2010-05-21, 16:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av redox
Ställde en fråga nu i veckan som jag inte fick svar på så jag skriver igen.
Har Tramadol Retard Hexal 100 mg. Tog 300 mg för några dagar sedan. Tog ju år och dar innan jag började känna av det, då var det någon som sa för att det är Retard, så antar att det är "time-release" på dem. Men tänkte att om jag krossar dem så borde de ju gå ut i kroppen snabbare, men bör jag sänka dosen iom att jag krossar och "bombar"?

Ja, depottabletter ska man (helst) krossa. Du behöver dock inte sänka dosen. Kör på som vanligt. Ha skoj!
Citera
2010-05-21, 16:52
Medlem
redoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lawrenceee
Ja, depottabletter ska man (helst) krossa. Du behöver dock inte sänka dosen. Kör på som vanligt. Ha skoj!

Tackar för det snabba svaret
Citera
2010-05-21, 17:41
Medlem
TjackadHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lawrenceee

Fast det borde ju ändå sänkas? Eller logiskt sett så borde han sänka, eftersom det utsöndras mindre mängder Tramadol per minut när det är depot än vanliga. Depot utsöndras generellt sett 75%-50% långsamare än vanliga tabletter så säg att han tar 500mg depot så är det som att ta 250mg vanlig, fastän ruset sitter i mycket längre på depot. Rätta mig om jag har fel?
Citera
2010-05-21, 18:55
Medlem
redoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjackadHamster
Fast det borde ju ändå sänkas? Eller logiskt sett så borde han sänka, eftersom det utsöndras mindre mängder Tramadol per minut när det är depot än vanliga. Depot utsöndras generellt sett 75%-50% långsamare än vanliga tabletter så säg att han tar 500mg depot så är det som att ta 250mg vanlig, fastän ruset sitter i mycket längre på depot. Rätta mig om jag har fel?

Okej häromdagen tog jag 3 x 100 mg depott, tog ca 1,5 timmar innan jag kände av det. Idag har jag tagit och krossat 5 x 100 mg, känner fortfarande inget på två timmar. Ta mer? Vänta några dagar innan jag försöker mig på det igen?
Citera
2010-05-21, 19:47
Medlem
TjackadHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redox
Okej häromdagen tog jag 3 x 100 mg depott, tog ca 1,5 timmar innan jag kände av det. Idag har jag tagit och krossat 5 x 100 mg, känner fortfarande inget på två timmar. Ta mer? Vänta några dagar innan jag försöker mig på det igen?

Tramadol kan väl ändå ta en ganska lång tid på sig annars, men det där va kanske lite väl. Tolerans? Eftersom det var depot då tar det längre tid på sig för att allt går ut kroppen också såklart, så det kan ha påverkat. Ta mer och pröva dig fram med 100mg åt gången med viss intervall emellan.
Citera
2010-05-21, 20:02
Medlem
redoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjackadHamster
Tramadol kan väl ändå ta en ganska lång tid på sig annars, men det där va kanske lite väl. Tolerans? Eftersom det var depot då tar det längre tid på sig för att allt går ut kroppen också såklart, så det kan ha påverkat. Ta mer och pröva dig fram med 100mg åt gången med viss intervall emellan.

700 mg tram, jag känner att detta bara är waste. Jag lägger ner det för ikväll. Har ändå med den snyggaste jointen jag någonsin gjort i näven. Tack för hjälpen ändå
Citera
2010-05-21, 22:07
Medlem
Rabbahs avatar
Var längesen jag tog Tramadol, finns det sidor som säljer det nuförtiden?
Citera
2010-05-22, 00:15
Medlem
GBLitos avatar
Ja det finns mängde med sidor som säljer tramadol...

angående depottabletterna så behöver man inte krossa dom, tar typ lika lång tid ändå, jag har då aldrig märkt nån skillnad och ingen jag känner heller, it´s a myth... grejen är att dom sitter i längre, och du behöver inte fylla på lika ofta, get it?
Citera
2010-05-22, 00:26
Medlem
Narviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GBLito
Ja det finns mängde med sidor som säljer tramadol...

