Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-02-01, 11:43
Medlem
Angelsvilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Neka neka neka...
Finns bevis i sms mellan hon och mig😩
Citera
2019-02-01, 13:18
Medlem
R.Bloodworths avatar
Tänkte ställa en fråga, och jag vet att svaren kommer skilja sig åt då vi alla har olika hjärnor, men;

Hur länge behöver man käka tram minst för att få en at när man sedan slutar? Behöver inte vara den jobbigaste atn i världen, men likväl en at. Vissa påstår att de får de av 3 dagars användning i streck, andra 1 vecka, vissa 2.....och vissa t.om fler än 2 veckor.
Citera
2019-02-01, 14:44
Medlem
yournotlikemes avatar
Åkte på ett riktigt otrevligt krampanfall för första gången på Tramadol och då har jag säkert tagit det ~100 ggr. Trodde jag var en utav de som det inte hände på, ack så fel jag hade.

Minns ej knappt någonting. Vaknade upp på golvet och när jag kollade mig i spegeln hade jag en stor blåtira vid sida av ögat, så det kunde slutat väldigt mycket värre. Efter detta chansar jag inte och håller mig till traditionella opiater/opioider i fortsättningen. Det var förvisso en ganska så hög dos (~800mg) men ändå. Ska du ha Tramadol så se alltid till att grunda med något muskelavslappnande (Diazepam, Klonazepam eller whatever). Jag är ganska övertygad att jag ej hade fått kramp om jag hade haft lite sånt till hands.
Citera
2019-02-01, 16:11
Medlem
Doleos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Åkte på ett riktigt otrevligt krampanfall för första gången på Tramadol och då har jag säkert tagit det ~100 ggr. Trodde jag var en utav de som det inte hände på, ack så fel jag hade.

Minns ej knappt någonting. Vaknade upp på golvet och när jag kollade mig i spegeln hade jag en stor blåtira vid sida av ögat, så det kunde slutat väldigt mycket värre. Efter detta chansar jag inte och håller mig till traditionella opiater/opioider i fortsättningen. Det var förvisso en ganska så hög dos (~800mg) men ändå. Ska du ha Tramadol så se alltid till att grunda med något muskelavslappnande (Diazepam, Klonazepam eller whatever). Jag är ganska övertygad att jag ej hade fått kramp om jag hade haft lite sånt till hands.
Tramadol var uppe på tapeten på TV4 i morse. TV4 Nyhetsmorgon - Tramadol
"Polisens beslag av Tramadol ökar explosionsartat - och det är många unga som fastnar i missbruket. Förra året beslagtogs över 650 000 tabletter, en ökning med 5000 procent på tre år. Drogen sprids snabbt så den är väldigt billig, finns i enorma mängder och är lätt att få tag på. Vi får höra från en person som missbrukat Tramadol och överläkaren Martin Olsson varnar.
Citera
2019-02-01, 17:13
Medlem
Dennisdenkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme

Jag känner samma, har (hittills!) aldrig krampat på Tramadol. Har varit uppe i 2300mg som max. Men har visserligen haft xanax till. Dock den minst muskelavslappnande benson som finns, anting har jag haft tur eller så räcker det med xanax? För mig kanske. Eller så krampar jag bara inte. Inte ens en spasm eller nåt när jag käkat det. Har ju hört sjuka historier av folk som krampat! Hoppas de gick bra och ta alltid benso till, det boostar effekten lite och självklart sänker kramptröskeln

Mvh
Citera
2019-02-01, 20:22
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doleo
Tramadol var uppe på tapeten på TV4 i morse. TV4 Nyhetsmorgon - Tramadol
"Polisens beslag av Tramadol ökar explosionsartat - och det är många unga som fastnar i missbruket. Förra året beslagtogs över 650 000 tabletter, en ökning med 5000 procent på tre år. Drogen sprids snabbt så den är väldigt billig, finns i enorma mängder och är lätt att få tag på. Vi får höra från en person som missbrukat Tramadol och överläkaren Martin Olsson varnar.

Ja jag såg det! Sjukt hur populär drogen blivit, redan förlorat en bekant till en för några år sedan i ett krampanfall som slutade illa.

Man kan ju lätt förstå dess popularitet dock, enkelt att få tag på, billigt och långt rus, räknas som relativt ”lätt” opioid och har ju inte ryktet som Heroin tex. Trots att man kan dö lika mycket av andningsuppehåll av båda.
Citera
2019-02-01, 23:26
Medlem
R.Bloodworths avatar
Förståeligt att Tramadol blivit så populärt. Varför?
Den får en helt enkelt att må mentalt jättebra, orka med jobbet/plugget, man ser t.om fram emot jobbet/plugget. Allmänt pigg, uppåt och social. Man orkar få saker gjorda, man har ett härligt humör genom hela dagen, är social med folk, är trevlig mot alla och mår helt enkelt jävligt bra. Säger inte nej till nått, är på allt, energi i massor och ett kraftigt inre lugn.
Stress? Bortblåst. Ångest? Bortblåst. Nedstämdhet? Bortblåst.

