Citat:
Ursprungligen postat av Marmoset
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tv...on_6372928.svd
En 47-årig kriminell person försörjde sig på sjukpenning/bidrag samtidigt som han ägnade sig åt brottslig verksamhet samt en hel del annan verksamhet, t.ex. spelade han med i filmen "Gangster" 2007, deltog i golftävlingar, drev restaurang, mm - något som borde vara oförenligt med hans diagnos av depression och social fobi.
Jag kom så långt att jag kollade rollinnehavarna i "Gangster", men sen iddes jag inte mer. Någon som har mer tid att lägga på detta, t.ex. kolla rollistan mot
www.birthday.se och få fram en 47-åring?
Jag tycker att det alltid är lika roligt när "hårda och tuffa grabbar" torskar på sånt här

Skrattet kommer nog på sikt att fastna i halsen...
Anledningen till att många "yrkeskriminella" har sjukersättning/penning är just den, att de helt enkelt inte har en chans på arbetsmarknaden, oavsett om de vill jobba eller ej. Det var ett system man utarbetade inom kriminalvården tidigare, att rutinmässigt erbjuda alla personer som avtjänat mycket långa straff förtidspension (som numera heter sjukersättning).
Detta erbjöds inte enbart av humanitära skäl, utan det fanns säkert också en samhällsekonomisk kalkyl bakom. Det blir helt enkelt samhällsekonomiskt betydligt billigare, att ge personer sjukersättning, än att tvinga in dem i kostsamma jobb- och socialbidragssökningsprocesser - som ändå bara utmynnar i permanent arbetslöshet.
Typiskt en ointelligent tidning som SvD, att ta upp detta nya och helt kontraproduktiva förfarande från Försäkringskassan. Denna åtgärd verkar bara bra på papperet, men kommer antagligen att avvecklas inom några år - av naturliga skäl.