angående depottabletterna så behöver man inte krossa dom, tar typ lika lång tid ändå, jag har då aldrig märkt nån skillnad och ingen jag känner heller, it´s a myth... grejen är att dom sitter i längre, och du behöver inte fylla på lika ofta, get it?
Det är fel. Ju högre plasmakoncentration ju mer effekt. Depottabletter är till för att ge en jämnare men lägre plasmakoncentration av den aktiva substansen.
Citera
2010-05-22, 02:01
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guggliano
När dom använder ens långvariga tram/benso-bruk emot en brukar jag svara, "jamen för helvete, bota mitt smärt-/ångesttillstånd då, så slipper vi ha med varann att göra"
Har det hänt många ggr? Att man tjafsat alltså? Och har det alltid löst sig?

Jag hamnade hos en nazi-doktor vid ett läkarbyte en gång (nu får man ju byta läkare vid varje receptpåfyllning) som direkt skulle rycka mina Citodon jag då hade haft i många, många år. Fick en kallelse helt plötsligt, att jag skulle dit. Nazi-läkaren skakade min hand, jag satte mig och han sa att han tänkte inte skriva ut Citodon åt mig. 30 sekunder in i besöket alltså. Ehh, nehe? Vad ska jag få istället då? Medicin? Undersökning? Annat? undrade jag, och svaret var "Inget, du får lära dig leva med värk". Jag käkade Citodonen mot huvudvärk, i princip daglig sådan.

En enda läkare har velat utreda varför jag har huvudvärk men han fick jag tyvärr bara träffa en gång eftersom han förflyttades så snabbt. Då hade jag också fått Opioiden inryckt (av läkaren före), när jag träffade den nya, men han satte inte in den på en gång. Först ville han att jag provade lite andra mediciner som han trodde på... och det var helt ok för mig, eftersom han iaf gjorde NÅGOT.

Blir tokig på läkare som varken vill undersöka, utreda, skriva ut... bara ta bort. Jag kan iofs vara lite dubbel ang det här, beroende på situation och så, men oftast så förstår jag inte vad problemet med mediciner är om inget annat hjälper... eller om läkarna inte ens vill/orkar/har tid att hjälpa. Om det nu står mellan att lida eller käka mediciner så man inte lider så... vad fan då. Om det bara är de alternativen liksom.

Klart det finns lägen då en medicinering (t. ex. med Kodein eller Tram då) med eventuellt beroende kan vara sämre än problemet i sig men ibland är det kanske inte så. Tycker sjukvården blivit så konstig...
Citera
2010-05-22, 08:00
Medlem
Dduuuuudes avatar
Hejsan, kan någon svara snabbt på detta:
För ca 2 månader sen käkade jag 200mg tramadol (ingen aning om märke) och fick så att det vart "tungt" att andas, vart lite illamående och shit, frågade tidigare i tråden och fick svar att jag kanske är allergisk?!?, fick en 50mg tiparol och 20mg morfin meda av en poolare och undrar om jag kan ta skiten utan risk för svårigheter med andningen eller inte :S
Citera
2010-05-22, 08:15
Medlem
GBLitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dduuuuude
Hejsan, kan någon svara snabbt på detta:
För ca 2 månader sen käkade jag 200mg tramadol (ingen aning om märke) och fick så att det vart "tungt" att andas, vart lite illamående och shit, frågade tidigare i tråden och fick svar att jag kanske är allergisk?!?, fick en 50mg tiparol och 20mg morfin meda av en poolare och undrar om jag kan ta skiten utan risk för svårigheter med andningen eller inte :S

Kanske, kanske inte.. om du inte vet om du är överkänslig så kanske du borde softa lite. börja med en liten dos och testa dig fram, men annars är en vanlig biverkning just illamående och man kan känna att det blir lite halvsvårt att andas..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in