2010-05-20, 09:44
Medlem
Astronomics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guggliano
Som du såg förut citerade jag FASS där det stod att det ges för att stoppa pågående kramp och förhindra efterkramper. Sen berättade jag att de enda fall jag sett ikto,stess och mida användas på kramper, är när dom pågår. Därmed är inte sagt att det inte finns läkare som agerar annorlunda, alla läkare har ju sin favoritmetod, och den är ju alltid bäst . Man brukar heller inte ge dessa kramplösande om inte krampen pågår längre än fem minuter, alt. om personen har svår EP med långa andningsuppehåll (apnéer).

Men ring anonymt till sjukvårdsupplysningen och säg att du undrar för nån närståendes räkning eller nåt, typ
"min son/dotter har fått tradolan mot svåra smärtor, men hon drabbas av kramper av detta, ska jag be hennes läkare skriva ut kramplösande medicin att ta i förebyggande syfte?"

Jag fick Tegretol utskrivet på Maria när jag berättade för läkaren att jag gick på Tramadol och han sa att jag skulle ta det under tiden jag tog Tramadol.
Citera
2010-05-20, 12:20
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astronomic
Jag fick Tegretol utskrivet på Maria när jag berättade för läkaren att jag gick på Tramadol och han sa att jag skulle ta det under tiden jag tog Tramadol.

Jo, men då menade han med största säkerhet att du skulle ta dom dagligen för att du ska få en tillräcklig halt av tegretol i blodet, att ta dom sporadiskt fungerar inte, och kan till och med förvärra kramperna, eftersom det blir berg och dalbana i hjärnan om man hoppar hit och dit med såna mediciner.

det börjar bli lite tröttsamt att diskutera, jag har i alla fall sagt vad jag själv skulle göra om jag hade tillgång till tram och ikto, dvs, spara ikton till nåt roligare, tex mysa bort en söndag framför tv'n.

EDIT:Blandade ihop dig med en annan tegretolfantast (tror jag)
Senast redigerad av guggliano 2010-05-20 kl. 12:24.
Citera
2010-05-20, 17:19
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MTD
Varför besöker ni ingen vårdcentral och får dessa utskrivna?
För över ett år sen så fick jag ryggskott. Då fick jag tramadol hexal utskrivet.
Dock så missbrukade jag ju inte dessa, men jag måste erkänna att man mår jävla bra på dom!
Riktigt gött välbefinnande.
Jag ringde vårdcentralen igen efter några veckor och bad om att få mer utskrivet pga ischias smärta.
Fick då mer utskrivet.
För drygt 2 veckor sedan så kände jag av ischias smärtan igen, ringde vårdcentralen, och fick 100st utskriven
Betalade 169kr på apoteket

Men nu till frågan.
Det borde väl inte vara så svårt att få dessa utskrivna?
Min läkarundersökning bestod av att jag kom dit med kryckor (vilket jag faktiskt behövde just då), och förklarade situationen. Hon bad mig lägga mig ner på britsen och hon kollade reflexerna i fötter osv. Det var allt.

Är det verkligen svårt att få dessa utskrivna?
Precis som "guggliano" skrev så beror det ju på... lite olika saker.

Vissa har jättesvårt att få de lättare Opioiderna utskrivna medan andra får dom jättelätt. Om läkaren är insatt i missbruksproblematiken och har erfarenhet av det så är han/hon ju säkert lite svårare. Sedan beror det ju på om läkaren ens bryr sig också. Vissa har säkert råkat ut för en massa missbrukare som vill ha pillren, men skiter i det... orkar inte bry sig.

Beror ju också på patienten tror jag... vad man lever för liv liksom. Kan tänka mig själv, om jag var läkare... jag skulle nog gallra utifrån fördomar =) Typ en kille med stukad fot... han heter Jonas eller Jonathan (och kallas för det), 18 år, spelar bandy (inne) och har en tjej som heter Anna och har blont hår... Han skulle få någon av de lättare Opioiderna av mig. Killar som heter Ante eller har något konstigt smeknamn som Flasen eller Mugge... som går på soc och har luvtröja får inget! Ihop med de äldre som heter Conny, Ronny, Tommy, Johnny osv... Fredrik är ett gränsfall för Fredrik kan vara fotbollsspelare, men han kan även vara Tjackis... luriga dom där Fredrikarna.

Jag har varit hos läkare som skriver ut de lätta Opioiderna på en gång, tittar inte ens på en... och jag har varit hos läkare som ser att man har Opioiden och genast rycker dom, med orden "Inga av mina patienter äter Opioider!" och jag har varit hos de skeptiska/misstänksamma som förhör en med lömska blickar... hmmm:ar... och tillslut släpper ifrån sig dom med ett "För den här gången då...".

Vissa får pillren för en sticka i fingret, medan andra får gå med brutna ben utan piller.

Skulle du fortsätta att ringa för olika bekymmer (som ju är sanna antar jag) och få en lättare Opioid varje gång, så kanske någon tillslut noterar det och skriver något i journalen och då kan det vara kört sedan. Litar inte ett dugg på sådana där... läkare alltså =)

För övrigt trodde jag alltid man fick 100-pack av de lättare Opioiderna... trodde de andra var provförpackningar man fick om man ska pröva ut en medicin =) Men är Apoteks-Tram så dyrt? Antar att det inte anses vara så dyrt, men jag tycker det var dyrt, jämfört med andra mediciner då, som Citodon t. ex. Trodde det var ungefär samma pris på dessa.
Citera
2010-05-20, 19:25
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolcontina

Vissa har jättesvårt att få de lättare Opioiderna utskrivna medan andra får dom jättelätt. Om läkaren är insatt i missbruksproblematiken och har erfarenhet av det så är han/hon ju säkert lite svårare. Sedan beror det ju på om läkaren ens bryr sig också. Vissa har säkert råkat ut för en massa missbrukare som vill ha pillren, men skiter i det... orkar inte bry sig.