Tänk, allt detta av något som är tänkt att vara smärtstillande.
Citera
2019-02-02, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.Bloodworth
Den får en helt enkelt att må mentalt jättebra, orka med jobbet/plugget, man ser t.om fram emot jobbet/plugget. Allmänt pigg, uppåt och social. Man orkar få saker gjorda, man har ett härligt humör genom hela dagen, är social med folk, är trevlig mot alla och mår helt enkelt jävligt bra. Säger inte nej till nått, är på allt, energi i massor och ett kraftigt inre lugn.

Det stämmer nog... Men Varför är just tramadol av alla opioider så populär? Beror det på att tramadol är så extremt tillgängligt?
Du bör nog kolla din inkorg förresten
Citera
2019-02-02, 12:07
Medlem
Doleos avatar
Citat:

Tramadol är ju inte bara en smärtstillare, det påverkar Serotoninet bl.a, därav ökad risk för krampanfall.

Farmakodynamik
Tramadol är ett centralt verkande syntetiskt analgetikum. Det är en icke-selektiv agonist till my-, delta- och kappaopioidreceptorerna med högre affinitet för my-receptorn. Övriga mekanismer som kan bidra till dess analgetiska effekt är hämning av neuoronalt återupptag av noradrenalin och ökning av serotoninfrisättning

Källa: FASS - Tramadol
Senast redigerad av Doleo 2019-02-02 kl. 12:16.
Citera
2019-02-02, 17:03
Medlem
DisposableGarbage4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intesant
Hmm...jag kan uppleva att jag blir lite torr i munnen vid högre doser men halsen har jag inte tänkt på.
Brukar sippa lite vatten för att liksom bara väta ner munnen, vill inte hinka för mycket vätska i onödan.

Torr i munnen är jag nästan alltid pga andra mediciner dock, det här med halsen var en ny känsla för mig. Jag tuggar dock mina tram så det kaanske kan ha lite med saken att göra. Jag känner inte direkt några smaker på mat längre om man säger så..

Citat:

Mår man verkligen så bra av tram? Iofs om man är lättare depp eller normal så lär man säkert få ett rejält uppåtsving. Det är värrre för oss som är konstanst hårt deprimerade och självmordsbenägna. Men kul för dig iaf!
Citera
2019-02-02, 17:23
Medlem
R.Bloodworths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisposableGarbage4
Torr i munnen är jag nästan alltid pga andra mediciner dock, det här med halsen var en ny känsla för mig. Jag tuggar dock mina tram så det kaanske kan ha lite med saken att göra. Jag känner inte direkt några smaker på mat längre om man säger så..

Mår man verkligen så bra av tram? Iofs om man är lättare depp eller normal så lär man säkert få ett rejält uppåtsving. Det är värrre för oss som är konstanst hårt deprimerade och självmordsbenägna. Men kul för dig iaf!

Visst kan de vara så att de som är lite nedstämda och har ångest upplever en kraftigare boost. Men jag vet att även icke-deprimerade människor upplever det jag skrev ovan. ALLA mår ju inte likadant på Tram, men jag utgår ifrån mig själv och polarna, samt mycket av det jag läst på nätet. Läs t.ex denna tråds första post "allt blir kul, t.om att rensa avlopp".

Sen beror det ju på vilken dos man tar Men tar man 200-400 så upplever man det jag beskrev. Tar man ännu mer så blir man seg i stället, skönt seg med noddningar osv.
Senast redigerad av R.Bloodworth 2019-02-02 kl. 17:26.
Citera
2019-02-02, 17:55
Medlem
DisposableGarbage4s avatar
Citat:
Visst kan de vara så att de som är lite nedstämda och har ångest upplever en kraftigare boost. Men jag vet att även icke-deprimerade människor upplever det jag skrev ovan. ALLA mår ju inte likadant på Tram, men jag utgår ifrån mig själv och polarna, samt mycket av det jag läst på nätet. Läs t.ex denna tråds första post "allt blir kul, t.om att rensa avlopp".

Sen beror det ju på vilken dos man tar Men tar man 200-400 så upplever man det jag beskrev. Tar man ännu mer så blir man seg i stället, skönt seg med noddningar osv.
Tagit 1 gram några gånger och inte direkt känt mig speciell. Nu tar jag oftast 4-500 mg. Jag ligger ju på 1-4 mg benso varje dag med så jag vet inte hur det funkar med Gaba? Och kroppens liknande funktioner. Så man inte bara tar och det blir verkningslöst, känns onödigt isåfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in