2010-06-13, 13:38
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillia
Förresten är SSRI verkligen så "dåligt"? Jag har Citalopram utskrivet (och tar dem också! men har inte upplevt en enda biverkning. Tvärtom hjälper de jättebra! Tar dem i kombination med Citodon mot smärta, och Citalopramen förstärker Citodonets effekt så att jag inte behöver ta så många Citodon. Det har också hjälpt väldigt bra mot den lilla depression jag haft på grund av min smärta, som jag haft väldigt länge. Så för mig funkar det jättebra! Men det är klart, sådant där är ju olika från människa till människa, alla upplever ju saker olika. Och jag vet inte om Citalopram verkligen är SSRI.
Ja, det är ett bedrägeri av stora mått. Forskning har visat att SSRI/SNRI inte är så bra som läkemedelsbolagen vill påskina. Detta är inga konspirationsteorier, utan det är verkligheten. Sedan så är det vanligt med biverkningar.

Jag har testat väldigt många olika sorter och de flesta ger mer biverkningar än effekt. Som ångestdämpare är alla mycket dåliga. Tramadol år bättre för mig personligen (Ångest/Dep) och enligt forskningen är det bättre än SNRI/SSRI mot både ångest och depression.
Citera
2010-06-13, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
a, det är ett bedrägeri av stora mått. Forskning har visat att SSRI/SNRI inte är så bra som läkemedelsbolagen vill påskina. Detta är inga konspirationsteorier, utan det är verkligheten. Sedan så är det vanligt med biverkningar.

Hm. Citalopram fungerar alldeles utmärkt för mig i alla fall. Inga biverkingar som jag har märkt, de funerade mot mon depression och hjälpte till att minska min smärta.

Jag tycker t om Atarax är bra!

Men sådant är ju olika från människa till människa förstås.

Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Jag har testat väldigt många olika sorter och de flesta ger mer biverkningar än effekt. Som ångestdämpare är alla mycket dåliga. Tramadol år bättre för mig personligen (Ångest/Dep) och enligt forskningen är det bättre än SNRI/SSRI mot både ångest och depression.

Ja, det måste vara jobbigt när ingenting funkar. Att Tramadol är ångestdämpande kom lite som av en nyhet för mig, när jag åt dem blev jag bara vimsig och seg. Och sedan kom krampamfallet som gjorde att jag tvärslutade med dem.

Jag kommer aldrig mer ta Tramadol!
Citera
2010-06-13, 22:11
Bannlyst
Citat:
Hm. Citalopram fungerar alldeles utmärkt för mig i alla fall. Inga biverkingar som jag har märkt, de funerade mot mon depression och hjälpte till att minska min smärta.

Ja, det måste vara jobbigt när ingenting funkar. Att Tramadol är ångestdämpande kom lite som av en nyhet för mig, när jag åt dem blev jag bara vimsig och seg. Och sedan kom krampamfallet som gjorde att jag tvärslutade med dem.

IMO suger verkligen SSRI, min verklighetsuppfattning försvann helt under perioden jag käkade dom tabletterna. Kunde tex. få för mig att jag inte hade några kläder på mig när jag skulle gå ut och var tvungen att kolla 6 ggr att jag verkligen inte var naken.
Att få tramadol utskrivet när jag gick på SSRI var heller inga problem, många läkare har aldrig hört talas om tex. Serotengt syndrom osv. Dock vet jag att läkarna gillar inte att skriva ut opiater när man inte är så gammal, även fast man är över 18. Så jag fick nöjja mig med 20st 50mg som självklart tog slut första kvällen... ha ha.
Vanillia: Är förvånad att du tycker atarax är något att ha, fick 25st pga. mina sömnproblem, och skulle ta en fjuttig liten tablett innan jag gick å la mig. Första kvällen hände inget, andra kvällen blev jag förbannad och käkade upp hela kartan och inte fan sov jag bättre för det
Fick prova Zopiklon som fungerade bra på mig dock fick jag bara ett uttag.

