• 1
  • 2
2011-08-07, 11:48
Medlem
Marmosets avatar
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tv...on_6372928.svd

En 47-årig kriminell person försörjde sig på sjukpenning/bidrag samtidigt som han ägnade sig åt brottslig verksamhet samt en hel del annan verksamhet, t.ex. spelade han med i filmen "Gangster" 2007, deltog i golftävlingar, drev restaurang, mm - något som borde vara oförenligt med hans diagnos av depression och social fobi.

Jag kom så långt att jag kollade rollinnehavarna i "Gangster", men sen iddes jag inte mer. Någon som har mer tid att lägga på detta, t.ex. kolla rollistan mot www.birthday.se och få fram en 47-åring?

Jag tycker att det alltid är lika roligt när "hårda och tuffa grabbar" torskar på sånt här
Citera
2011-08-07, 12:27
Medlem
Omarsels avatar
Han är i gott sällskap. Yrkeskriminella behöver ju en vit inkomst för att lite lättare leva loppan på den svarta.
Citera
2011-08-07, 13:27
Medlem
MADEofSTONEs avatar
Tror det är en herre från brödraskapet det handlar om.
Citera
2011-08-07, 13:30
Medlem
Stockholmare, 47 år, roll i filmen Gangster... allt stämmer in på Mikael Persbrandt.

Skämt åsido. En skam för läkarkåren, psykiatrin och naturligtvis i första hand den intygande läkaren i fallet.
Citera
2011-08-07, 15:37
Medlem
Jag är ganska säker på att det är "Br_ne" hans riktiga namn är Bran_o Stu_ar
Han bär en kista i någon scen. Han har även en golfturnering mm
Citera
2011-08-07, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colib
Jag är ganska säker på att det är "Br_ne" hans riktiga namn är Bran_o Stu_ar
Han bär en kista i någon scen. Han har även en golfturnering mm
Verkar ha en faiblesse för poker.
Citera
2011-08-08, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoset
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tv...on_6372928.svd

En 47-årig kriminell person försörjde sig på sjukpenning/bidrag samtidigt som han ägnade sig åt brottslig verksamhet samt en hel del annan verksamhet, t.ex. spelade han med i filmen "Gangster" 2007, deltog i golftävlingar, drev restaurang, mm - något som borde vara oförenligt med hans diagnos av depression och social fobi.

Jag kom så långt att jag kollade rollinnehavarna i "Gangster", men sen iddes jag inte mer. Någon som har mer tid att lägga på detta, t.ex. kolla rollistan mot www.birthday.se och få fram en 47-åring?

Jag tycker att det alltid är lika roligt när "hårda och tuffa grabbar" torskar på sånt här

Skrattet kommer nog på sikt att fastna i halsen...

Anledningen till att många "yrkeskriminella" har sjukersättning/penning är just den, att de helt enkelt inte har en chans på arbetsmarknaden, oavsett om de vill jobba eller ej. Det var ett system man utarbetade inom kriminalvården tidigare, att rutinmässigt erbjuda alla personer som avtjänat mycket långa straff förtidspension (som numera heter sjukersättning).

Detta erbjöds inte enbart av humanitära skäl, utan det fanns säkert också en samhällsekonomisk kalkyl bakom. Det blir helt enkelt samhällsekonomiskt betydligt billigare, att ge personer sjukersättning, än att tvinga in dem i kostsamma jobb- och socialbidragssökningsprocesser - som ändå bara utmynnar i permanent arbetslöshet.

Typiskt en ointelligent tidning som SvD, att ta upp detta nya och helt kontraproduktiva förfarande från Försäkringskassan. Denna åtgärd verkar bara bra på papperet, men kommer antagligen att avvecklas inom några år - av naturliga skäl.
Citera
2011-08-08, 16:56
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wahrsager
Detta erbjöds inte enbart av humanitära skäl, utan det fanns säkert också en samhällsekonomisk kalkyl bakom. Det blir helt enkelt samhällsekonomiskt betydligt billigare, att ge personer sjukersättning, än att tvinga in dem i kostsamma jobb- och socialbidragssökningsprocesser - som ändå bara utmynnar i permanent arbetslöshet.

