2011-08-07, 19:15
Medlem
merlin_snipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Jag har haft en mailkonversation med Magda Gad, artikelförfattarinnan. Hon säger bl a:
"– Varför sköts Mark Duggan?" är ju en ganska intressant rubrik på en artikel om den inte handlar om att reda ut dödsskjutningen.

Och:
Kvällstidningsjournalister gör aldrig fel. Så enkelt är det.

Citat:
Ursprungligen postat av Korkad journalist
Det finns ingen lag i England som säger att polisen har rätt att döda när de blir beskjutna. Utredningen får visa om döddskjutningen var berättigad, eller om det hade räckt att vådaskjuta och arrestera.

Men detta är ju ett rent stycke poesi, har alltså en journalist på AB inte mer innanför pannbenet än så?

Rätt att döda? Vafan menar hon, jag antar att detta inte räknas som nått annat än rent självförsvar juridiskt sett. Sedan det där med vådaskjuta, det betyder väl att skjuta av misstag, vet inte riktigt vad hon far efter där, ordet är i vilket fall som helst helt fel i sammanhanget.

Varningsskott, verkanseld, nått alternativ där emellan finns inte, däremot kan man kanske tänka sig verkanseld för att få stopp på någon som rör sig men alltså om motparten skjuter så blir inte slutresultatet annat än verkanseld central i överkroppen eller i trynet.
Citera
2011-08-07, 19:26
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Kanske det inte gör men man har rätt att skjuta för att försvara sig och om det är riktigt illa måst man kanske döda.
Sedan kan de gå lite fel ibland felmarginalen skördar då och då ett offer en icke önskvärd samhällsmedlem dör. Vem sörjer över det?
Men det är så uppenbart att murveln ljuger. Klart att polisen får skjuta för att döda.

Det är inte som på film riktigt där dom sätter en kula i axeln eller benet lite snyggt, alternativt rakt mellan ögonen. Polisen tränas att skjuta mot överkroppen eller huvudet så centralt som möjligt där man gör störst skada och snabbat neutraliserar personen.

Helst ska man skjuta mot överkroppen för det är lättare att träffa där än huvudet, med undantaget om det rör sig om en misstänkt terrorist då ska man helst försöka träffa hjärnan.

Det är så skrattretande att journalisten är så korkad att hon tror att folk köper lögnerna.
Citera
2011-08-07, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Men det är så uppenbart att murveln ljuger. Klart att polisen får skjuta för att döda.

Det är inte som på film riktigt där dom sätter en kula i axeln eller benet lite snyggt, alternativt rakt mellan ögonen. Polisen tränas att skjuta mot överkroppen eller huvudet så centralt som möjligt där man gör störst skada och snabbat neutraliserar personen.

Helst ska man skjuta mot överkroppen för det är lättare att träffa där än huvudet, med undantaget om det rör sig om en misstänkt terrorist då ska man helst försöka träffa hjärnan.

Det är så skrattretande att journalisten är så korkad att hon tror att folk köper lögnerna.
Quote for the win.

Aftonbladet måste tro att vi vita är lika dumma som negrerna. Tror dom helt seriöst att folk inte förstår att de vinklar sina nyheter? - Det är väldigt uppenbart. Tom. min mormor och morfar fattar att media vinklar allt om mångkultur.
Citera
2011-08-07, 19:30
Medlem
StuGs avatar
Fascinerande. Händelse "A" stoppas sin i svensk media (som av en händelse gör samma vinkling - tänk vilken mångfald av röster!) och kommer ut som "Y".

Och sedan sitter de och himlar med ögonen och hoppas ingen läser utländska tidningar.

Och nu kommer SvD "Missnöjet bubblar".

Men, kära SvD, vad är då English defense league ett tecken på? Att "Missnöjet bubblar"?
Citera
2011-08-07, 19:40
Medlem
jokards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Hur titeln i ett friskt, vitt samhälle borde se ut:

"Neger skjuter polis i London - orsaker enorma negerkravaller"

Hur en titel i ett friskt samhälle borde se ut:

Kriminell 4-barnspappa sköt polis, blev själv dödad - Nu stora protester i London.

En människa som gör något dumt kan inte vara annat än en människa som gör något dumt, aight? Det är ju det enda man borde fokusera på, inte om han var Zigenare, Neger, Arab, Kines eller vidare... Det är överhuvudtaget inte ens relevant.
Citera
2011-08-07, 19:44
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Jag hittar inga bilder på upploppsmakarna i Aftonbladet. Typ denna:

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2011/08/07/article-2023254-0D54E8E800000578-345_964x554.jpg

Är det för att packet till största delen är svart? Eller vill man inte "hänga ut oskyldiga"? Eller finns det en annan anledning? Eller har de publicerats, men jag helt enkelt missat dem?

