Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Förbluffande hur mycket tjafs-svar här.
Frågan är ju helt vettig, och det skulle vara intressant om någon kunnig, antingen om smärtlindring eller i att slå upp i databaser över medicinska artiklar, hade något att tillföra i frågan.
Själv har jag en enda gång prövat Tramadol, och effekten var lika med noll. Smärtan i fråga var en alldeles förfärlig tandvärk, tid till möjlig tandläkartid var ca 18 timmar, och Ketoprofen/orudis hjälpte visserligen en smula, men doserna höll på att springa iväg upp mot nåt stratosfäriskt.
Efter telefonkonsultation med bekant läkare och inventering av den utvidgade familjens sammanlagda medicinförråd, rekommenderade bekanten Tramadol (+ anti-illamående).
Förväntansfullt tog jag en. Ingen effekt. Senaste dosen ketoprofen började förlora sin verkan. Tog en Tramal till. Fortfarande ingen effekt. Gav up efter kanske totalt 3 timmar, återgick till ketoprofen (konsulterade bekanten igen som inte kunde se någon trolig akut negativ effekt av en enstaka överdoseringen) och överlevde på något sätt (totala dosen Ketoprofen blev väl där kring 450mg/dygn, rejält över dubbla max-dosen, ca 6x maxdosen för självvård).
Ja, det är konstigt det där. När jag hade blivit opererad så tog jag Tramadol och den hade ingen direkt verkan. Då är det ju smärta som det ofta fungerar emot. Ett vanligt operationssår som gjorde ont när jag duschade det. Snackade med en sjuksköterska som var hemma hos mig hon hon sade att det inte funkade för henne heller.
Kodein och Ketogan fungerade bättre, så klart.
Men mot muskelsmärta (Spänningsvärk) fungerar Tramadol utmärkt för mig.