Det kan väl knappast vara mer kostsamt att gå igenom en socialbidragsprocess (heter för övrigt försörjningsstöd numera) än att slentrianmässigt betala ut förtidspension eller sjukersättning? I det här fallet är det ju dessutom en person som själv inkommit med en mängd olika sjukintyg från både psykiatrin och andra läkare, så att det skulle vara kriminalvården som utverkat sjukersättningen tror jag inte ett dyft på. Det är helt enkelt multikriminella och professionella fuskare det handlar om - och därför ska de sättas åt så hårt det går!
Citera
2011-08-08, 21:11
Bannlyst
Finns en M*ts Hel*n som är 47 och till namn stämmer överens med en av dom som är med i filmen.
Citera
2011-08-09, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Det kan väl knappast vara mer kostsamt att gå igenom en socialbidragsprocess (heter för övrigt försörjningsstöd numera) än att slentrianmässigt betala ut förtidspension eller sjukersättning? I det här fallet är det ju dessutom en person som själv inkommit med en mängd olika sjukintyg från både psykiatrin och andra läkare, så att det skulle vara kriminalvården som utverkat sjukersättningen tror jag inte ett dyft på. Det är helt enkelt multikriminella och professionella fuskare det handlar om - och därför ska de sättas åt så hårt det går!

Nej, naturligtvis är det inte kriminalvården som utbetalat ersättningen! Men myndigheter samarbetar, och krim.-vårdens läkare rekommenderade sjukpension - och personerna i fråga fick det av försäkringskassan.

Och hela processen med soc.-bidragssökande, jobbsökande - med alla inblandade handläggare, rehabiliterare etc, kostar faktiskt mycket mer än sjukersättningen.
Citera
2011-08-09, 15:50
Bannlyst
Oj, det här tror jag vet vem det är. Om det inte är den jag tror, så har det hänt flera gånger i så fall, för denna man har i alla fall krävts tillbaka på sjukersättning för fyra år tillbaka i tiden. Innan dess hade han soc. Men det komiska är att han fick inte mycket mer av FK än han hade fått av helt lagligt av soc, så det var bara idiotiskt att dra till med att söka ersättning från FK istället. Han jag tänker på heter Mats, efternamn vet jag ej, och bor i en förort till sthlm. Och han är en före detting snarare än särskilt "yrkeskriminell"...

Hur som helst, det är rätt vanligt att yrkeskriminella går på soc, akassa och FK-ersättning i perioder. Det är så få som verkligen kan försörja sig på kriminalitet, och majoriteten har ett drogbruk/missbruk att försörja, och tillhör inte toppen i något gäng vilket innebär att dom inte får särskilt stor andel av bytet, ens när dom faktiskt gör en bra stöt. Det är mycket mycket svårare att dra in massa pengar på rån, ekobrott etc än vad man tror. Man behöver hjälp i form av planering, folk som jobbar "på fältet" så att säga, skydd, uppbackning, vapen, bilar osv, osv. Och dom som kan erbjuda detta är inte dummare än att dom tar en stor procent av rånbytet i betalning. Det är ett fåtal i toppen som blir rika utan att dom åker in på långa straff, dom som faktiskt jobbar "på fältet" är mest lite yngre killar som ser upp till gängledarna som idoler, och utför brott åt dom för att dom tror att det är en ära att få göra det, snarare än för att dom blir särskilt rika på det.

Mitt ex var rätt så "stor" ett tag bland yrkeskriminella, och ledare i det gäng han var med och startade upp för ett antal år sedan. Och inte ens han, som ändå var en av dom få som tjänade mycket pengar och som hade många som "jobbade åt honom", var särskilt ekonomiskt oberoende alltid. Kanske när det gick som bäst, men den tiden var över på ett par år, efter det blev han efterlyst och alla pengar han hade tjänat gick åt till att leva undangömd och till att betala för sitt (och mitt) drogmissbruk då när vi inte längre kunde fixa sånt själva till grossistpriser. Det som ändå fanns kvar förverkades av polisen när han åkte fast, eftersom det var "svarta pengar". Visst, han har en del kvar i form av att klubben har pengar, att han har en del bolag kvar, fastigheter som andra står på etc, men det är absolut inte så att han är ekonomiskt oberoende, och han har inte mer än vad man kan jobba ihop under ett yrkesliv. Och då är han, som sagt, ändå en av ytterst få som det har gått bra för, dom allra allra flest har ingenting kvar när dom muckar efter att tillslut ha åkt dit! Därav att dom slutar som socialbidragstagare...
Citera
2011-08-09, 15:58
Bannlyst
Ligger mycket i vad RD säger

Dom flesta kan leva bra på kriminalitet 1/3 av sin aktiva tid.

1/3 ute och lever bra på kriminalitet - 2/3 på anstalten.

Knark Olofsson är ett bra exempel på detta
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in