Beror ju också på patienten tror jag... vad man lever för liv liksom. Kan tänka mig själv, om jag var läkare... jag skulle nog gallra utifrån fördomar =) Typ en kille med stukad fot... han heter Jonas eller Jonathan (och kallas för det), 18 år, spelar bandy (inne) och har en tjej som heter Anna och har blont hår... Han skulle få någon av de lättare Opioiderna av mig. Killar som heter Ante eller har något konstigt smeknamn som Flasen eller Mugge... som går på soc och har luvtröja får inget! Ihop med de äldre som heter Conny, Ronny, Tommy, Johnny osv... Fredrik är ett gränsfall för Fredrik kan vara fotbollsspelare, men han kan även vara Tjackis... luriga dom där Fredrikarna.

Jag har varit hos läkare som skriver ut de lätta Opioiderna på en gång, tittar inte ens på en... och jag har varit hos läkare som ser att man har Opioiden och genast rycker dom, med orden "Inga av mina patienter äter Opioider!" och jag har varit hos de skeptiska/misstänksamma som förhör en med lömska blickar... hmmm:ar... och tillslut släpper ifrån sig dom med ett "För den här gången då...".

Vissa får pillren för en sticka i fingret, medan andra får gå med brutna ben utan piller.

Skulle du fortsätta att ringa för olika bekymmer (som ju är sanna antar jag) och få en lättare Opioid varje gång, så kanske någon tillslut noterar det och skriver något i journalen och då kan det vara kört sedan. Litar inte ett dugg på sådana där... läkare alltså =)

För övrigt trodde jag alltid man fick 100-pack av de lättare Opioiderna... trodde de andra var provförpackningar man fick om man ska pröva ut en medicin =) Men är Apoteks-Tram så dyrt? Antar att det inte anses vara så dyrt, men jag tycker det var dyrt, jämfört med andra mediciner då, som Citodon t. ex. Trodde det var ungefär samma pris på dessa.

När dom använder ens långvariga tram/benso-bruk emot en brukar jag svara, "jamen för helvete, bota mitt smärt-/ångesttillstånd då, så slipper vi ha med varann att göra"
Citera
2010-05-20, 21:21
Medlem
Garfi3lds avatar
Sitter här o dragit i mig 600mg, tänkte på en sak då. Hur fort går det ur blod/piss?
Citera
2010-05-21, 00:00
Medlem
MTDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolcontina

Jag har för mig det var 169:- jag betalade för dom.
Kan ha varit 69:- då jag även köpte annat

När jag fick det utskrivet dom 2 första gången så fick jag med bara 2 kartor i.
Citera
2010-05-21, 03:53
Medlem
alltså jag har ett litet problem, som jag skulle behöva få löst !
måste göra en hälsokontroll nästa vecka för att typ kolla om jag har brister av nått i kroppen, men ska röka weed dagen innan. och då kmr jag definitivt bli busted. funderar då på att ta kontrollen imorgon istället, men har tagit tradolan för att trippa nu. kmr d synas på provsvaren då, som cannabis skulle göra ? hjälp tack ! ):
Citera
2010-05-21, 04:24
Medlem
snälla behöver verkligen svar snabbt !
Citera
2010-05-21, 07:51
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MTD
Jag har för mig det var 169:- jag betalade för dom.
Kan ha varit 69:- då jag även köpte annat

När jag fick det utskrivet dom 2 första gången så fick jag med bara 2 kartor i.

jag betalade runt 70.- för 100st 50mg hexal
Citera
2010-05-21, 07:57
Medlem
mrsQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjareport
snälla behöver verkligen svar snabbt !

Ska du göra en random hälsokontroll så finns det ju inget som säger att dom skulle drogtesta dig.
Bara för att dom tar ett blodprov på dig så betyder inte det att drogerna syns automatiskt, utan det måste dom ju specifikt leta efter.
Så du ska inte behöva oroa dig, såvida dom inte har en misstanke då.
Citera
2010-05-21, 10:12
Medlem
martiness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjareport
alltså jag har ett litet problem, som jag skulle behöva få löst !
måste göra en hälsokontroll nästa vecka för att typ kolla om jag har brister av nått i kroppen, men ska röka weed dagen innan. och då kmr jag definitivt bli busted. funderar då på att ta kontrollen imorgon istället, men har tagit tradolan för att trippa nu. kmr d synas på provsvaren då, som cannabis skulle göra ? hjälp tack ! ):

Kommer inte synas. De måste nämligen leta efter det specifikt för att hitta. Dessutom måste dem informera dig att de kommer leta efter droger, gör dem inte det är det emot lagen eller tjänstefel eller nått sånt.

Men snälla, säg inte "Trippa på tramadol" behöver inte fler missförstådda ord ( som pundare ) i drogvärlden
Citera
2010-05-21, 16:48
Medlem
redoxs avatar
Ställde en fråga nu i veckan som jag inte fick svar på så jag skriver igen.
Har Tramadol Retard Hexal 100 mg. Tog 300 mg för några dagar sedan. Tog ju år och dar innan jag började känna av det, då var det någon som sa för att det är Retard, så antar att det är "time-release" på dem. Men tänkte att om jag krossar dem så borde de ju gå ut i kroppen snabbare, men bör jag sänka dosen iom att jag krossar och "bombar"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in