2014-01-13, 23:01
Medlem
En kollega fulltankade företagsbilen med bensin. (det är en Caddy TDI)
Körde som vanligt, gick lite ryckigt och bilen dog 2 gånger annars ingen skada skedd..
Citera
2014-01-14, 01:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Westman011
såg nu att det var tvärt om, men det är heller ingen fara. Det värsta som skulle kunna hända är att dieselfiltret går sönder. Kostar ett par kr på biltema.
Jo det är det, en större mängd bensin i en diselbil är fan inte bra någonstans och kan göra riktigt mycket skada. 2.5 liter bör dock gå bra, men hade det varit mig o min bil så hade jag inte varit dum-snål och bara tömt tanken.
Citera
2014-01-14, 09:56
Medlem
Grishnacs avatar
Ja alla har sina egna åsikter och det är inte lätt att få något konkret svar.

Men för att bilda sig en egen uppfattning kan man åtminstone få fakta.

Diesel är inte lika högoktanigt som bensin, d.v.s det är inte lika lättantändligt och kräver högre kompression för att förbrännas effektivt. Det betyder att bränsle/luftblandningen komprimeras mycket mer i en dieselmotor för att det skall bli en förbränning som är kraftig nog att dra runt motorn.
Eftersom bensinen har en mycket snabbare förbränning så blir det helt enkelt en mycket kraftigare smäll av bensin i en dieselmotor än det blir av bensin i en vanlig bensinmotor och om det är för mycket bensin i dieselmotorn så blir trycket så högt att det skadar lager och rörliga delar i motorn.

Hur många procent bensin man kan blanda in utan att det skadar motorn kan man ju debattera i oändlighet men jag skulle nog köra "better safe then sorry" och tömma tanken bara för att vara säker. Men vet ju inte heller om något fel kan dyka upp senare och försäkrningsbolaget inte vill ta på sig något eftersom man tankat bensin i bilen.

Att blanda diesel i en bensinmotor däremot gör ingen större skillnad eftersom det istället sänker oktantalet så motorn blir snarare bara lite slöare än normalt.
Citera
2014-01-14, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac

Diesel är inte lika högoktanigt som bensin, d.v.s det är inte lika lättantändligt och kräver högre kompression för att förbrännas effektivt. Det betyder att bränsle/luftblandningen komprimeras mycket mer i en dieselmotor för att det skall bli en förbränning som är kraftig nog att dra runt motorn.
Eftersom bensinen har en mycket snabbare förbränning så blir det helt enkelt en mycket kraftigare smäll av bensin i en dieselmotor än det blir av bensin i en vanlig bensinmotor och om det är för mycket bensin i dieselmotorn så blir trycket så högt att det skadar lager och rörliga delar i motorn.

Hur många procent bensin man kan blanda in utan att det skadar motorn kan man ju debattera i oändlighet men jag skulle nog köra "better safe then sorry" och tömma tanken bara för att vara säker. Men vet ju inte heller om något fel kan dyka upp senare och försäkrningsbolaget inte vill ta på sig något eftersom man tankat bensin i bilen.

Att blanda diesel i en bensinmotor däremot gör ingen större skillnad eftersom det istället sänker oktantalet så motorn blir snarare bara lite slöare än normalt.

Du har så många fel i den där texten att jag inte har tid att förklara alla.
Diesel har inget oktantal, där mäter man cetentalet istället.

Bensin brinner visserligen snabbare men inte kraftigare (diesel innehåller mer energi än bensin) och att den brinner snabbare gör att motorn tänder vid fel tidpunkt (för tidigt). Risken för att detta skadar lager m.m. i motorn är så försvinnande liten i den iblandning vi pratar om här. Vid större inblandning så kan det såklart i längden skada motorn. Men man skulle direkt märka att den gick dåligt och lät illa.

Det som brukar gå sönder lååångt tidigare i en modern dieselbil är högtryckspumparna och med det blir det ofta skit i spridarna osv som också måste bytas. Dock ska det inte vara nått problem med TS ytterst låga iblandning.

I en bensinbil där man tankat diesel så kommer den förmodligen inte att starta om det är hög dieselinblandning. Om den startar så kan den nog ta skada också eftersom bensinmotorn tillsätter bränslet redan långt innan kolven är vid TDC och dieseln därför kan göra att bensinmotorn börjar knacka (tända för tidigt). En del moderna dieselmotorer har inte högre komp än motsvarande bensinmotorer (14:1)

Det händer dock nästan aldrig att man tankar diesel i en bensinare då munstycket är för stort för tankröret i bilen (på nyare bilar)
Citera
2014-01-14, 22:05
Medlem
Citat:

Det var inte mycket fakta i det inlägget.

