2010-06-15, 19:58
Medlem
Doctor-Peppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Hur mycket tog Du då? Ja, det är "äkta ångestdämpande" som jag kallar det. Mycket bättre än bensodiazepiner.

När jag började med SNRI, så var det Efexor. Kändes som jag befann mig i en väldigt obehaglig bubbla. Jag "kände" inget. Sedan så funkade inte penis heller. Fick varken erektion eller utlösning.

F-n. Atarax funkar inte ens på morsan.

Tramadol fungerar mot följande väldigt allvarliga sjukdomar och åkommor för mig: Depression, Ångest, Spänningsvärk i ryggen, Social fobi.

En toppmedicin jag skall fortsätta att gå på enligt egen ordination. Jag tycker det är idiotisk att de inte skriver ut det mot psykiska sjukdomar.

Instämmer helt,bättre antidepp finns inte,käkat dom i 6-7år främst mot
min depression men funkar bra mot min ångest med.
Räcker fortfarande med 150-200mg per dag så mår jag bra.

//
Pepper
Senast redigerad av Doctor-Pepper 2010-06-15 kl. 20:00.
Citera
2010-06-15, 20:04
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElNinoDeLaCalle
Nu berättade du inte vilka dagsdoser du låg på innan avbrottet. Men jag har för mig att du skrivit tidigare att du tagit ett par hundra mg per dag. Om så är fallet ska du definitivt ha nollat din tolerans nu

aldrig över 300
Citera
2010-06-15, 20:17
Medlem
ElNinoDeLaCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guggliano
aldrig över 300
Då är det lungan
Kör på!
Citera
2010-06-15, 21:03
Medlem
Add1cteds avatar
Tjaba
Jag fick liknande tankar som guggliano då jag nyligen blivit insatt på CYMBALTA (SNRI) men jag har ingen historik utav EP, har fan tryckt 1.6g tram + gud vet hur mycket phenazepam samt alko (innan SNRI)...så jag undrar lite över hur jag ska/borde dosera mina tram då jag har en tramleverans på ingång ,ihopa med Cymbaltan eller lägga ner Cymbaltan helt o enbart käka tram? (under tiden jag käkar tram...ökar riskerna ruggigt avsevärt att krampa vid intag utav SNRI+Tram om man är en "normalt frisk man" eller är det "dött lopp"?

Har inga erfarhetet utav SSRI/SNRI + Tram så därför är alla TIPS varmt välkomna

Yours Truly
Add1cted

p.s Jag vågar faktiskt testa att ta typ 200mg tram ihopa med cymbaltan fast beter safe than sorry
Citera
2010-06-15, 21:36
Medlem
Add1cteds avatar
ähhh fuuu faen jag är för "toppad" för att ha en någotsånär intilligent diskussion (ser dubbelt) om ang. min fråga nu så jag ska glo på IPman 2 ist. 7,5% 50cl rules bigtime )

ha det svinaktigt bra alla FBare

//Add1cted
Citera
2010-06-15, 22:04
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Add1cted
Tjaba
Jag fick liknande tankar som guggliano då jag nyligen blivit insatt på CYMBALTA (SNRI) men jag har ingen historik utav EP, har fan tryckt 1.6g tram + gud vet hur mycket phenazepam samt alko (innan SNRI)...så jag undrar lite över hur jag ska/borde dosera mina tram då jag har en tramleverans på ingång ,ihopa med Cymbaltan eller lägga ner Cymbaltan helt o enbart käka tram? (under tiden jag käkar tram...ökar riskerna ruggigt avsevärt att krampa vid intag utav SNRI+Tram om man är en "normalt frisk man" eller är det "dött lopp"?

