er, varför gör ni detta?

Allmänt, ringer det någon klocka i öronen när ni hör detta? Känner ni svenskar att invandrare med t.ex. större ögonbryn, kraftig skäggväxt och en mörkbrun blick lättare gör att ni fort kollar bort än t.ex. en random svensk?

I dessa sociala situationer, skiljer ert beteende (beteende = hur ofta/länge ni kollar på någon och ifall ni sneglar etc) beroende på om det är en svensk eller invandrare framför er?

Och för blattar, känner ni (likt jag) att detta stämmer? Tar ni tillfälle i akt att utnyttja erat blattiga utseende till att stirra kvar på någon som ögar på er då och då lite halvdiskret av nyfikenhet så att personen i fråga blir "tagen" på bar gärning och sedan skäms och undviker eran blick?

Diskussionen ska fan inte gå off topic, man ska inte dra in blattars övriga beteende, nu snackar vi enbart om blattars ansikten och ansiktsuttryck skapar någon form utav inverkan på hur ni beter er kring dessa på t.ex. platser såsom bussen! All OT kommer jag rapportera.
Senast redigerad av Kourosh 2011-08-10 kl. 00:18.
Citera
2011-08-10, 00:21
Medlem
Dnaes avatar
Har "som svensk" faktiskt lagt märke till samma sak fast från annan synvinkel. Märker ofta att folk av utländskt ursprung inte drar sig för att få ögonkontakt med mig, medan jag själv, oavsett vem jag tittar på, omedelbart riktar bort blicken om den blir bemött. Personligen tycker jag det är extremt obehagligt att ha ögonkontakt med någon jag inte känner och inte initierar att någonsin ta kontakt med.
Citera
2011-08-10, 00:22
Medlem
Nej jag är en person som kan stirra folk i ögonen en stund det är mest en tom blick jag har! har som svensk också märkt att vissa slår av blicken..är Svensk och är lite avtrubbad men ej rädd för ögonkontakt eller olika ansiktsuttryck
Citera
2011-08-10, 00:22
Medlem
svinelinas avatar
Hej!
Känner igen det du säger lite.
Jag själv är så kallad etnisk svensk,om det finns nåt som heter så.
Jag fick lära mig att det var fult att stirra på folk när jag växte upp.
Så jag gör ingen skillnad på invandrare eller dom som var här tidigare.
Jag kollar väl runt men stirrar inte i onödan på nån.
Citera
2011-08-10, 00:25
Medlem
Läste bara topic och drar nog slutsatsen att det ligger mycket hat innerst inne i dessa individer. Deras ansiktsuttryck har inget med saken och göra i min bok.
Citera
2011-08-10, 00:25
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kourosh
Detta ser jag ganska ofta, oftast på ställen där en massa okända människor befinner sig.

Då och då händer det att någon i ett kort ögonblick stirrar på en annan människa i t.ex. bussen.
En sak jag har märkt iallafall är att väldigt många svenskar som stirrar på en har tendensen att fort kolla bort (som att de blir rädda) så fort jag (blatte) möter blicken. Dock brukar andra invandrare inte direkt kolla bort utan kan efter någon sekund lugnt kolla bort.

De tillfällen då jag har observerat detta fenomen på bussen märker jag hur svenskar fort kollar bort så fort just en blatte möter deras blick. Ofta kan det också vara så att man sitter framför en svensk och så kollar han ut mot fönstret men väldigt ofta sneglar han på en, eller kollar lite fram och tillbaka, i en blandning av nyfikenhet och rädsla för att bli berikad (?).

Så vad jag vill diskutera, till er svenskar, känner ni igen er i detta? Är det så att ni knappt beter er annorlunda i dessa sociala situationer oavsett etnicitet eller kollar ni lättare bort och försöker vara mer "aktsamma" i dessa situationer från att kolla i ett kort ögonblick på blatten framför er? Ifall ni känner igen er, varför gör ni detta?

