2010-06-06, 18:10
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Tjena!

Ja, när jag åt dem så fungerade de inte något bra vid inflammation.

Jag är nästan säkert att det generellt bland människor inte funkar mot värken man får vid inflammation. Visst har jag rätt?

Jag har fått dem mot annan smärta.
Citera
2010-06-06, 18:39
Medlem
Eh Whatevers avatar
"Jag är nästan säkert att det generellt bland människor inte funkar mot värken man får vid inflammation."

Jag kan faktiskt inte svara på om du har rätt eller fel.
För jag vet inte hur jag ska tolka den meningen.

Delar jag upp den så.

Du är nästan säkert. Okej.

Men ska testa med:

Du är nästan säker(?) på att det(tramadolen mot smärta) generellt(bland människor) inte lindrar mot värken?

Vad gör den då?
Citera
2010-06-06, 18:43
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eh Whatever
"Jag är nästan säkert att det generellt bland människor inte funkar mot värken man får vid inflammation."

Jag kan faktiskt inte svara på om du har rätt eller fel.
För jag vet inte hur jag ska tolka den meningen.

Delar jag upp den så.

Du är nästan säkert. Okej.

Men ska testa med:

Du är nästan säker(?) på att det(tramadolen mot smärta) generellt(bland människor) inte lindrar mot värken?

Vad gör den då?
Till exempel så funkar inte Opioider något vidare rent generellt bland människor (Kan finnas undantag) vid närvsmärtor.

Tänkte att det kunde vara något liknande vid inflammationssmärtor.

Har ju tagit: Tramadol, Kodein och Dihydokodein. Men det som var överlägset bäst var Zon.
Citera
2010-06-06, 18:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Tjena!

Ja, när jag åt dem så fungerade de inte något bra vid inflammation.

Jag är nästan säkert att det generellt bland människor inte funkar mot värken man får vid inflammation. Visst har jag rätt?

Jag har fått dem mot annan smärta.

Och därför har vi något som kallas anti inflammatoriska värktabletter som dessutom går att köpa på apoteket.
Citera
2010-06-06, 18:46
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsBombastic
Och därför har vi något som kallas anti inflammatoriska värktabletter som dessutom går att köpa på apoteket.
Jo, det vet jag. Har själv fått dessa utskrivet. Men de funkar inte så bra mot smärtan. Om ens alls. Zon är rätt fint i alla fall.

Ja, jag vet att detta är en djävligt onödig tråd jag startade. Men någon annan kanske finner det informativt.
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2010-06-06 kl. 18:48.
Citera
2010-06-06, 21:18
Medlem
Tycker att din fråga är rätt bra ställd och att det är synd att du fått så dryga svar.

Var gör det ont/inflammerat och tar du redan kodein mot den andra smärtan?
Senast redigerad av adapa 2010-06-06 kl. 21:23.
Citera
2010-06-07, 00:57
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adapa
Tycker att din fråga är rätt bra ställd och att det är synd att du fått så dryga svar.

Var gör det ont/inflammerat och tar du redan kodein mot den andra smärtan?
Ja, internet (Och i den riktiga världen) är fullsmockad utav idioter.

I knäet. Förut var det mycket värre. Då var den vätskefylld och gjorde satans så ont.
Citera
2010-06-07, 14:10
Medlem
Veeoons avatar
Nervsmärtor är väl snarare så att det finns ingenting som är vidare effektivt.
Citera
2010-06-07, 22:49
Medlem
Aspsusas avatar
Förbluffande hur mycket tjafs-svar här.

Frågan är ju helt vettig, och det skulle vara intressant om någon kunnig, antingen om smärtlindring eller i att slå upp i databaser över medicinska artiklar, hade något att tillföra i frågan.

Själv har jag en enda gång prövat Tramadol, och effekten var lika med noll. Smärtan i fråga var en alldeles förfärlig tandvärk, tid till möjlig tandläkartid var ca 18 timmar, och Ketoprofen/orudis hjälpte visserligen en smula, men doserna höll på att springa iväg upp mot nåt stratosfäriskt.
Efter telefonkonsultation med bekant läkare och inventering av den utvidgade familjens sammanlagda medicinförråd, rekommenderade bekanten Tramadol (+ anti-illamående).
Förväntansfullt tog jag en. Ingen effekt. Senaste dosen ketoprofen började förlora sin verkan. Tog en Tramal till. Fortfarande ingen effekt. Gav up efter kanske totalt 3 timmar, återgick till ketoprofen (konsulterade bekanten igen som inte kunde se någon trolig akut negativ effekt av en enstaka överdoseringen) och överlevde på något sätt (totala dosen Ketoprofen blev väl där kring 450mg/dygn, rejält över dubbla max-dosen, ca 6x maxdosen för självvård).
Citera
2010-06-08, 00:08
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Förbluffande hur mycket tjafs-svar här.

Frågan är ju helt vettig, och det skulle vara intressant om någon kunnig, antingen om smärtlindring eller i att slå upp i databaser över medicinska artiklar, hade något att tillföra i frågan.

Själv har jag en enda gång prövat Tramadol, och effekten var lika med noll. Smärtan i fråga var en alldeles förfärlig tandvärk, tid till möjlig tandläkartid var ca 18 timmar, och Ketoprofen/orudis hjälpte visserligen en smula, men doserna höll på att springa iväg upp mot nåt stratosfäriskt.
Efter telefonkonsultation med bekant läkare och inventering av den utvidgade familjens sammanlagda medicinförråd, rekommenderade bekanten Tramadol (+ anti-illamående).
Förväntansfullt tog jag en. Ingen effekt. Senaste dosen ketoprofen började förlora sin verkan. Tog en Tramal till. Fortfarande ingen effekt. Gav up efter kanske totalt 3 timmar, återgick till ketoprofen (konsulterade bekanten igen som inte kunde se någon trolig akut negativ effekt av en enstaka överdoseringen) och överlevde på något sätt (totala dosen Ketoprofen blev väl där kring 450mg/dygn, rejält över dubbla max-dosen, ca 6x maxdosen för självvård).
Ja, det är konstigt det där. När jag hade blivit opererad så tog jag Tramadol och den hade ingen direkt verkan. Då är det ju smärta som det ofta fungerar emot. Ett vanligt operationssår som gjorde ont när jag duschade det. Snackade med en sjuksköterska som var hemma hos mig hon hon sade att det inte funkade för henne heller.

Kodein och Ketogan fungerade bättre, så klart.

Men mot muskelsmärta (Spänningsvärk) fungerar Tramadol utmärkt för mig.
Citera
2010-06-08, 01:19
Medlem
GROTTULFs avatar
Det du talar om kallas Nociceptiv smärta. I denna kategorin faller även smärta vid inflammationer in.

Patienter med enklare smärttillstånd brukar respondera bra till hederlig paracetamol/NSAID (alt. komb vid behov). Vidare går man upp mot svagare opioder som tramadol, kodein eller dextropropoxifen (alt. i kombination med paracetamol/ASA) vid icke-inflammatorisk smärta.
Citera
2010-06-08, 11:05
Medlem
Kivans avatar
Ot raderat.
/Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto