• 1
  • 2
2011-08-08, 15:58
Medlem
Jag antar att de flesta personer här är nog överens om att ingenting varar för evigt. När jag en dag satt på tunnelbanan och tänkte så kom jag fram till en grej, en logisk slutsats med andra ord, som kan motbevisa denna teori (?).

1. Att ingenting varar för evigt innebär att saker och ting förändras ständigt.
2. Förändringen pågår ständigt eftersom ingenting varar för evigt.
3. Förändringen upphör ej
4. Förändringen är en evighet?

Det kanske finns en lucka i min tankebana, och avsikten med detta inlägg är att dela med min tankegång samt att motta era åsikter.
Citera
2011-08-08, 16:23
Medlem
Den största luckan i ditt resonemang är en övertolkning av "ingenting".

"Ingenting varar för evigt" är ingen naturlag, utan ett talesätt. Du kan precis lika gärna försöka motbevisa "som man bäddar får man ligga".
Citera
2011-08-08, 16:32
Medlem
Hesperidess avatar
ditt resonemang går att reducera, som väldigt mycket annat inom filosofi, till ett semantiskt problem.
det går att säga att förändring är evig, men endast eftersom ordet är så illa definierat.
Citera
2011-08-08, 22:05
Medlem
Mortiss avatar
Evighet kan tolkas som ett tillstånd eller existens utan tid och rum. Vi saknar kognitiv förmåga att förstå ett sådant tillstånd. Det går att vända på det och säga att allt har ett slut, inget är oändligt eller evigt. Det är i stort alltid realiteten. Dock kvarstår rymden som en oändlighet, utan slut. Det förändras men det kommer aldrig att försvinna. Tanken är svår att härbergera och orden räcker inte till för att förklara eller förstå inom de ramar som finns i vårt språk. Religoner tangerar och har förklaringar för evigheten, om dessa är rimliga handlar förstås om den enskildes trosuppfattning.
Citera
2011-08-10, 08:31
Medlem
The only thing that doesn't change is the fact that everything changes
Citera
2011-08-10, 09:36
Bannlyst
Naturlagar förändras inte.
Citera
2011-08-10, 12:45
Medlem
Allting förändras.
Citera
2011-08-10, 13:30
Medlem
anpe91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huznme
Allting förändras.

Har du exempel på hur naturlagar ändras?
Citera
2011-08-10, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anpe91
Naturlagar förändras över tid och rum som gör att vi kan forska, samt att naturlagarna kan när som helst förändras av slump. Naturlagar som studeras idag kan utan någon förvarning vara meningslösa imorgon. Ingenting varar.
Citera
2011-08-10, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeknamn1
Naturlagar förändras inte.

http://www.lu.se/o.o.i.s?id=1383&visa=pm&pm_id=514
Citera
2011-08-10, 15:18
Medlem
anpe91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huznme
Naturlagar förändras över tid och rum som gör att vi kan forska, samt att naturlagarna kan när som helst förändras av slump. Naturlagar som studeras idag kan utan någon förvarning vara meningslösa imorgon. Ingenting varar.

Du undvek min förfrågan, jag frågade efter ett exempel, inte en förklaring.
Citera
2011-08-10, 16:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anpe91

Evolution.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in