Citat:
Ursprungligen postat av
blindboyfuller
Hello,
supersent svar, så det är nog tyvärr ingen hjälp till dig, men kanske andra i liknande situationer som har liknande funderingar. Jag åt under många år sertralin (100 mg/dag är jag nästan hundra på) och tramadol (ofta men aldrig över maxdos 400 mg/dygn). Jag hade aldrig några problem, även om det redan då (bra många år sen nu) stod i fass att man bör vara försiktig med den kombon. Men; det finns säkert andra personer som ätit liknande och fått kramper. Mitt intryck är att det är väldigt individuellt och svårt att förutsäga vilka som kommer få krampanfall. Jag blir lite nervös när jag läser vilka doser folk trycker i sig nuförtiden. Jag tyckte också tram var toppen när jag började med det, och i ganska många år efter det…, men att riskera, eller fortsätta använda efter man haft kramper, inte är det väl så underbart? Var försiktiga peeps!
Just den kombon är nog inga som helst problem. På Fass ska man ju inte blanda med någonting! Skulle vilja säga att Sertralin inte påverkar Tram överhuvudtaget. Men SÅKLART reagerar vi alla individuellt. Jag pratar nu generellt, finns alltid undantag.
Tram är lömskt när det kommer till att krampa. Du kan göra det helt plötsligt från ingenstans, på 200mg om du har en dålig dag. Och knappt känna ngt på 1.5g en annan dag. Det absolut värsta att blanda med när det kommer till kramp risk är Lyrica och Alkolhol, dödlig kombination! Såklart krampar du på skyhöga doser T också. Ofta krampar du i sömnen fast du inte vet om det.
Se till att alltid ha något till hands hemma om du känner att det är på gång ( jag kan ibland känna när ett anfall ska komma, och ibland kommer det från ingenstans )
Stesolid, Naloxan etc. Eller för att förhindra ett nytt anfall tätt inpå. Säkert haft en 5 allvarliga anfall och ett tiotal halv allvarliga, utslaget på en 10 år typ.
Kan nämna att jag käkar 1-2 mg xanor/dag, 45mg Mirtazapin/dag Imovane vid behov. (Detta är på recept)
Brukar/missbrukar Tram 800-1400mg om dagen. När jag trappar ner eller tar paus använder jag Lyrica + cannabis. Lyrica funkar bra mot Tram AT, men dock farligt med balansen och kramp risken, I know.