Citat:
Ursprungligen postat av MTD
Varför besöker ni ingen vårdcentral och får dessa utskrivna?
För över ett år sen så fick jag ryggskott. Då fick jag tramadol hexal utskrivet.
Dock så missbrukade jag ju inte dessa, men jag måste erkänna att man mår jävla bra på dom!
Riktigt gött välbefinnande.
Jag ringde vårdcentralen igen efter några veckor och bad om att få mer utskrivet pga ischias smärta.
Fick då mer utskrivet.
För drygt 2 veckor sedan så kände jag av ischias smärtan igen, ringde vårdcentralen, och fick 100st utskriven
Betalade 169kr på apoteket
Men nu till frågan.
Det borde väl inte vara så svårt att få dessa utskrivna?
Min läkarundersökning bestod av att jag kom dit med kryckor (vilket jag faktiskt behövde just då), och förklarade situationen. Hon bad mig lägga mig ner på britsen och hon kollade reflexerna i fötter osv. Det var allt.
Är det verkligen svårt att få dessa utskrivna?
Precis som "guggliano" skrev så beror det ju på... lite olika saker.
Vissa har jättesvårt att få de lättare Opioiderna utskrivna medan andra får dom jättelätt. Om läkaren är insatt i missbruksproblematiken och har erfarenhet av det så är han/hon ju säkert lite svårare. Sedan beror det ju på om läkaren ens bryr sig också. Vissa har säkert råkat ut för en massa missbrukare som vill ha pillren, men skiter i det... orkar inte bry sig.
Beror ju också på patienten tror jag... vad man lever för liv liksom. Kan tänka mig själv, om jag var läkare... jag skulle nog gallra utifrån fördomar =) Typ en kille med stukad fot... han heter Jonas eller Jonathan (och kallas för det), 18 år, spelar bandy (inne) och har en tjej som heter Anna och har blont hår... Han skulle få någon av de lättare Opioiderna av mig. Killar som heter Ante eller har något konstigt smeknamn som Flasen eller Mugge... som går på soc och har luvtröja får inget! Ihop med de äldre som heter Conny, Ronny, Tommy, Johnny osv... Fredrik är ett gränsfall för Fredrik kan vara fotbollsspelare, men han kan även vara Tjackis... luriga dom där Fredrikarna.
Jag har varit hos läkare som skriver ut de lätta Opioiderna på en gång, tittar inte ens på en... och jag har varit hos läkare som ser att man har Opioiden och genast rycker dom, med orden "Inga av mina patienter äter Opioider!" och jag har varit hos de skeptiska/misstänksamma som förhör en med lömska blickar... hmmm:ar... och tillslut släpper ifrån sig dom med ett "För den här gången då...".
Vissa får pillren för en sticka i fingret, medan andra får gå med brutna ben utan piller.
Skulle du fortsätta att ringa för olika bekymmer (som ju är sanna antar jag) och få en lättare Opioid varje gång, så kanske någon tillslut noterar det och skriver något i journalen och då kan det vara kört sedan. Litar inte ett dugg på sådana där... läkare alltså =)
För övrigt trodde jag alltid man fick 100-pack av de lättare Opioiderna... trodde de andra var provförpackningar man fick om man ska pröva ut en medicin =) Men är Apoteks-Tram så dyrt? Antar att det inte anses vara så dyrt, men jag tycker det var dyrt, jämfört med andra mediciner då, som Citodon t. ex. Trodde det var ungefär samma pris på dessa.