Sen ang. krampanfall tror jag faktiskt det är mycket som spelar in, olika från människa till människa. Har ibland ätit doser runt 900-1100mg och inte krampat, dock har man alltid varit lite småskrajj men än så länge har det gått bra. Lite nervryckningar får jag alltid på tramadol men det är lite mysigt tycker jag
Citera
2010-06-13, 22:29
Medlem
bullerbyns avatar
Läste i en annan tråd här på fb, där någon påstått att han krampade efter bara 150-200mg tram. Kan det verkligen stämma?!?
Citera
2010-06-13, 22:38
Medlem
Lime-Limes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullerbyn
Läste i en annan tråd här på fb, där någon påstått att han krampade efter bara 150-200mg tram. Kan det verkligen stämma?!?
Kan säkert stämma, men är inte vanligt. Kan bero på en slutkörd kropp, eller kombination med andra droger/läkemedel.
Citera
2010-06-13, 23:51
Medlem
baabamaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fssswe
Vad ligger tramadolen i pris igentligen? Är 200kr för 1000mg överpris anser ni eller helt lagom?
Ska kanske åka till Spanien snart, förmodligen Alicante, säljs tramadol fortfarande receptfritt där nere?

Själv betalade jag ca 250kr idag för 1000mg. Vet att de är överpris och min langare påpekade själv att det var speciellt dyrt idag. Men skit i vad andra tycker, tycker du själv det är värt det? Jag ångrar ingenting för det här är the shit med lite röka!
Citera
2010-06-14, 00:27
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:

Hur mycket tog Du då? Ja, det är "äkta ångestdämpande" som jag kallar det. Mycket bättre än bensodiazepiner.

När jag började med SNRI, så var det Efexor. Kändes som jag befann mig i en väldigt obehaglig bubbla. Jag "kände" inget. Sedan så funkade inte penis heller. Fick varken erektion eller utlösning.

F-n. Atarax funkar inte ens på morsan.

Tramadol fungerar mot följande väldigt allvarliga sjukdomar och åkommor för mig: Depression, Ångest, Spänningsvärk i ryggen, Social fobi.

En toppmedicin jag skall fortsätta att gå på enligt egen ordination. Jag tycker det är idiotisk att de inte skriver ut det mot psykiska sjukdomar.
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2010-06-14 kl. 01:06.
Citera
2010-06-14, 00:32
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fssswe
Att få tramadol utskrivet när jag gick på SSRI var heller inga problem, många läkare har aldrig hört talas om tex. Serotengt syndrom osv.
Jag fick det också. Frågade till och med om det verkligen gick ihop med SSRI/SNRI. Han verkade inte riktigt fatta frågan och sade "Ja".
Citera
2010-06-14, 00:44
Medlem
Plastbunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polemarchos
Har bitit itu en tand och har nu en tandvärk som inte är av denna jord. Har under dagen hållit mig till alvedon och ipren. En kombination av dessa gör att jag inte känner av värken under dryga tre timmar och sen är det igång igen. Detta är en smärta olik någon annan smärta jag haft tidigare. Och vanligtvis undviker jag piller. Men jag är rädd att överdosera på alvedon och ipren.

Nu har min far Tramadol Hexal 100 mg som har får på recept för sin dåliga rygg. Han har gått på detta under en längre period och har väl inte tagit dom som han skulle utan endast då han verkligen behövt dessa. Innebär att han har en massa Tramadol liggande och jag tänkte att dom hade kanske funkat mot min tandvärk.

Ni som är erfarna, kan man ta tramadol trots att man har tagit ganska mycket alvedon och ipren?

Är tramadol farligt för dom av oss som har allergier och astma? Några akuta biverkningar?
Min far märker endast att smärtan försvinner samt att han blir extremt pigg och kan inte sova.

Ska inte jobba i morgon och har inga planer på att köra någonstans.

EDIT: Detta är inte alls för att få ett rus eller så. Vill bara dämpa smärtan så jag kan fungera.

Du har säkert redan fått svar på detta, men om inte så:

Ingen fara alls att kombinera tramadol med ipren eller alvedon, särskilt inte då man håller sig på terapeutiska doser. Om det räcker så är det nog bäst att du kombinerar ipren och tramadol. Dvs skippar alvedon. Egentligen är det inget problem att kombinera alvedon om tramadol, många läkare förskriver rentav båda för att de boostar varandras smärtlindring. Men både tramadol och alvedon bryts ner i levern så om möjligt är det bra att ta ipren istället då den inte bryts ner där och man således belastar levern så lite som möjligt.