Yours Truly
Add1cted

p.s Jag vågar faktiskt testa att ta typ 200mg tram ihopa med cymbaltan fast beter safe than sorry

Kolla först och främst om tram och cymbalta krockar på nåt vis. Kolla upp dom på fass.se

Vad beträffar kramprisker vid bruk av SSRI och tram, så finns det SSRI som sänker kramptröskeln, ja, och det är därför jag tycker att du ska kolla. Varje människa har sin egen unika kramptröskel, så om du löper större eller mindre risk att drabbas av kramper finns det ingen som kan svara på. Nu kommer säkert många här att skriva "ta lite benso för att slippa kramp" men det funkar inte så, man kan inte förebygga kramp med kramplösande bensodiazepiner.
Citera
2010-06-16, 01:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fssswe
IMO suger verkligen SSRI, min verklighetsuppfattning försvann helt under perioden jag käkade dom tabletterna. Kunde tex. få för mig att jag inte hade några kläder på mig när jag skulle gå ut och var tvungen att kolla 6 ggr att jag verkligen inte var naken.
Att få tramadol utskrivet när jag gick på SSRI var heller inga problem, många läkare har aldrig hört talas om tex. Serotengt syndrom osv. Dock vet jag att läkarna gillar inte att skriva ut opiater när man inte är så gammal, även fast man är över 18. Så jag fick nöjja mig med 20st 50mg som självklart tog slut första kvällen... ha ha.
Vanillia: Är förvånad att du tycker atarax är något att ha, fick 25st pga. mina sömnproblem, och skulle ta en fjuttig liten tablett innan jag gick å la mig. Första kvällen hände inget, andra kvällen blev jag förbannad och käkade upp hela kartan och inte fan sov jag bättre för det
Fick prova Zopiklon som fungerade bra på mig dock fick jag bara ett uttag.

Sen ang. krampanfall tror jag faktiskt det är mycket som spelar in, olika från människa till människa. Har ibland ätit doser runt 900-1100mg och inte krampat, dock har man alltid varit lite småskrajj men än så länge har det gått bra. Lite nervryckningar får jag alltid på tramadol men det är lite mysigt tycker jag

Som sagt, vi fungerar alla olika och reagerar olika på läkemedel. Jag har ju varit tablettmissbrukare en gång i tiden, men slutade för länge sedan. Dock står det ju i min journal och det verkar inte gå att ta bort. Orkar inte bråka med Socialstyrelsen, som jag tror att man måste kontakta om man vill få bort något ur sin journal. Men i alla fall, den där kommentaren gör att jag har väldigt svårt att få ut något annat än Atarax.

Men jo, det hjälper mig. Först skulle jag ta två om dagen mot mild depression. Det var lite för "klent", så läkaren sade att jag kunde höja till fyra om dagen om jag vill. Då funkade det! Blev mycket gladare och kände mig mindre deppig. Kunde leka med femårige sonen, och hjälpa femtonårige pojken med hans behov. Jag gjorde naturligtvis det innan också, men jag gjorde det "mekaniskt" och utan inlevelse, om någon förstår hur jag menar.

Även Citalopramen fungerar bra, blev piggare direkt, fast jag började med en halv om dagen, De hjälpte mot smärtan också. Tidigare åt jag maxdos Citodon (8 om dagen) nu kan det oftast räcka med 4!

Har inga direkta biverkningar, men en sak har jag märkt nu på sistone; det "knäpper"i vänstra örat eller i huvudet. Det låter ungefär som när en minutvisare rör sig på en klocka. Vet inte om det är en biverkning av någon av alla mediciner, jag har så många att jag måste ha en Dosett för att hålla reda på allt.

Men det kan vara något annat också, det kan vara örat som håller på att "lägga av". Dövhet eller åtminstone starkt nedsatt hörsel går i släkten. Men de flesta får det när de är äldre, över 60. Jag är bara 40 ju... Jag härd väldigt dåligt på högra örat och väntar nu på kallelse för att få hörapparat.

Vad nu allt detta har med Tramadol att göra. Jag ber om ursäkt för alla "utläggningar".
Citera
2010-06-16, 02:13
Bannlyst
Citat:
Hur mycket tog Du då? Ja, det är "äkta ångestdämpande" som jag kallar det. Mycket bättre än bensodiazepiner.

