• 1
  • 2
2011-08-08, 17:47
Medlem
Ar utomlands just nu, och har rokt som aldrig forr och kanner att mina lungor borjar kanna ifron.

Jag har aven planer po att borja spela fotboll igen...

Nu till frogan
Hur long tid tar det for lungorna att aterhamtas till det normala tillstonden som det befann sig po innan ja borjade roka?

Faktorer som kan underlatta frogan:
1. Jag ar 18 or.
2. Rokt 1 och ett halv or.
3. Forsta aret var jag inte beroende, do var det mer 3-10 cigg om dagen. Sista halvoret har det varit ett paket om dagen.
4. Jag roker ratt so starka ciggaretter, marlboro.

For mig e det inget problem att sluta, har redan hollt mig en vecka, men det ar just aterhamtningen jag e intresserad av.

Tack i forhand.
Citera
2011-08-08, 17:52
Medlem
Efter 20 minuter går blodtryck och puls ner till normal nivå och blodkärlen vidgas. Temperaturen ökar i händer och fötter.
Efter åtta timmar minskar kolmonoxiden i blodet och syrehalten blir normal.
Efter ett dygn minskar risken för hjärtsjukdomar, som exempelvis hjärtinfarkt.
Efter två dygn börjar nervtrådarna sin återväxt och smak- och luktsinnet blir som vanligt igen.
Efter två veckor till tre månader förbättras blodcirkulationen och lungkapaciteten så mycket att det känns lättare att promenera. Konditionen ökar med 15 procent. Huden får tillbaka en friskare färg.
Efter en till elva månader börjar nästäppa, hosta och andningssvårigheter som beror på rökningen försvinna. Flimmerhåren nybildas i lungorna, vilket rensar dem och därmed minskar risken för infektion. Kroppens energi ökar och man blir mindre trött. Många sover bättre än tidigare.
Efter ett år har risken för hjärtinfarkt halverats.
Efter fem år är risken för hjärtinfarkt och hjärnblödning lika liten som för dem som aldrig har rökt.
Efter tio år har risken för lungcancer minskat med åtminstone två tredjedelar.
Efter 15 år är alla sjukdomsrisker som man får av rökning nästan lika låga som för dem som aldrig har rökt.

källa: 1177
Citera
2011-08-08, 17:53
Medlem
Det är olika, flimmerhåren måste reparera sig, och när det gör de kan det i sig leda till hosta. Sen ska alla gifter som finns i lungorna rensas ut vilket de gör via blodet, njurar, lever osv.
Men kan tänka mig att det tar nån månad för dig.
Citera
2011-08-08, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av License.To.Thrill
Efter 20 minuter går blodtryck och puls ner till normal nivå och blodkärlen vidgas. Temperaturen ökar i händer och fötter.
Efter åtta timmar minskar kolmonoxiden i blodet och syrehalten blir normal.
Efter ett dygn minskar risken för hjärtsjukdomar, som exempelvis hjärtinfarkt.
Efter två dygn börjar nervtrådarna sin återväxt och smak- och luktsinnet blir som vanligt igen.
Efter två veckor till tre månader förbättras blodcirkulationen och lungkapaciteten så mycket att det känns lättare att promenera. Konditionen ökar med 15 procent. Huden får tillbaka en friskare färg.
Efter en till elva månader börjar nästäppa, hosta och andningssvårigheter som beror på rökningen försvinna. Flimmerhåren nybildas i lungorna, vilket rensar dem och därmed minskar risken för infektion. Kroppens energi ökar och man blir mindre trött. Många sover bättre än tidigare.
Efter ett år har risken för hjärtinfarkt halverats.
Efter fem år är risken för hjärtinfarkt och hjärnblödning lika liten som för dem som aldrig har rökt.
Efter tio år har risken för lungcancer minskat med åtminstone två tredjedelar.
Efter 15 år är alla sjukdomsrisker som man får av rökning nästan lika låga som för dem som aldrig har rökt.

källa: 1177

Ja, men liksom det kan inte betyda samma for mig och en rokare po 10 or.
Citera
2011-08-08, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoodeen
Ja, men liksom det kan inte betyda samma for mig och en rokare po 10 or.

nej men på ett ungifär, det är ju omöjligt att ge ett bra svar på din fråga.
Citera
2011-08-08, 18:00
Medlem
gavlips avatar
När man röker uppstår det skador på lungorna som aldrig nånsin kommer repareras. Men om du bara har rökt i ett år så har du bara blivit lite skadad.
Citera
2011-08-09, 01:38
Medlem
Snoppfejss avatar
Pallar inte skapa en ny tråd så jag frågar här istället.

Har rökt i ca 2 månader (feströkte innan), jag röker ablsolut inte mycket alls, ung 1-3 cigg/dag.
Om jag fortsätter detta kommer jag att skadas?
Jag var mycket sen i puberteten, är nitton och växer fortfarande som fan.
Min egentliga fråga är, skadar ciggaretter växten, utveckligen mycket?
Om jag håller det på en måttlig nivå som 1-3 cigg/dag.
Citera
2011-08-09, 01:44
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppfejs

Ja cigaretter skadar växten men det är oklart hur mycket. Om du bara har rökt i två månader så borde det vara lätt att sluta om du gör det nu så kan det vara en av dom bästa saker du har gjort i ditt liv.
Citera
2011-08-10, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
När man röker uppstår det skador på lungorna som aldrig nånsin kommer repareras. Men om du bara har rökt i ett år så har du bara blivit lite skadad.

källa på det?
Citera
2011-08-10, 17:57
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av License.To.Thrill
källa på det?

Det är medicinsk allmän kunskap, så varför letar du inte själv upp en källa och skriver den här?
Citera
2011-08-10, 18:44
Medlem
EraserP12s avatar
Citat:
Det är medicinsk allmän kunskap, så varför letar du inte själv upp en källa och skriver den här?
Kommer du med ett påstående är det du som ska kunna styrka det också.

OnT:

Vilken jävla hybris det är här. Rök och var glad.

Citat:
Ursprungligen postat av Snoppfejs
Nej, du skulle inte märka någon skillnad om du slutade idag. Väldigt många rökare började i väldigt tidig ålder, 12-14 och de är fullvärdiga människor idag!

https://www.flashback.org/t744854
Citera
2011-08-10, 19:06
Medlem
Citat:

nej, det är du som ska styrka det du har skrivit.

medicinsk allmännkunskap räcker inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in