Sen att du borde be om några extra tramadol att ha efter tandvärken gått över har kanske ingen bra grund i smärtlindring snarare än att det är rätt kul att ligga kring 3-400 mg för en utan tolerans.
Citera
2010-06-14, 01:03
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Nej, Voltaren är inte ångestdämpande. Men det är väldigt bra vid smärtor som är inflammationsrelaterade, så en kombination av Tramadol och Voltaren kanske skulle vara bra.
Nej, jag tycker inte att Tramadol eller Kodein är bra mot Inflammationssmärtor. Dock är Zon faktiskt helt ok mot det.

https://www.flashback.org/t1213809
Citera
2010-06-14, 02:42
Medlem
Fyfan för att missbruka opiater.. Folk började fråga varför jag var så smal och blek, jag såg inte det själv. Har under ca 6 månader missbrukat hur mycket tramadol som helst, och annat. Har mått skitbra men för ca 5 dagar sen så vände allt. känd inget välmående längre, hur mycket jag än tog. hade inga pengar, massor av räkningar som var obetalda, en flickvän som jag helt och hållet struntat i och jag jobbade helt knarkad. fattar inte hur jag lyckades sköta jobbet.

Nu efter 5 dagar sen sista intaget så har jag ont i hela kroppen, skiter så det sprutar, känner mig aldrig mätt även fast magsäcken är så liten den kan bli. Men jag måste säga att jag börjar må bättre nu. har gjort massa saker som jag borde gjort förlänge sedan.

Jag trodde att jag var odödlig, jag insåg att jag inte var det när jag satt i soffan i kalsonger och krampade och hade skadade panikattacker. Nej, nu är det fan nog.

Tänk er för, hur skönt ruset än är så trillar ditt liv i bitar, och du själv med. Trodde aldrig att jag skulle kunna sluta på egen hand men det ska jag. Fan heller att jag dör när jag är 23 år gammal.

Är så extremt sugen på att ta mer, som tur är så har jag slängt allt som fanns kvar.

Hoppas jag kan sova inatt, all beröring mot min hud gör ont och det gör det extremt svårt att sova.. Försöker att vara positiv men abstinesen tar lätt över och paniken kommer så hårt ibland att jag inte vill leva.

Jag fryser när det är varmt och svettas när det är kallt. Jag känner mig RIKTIGT dum i skallen. Har svårt att hålla fokus. Märker även hur svårt jag har för att skriva/ bygga meningar men det skiter jag i.

ja... fan alltså.
Citera
2010-06-14, 03:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.tomte
Fyfan för att missbruka opiater.. Folk började fråga varför jag var så smal och blek, jag såg inte det själv. Har under ca 6 månader missbrukat hur mycket tramadol som helst, och annat. Har mått skitbra men för ca 5 dagar sen så vände allt. känd inget välmående längre, hur mycket jag än tog. hade inga pengar, massor av räkningar som var obetalda, en flickvän som jag helt och hållet struntat i och jag jobbade helt knarkad. fattar inte hur jag lyckades sköta jobbet.

Nu efter 5 dagar sen sista intaget så har jag ont i hela kroppen, skiter så det sprutar, känner mig aldrig mätt även fast magsäcken är så liten den kan bli. Men jag måste säga att jag börjar må bättre nu. har gjort massa saker som jag borde gjort förlänge sedan.

Jag trodde att jag var odödlig, jag insåg att jag inte var det när jag satt i soffan i kalsonger och krampade och hade skadade panikattacker. Nej, nu är det fan nog.

Tänk er för, hur skönt ruset än är så trillar ditt liv i bitar, och du själv med. Trodde aldrig att jag skulle kunna sluta på egen hand men det ska jag. Fan heller att jag dör när jag är 23 år gammal.

Är så extremt sugen på att ta mer, som tur är så har jag slängt allt som fanns kvar.

Hoppas jag kan sova inatt, all beröring mot min hud gör ont och det gör det extremt svårt att sova.. Försöker att vara positiv men abstinesen tar lätt över och paniken kommer så hårt ibland att jag inte vill leva.

Jag fryser när det är varmt och svettas när det är kallt. Jag känner mig RIKTIGT dum i skallen. Har svårt att hålla fokus. Märker även hur svårt jag har för att skriva/ bygga meningar men det skiter jag i.

ja... fan alltså.

Fy fan vad jobbigt det låter. Ja, AT på opioider är inte det roligaste att gå igenom. Men ärligt talat så blev du väl inte förvånad av att du fick AT när du gått på tram i 6 månader?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in