Jag tog mindre än maxdos. Hade tagit 6 tabletter tror jag. Och det var inte ens samtidigt, utan "utspritt" under dagen. Men det fanns faktorer som spelade in. Jag var trött, satt vid tadorn (kan utlösa epilepsianfall) och hade låg kaliumhalt i blodet (vilket kan orsaka kramper) med mera.

Citat:
När jag började med SNRI, så var det Efexor. Kändes som jag befann mig i en väldigt obehaglig bubbla. Jag "kände" inget. Sedan så funkade inte penis heller. Fick varken erektion eller utlösning.

Det där är väl ganska vanligt i början vad jag har hört. Det varnas ju för det i bipacksedeln, åtminstone i Citalopram, att man kan känna sig sämre i början. Men jag har inte känt så, jag blev gladare och piggare direkt! Jag är ännu inte helt "på topp", men det närmar sig!

Jag har ju ingen penisverksamhet att bekymra mig för heller.

Dock blir Maken som Du av sina Norspanplåster, så det är ingen vidare aktivitet här...
Inte gillar jag "gör-det-själv-metoden" heller. Men vad f*n, sex är inte allt i världen. Bara man inte glömmer närhet, man kan njuta av varandra utan sex.

Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von S
F-n. Atarax funkar inte ens på morsan.
Jag som trodde det funkade på alla oss tanter!

Citat:
Tramadol fungerar mot följande väldigt allvarliga sjukdomar och åkommor för mig: Depression, Ångest, Spänningsvärk i ryggen, Social fobi.

Då borde Du ju verkligen få det utskrivet! Egentligen borde man starta någon "kampanj" där man berättar om detta, att Tramadol fungerar mot sådana sjukdomar. Alla duktiga Flashbackare, sätt igång! Jag är gärna med även om det inte funkade alls för mig.

Citat:
En toppmedicin jag skall fortsätta att gå på enligt egen ordination. Jag tycker det är idiotisk att de inte skriver ut det mot psykiska sjukdomar.

Läkarna har väl ännu inte fått kännedom om detta. Det kan ju ta ett tag innan sådant här märks, Om många gär till läkaren och säger att det funkar mot ångest kanske de åtminstone forskar i saken. Tyvärr är det väl så att läkarna mycket väl vet nu att Tramadol missbrukas, så det kan nog vara svårt att få det mot ångest, men man måste ju försöka! Som jag skrev i en annan tråd, det finns säkert någon läkare som är villig att skriva ut. Man måste bara hitta honom/henne!

PS! Töm Din inbox!!! DS!
Senast redigerad av Vanillia 2010-06-16 kl. 02:21.
Citera
2010-06-16, 03:13
Medlem
aiiss avatar
Tramadol SR: Jag brukar oftast krossa/mortla och bomba, men räcker det med att göra ett snitt i dem?
Citera
2010-06-16, 04:26
Medlem
TjackadHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aiis
Tramadol SR: Jag brukar oftast krossa/mortla och bomba, men räcker det med att göra ett snitt i dem?

Nja, depoteffekten skiter sig ju då, men ändå går det segare, så det är lite både också. Att dela den förkortar det inte nämnvärt, men säg att man delar upp den i ett antal större bidar istället för att krossa så har man ett mellanting av depot och direktverkande.
Citera
2010-06-16, 11:22
Medlem
lineofbeautys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Add1cted
Tjaba

Yours Truly
Add1cted

Jadu, det här har jag också funderat över. Jag är ordinerad efexor på morgonen och remmeron till natten. När jag har tagit tramadol har jag hoppat över SSRI/SNRI pga den omtalade risken för serotogent syndrom. Det har då endast gällt en till två dagar och jag har inte märkt någon negativ inverkan på sinnesstämningen eller något obehagligt fysiskt symtom.

