Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarmer420
Jag är en stor noob när det gäller tramadol och jag har undrat ett tag vad det är för skillnad på alla olika sorter... Det finns ju t ex. Hexal, retard kan nu inte rada upp en massa. Men om någon skulle kunna rada upp några sorter och beskriva skillnaden på dessa så hade jag blivit glad

Läkemedel som innehållertramadolhydroklorid:
Nobligan (Meda)
Tramadol (Diverse olika företag)
Tradolan (Nordic drugs)
Tiparol (AstraZeneca)
Zamadol (VIATRIS)
Tramamerck Retard (Merck NM)
Ultram (paracetamol/tramadolhydroklorid)
De har alla samma verksamma substans, men det kan vara skillnader i tillsatser som färgämnen, smakämnen mm. De
ska ge samma effekt (eller rus), men många kan känna olika effekt av olika tabletter och man kan vara "överkänslig" mot en tramadoltablett men tåla andra bra.
Så var fallet för mig när jag åt tramadol mot smärta (alltså inget "flummande". Jag klarade inte Nobligan alls utan kräktes som en fontän. Tradolan gick lite bättre, men jag blev alldeles "hög" och hade svårt att gå eftersom golvet av någon anledning betedde sig konstigt och rörde på sig.
Fick en massa konstiga biverkningar, exempelvis blev jag så lomhörd att jag nästan inte kunde höra alls (har iofs nedsatt hörsel men det blev tusen gånger värre av tramadol). Blev seg och fick yrsel, mm.
Inte funkade de särskilt bra mot smärtan heller. När jag fick krampanfallet (se tidigare inlägg om du är intresserad av detaljerna) lade jag av med sk*ten.