Allmänt, ringer det någon klocka i öronen när ni hör detta? Känner ni svenskar att invandrare med t.ex. större ögonbryn, kraftig skäggväxt och en mörkbrun blick lättare gör att ni fort kollar bort än t.ex. en random svensk?

I dessa sociala situationer, skiljer ert beteende (beteende = hur ofta/länge ni kollar på någon och ifall ni sneglar etc) beroende på om det är en svensk eller invandrare framför er?

Och för blattar, känner ni (likt jag) att detta stämmer? Tar ni tillfälle i akt att utnyttja erat blattiga utseende till att stirra kvar på någon som ögar på er då och då lite halvdiskret av nyfikenhet så att personen i fråga blir "tagen" på bar gärning och sedan skäms och undviker eran blick?

Diskussionen ska fan inte gå off topic, man ska inte dra in blattars övriga beteende, nu snackar vi enbart om blattars ansikten och ansiktsuttryck skapar någon form utav inverkan på hur ni beter er kring dessa på t.ex. platser såsom bussen! All OT kommer jag rapportera.

Jag vågar aldrig se en invandrare i ögonen, antingen möter jag hat för att jag har de stora fräckheten att titta på henne. Hon är invandarkvinnan i huckle.

Eller så blir den unge spännturken så provocerad av att jag ser på honom att han dra kniv eller flyger på mig med knytnävarna.

Vid rödljuset låter jag alltd en invadrare i bilen i ytterfil accelerera ifrån mig. Skull jag gasa på känner han sig utmanad och han blir han provocerad till vansinne och kommer att jaga mig ända hem.

Det är helt jävla sant, överdriver inte det minsta..
Citera
2011-08-10, 00:26
Medlem
Som sagt, det ar inte sarskilt trevligt att stirra pa nagon, darfor skams man lite nar nagon moter ens ibland stirrande blick, om man funderar over personen eller blicken bara svavar ivag.

Kollar alltsa bort av respekt fran bade invandrare och svenskar. Eller menar du att gemene svensk manniska ar radda for att invandrare ska borja misshandla dem pa bussar/tatbefolkade ytor?
Citera
2011-08-10, 00:26
Bannlyst
Alltså jag förstår folk som anser det vara fult att stirra. Men känner ni att personen i frågas ursprung påverkar ert stirrbeteende? Är det mer obehagligt att råka stirra på en invandrare och sedan bli tagen i akten?
Citera
2011-08-10, 00:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wbc
Som sagt, det ar inte sarskilt trevligt att stirra pa nagon, darfor skams man lite nar nagon moter ens ibland stirrande blick, om man funderar over personen eller blicken bara svavar ivag.

Kollar alltsa bort av respekt fran bade invandrare och svenskar. Eller menar du att gemene svensk manniska ar radda for att invandrare ska borja misshandla dem pa bussar/tatbefolkade ytor?

Din avatar

OnT: Nej, menar inte att man ska känna att invandrare skall vara ett konstant hot, även på buss och andra tätbefolkade ytor. Däremot vill jag veta om svenskar känner att många blattars facial features är lite mer farliga eller läskiga i betraktarens ögon och därav en anledning till att man fort väjer undan blicken?
Citera
2011-08-10, 00:31
Medlem
-Wasteland-s avatar
Jag viker aldrig ned blicken för en undermänniska, däremot vill man ju inte stirra på dessa ohyggligt fula varelser allt för länge då risken finns att man kräks.
Citera
2011-08-10, 00:37
Moderator
Lobengulas avatar
Tänk på topic innan ni postar. Off-Topic och trams kommer att få tillsägelser.

/Mod
Senast redigerad av Lobengula 2011-08-10 kl. 00:48.
Citera
2011-08-10, 00:51
Medlem
Deficios avatar
TS, Är detta du när du kollar på folk?
http://img52.imageshack.us/img52/1227/namnlsaj.jpg

Min första tanke är att det är mer allmänt om att ha ögonkontakt med killar. Om det inte är en polare eller snygg brud så brukar jag inte stirra tillbaka. Jag tror alltså att det inte handlar om att det är just blattar, generellt sett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in