Oktantal fungerar för det första generellt sett tvärtom, högre oktantal innebär högre flampunkt. Man brukar för det andra inte nämna oktan alls när man talar om dieselolja eftersom det är ett irrelevant begrepp för diesel.

Anledningen till att man inte ska tanka bensin i en dieselbil är att bensin har en flampunkt på -40 grader medan flampunkten för diesel ligger på omkring 67 grader. Det gör att bensinen uppför sig opålitligt i en dieselmotor där bränslet antänds genom kompression, tillskillnad från i en ottomotor där ett tändstift antänder bränsleblandningen.

I en dieselmotor antänds därför bensinen ibland för sent och ibland inte alls. Det värsta är dock om bensinen antänds för tidigt och plötsligt försöker tvinga kolven baklänges. Då knackar motorn och om det sker på högt motorvarv så kan upprepade sådana knackningar ge så stora påfrestningar på cylindern att den går sönder.
Citera
2014-01-14, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dennis__f

Jag var visst tvåa på pucken ser jag nu...
Citera
2014-01-14, 22:43
Medlem
Citat:

Diesel är mer lättantändligt än bensin, samtidigt som kokpunkten är högre. Diesel kokar vid 180-340 grader mot bensins 25-225 grader (lite beroende av typ). Så om man tankar bensin i en diesel så kommer en del av bränslet ganska snabbt att övergå i gasfas p.g.a. bensinens låga kokpunkt. Men då bensin har ett väldigt lågt cetantal så kommer detta bränsle inte vilja självantända, vilket ökar tändfördröjningen. Detta gör att än mer av bränslet kommer hinna förångas innan självtändning sker. När självantändningen sedan sker så kommer det bränsle som förångats att brinna med hög hastighet, vilket ger upphov till en tryckpeak. Med diesel har man normalt sett en liten tryckpeak; det är detta som orsakar dieselmotorns knackande motorljud. Men bensin så kommer denna tryckpeak bli ännu högre vilket innebär att motorn kan skadas.

Vid inblandning av diesel i bensin så är det istället dieselns låga oktantal som orsakar problem, detta kan medföra att motorn knackar sönder. Dieselns höga kokpunkt gör det också svårare för diesel att förångas och bilda en antändbar gas i bensinmotorn.
Citera
2014-01-15, 06:35
Medlem
Haha självklart var deet någon som hade en Kia som gjorde det också, väntade nästan på detta med alla nyblivna dieselbilar,

Det är bara fila på, jag själv brukar slå i 5 liter bensin i bilen sen fylla upp med diesel så klarar jag den där koldioxid mätning,

Men klart det är en Kia så koreanska "kvalliten" kanske visar sin sida där, så hela bilen säckar ihop, men mina har då hållit, med 5liter som sagt
Citera
2014-01-15, 09:44
Medlem
ToiletDucks avatar
Tycker synd om TS, aldrig sett så mycket röriga svar och olika läger i en relativt svart-på-vitt fråga. Om han/hon var nojig innan han/hon postade tråden så har ni väl snart haft ihjäl han/hon.

Är inte insatt själv, inte därför jag postar. Men jag vill inlägga att det finns potential för en sticky-FAQ om "fel drivmedel i fordon", då dessa trådar är rätt återkommande, där någon kunnig i ett välformulerat inlägg redogör om fakta, vad som eventuellt kan hända, vad för alternativ man har och hur stora riskerna är, försäkringsfrågor m.m
Citera
2014-01-15, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koopah742318
Hej! Har kollat på alla trådar osv men alla verkar ha lite olika åsikter och även olika fall för alla så har då en fråga till er som jag hoppas någon kan svara på:

Jag hade en fjärdedels tank diesel (40-50 liters tank vet ej exakt)

Råkade tanka i 2.5l, tankade sedan upp den en fjärdedel till. Kan detta göra skada?

Har sett en exakt lika tråd men vet ej hur skillnaderna är mellan nyare och äldre bilar?

Köp en flaska tvåtaktsolja och häll i.
Citera
2014-01-16, 10:48
Medlem
ValStryparns avatar
Gör absolut ingenting, jag häller bensin i dieseln för att det int skall frysa.
Det är ju dock bara mindre än 10% av tanken som fylls med bensin.
Citera
2014-01-21, 15:15
Medlem
Jag har vänner både i Italien och Danmark som jag vet slår i bensin i dieseln vintertid.jag har blivit rekommenderad att göra detsamma men aldrig vågat. Om din kalkyl stämmer med mängd så hade jag fyllt upp bilen med diesel du skulle i sådana fall få en bensin inblandning på 5 % vilket jag inte tror skulle vara någon katastrof. jag hade även hällt i en eller två liter motorolja för smörjningens skull som någon skrev hade jag tankat upp med mer diesel för att minska bensininblandningen så fort tillfälle hade gets. Lycka till och låt oss veta hur det gick för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in