2010-07-10, 10:13
Medlem
Fredagsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flumtrack
Har hört att man ska äta mycke bananer innan man tar tramadol för att minska kramprisken. Stämmer de ?
Vet inte om det minskar risken för kramp avsevärt men det är antagligen allt kalium som finns i bananerna som hjälper både musklernas funktion och nervsystemet och just brist på kalium kan ju kramper samt muskelsvaghet.
Citera
2010-07-10, 10:23
Bannlyst
Under mina 3 år av Tramadol med intag mellan 300-800mg dagligen så har jag aldrig fått några kramper. Muskelryckningar får jag dock ibland, framför allt nu när jag trappar ner. Fast det kommer och går.

Hur reagerar er kropp på kramper? Låser sig t.ex. lårmuskeln eller att bröstmusklerna drar ihop sig och fastnar typ?
Citera
2010-07-10, 13:26
Medlem
Fredagsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Advocate
Under mina 3 år av Tramadol med intag mellan 300-800mg dagligen så har jag aldrig fått några kramper. Muskelryckningar får jag dock ibland, framför allt nu när jag trappar ner. Fast det kommer och går.

Hur reagerar er kropp på kramper? Låser sig t.ex. lårmuskeln eller att bröstmusklerna drar ihop sig och fastnar typ?
Känns som att det där med kramper är ganska upphaussat här. Jag har bara fått så att lårmuskulaturen och vaderna drar ihop sig lite när man t.ex ligger i sängen och ska sova. Men det är i alla fall inget som oroar mig.
Citera
2010-07-10, 21:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fredagsmannen
Känns som att det där med kramper är ganska upphaussat här. Jag har bara fått så att lårmuskulaturen och vaderna drar ihop sig lite när man t.ex ligger i sängen och ska sova. Men det är i alla fall inget som oroar mig.

Har haft såna när jag tränade boxning förr. Nu har jag bara muskelryckningar som kan få vilken kroppsdel att dra iväg. Minns att det började i låren och vaderna små intesiva s´muskelryckningar men det är en biverkning tror jag under nedtrappningen. Tur jag aldrig fått en riktig Tram-kramp förr.

Sånt kunde jag få ibland ändå på yngre dagar.
Citera
2010-07-11, 00:46
Bannlyst
Hur ser tillgången på tram ut i gbg? Nån som vet?
Citera
2010-07-11, 06:31
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullerbyn
Vad är det som gör att man kan krampa på just tramadol då? Om det är serotoninpåverkan så borde man väl kunna krampa på ssri också?
det är sant. lite beroende av vilken SSRI,men läs fass om du är osäker.
Citera
2010-07-11, 18:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bluh
Hur ser tillgången på tram ut i gbg? Nån som vet?

Ingen aning men i Skövde finns det för bra priser iaf.
Citera
2010-07-12, 00:18
Medlem
clobmans avatar
Tjena! ska till spanien med några polare snart och undrar om man kan blanda tramadol med vanlig alkohol? eftersom det sitter i sålänge också.

Tack för svar.
Citera
2010-07-12, 00:23
Medlem
TjackadHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clobman
Tjena! ska till spanien med några polare snart och undrar om man kan blanda tramadol med vanlig alkohol? eftersom det sitter i sålänge också.

Tack för svar.

Bara du tar det väldigt lugnt och inte käkar, alternativt dricker, monsterdoser. Du får pröva dig fram. Börja försiktigt som sagt.
Citera
2010-07-12, 03:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flumtrack
Har hört att man ska äta mycke bananer innan man tar tramadol för att minska kramprisken. Stämmer de ?

Nja, det är en sanning med modifikation. Brist på kalium ökar kramprisken, så visst kan det vara bra att äta lite extra bananer om man lider av kaliumbrist. Men att proppa i sig ett antal bananer innan man gör sammaledes med Tramadol tror jag inte gör någon skillnad. Alla kramplösande läkemedel (eller naturläkemedel) måste ätas regelbundet om de ska ha någon effekt mot Tramadolets kramprisk.

Så rusa inte sta till ICA och ställ till så bananer blir narkotikaklassade nu!

Citat:
Ursprungligen postat av Fredagsmannen

Jag får motsatta känslan, att man tar för lätt på kramprisken. "Äh, jag slänger i mig ett par Stesolid så är det ingen fara...":whoco5:
Citera
2010-07-12, 07:06
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillia

1.Så rusa inte sta till ICA och ställ till så bananer blir narkotikaklassade nu!

2.Jag får motsatta känslan, att man tar för lätt på kramprisken. "Äh, jag slänger i mig ett par Stesolid så är det ingen fara...":whoco5:

1:Moahahhahahhha, vanillia shoots, she scores, du regerar, bruttan
2: so true
Citera
2010-07-12, 09:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av guggliano
1:Moahahhahahhha, vanillia shoots, she scores, du regerar, bruttan
2: so true

Spasiba, gugge. (Nej, tyvärr har jag inget kyrilliskt tangentbord.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in