Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Som alla andra blattar kan du inte de svenska koderna. Om en svensk stirrar på dig och sedan tittar bort när du upptäcker det är det mycket sällan för individen är rädd mer att denne svensk informerar sig om dig. En svensk observerar, bedömmer personer långt innan du ens öppnat käften. Om du ( eller som de allra flesta dumblattar) uppfyller farhågorna är du körd for life. Men en svensk ger ALLTID blatten en chans att uppvisa ett normalt beteende efter just denna "okulära besiktning" men sällan tas chansen, särskild av de yngre förmågorna, därför man orkar inte eller kan inte ta till sig de svenska koderna. Och dom är VÄLDIGT tydliga.
Intressant inlägg!
Ja, TS, jag tycker du har en poäng. Upplever att jag blir iakttagen så fort jag sätter mig på bussen, men när jag väl tittar ut genom fönstret, lite runt och så - så är det väldigt sällan jag får ögonkontakt med vissa (bara för att notera de medmänniskor man åker kollektivtrafik med). Dock upptäcker jag att jag blir iakttagen av svenskar ganska frekvent, och när jag väl FÅR ögonkontakt tittar de undan så hastigt att det i sig är mer oförskämt än om man tittar lite till, sen tittar vidare...
Pingubengt, du har en viss poäng du med - skillnaden är dock att när man uppvisar blatten en chans, och denna faktiskt lever upp till de svenska normerna för hur man beter sig, så tittar ni likväl bort ändå..
Minns en gång då jag var på väg hem då ett par Hammarby:are var fulla och lite besvikna över att domaren inte vågade (?) döma rätt när de mötte Syrianska. Jag svär, svenskar blir 100 gånger roligare och trevligare när de har fått lite dricka i sig. Jag samtalade länge med personen och det slutade med att han sa ''Nu ska jag säga något du kanske inte gillar, men du får för fan i alla fall en varning av mig nu! Gillar du det inte, jamen då ere bara att dra åt helvete eller be mig sätta mig någon annanstans''
Slutade med att jag fick en Hammarbyhalsduk, allt för att han gillade mig och vi hade det skittrevligt på tåget hem.