Det visades många rörliga bilder på TV4-nyheterna, inte helt oväntat var merparten av de medverkande mörkhyade.

Det är väldigt många som klagar på Aftonbladet, men samtidigt länkar artiklar och bilder. Vafan, sluta med det. Länka artiklar från SvD, DN eller någon, åtminstone, lite bättre tidning.
Citera
2011-08-07, 19:51
Medlem
Caine.Atrebatums avatar
När man tittar på den bild man använder sig av i media ser inte direkt denna man allt för vänlig ut. Ser ut som en typisk smågangster som gärna dödar för att komma in i den undre världen. Och varför envisas svensk media med att offerförklara Mark Duggan när han öppnade eld mot polisen? Hur borde man ha agerat då, dött på kuppen kanske? När man läser utländska källor ser man direkt vad som prioriteras i svensk gammelmedia; det är inte sanningen, det är inte händelsen i sig, men det är att demonisera brittisk polis. Som vanligt hyllar svensk media ACAB-typer som Mark.
Citera
2011-08-07, 19:57
Medlem
Tony.Bazookatones avatar
Intressant hur två (förmodligen vita) kvinnor (författaren och engelskan) ägnar sig åt damage control efter kravallen.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4634773

Citat:

– Det här är en olycklig dag, jag hoppas det ska lugna sig. Det här är inget typiskt för det färgade Tottenham, säger Theresa Smith.

Annika Digréus, London

Ekot

Kvinnor är massinvandringens femtekolonn i västvärlden.
Senast redigerad av Tony.Bazookatone 2011-08-07 kl. 20:03.
Citera
2011-08-07, 19:57
Bannlyst
Inte ett knyst av att "BO" hade skjutit mot polisen på rapport heller
Skrämmande att detta är så kallad "public service"
Citera
2011-08-07, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Svd börjar närma sig:

Sedan, efter att Breivik nämnts, så vågar man sig på:

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/missnojet-bubblar-i-storbritannien_6373596.svd

Notera att det bara var en del av områdets afro-karibiska invånare som slogs med polisen. Det är fult att dra alla över en kam. Utom när det handlar om SD, naturligtvis.

Det får du nog förklara om du vill att jag ska begripa. Var anser du att sd kommer in i bilden?
Senast redigerad av krimreporter 2011-08-07 kl. 20:09.
Citera
2011-08-07, 20:07
Medlem
dindummers avatar
Citerar:
Citat:
Mark Duggan sköts ihjäl av Scotland Yards elitstyrka på torsdagskvällen efter att han stoppats i en privathyrd taxi. Enligt polisen skulle specialstyrkan gripa Duggan, som de beskriver som "en gangster" involverad i vapenhandel, när en eldstrid utbröt mellan polisen och någon i bilen som Duggan färdades i.
En kula hittades senare i en polisradio som var fastsatt på en av de ingripande elitpolisernas bröst. Duggan dog på plats och en skadad polis fördes till sjukhus med lindriga skador.

Otroligt humoristiskt att se ett svart upplopp...hittade också detta i Aftonbladet.
Citat:
– Det var ingen våldsam kille. Visst, han var involverad i vissa saker, men han var inte aggressiv. Han skadade aldrig någon.

Involverad i vissa saker? Idioter.
Citera
2011-08-07, 20:08
Medlem
HerrPs avatar
Jag skiter i ras frågan, orsaken bakom upploppen mer än den här utlösande faktorn, sociala förhållande whatever. kan inte nog för att bilda mig en uppfattning än, och antar att man kanske kan komma fram till nått svar när dammet lägger sig.

MEN, vad jag inte fattar nu är varför svensk media rapporterar som de gör!!! Jag tror inte på nån konspirationsteori om att alla medier vill skydda svarta män, det är för långsökt. Jag undrar om det inte är såp att alla som varit involverade i det här är totalt jävla inkompetenta!

Det är ett vanligt jävla brottsfall! Finns ingen orsak att rapportera på nått annat sätt, finns ingen orsak att börja dölja fakta. Det går liksom inte heller att göra det heller, eftersom en enkel google sökning ger träffar på massvis respektabla tidningar runt om i värden som rapporterar om att det finns stories om eldstrid, beväpnad man med kriminell bakgrund, vapensmuggling etc.

Fine - om svensk media på nått sätt känner till en konspiration bland engelsk polis, då får man väl skriva det då. Men det här dravlet är ju absurt!

Jag är förvånad över att Aftonbladet kunder överträffa mina fördommar och sätta såna här artiklar i print.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in