Nu går jag igenom en jobbig period och började därför ta tram varje dag för att döva den jävla ångesten ( håller med ovanstående här i tråden att den är oslagbar till det ändamålet om man ska jämföra med ssri, som ju gäller ett mer stabilt stämningsläge över tid, eller värdelösa luftpiller som Atarax, och Benso somnar jag bara av) och skippade Efexorn och Remmeronen i tre veckor. Nu är tramen slut och ångesten är naturligtvis värre plus att jag tappat livslusten ( vilket både beror på frånvaro av tramadol, abstinens plus att "lyckopillren" har slutat ge effekt. Men jag slapp åtminstone en hemsk at). Inget att rekommendera alltså, om du har tänkt ta tram i en längre period eftersom det tar minst två veckor innan ssri:n börjar märkas känns det som att börja om från början, fy fan.

Ja vad lär det en - lagom är alltid bäst?!
Citera
2010-06-16, 11:42
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillia
Jag tog mindre än maxdos. Hade tagit 6 tabletter tror jag. Och det var inte ens samtidigt, utan "utspritt" under dagen. Men det fanns faktorer som spelade in. Jag var trött, satt vid tadorn (kan utlösa epilepsianfall) och hade låg kaliumhalt i blodet (vilket kan orsaka kramper) med mera.
Ok. Det finns ju en liten risk att man kan krampa fast man tar mindre än maxdos.

Citat:
Det där är väl ganska vanligt i början vad jag har hört. Det varnas ju för det i bipacksedeln, åtminstone i Citalopram, att man kan känna sig sämre i början. Men jag har inte känt så, jag blev gladare och piggare direkt! Jag är ännu inte helt "på topp", men det närmar sig!

Jag har ju ingen penisverksamhet att bekymra mig för heller.
Var inte så jag menar. Har aldrig mått sämre vid ingångsfasen. Det var bara så den fungerade. Leva i en äcklig bubbla med slaksnok hela livet hade jag fått göra om jag fortsatte med Efexor. Nu tar Jag Cymbalta och den mådde jag bättre av från dag ett - utan gubbkuk. Resten är skit.

Jättebra att Du mår bättre faktiskt.

Citat:
Dock blir Maken som Du av sina Norspanplåster, så det är ingen vidare aktivitet här...
Inte gillar jag "gör-det-själv-metoden" heller. Men vad f*n, sex är inte allt i världen. Bara man inte glömmer närhet, man kan njuta av varandra utan sex.
Ja, nu fungerar den i alla fall som sagt. Ja, man kan så klart leva med varandra och må bra utan att ha så mycket sex.
Citat:
Då borde Du ju verkligen få det utskrivet! Egentligen borde man starta någon "kampanj" där man berättar om detta, att Tramadol fungerar mot sådana sjukdomar. Alla duktiga Flashbackare, sätt igång! Jag är gärna med även om det inte funkade alls för mig.
Inte en chans att jag får det utskrivet. Jag får väl gå till dr. med muskelsmärtan som orsakas utav ångest. Men då får jag väl som "bäst" benso, som i och för sig fungerar mot smärtan. Men trixa vill jag helst inte. Men bättre det än att köpa illegalt.

Citat:
Läkarna har väl ännu inte fått kännedom om detta. Det kan ju ta ett tag innan sådant här märks, Om många gär till läkaren och säger att det funkar mot ångest kanske de åtminstone forskar i saken. Tyvärr är det väl så att läkarna mycket väl vet nu att Tramadol missbrukas, så det kan nog vara svårt att få det mot ångest, men man måste ju försöka! Som jag skrev i en annan tråd, det finns säkert någon läkare som är villig att skriva ut. Man måste bara hitta honom/henne!
Det har forskats och det forskas om det. Som jag sade.

Den enda doktorn (Bland andra) jag vet om som jag tror har ordinerat Tramadol mot depression och ångest är "stjärtdoktorn". Doktorn som utförde analmassage mot diverse åkommor (Finns en del om honom på FB). Bra drag med Tramadol från honom, men inte det andra. Annars är doktorer fruktansvärt enkelspåriga. "SSRI! Det är BRAA!"

Citat:
PS! Töm Din inbox!!! DS!
Ja, den är tömd.
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2010-06-16 kl. 11:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in